Bowo schreef:Ben je (onbewust) misschien aan het knijpen om je balans te houden? Veel beginnende ruiters moeten wennen aan het gebruiken van nieuwe spieren, maar dit klinkt wel als iets meer dan alleen wennen. Als je heel erg knijpt, kan ik me voorstellen dat dat spierpijn geeft. Maar het is ook nog eens helemaal niet nodig, zelfs fout om te doen. Dan zou je dus moeten letten op ontspanning in je benen.
Hier zat ik dus ook aan te denken, dat dit het misschien veroorzaakt of verergert. Ik heb a.s. woensdag weer les en dan zal ik er op proberen te letten en het sowieso aan mijn instructrice vragen of zij me er op wil wijzen als ik het doe.
Ik merk vooral dat, wanneer ik probeer te galopperen, ik op het moment bij de laatste paar passen doorzitten erg met mijn balans stuntel. Wanneer ik mijn buitenbeen achter de singel leg, verlies ik soms mijn beugel/grip op de beugel. Ik heb dit al aangegeven bij mijn instructrice, ook dat ik liever een keer aan de longe galoppeer (zonder beugels eventueel) om aan mijn balans te werken. Alleen zijn vond het toen niet nodig, omdat ze er wel vertrouwen in had dat ik het zou kunnen.
SjonnieZ schreef:Zoals je al zelf aangeeft is jouw conditie niet optimaal..
Je lichaam moet dus gewoon heel erg wennen aan het sporten. Zodra jouw rij conditie verbeterd mindert ook de spierpijn en zal uiteindelijk verdwijnen.
Ik denk dat dit zeker een rol speelt. Ik heb, heel dom, vorige maand mijn abonnement op de sportschool opgezegd, anders had ik daar nu aan kunnen werken d.m.v. oefeningen. Dat wordt dus thuis op het yoga matje oefeningen bedenken zonder de handige attributen bij de gym
manonutjuh schreef:Zit je misschien gespannen?
Je zou wat magnesium kunnen slikken en zorgen dat je voldoende eiwitten binnen krijgt voor de spieropbouw. Bakje kwark oid na het rijden. Of evt een eiwitshake.
En voldoende drinken/bewegen zodat je de afvalstoffen kunt afvoeren
Voor mijn gevoel ben ik wel ontspannen op het paard. Wel erg geconcentreerd, maar denk niet dat dit zich uit in onbewuste stress (of ja, ik ben perfectionistisch, dus misschien dat ik stiekem toch loop te stressen over mijn kunnen
). Alleen wanneer ik aan probeer te springen in de galop heeft mijn lichaam spanning, maar dat is voornamelijk frustratie dat het me steeds niet lukt om die balans te vinden.
Magnesium is een goede! Ik heb nog wat potjes thuis bij mijn moeder staan, dus dan ga ik die morgen gelijk ophalen en mee starten. Ik merkte na afgelopen les, het was warm en we hadden flink gezwoegd, dat ik als een rietje stond te trillen. Volgende keer neem ik sowieso even wat te eten, anders val ik flauw haha!