Lage rugpijn met uitstraling. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Lage rugpijn met uitstraling. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 14:32

Sinds een scooter ongeluk 2 jaar geleden heb ik regelmatig last van mijn onderrug. Met uitstraling naar vaak mijn rechterbeen. Soms beide benen. Ene keer voorlangs andere keer meer aan de zijkant. Meestal is kort paracetamol + diclofenac plus fysio / tapen voldoende om na paar dagen er weer door heen te zijn.

Maar ik heb nu bijna 2 weken ondraaglijke pijn. Ik kon vorige week bijna niet lopen omdat ik door mijn been zakte. Tintelingen en gevoel van spierzwakte.

De spierzwakte en uitstralende pijn plus rugpijn is er nu nog. Slik max paracetamol en max diclofenac.

Ben al 2x bij de huisarts geweest maar die zegt zolang je de hak / teen proef nog kan doen en geen klachten bij toiletgang hebt doen we niks behalve pijnbestrijding. Ook geen beeldvormend onderzoek zoals een scan.

Ik ga ook naar chiropractor. Fysio is helaas op vakantie.

Maar ik weet niet meer waar ik het zoeken moet. Kan niet werken...
Heb heel veel pijn en ben veel aan huis gekluisterd. Ene keer kan ik een stuk lopen andere keer schiet de spierzwakte er weer in. Ik probeer oefeningen te doen liggend.

Zitten resulteert in krampen in mijn bilspieren of ook uitstraling. Enige pijn vrije houding is liggen op mijn zij met opgetrokken benen.

Heeft iemand nog tips. Oefeningen die voor jullie geholpen hebben?
Ik wil weer wat kunnen doen.. en vind geen gehoor bij huisarts. Pijnstillers werken onvoldoende.

Van werk moet ik maandag weer proberen te werken. Maar het wisselt nog zo enorm. Kan nu nog niet inschatten hoe het maandag zal gaan.

maralyn

Re: Lage rugpijn met uitstraling. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:43

Andere huisarts in de arm nemen.
En laten onderzoeken waar het weg komt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:55

Het klinkt me heel bekend in de oren, zou het ischias kunnen zijn? Dat heb ik namelijk vaak.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:01

Ik zou een doorverwijzing aanvragen/eisen
En anders overdrijven en zeggen dat toiletgang wel zeer doet. Leugentje om bestwil.
Het lijkt mij belangrijk om te weten waar de klachten vandaan komen zodat je daarnaar kan handelen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:11

Ik ben met mijn klachten naar een osteopaat gegaan. > overbelast si-gewricht.
Het zat bij mij wel heel vast en heel diep, dus het is wel een lang traject geweest. Ik ga nu nog ter onderhoud een paar keer per jaar naar de osteopaat.
Het eerste jaar elke 3 weken, voordat ik naar de osteopaat ging kon ik nog amper lopen van de pijn maar wel gewoon doorgaan.
Na enkele maanden kon ik wel weer alle bewegingen maken die ik niet meer kon doordat het zo vast zat, inmiddels ben ik weer pijnvrij maar daar is wel een hele poos overheen gegaan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:14

Ik heb een versleten onderrug en heup wat soms ook lijdt tot erge pijn en uitval van rechterbeen. Ik heb een man hier op Hellevoetsluis die echt wonderen verricht, hij doet een combi van shiatsu en nog dingen zonder te forceren. Dat werkt heel erg goed voor mij. Mijn vriend was door zijn rug gegaan en die kon geen stap meer zetten. Naar hem geweest en hij kwam weer zo goed als rechtop de deur uit. En dat in 1 sessie...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:20

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:54

Een andere arts zoeken.

Pijn is niet normaal en een arts zou moeten uitzoeken waar dit vandaan komt. Of doorverwijzen naar iemand die dit kan.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 16:27

Bedankt voor de tips

Zodra mijn fysio terug is gaat hij waarschijnlijk nog keer met de huisarts bellen. Ik wil idd ook eigenlijk gewoon weten is er iets mis in de rug qua wervels / tussenschijven en zo nee dan weet de fysio ook dat die verder kan met behandelen.

Andere huisarts is erg moeilijk omdat alles vol zit. Ik snap haar kijk er op ook wel omdat de standaard manier van lage rugklachten is volgens de werkwijze waaraan huisartsen zich moeten houden. Die hebben het nu ook niet makkelijk. Maar ik zit wel met de pijn. En die is niet laag.

Osteopaat ben ik nog nooit geweest.
Is dat heel anders dan fysio en chiropractor?
Ben ook best veel geld kwijt elke maand aan alle behandelingen die ik al probeer voor de klachten en het stabiel houden.

Fietsen gaat gelukkig wel redelijk..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:28

Pluvier is orthomanueel therapeut, dus geen 'kraker'. Heeft al wat wonderen verricht bij een vriendin van mij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:44

Ik zou bij een andere huisarts een 2nd opinion vragen en/of een verwijzing voor foto's 'omdat je fysio zonder foto's niet een specifieke behandeling durft in te zetten'...
Mocht je eigen fysio nog lang weg blijven zou ik toch naar een andere gaan (meestal zitten er meerdere in een maatschap).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:47

Bezoekje brengen aan de Rugpoli ; ze zitten op een aantal plekken in het land https://www.rugpoli.nl/, daar maken ze een MRI, krijg je een beoordeling van een neuroloog + behandeling van een musculo skelatale therapeur ( voorheen orhtomanuele therapie) en evt. advies van een Kenzie therapeut. Je hebt wel een verwijzing nodig. Rontgen foto's zijn vrij zinloos omdat die alleen maar letsel aan botten kunnen aantonen en vaak gaat het bij dergelijke klachten om de weke delen.
Ik loop al jaren met lage rugklachten en ben er via hun achter gekomen dat ik een lichte skoliose heb. D.m.v behandelingen gaat het vele malen beter. Ik combineer het met Shiatsu massage om de spieren te ontspannen en energiebanen te behandelen. Fysiotherapie kan heel soms helpen maar heeft voor mij nog nooit iets kunnen betekenen behalve een fijne massage maar die kan je op diverse plekken vinden; de oorzaak kunnen zij meestal niet oplossen.
En rap een andere huisarts zoeken! Advies van deze is echt "not done" !

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:51

En ondertussen badderen met magnesiumvlokken door het badwater. Dat heeft mij iedere keer weer geholpen doordat de spieren beter kunnen herstellen! Hopelijk doet het datzelfde bij jou.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:11

Eloya schreef:
Osteopaat ben ik nog nooit geweest.
Is dat heel anders dan fysio en chiropractor?

Ik ben nooit bij een chiropractor geweest dus daar kan ik niet over oordelen maar een osteopaat gaat uit van het gehele lijf. Hoe mijn 2 osteopaten het uitgelegd hebben ( ik ben gewisseld van osteopaat omdat ik 70 km verderop ben gaan wonen ) zit in je lijf eigenlijk een soort duikpak wat alles met elkaar verbindt.
Als je een shirt aan de voorkant met je vuist vastpakt en een slag draait zie je dat er lijnen/ trekkingen ontstaan > snap je wat ik bedoel?
Het blijft dus niet alleen bij het kernpunt maar straalt verder uit.
In mijn geval had ik ontzettende pijn in mijn onderrug. Het eerste waar mijn eerste osteopaat ging behandelen was mijn buik, dan denk je huh? ik heb t in m'n rug, niet in m'n buik.
Wat bleek nou? Door te veel spanning in mijn buikvlies kon mijn heiligbeen niet meer vrij bewegen en kwam mijn si-gewricht klem te zitten.
Dan kun je wel aan dat si-gewricht gaan zitten wrikken maar daar komt geen ruimte mee.
Door het buikvlies soepel te maken (meerdere behandelingen voor nodig gehad hoor) komt er weer ruimte bij het heiligbeen waardoor het si-gewricht ook weer meer lucht gaat krijgen.
Je moet het eigenlijk zien als dat er bv 7 mensen bovenop elkaar liggen, de onderste wordt platgedrukt en heeft dus de pijn. dan kun je wel aan de onderste gaan trekken maar die krijg je er niet onderuit. als je de bovenste er af gaat halen en zo verder naar beneden gaat krijgt te onderste vanzelf meer ruimte om weer op te kunnen staan.
Dus de osteopaat gaat niet het gevolg aanpakken maar op zoek naar de oorzaak.
Natuurlijk is bovenstaande wel heel simpel uitgelegd en ligt het in het menselijk lijf wel veel complexer
Mijn tweede osteopaat heb ik uitgelegd wat mijn klachten waren en die is me gaan behandelen zonder contact of wetende wat de vorige osteopaat gedaan had, waar begint hij met zijn behandeling........ juist ja, mijn buik :=
Later is hij mij wel gaan vragen wat de vorige osteopaat behandeld had en ik heb hem contact met hem op laten nemen zodat hij mijn dossier mocht inzien.
Dus 2 osteopaten uit een compleet andere regio . De eerste in Venlo, de tweede in Wijchen. Die wel dezelfde manier van behandelen inzetten.
de tweede zit nu wat dieper in mijn buikgebied dan de eerste maar dat komt omdat er nu meer ruimte is ontstaan om daar bij te kunnen.
Eerst was dat buikvlies zeg maar een plank en nu inmiddels een tentzeil. en dat tentzeil geeft meer mee om door heen te kunnen werken dan een plank. En het vlies hoeft ook niet weg, alleen minder strak/spanning erop.
In het begin had ik ook de eerste dagen daarna vaak meer last omdat er natuurlijk wat gebeurd in je lijf en je lijf moet dat weer op gaan vangen, je lijf moet weer gaan settelen.
Nu heb ik dat nog maar een beetje, ik merk het wel maar dan moet mijn lijf gewoon weer zelf aan de slag om balans te gaan vinden en ik ben inmiddels steeds langer vrij van pijn. terwijl ik me aardig wat verbeten heb en een mooi assortiment aan pijnstillers tot me genomen heb.
Die laatste heb ik nog maar zelden nodig en als ik ze nodig heb is het omdat ik teveel gedaan/ gevraagd heb van mijn lijf.
In het begin hoefde ik daar natuurlijk niet veel voor te doen om het te overvragen. Inmiddels kan ik meer bergen verzetten maar moet wel blijven opletten, het gaat nog niet vanzelf.

Een heel verhaal zo geworden maar hoop dat ik het je wel een beetje duidelijk heb uit kunnen leggen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:17

Eerst moet je weten wat er aan de hand is voordat je naar diverse paten gaat.
Ik bv heb mijn bekken gebroken en daardoor ben ik mega scheef.
Rechtzetten door paten en peuten kan en mag absoluut niet.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 17:29

Die rugpoli ziet er wel interessant uit door het multidisciplinaire aspect er ook van. Eens overleggen met mijn fysio ook. Die is er donderdag weer. Maar wil sowieso even mailen of die eerder plek heeft.

Bedankt voor de uitleg over osteopathie

Helaas geen bad hier. Smeer wel af en toe magnesium olie op mijn spieren

@brainless
Dat zegt de fysio ook

De chiropractor maakt vooral mijn spieren in mijn benen / buik los omdat die verkrampen door de pijn maar zit ook weinig aan mijn rug omdat ook hij niet zeker kan weten wat daar mis is.

Op foto's na het ongeluk waren geen breuken te zien. Maar de foto's waren wel heel wazig / slecht toen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:30

Brainless schreef:
Eerst moet je weten wat er aan de hand is voordat je naar diverse paten gaat.
Ik bv heb mijn bekken gebroken en daardoor ben ik mega scheef.
Rechtzetten door paten en peuten kan en mag absoluut niet.

Precies wat ik bedoel. Daarom eerst MRI laten maken ( of evt. rontgen maar als daar niks uit komt dus MRI) zodat je zeker weet dat er niks raars zit en de peuten en paten het alleen maar erger maken.

Sommige osteopaten doen ( zoals Evelyne beschrijft) viscerale therapie, waarbij dus buikvlies maar ook darmen ( en andere inwendige organen) etc. behandeld worden. Rugpijn kan ook heel goed voortkomen uit darmproblemen en vice versa. Maar ook dan zou ik toch zeker willen weten dat er geen afwijking/ blessure in de lage rug zit!
Magnesium olie is leuk maar helpt echt niet als er een dieper liggend probleem is.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:31

Ik heb ook erg veel pijn gehad in mijn linkerbeen, rug , lies, kon bijna niet lopen.
Huisarts liet het ook afweten met, weke delen kan ik niets aan doen.
De fysio die bij zijn groepspraktijk hoort gaf wat oefeningen, manuele therapie hielp iets, maar kostte ook veel en hielp niet genoeg.
Via mijn dochter kwam ik bij een fysiotherapie praktijk die ook dry- needling deed.
Drie keer een naaldje in mijn grote bilspier en ik kon weer lopen!
Door de pijn was ik helemaal scheef gaan lopen, en weer geleerd “ normaal “ te bewegen.
Na een half jaar eindelijk pijnvrij *\o/*
Alhoewel ik je toch eerst aan zou raden om na te laten kijken of er door het ongeluk niet iets verschoven is bij je wervels, prikkelingen duiden op zenuwpijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:33

TS zoek Ischias eens op, heb het zelf ook gehad dus herkenbaar.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:35

Ik haal uit jouw bericht ' zenuw klem '. Is een mri aanvragen een optie? Veel van jouw klachten herken ik en ik bleek een hernia te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:19

google eens op piriformis syndroom?

ohw en nog even aanvullen.
ik heb veel dezelfde klachten als jij ook hebt.
ik ben bij een bekken fysio geweest welke mijn stuitje recht gezet heeft.
dat heeft al enorm veel klachten verholpen.
fysio behandeld verder voor piriformis syndroom, en misschien heb je dat ook wel.

toch even flink doorzeuren dat je meer onderzoek wil hoor.
hartstikke vervelend wat je voelt en hoop echt dat. het allemaal snel wat beter gaat! :(:)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 19:09

Ischias en piriformis zijn beide bij fysio idd de revue gepasseerd. Fysio vermoed mogelijk hernia en ook idd piriformis. Piriformis is behandeld met dry neadling en heeft goed geholpen. Die pijn zat ook echt in mijn bilspieren

Deze pijn voelt veel scherper en schietender. En gaat tot in de voet. Veel spieren voelen ook erg stijf zowel buik als rugspieren alsof ze compenseren. Moet veel moeite doen om rechtop te lopen maar probeer dit wel bewust.

Bedankt voor alle reacties en tips
.ga ze allemaal meenemen.

Heb mijn fysio gemaild zodat hij voor de afspraak al beetje op de hoogte is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:25

ja bah,rotpijn is dat! kijk ook even hier
https://www.zol.be/neurochirurgie/ziekt ... ia-lumbaal
die pijn die jij zegt in je been staat er ook op.
bij mij is het dan l4, want het zit voornamelijk in het rechter scheenbeen.
echt een rotgevoel, zenuwpijn en daar kun je eventueel wel medicatie voor krijgen.

maar goed,hopelijk ben je er snel achter wat het nou is en kan het verholpen worden.

kijk ook even naar gebruik van magnesium voor je spieren.