Ontstoken tandvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Ontstoken tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 11:43

Hallo Bokt!

Sinds een paar maanden heb ik veel last van ontstoken tandvlees. Ik verwacht dat dit samenhangt met het feit dat ik met de pil (prikpil, depo provera) gestopt ben (december 2021 had ik een nieuwe prik moeten krijgen).

Na het stoppen is alles heel snel op gang gekomen, dat resulteerde in de eerste maanden constant buik- en rugpijn. Naast het ontstoken tandvlees. Ik ben toen een poedertje gaan nemen en inmiddels is alles in een rustiger vaarwater gekomen, het poedertje heb ik dus niet meer opnieuw besteld en mijn rug en buikpijn is niet teruggekomen. Helaas het ontstoken tandvlees dus wel.

Volgens mij tandarts is het heel goed om een multivitamine te nemen, dus dat doe ik op haar aanraden. Echter maakt dat dus geen verschil.
Ik poets met Zendium (met dank aan tips van Bokkers), als ik met wat anders poets krijg ik allemaal aften in mijn mond.

Dus ik ben even benieuwd of jullie nog tips hebben :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:48

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 11:53

chanicha schreef:
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -20-zakjes

Deze gebruikten wij altijd en werkte goed.
Succes want is echt vervelend :(:)

Ah goeie, thanks! Alleen is dit meer bij een ontsteking (waar k het zeker voor in huis ga halen, daar niet van), ik denk alleen dat de ontsteking een symptoom is van het een of ander. Ik begrijp alleen nog niet goed waarvan...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:56

Safiy93

Re: Ontstoken tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:57

Ik zou je vitamines even laten prikken. Ik had bij een vitamine D tekort ook heel veel last van m'n tandvlees namelijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 11:59

Safiy93 schreef:
Ik zou je vitamines even laten prikken. Ik had bij een vitamine D tekort ook heel veel last van m'n tandvlees namelijk!

Grappig dat je die noemt, die kom ik op internet ook tegen.
Ik slik preventief (edit; vanwege een tekort) vitamine D in behoorlijke hoeveelheden (min 3000ie per dag), dus daar zoek ik het zelf niet meer in.

DuoPenotti schreef:
En wat voor tandenstokers gebruik je?
Ik heb minder bloedend tandvlees als ik de ragers van tepe gebruik.

Andere tandenstokers werken minder.

https://www.tandonline.nl/interdentale- ... stuks.html

Ik gebruik gewone houten tandenstokers van OralB en ook flosdraad, door een spalk en facings kan ik bijna nergens meer tussendoor, zeker niet met ragers.

DuoPenotti

Re: Ontstoken tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:01

Ook de kleinste maat niet?
Vaak heeft de tandarts er wel liggen om te proberen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:02

Vit C. Ook voor de aften.
Eet eens een tijdje elke dag 2 kiwi's en zie of het verschil maakt.
Ik vermoed van wel :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:02

De mond is ingewikkeld, mede vanwege het verschijnsel 'mondflora'.
Op zich is het bekend dat als je 'van pil wisselt' de 'flora' van de vagina kan veranderen, maar voor darmen en mondflora geldt hetzelfde.

Een paar tips: een kuur 'pro bio oral', herstelt de goede mondflora.
Een mondhygiënist kan kleine beetjes tandsteen wegkrabben - tandsteen is qua structuur een soort spons, waar bacteriën zich heerlijk in kunnen nestelen.

En er zijn vitaminen etc die helpen tegen ontsteking.
L-Glutamine werkt prima om slijmvlies te herstellen, en de vitaminen A (beta caroteen), B, C en lekker zonlicht (D) kunnen geen kwaad om te helpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 12:03

DuoPenotti schreef:
Ook de kleinste maat niet?
Vaak heeft de tandarts er wel liggen om te proberen.

Ook de kleinste maat niet. Zeker bij de spalk lukt dat niet...

Maar goed, goede zorg voor het gebit (ik ga sowieso twee keer per jaar naar de tandarts omdat ik facings heb, als ik die niet had was een keer per jaar voldoende wegens weinig problemen) is natuurlijk één ding. Dat heeft in het verleden nooit tot zoveel ontstoken tandvlees geleid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 12:04

Pandora2 schreef:

Neem ik naast gezond eten ook elke dag in 1000mg erbij :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:05

Niet in supplement, gewoon de natuurlijke vorm uit natuurlijk fruit. :P
Het proberen waard toch, niet ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 12:05

Janneke2 schreef:
De mond is ingewikkeld, mede vanwege het verschijnsel 'mondflora'.
Op zich is het bekend dat als je 'van pil wisselt' de 'flora' van de vagina kan veranderen, maar voor darmen en mondflora geldt hetzelfde.

Een paar tips: een kuur 'pro bio oral', herstelt de goede mondflora.
Een mondhygiënist kan kleine beetjes tandsteen wegkrabben - tandsteen is qua structuur een soort spons, waar bacteriën zich heerlijk in kunnen nestelen.

En er zijn vitaminen etc die helpen tegen ontsteking.
L-Glutamine werkt prima om slijmvlies te herstellen, en de vitaminen A (beta caroteen), B, C en lekker zonlicht (D) kunnen geen kwaad om te helpen.

Dank, ik ga er naar op zoek!
Tandsteen was in maart ver te zoeken, complimenten van de tandarts gekregen dat er niets zat en ik dus kennelijk goed mijn gebit verzorg. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:05

Poetsen, poetsen, poetsen en ragen.

Ik gebruik deze tandpasta, op aanraden van mijn tandarts: sensodyne gevoeligheid en tandvlees.
En deze ragers, ook op aanraden van mijn tandarts: gum softpicks

Omdat ik de laatste tijd ook last had van ontstekingen die ook niet over wilde gaan (ik denk vanwege een neusspray die ik gebruik voor hooikoorts), ben ik dit gaan gebruiken: dr. brite mondwater (de bosbessen smaak haha). Het werkt niet meteen, maar gebruik het nu 1,5 week en ben zo goed als van mijn ontstekingen af! Naast natuurlijk gewoon doorgaan met poetsen en ragen, ook al ga je door de grond van de pijn...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:07

Betreft aften.
Ik had een collega als die elke dag 1 verse tomaat at had ze geen aften. Anders wel.
Wat er specifiek in tomaat zit weet ik niet.

Jammer dat de rager niet gaat.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:09

Het probleem kan ook ergens anders liggen, bijvoorbeeld in de darmen. Geen voedsel-gevoeligheden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:14

Twee dingen doen wonderen:
Vitamine C en de mondhygieniste.
Ik heb echt nooit meer last van pijnlijk tandvlees.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:21

Citaat:
Naast natuurlijk gewoon doorgaan met poetsen en ragen, ook al ga je door de grond van de pijn...

Ik kan het iedereen afraden.

Als gezegd : je mond zit vol bacteriën, dus graag met L-Glutamine snel het bloeden/ het ontstoken zijn remmen,
en ondertussen zo weinig mogelijk nieuwe wondjes maken. (Want via de nieuwe wondjes komen er bakken bacteriën in de bloedbaan en dat moet je immuunsysteem weer opruimen.)

Voorzichtig poetsen en wat peuteren waarbij je je tandvlees zo veel mogelijk spaart heeft uiteraard wel zin.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:37

Pandora2 schreef:

Daar ging mijn tandarts dus van steigeren. Kiwi's zijn zo vreselijk zuur dat het echt funest voor je glazuur kan zijn, zeker twee per dag voor een langere tijd.

Ik ben wel bekend met het probleem van ontstoken tandvlees. Ik heb het sinds ik een jaar of 8 ben. Het maakt niet uit hoe vaak ik poets, het wordt nooit minder. Ik gebruik ragers, flosdraad, tandenstokers en een waterpik, maar het is en blijft ontstoken. Ik heb inmiddels tandpasta op recept van de apotheek om de boel enigszins te redden maar het is en blijft drama.
Dus als iemand hier dé gouden tip heeft waar mijn eigen tandartsen (inmiddels drie verschillende gehad) én de verschillende artsen in het ACTA niet aan hebben gedacht dan hoor ik het graag. :D Dat scheelt mij en de tandartsen een hoop frustratie. :')

