Hik en pijn ribben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Photograph

Hik en pijn ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-22 14:50

Beste bokkers,

de laatste tijd heb ik als ik begin met gelopen direct een stekende pijn rechts bij mijn nier en onderste rib. Ook heb ik sinds die pijn elke dag de hik, terwijl ik dat normaal gesproken 1 x in de week heb. Maandag ben ik van plan om plas in te leveren bij de dokter voor een dagkweek. Maar ik ervaar bij de dokter vaak dat ze in het begin steeds zeggen dat er niks aan de hand is. De laatste keer deden ze dat en had ik uiteindelijk een nierbekkenontsteking.

Wat zou het kunnen zijn volgens jullie en zou ik een doorverwijzing moeten vragen naar het ziekenhuis als de dokter weer aankomt met het verhaal dat er niks aan de hand is?

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:00

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hik en pijn ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:11

Waar zou je naartoe verwezen willen worden dan?

Ik zou bij aanhoudende klachten eerst eens een afspraak op het spreekuur maken.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-22 16:37

Polly schreef:
Waar zou je naartoe verwezen willen worden dan?

Ik zou bij aanhoudende klachten eerst eens een afspraak op het spreekuur maken.

Dat ga ik sowieso doen, en als ik te horen krijg dat het weer een nierbekkenontsteking is, ga ik dat ook doen en wil ik dat er wat aan gedaan gaat worden want 2 x een nierbekkenontsteking in 3 maanden tijd s niet normaal

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-22 16:38

ellepel schreef:
ik denk dat je zijsteek bedoeld?
lees dit even door.
https://www.sante.nl/sport/dit-kun-je-d ... -zijsteek/

ik had er ook wel last van bij lopen.
rustiger aan doen en niet eten of drinken vlak van te voren hielp bij mij.

Dacht ik eerst ook aan, maar ik weet het verschil tussen zo’n steek tijdens het lopen en wat ik nu heb. En dat is niet hetzelfde :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:48

wat is er anders dan?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:49

Hoe goed is je conditie en hoe hard ga je van stapel? Zo'n steek is heel normaal als je een slechte conditie hebt of als je binnen een uur voor het hardlopen nog hebt gegeten.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-22 01:00

ellepel schreef:
wat is er anders dan?

Dan zit ik aan een nierbekkenontsteking te denken, want dit voelt precies hetzelfde. Maar dan nog wil ik dst er actie ondernomen word aangezien dat dan de tweede x in 3 maanden zal zijn

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-22 01:01

ingedebruijn schreef:
Hoe goed is je conditie en hoe hard ga je van stapel? Zo'n steek is heel normaal als je een slechte conditie hebt of als je binnen een uur voor het hardlopen nog hebt gegeten.

Nogmaals, ik weet het verschil tussen zo’n steek en wat ik nu heb. Dat is (helaas) niet hetzelfde.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 01:06

Het beleid is om bij meer dan 3 urineweginfecties per 12mnd verder te kijken qua onderhoudskuur of verwijzen. Een urineweginfectie kan makkelijk ontstaan, vooral bij vrouwen.
Neem je alle voorzorgsmaatregelen al?
Onder andere:
Goede hygiëne, goed leeg plassen, plassen na seksueel contact, na toiletgang altijd van voor naar achter afvegen, genoeg (min 2 liter) drinken per dag, gebruik van cranberrysap?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:50

Wat mij treft is vaak de hik hebben.

Dat kan van alles zijn.
Misschien even met de zoekfunctie kijken naar 'hypertoon middenrif' - dit kan de hik veroorzaken en is relatief makkelijk te verhelpen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:13

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:21

Ik snap oprecht niet hoe je van een steek in je zij naar het idee van een nierbekkenontsteking komt. Als je ook de hik hebt, is je ademhaling dan wel goed? Heb je daar wel eens aan gedacht en op gelet?

Heb je uberhaupt al eens op het spreekuur gezeten? Als je nu gelijk uit gaat van een nierbekkenontsteking snap ik de demonstratie van de huisartsen afgelopen week ook goed.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:25

Hoezo snap je de demonstratie dan heel goed?
De demonstratie was vanwege alle onnodige (administratieve) rompslomp die door iedereen die daar zin in heeft bij de huisarts over de schutting word gegooid en waardoor de patiëntenzorg in het gedrang komt omdat er door alle taken die niet voor de huisarts bedoeld zijn weinig tijd voor patiëntenzorg overblijft.

