Onderdeel van je Chronische pijn....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Onderdeel van je Chronische pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 16:28

Ik weet sinds April 2019 dat ik Chronische Pijn RSI/KANS heb..
En daar moet ik dealen met de pijn die ik in de nek/schouders krijg/heb, en nee het is geen spierpijn.

Ongeveer 1,5 maand geleden had ik ineens een bepaald gevoel in mijn onderarm en kon het niet plaatsen.
Maar ook het idee van oh het gaat wel over.. maar helaas een maand geleden was de pijn extreem,
en het kwam ook nog eens heel leuk uit mijn elleboog wat pijn uitstraalt naar de pols en schouder.

Heb toen voor dat ik een afspraak wou maken bij de fysio al een ontstekingsremmer genomen, maar 2 uur later had ik nog heel veel last er van.
Dus dat werd maar een afspraak bij de fysio op een Maandag ochtend..

Eerste instantie zei de fysio dat ie dacht uit mijn verhaal dat het overbelasting was..

Ik kon/kan mijn arm niet..

- Omhoog brengen richting het gezicht
- Hand draaien richting het gezicht
- Hand richting schouder hoogte brengen

Ik heb eigenlijk na 3 shockwave therapies geen pijn ervaren in de onderarm..maar wel met heffen van de arm en zware taken.

Dan denk je in je weekje vakantie met rustig aan doen niets aan de hand is, en rustig je ding kan gaan doen.. maar helaas!

De pijn is sinds ongeveer een week weer heerlijk aanwezig, zelf bij rust zegt mijn arm doeiii!!
Had de fysio uitgelegd vanmiddag ...

- Wakker worden in de nacht van de pijn
- Overdag pijn aanhouden in de volledige arm en die komt vanuit mijn elleboog
- Geen kracht in de hand/arm

En dan krijg je te horen dat je een peesontsteking hebt die vanuit je elleboog komt, helaas.
Op een site speciaal over blessures is dat een Peesontsteking vaak een onderdeel is van RSI/KANS. -O-

Ben zo niet happy hier mee, vanavond toch maar weer eens een Ontstekingsremmer nemen en of ik een nachtje door kan slapen.

Anders hang ik morgen ochtend wel aan de telefoon met de Huisarts voor Ontstekingsremmers.

Mungbean

Re: Onderdeel van je Chronische pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:36

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar peesontstekingen hebben maanden rust nodig (net als bij paarden).
Heb je geen traject met een ergotherapeut over aanpassen van je werk?
RSI is serieus te nemen, dat is niet opgelost met medicatie helaas. Sterkte!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 16:41

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar peesontstekingen hebben maanden rust nodig (net als bij paarden).
Heb je geen traject met een ergotherapeut over aanpassen van je werk?
RSI is serieus te nemen, dat is niet opgelost met medicatie helaas. Sterkte!

Ik heb in April 2019 een revalidatie gehad speciaal voor chronische pijn RSI en ik moet er mee dealen uiteindelijk.

De ene moment is het heel actief en aanwezig en de andere moment niets aan de hand.

Beetje stress en werkdruk en ik heb er weken last van.

Van de fysio moet ik nu ook voorzichtig aan doen maar mijn grenzen aangeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:55

Er lopen ergens in de schouder als ik het goed heb 3 pezen door een smal stukje. Als 1 daarvan wat opzwelt door meer doen bv, dan komt de rest klem te zitten daar door ruimtegebrek. Aanlegfoutje in de blauwdruk noemde mijn HA dat destijds. En aangezien die pezen alles aansturen van vingers tot aan schouderblad/rug/nek daar en op een of andere manier met elkaar in verband staan, heeft probleempje bij 1 invloed op anderen en dus krijg je dan schijnbaar ongerelateerde klachten die toch met elkaar te maken hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:57

RSI heeft vaak ook een psychische achterliggend probleem (stress). Ik zou vooral op zoek gaan naar hulp in die richting, afvloeirn van stress, evtl. faalangst als dat een rol speelt.
Ook al acupunctuur overwogen?
En uiteraard een volledig telefoon en tablet verbod voor die betroffen arm (telefoon op tafel leggen en met je goede arm typen).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:29

Ik heb vier maanden bij de Hoogstraat gelopen met onverklaarbare krampen vanuit mijn schouders naar mijn armen, dan links en dan rechts en de pijn was zo hevig aan de linkerkant dat ik er van moest spugen.
Het heeft mij niets verder gebracht daar en ben bij een fysio terechtgekomen die alles in dat gebied los heeft gemaakt, erg pijnlijk maar met resultaat maar het heeft nooit een naam gekregen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:28

Denk dat het verstandig is eerst onderzoek te gaan doen. Zelf een steriele ontsteking gehad in mijn schouder. Kon arm ook niet meer hoger krijgen ed. Dit had echt rust nodig.

Kennis had artrose in de schouder die drukte op de zenuwen en de problemen veroorzaakte. Dit is operatief verwijdert.

Als je een beter beeld hebt wat het is kun je ook gerichter behandelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:50

Bij dit soort zaken kan bodystress release heel goed helpen. Er loopt een zenuw vanuit de nek die hier verantwoordelijk voor is. Mijn moeder met jaren RSI klachten was met een paar behandelingen blijvend van deze klachten af.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:27

Heb je verder geen aanvullende onderzoeken gehad?
Een fysio kan er ook niet inkijken.
Ik loop zelf ook al maanden te tobben met mijn arm en heb vergelijkbare klachten,en meer.
Ik ben doorgestuurd door de huisarts naar de neuroloog en zit te wachten op een mri scan en emg,en vandaaruit verder.
Bij mij denken ze aan dingen zoals een nekhernia,TOS en nogietswaarvanikdenaamnietmeerweet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:36

Nog een aanvulling op Sizzle, heb je soms de laaste tijd teveel op je schouders genomen of voor iemand je nek uitgestoken en gebeurd dit af en toe weer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:26

Chronische pijn is ingewikkeld,
en 'rsi/kans' biedt als omvattende term ook geen duidelijkheid.

(Klachten aan arm, nek en schouders - ja, glashelder. Maar dat wist je al voor je 1 arts of fysiotherapeut had gesproken.)

'En u moet maar leren leven met pijn' vind ik een zwaktebod.

Verder ga ik mee met oa Sizzle: als er sprake is van een peesontsteking,
'doe alsof je een paard bent'.
Een pees wordt weinig doorbloed, dus herstel gaat langzaam.
Een pees heeft weinig zenuwen, pijn wil nog wel eens forse schade betekenen.

... en in de mens-geneeskunde wordt vaak te luchtig gedaan mbt peesblessures. (Accoord : wij kunnen onze pezen beter ontlasten dan paarden, maar het proces van genezing is verder krek hetzelfde.)

"Boxrust en beperkt stappen" : geen zware beweging, weinig beweging, en veel ontspannen van de schoudergordel.
.... precies waar wij als mens als eerste aanspannen bij angst en woede.
... en pijn geeft spanning en spanning geeft pijn.
En emoties van het type 'dat stelletje witte jassen die mij niet kunnen helpen' kunnen ook aan pijn bijdragen.

En de pees scannen om verbetering en belastbaarheid te monitoren.

Binnen het gedoe van "boxrust en beperkt bewegen" kunnen pijnstillers zin hebben.
Liever niet de nadruk op ontstekingsremmers: een ontsteking is uiteindelijk
dat wat je lichaam doet om de beschadiging te repareren.

En we leven in 2022 en er kan heel veel.
Bij paarden wordt lasertherapie toegepast.

Ooit kocht ik een TENS apparaatje voor drie tientjes.
Het malle ding ging na een half jaar kaduuk - maar toen was driekwart van de pijn weg.

Een koptelefoon en dan cd's of mp3 etc met binaural stimulatie. (Gericht op hetzij gewoon ontspannen, hetzij beter slapen, hetzij deltawaves/ HGH afgifte, hetzij pijnbestrijding.)

Bindweefsel massage (hip gezegd: myofascial release) de niet hippe variant kan zo ongeveer elke fysiotherapeut.

En neus rond op YouTube mbt sessies Feldenkrais en Alexander techniek: kijk of dat een goede aanvulling is op ergotherapie, en Cesar/ Mensendieck bewegingsleer.