Edit: uiteraard bezoek ik vier keer per jaar de mondhygiëniste en de tandarts bezoekjes tel ik niet eens meer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:41

Voor mij ook goed, ik wilde alleen maar helpen. :P
Ik eet al meer dan 20 jaar 2 kiwi's per dag. Glazuur nog steeds intact. En tanden en tandvlees ook.
Destijds mee begonnen omdat ik dus ook af en toe aften kreeg.
Maar ik eet ook gerust een citroen, dus volgens mij is mijn hele gestel wel gewend aan zuur ondertussen :D
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 18-06-22 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Janneke2 schreef:
Citaat:
Naast natuurlijk gewoon doorgaan met poetsen en ragen, ook al ga je door de grond van de pijn...

Ik kan het iedereen afraden.

Als gezegd : je mond zit vol bacteriën, dus graag met L-Glutamine snel het bloeden/ het ontstoken zijn remmen,
en ondertussen zo weinig mogelijk nieuwe wondjes maken. (Want via de nieuwe wondjes komen er bakken bacteriën in de bloedbaan en dat moet je immuunsysteem weer opruimen.)

Voorzichtig poetsen en wat peuteren waarbij je je tandvlees zo veel mogelijk spaart heeft uiteraard wel zin.

Ja dat is toch wat ik zeg? :) Je moet wel blijven poetsen ragen... neem aan dat TS snapt dat ze niet als een gek er tussen moet gaan zitten duwen, want dan maak je idd wondjes.

office

Probeer eens een tandpasta tablet zoals smyle zonder microplastics en chemicaliën.En schrijf even je voedsel op mogelijk is er een verband ?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:42

Tandartsen zijn sowieso... bijzonder. Het liefst heeft de mijne dat ik alleen water drink, want van koffie en thee krijg je aanslag op je tanden :') En tja, frisdrank is slecht voor je glazuur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 13:38

Charlie_P schreef:
Het probleem kan ook ergens anders liggen, bijvoorbeeld in de darmen. Geen voedsel-gevoeligheden?

Varkensvlees, maar dat eet ik om die reden zo weinig mogelijk.

Het zit ook op een specifiek moment in mijn cyclus, die nog niet 100% regelmatig is, maar ik heb nu ook weer een hoop pukkels in mijn gezicht. Dus ik zie daar wel een stukje samenhang aangezien ik verwacht binnen een paar dagen weer eens ongesteld te worden.

Pandora2 schreef:
Voor mij ook goed, ik wilde alleen maar helpen. :P
Ik eet al meer dan 20 jaar 2 kiwi's per dag. Glazuur nog steeds intact. En tanden en tandvlees ook.
Destijds mee begonnen omdat ik dus ook af en toe aften kreeg.
Maar ik eet ook gerust een citroen, dus volgens mij is mijn hele gestel wel gewend aan zuur ondertussen :D

Ik vermijd dergelijke zure producten zo veel mogelijk, of drink het met een rietje :') Het glazuur op mijn voortanden oogt erg broos, al heb ik er geen last van.

Aften werden lange tijd in verband gebracht met vitamine C, alleen is dat verband ontzettend onzeker. Zendium is voor mij de enige mogelijke tandpasta waarmee ik mijn mondflora goed houd en geen aften krijg. Dit is mis gegaan nadat ik Pfeiffer heb gehad.

office schreef:
Probeer eens een tandpasta tablet zoals smyle zonder microplastics en chemicaliën.En schrijf even je voedsel op mogelijk is er een verband ?

Hoewel ik enorm pro ben, vind ik het doodeng om dat te proberen omdat die aften me zo vreselijk plagen als ik van Zendium af stap... Ik zal m'n ouders eens vragen of ik een paar tabletten mag hebben om te proberen. Qua voedsel zie ik op dit moment geen verband, aangezien ik varkensvlees echt minimaliseer.
Ik merk wel dat het zich vooral manifesteert op de plek waar ik vorig jaar een flinke tandvleescorrectie heb gehad en ik ben daarom heel erg bang dat het tandvlees terug groeit, ook al is dat destijds amper een wond geweest. De behandeling op zich stelt niets voor, maar ik wil geen mond vol wildvlees hebben :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:42