@TS maak morgen gewoon een afspraak op het spreekuur. Laat tijdens de afspraak urine nakijken en dan kunnen ze meteen lichamelijk onderzoek doen en evt lab aanvragen als dat nodig is.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 14:50

Polly schreef:
Het beleid is om bij meer dan 3 urineweginfecties per 12mnd verder te kijken qua onderhoudskuur of verwijzen. Een urineweginfectie kan makkelijk ontstaan, vooral bij vrouwen.
Neem je alle voorzorgsmaatregelen al?
Onder andere:
Goede hygiëne, goed leeg plassen, plassen na seksueel contact, na toiletgang altijd van voor naar achter afvegen, genoeg (min 2 liter) drinken per dag, gebruik van cranberrysap?

een urineweginfectie is helaas niet hetzelfde als een nietbekkenontsteking. Ik heb in een jaar tijd 3/4 blaasontstekingen gehad, de dokter heeft al aangeboden om preventief antibiotica te gaan slikken maar iedereen zegt me dit niet te doen. Een nierbekkenontsteking is iets heel anders en daardoor heb ik in het ziekenhuis gelegen, zoals velen anderen

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 14:51

Polly schreef:
Hoezo snap je de demonstratie dan heel goed?
De demonstratie was vanwege alle onnodige (administratieve) rompslomp die door iedereen die daar zin in heeft bij de huisarts over de schutting word gegooid en waardoor de patiëntenzorg in het gedrang komt omdat er door alle taken die niet voor de huisarts bedoeld zijn weinig tijd voor patiëntenzorg overblijft.

@TS maak morgen gewoon een afspraak op het spreekuur. Laat tijdens de afspraak urine nakijken en dan kunnen ze meteen lichamelijk onderzoek doen en evt lab aanvragen als dat nodig is.

Heb vanmorgen een potje ingeleverd en krijg morgen de uitslag!

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 14:52

IndianSu schreef:
Ik heb nu nierbekkenontsteking en ik ben echt goed ziek... Is wel wat meer dan een steek. Overigens bleef bij mij de huisarts ook steeds zeggen dat er niks was, ik had 2 weken lang blaasontsteking maar in de urine was volgens haar niks te vinden. Daardoor heb ik nu deze nierbekkenontsteking, die óók niet in de urine te vinden was. Ik heb aangedrongen op bloed prikken voor ontstekingswaarden, en die waren inderdaad verhoogd. Mijn ervaring is dat je soms gewoon door moet "zeuren", en enige kennis kan geen kwaad. Ik zou urine inleveren en als daar niets uit komt vragen of ze bloed kunnen prikken.

Nogmaals, ik weet zelf heel goed wat een nierbekkenontsteking is want ik heb die 3 maand geleden ook gehad en antibiotica voor gekregen. Het is inderdaad geen pretje. Maar sinds die tijd blijf ik blijvende klachten houden aan mijn rechternier. Heb nu inderdaad een potje ingeleverd voor een dagkweek en anders inderdaad bloed prikken, goed idee!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:57

Ben je al gewoon op het spreekuur geweest vanwege de aanhoudende klachten? Want je wilt doorverwezen worden en verder onderzoek, maar begin bij het begin en ga langs op het spreekuur. Daar had je ook urine kunnen inleveren, maar heeft de arts je iig al gezien.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 15:08

MyWishMax schreef:
Ben je al gewoon op het spreekuur geweest vanwege de aanhoudende klachten? Want je wilt doorverwezen worden en verder onderzoek, maar begin bij het begin en ga langs op het spreekuur. Daar had je ook urine kunnen inleveren, maar heeft de arts je iig al gezien.

In ons dorp is de drukte bij de huisartsenpraktijk belachelijk. Ik heb een afspraak kunnen maken voor over anderhalve week

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:43

Das gelukkig niet alleen bij jouw huisarts, ik denk dat dat het probleem bij alle huisartsen is op dit moment.
Heb je die afspraak nu wel?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-22 18:34

Ja, hij staat vast. Morgenvroeg de uitslag van de dagkweek, ben benieuwd of daar iets uit gaat komen

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 14:26

Uitslag: Dokter heeft sporen van infectie gevonden in me nieren, dus ze gaan me nu antibiotica voor de nierbekkenontsteking toedienen, om te zorgen dat de infecties niet weer naar een nierbekkenontsteking toe leiden.

Na de zomervakantie gaan ze me doorverwijzen naar het ziekenhuis om een echo te laten maken van me nieren. Ben benieuwd

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:33

Euh waarom ná de zomervakantie?

Fijn dat je medicatie krijgt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 14:43

Polly schreef:
Euh waarom ná de zomervakantie?

Fijn dat je medicatie krijgt

Vond de dokter het handigst omdat ik na me nierbekkenontsteking weer na 2 maanden klachten kreeg, dus nu gaan ze kijken of dat weer gaat gebeuren

En jaa gelukkig, ga de medicatie zo meteen ophalen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie