Chronische Hyperventilatie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bommeltje_

Chronische Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-22 11:51

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik te horen gekregen dat ik lijd aan Chronische Hyperventilatie. Het is allemaal nog erg nieuw voor mij, maar de klachten komen en gaan met vlagen.

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die hier last van hebben of hebben gehad?

Misschien kunnen we tips delen en elkaar vooral steunen :)

Jenkins

Re: Chronische Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:36

Hi! Ik heb vroeger ook erg veel en lang last gehad van hyperventilatie, maar dmv fysio en ademhalingsoefeningen heb ik geleerd hoe ik een aanval kan ontwijken. Je hebt tegenwoordig zelfs ademcoaches, misschien is het iets voor je?

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart
JenkinsStyle Photography & Design

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-22 16:34

Jenkins schreef:
Hi! Ik heb vroeger ook erg veel en lang last gehad van hyperventilatie, maar dmv fysio en ademhalingsoefeningen heb ik geleerd hoe ik een aanval kan ontwijken. Je hebt tegenwoordig zelfs ademcoaches, misschien is het iets voor je?

Oh en nu voel jij je weer helemaal de oude?
Dankje voor de tips ik doe inderdaad ademhalingsoefeningen en ik loop bij een psychosomatisch therapeut ik hoop dat het gauw beter gaat.

Amber_anne

Re: Chronische Hyperventilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:37

Ik heb hier ook last van gehad maar ben er met behulp van een manuele fysio en ademhalingsoefeningen vanaf gekomen

Ik heb soms nog wel last van een aanval die met pech enkele dagen duurt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:48

Ja!

In 2017 moest ik een aantal keer naar het ziekenhuis omdat mijn nieren dachten ze niet goed bleken te werken. Ik was gruwelijk bang voor naalden en ik moest toen regelmatig geprikt worden. De CT-scan was voor mij de start van allerlei vage en niet goed uit te leggen klachten. Ik dacht oprecht dat mijn hart ermee op ging houden. Toen kwam ik de term chronische hyperventilatie tegen en ik kon mij daarin heel goed vinden.

Ik had de volgende klachten:
- Steken op de borst
- Steken in de armen
- Benauwd gevoel
- Druk op de maag
- pijn tussen de schouderbladen
- wazig en dubbel zien
- niet goed kunnen praten
- voelen alsof ik in een droom leefde
- slap op de benen
- gevoel om elke keer zomaar om te vallen
- Moeite met concentreren en gesprekken volgen
- hartkloppingen
- constant een zenuwachtig en bang gevoel
- moe zijn.

Ik ben nog wel naar de huisarts geweest , maar op jonge leeftijd schuiven ze het snel af op stress. Ik ben toen wel overstag gegaan voor psychische hulp bij een psycholoog. Helaas kwam het meer bij mij meer op dwangmatige klachten , en angst voor het krijgen van ziekten.

Begin 2019 ben heel hard van mijn paard gevallen , en moest ik naar de fysio voor mijn nek. De fysio keek naar mijn rug en het eerste wat ze zei was of ik bekend wat met hyperventilatie want dat was de zien aan mijn schouderspieren. Sindsdien zijn er zoveel puzzelstukjes op zijn plaats gevallen en heb ik veel meer antwoorden kunnen krijgen op mijn klachten.

Tijdens corona heb ik er ook nog veel last van gehad met name in het begin en de spanning eromheen. Hierdoor kreeg ik weer vage klachten zoals een brok in de keel , gevoel elke dag keelpijn te hebben en ook raar te gaan ademen.

Echt pas vorig jaar heb ik grote stappen gemaakt en het meer los kunnen laten en ik denk eindelijk echt kunnen accepteren. En dat is eigenlijk de enige oplossing , het accepteren en het herkennen. Nu weet ik als ik last heb dat ik gewoon even een paar keer een chill avond in moet plannen en vroeg moet gaan slapen vaak ben ik dan gewoon oververmoeid.

Enige momenten dat ik veel last heb is als ik ongesteld moet worden dan heb ik meer last van klachten. Maar over het algemeen gaat het nu hartstikke goed! En daar ben ik heel blij om! Daarbij worden de dwangmatige klachten ook een stuk minder. Ik zit nu in een hele goede periode om het zomaar te zeggen en ik hoop dat ik hier nog even lang in blijf zitten.

Maar nogmaals acceptatie , fysio , ademhalingsoefeningen er zijn eindeloos veel dingen voor. Mij heeft vooral acceptatie geholpen en toch ook het meemaken van heftige dingen omtrent ziekte en de dood. Ik ben sindsdien veel meer aan het genieten. Ook helpt intensief sporten mij heel erg als in bevestiging dat alles op dat moment goed zit.

Het was een hele lange en intensieve strijd met mijzelf , maar ik ben blij dat ik heb doorgezet en het mij niet kopje onder heeft gekregen. Ik ben er juist veel sterker door geworden.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie