Kleine gewoontes bouwen tot een betere levensstijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

LoveGlove

Kleine gewoontes bouwen tot een betere levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 20:08

Hallo bokkers :wave:

Ik ben al een heel tijdje bezig met een herstelproces vanuit mijn verleden met complexe ptss en er daarna nog een burnout achteraan. Ik begin me eindelijk op dat gebied wat beter te voelen en begin het einde van het herstel te zien.

Ik ben al sinds september aan het proberen om een iets gezondere levensstijl aan te gaan nemen. Ik ben een paar kilootjes te zwaar, maar ik ben sinds september ook al 5 keer ziek geweest (waarvan ook momenteel). Dat duid natuurlijk flink erop dat mijm eetpatroon niet bepaald goed is. Ik heb sowieso wel een gevoelig immuumsysteem, maar dan hoor ik nog geen 5 keer ziek te worden in nog geen jaar :=

Ik heb persoonlijke begeleiding om me een beetje te helpen het huishouden goed te leren oppakken. Ik ben sinds september daar al flink in gegroeid, maar ik heb nog een lange weg te gaan. Ik heb ADHD waardoor ik veel problemen heb met motivatie om het huishouden bij te houden. Ik wil her doen, maar het lukt gewoon niet momenteel. Mijn ADHD zit me met alles kwa gezonde levensstijl wel wat in de weg. Misschien dat mensen her niet zo direct door hebben, maar ADHD heeft veel effect op je executieve functioneren. Oftewel "volwassen zijn". Dingen zoals plannen, prioriteiten stellen, focus regulatie, emotionele regulatie, alles wat bij volwassen en verantwoordelijk zijn hoort, zijn stukke moeilijke voor mensen met ADHD, omdat ons brein een beetje anders werkt.

Hierdoor ben ik flink uitgedaagd om te zoeken wat bij mijn brein past en hoe ik dingen het beste kan aanpakken. ADHD maakt dit soort dingen een grotere uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. Dus als het mij lukt, lukt her me voor 2 :j

Ik wil momenteel zelf ook een klein beetje vooruitgang maken op eigen houtje. En ik wil dit doen in hele kleine stapjes. Iets wat ik heb geleerd is dat ik veel meer hele kleine stapjes nodig heb om iets op te bouwen en er ook meer tijd voor moet nemen dan anderen.

Hoewel niet iedereen hier natuurlijk ADHD heeft, lijken die kleine stapjes me niet fout voor iedereen. Ook hier. Dus ik dacht, wat nou als ik eem topic aan maak waar we allemaal die kleine stapjes als kleine doelen noemen en samen bijhouden. En ook kijken of het lukt om ze bij te houden. We kunnen elkaar goed motiveren en er is meer gevoel voor verantwoordelijkheid. En, je bent niet alleen. Je doet het samen, wat veel leuker is.
Dus ik stel voor dat, als jij iets in je levensstijl wilt veranderen, je ook je kleine doeltjes hier noemt en her hier probeert bij te houden.

Wat ik wel belangrijk vindt is dat falen mag. Als je je doel nief bereikt, hoe idioot klein die ook is, dan mag dat. Ik heb dagen waar ik nier eens uit bed kom en waar tanden poetsen al een hele dagtaak is. Dat mag er ook zijn. Je mag ook wel eens van je doel afwijken. En je mag het ook opnieuw proberen. Het enige wat ik altijd jammer vind is wanneer je volledig opgeeft. Door fouten leren we en kunnen we de volgende keer het beter aan pakken, ner zoals dat je in een spelletje veel levels niet in een keer zult halen. Je moet eerst een paar keer fouten maken en daarvan leren voordat het je lukt om het level te halen. Dat is in her echte leven net zo goed.
Ik zou ook zeggen, vier met zijn allen een feestje als iemand zijn doel heeft bereikt. Positieve feedback is heel belangrijk en motiverend. Ik vind dat de wereld het niet genoeg gebruikt :=

Nu voor de doelen:
Ik heb voor mezelf 3 doelen gesteld: 1 voor mijn dieet, 1 voor meer beweging en 1 voor het huishouden.
1: Ik wil proberen om elke ochtend voor mijn ontbijt ten minste èèn kommetje afwas van de kamer naar de keuken te brengen. Als het me lukt meer, en eventueel de hele woonkamer, maar als 1 kommetje al moeilijk is, mag dat ook.
Dit doel is om mezelf uiteindelijk aan te leren om meteen alles in de vaatwasser te doen. Het lijkt op een idioot klein doel, maar dat werkt voor mij het beste.
2: als doordeweekse snack ga ik snackgroenten uitproberen. Ik houd me wel bij de "in het weekend mag ik ongezond snacken". Snacks zijn bij mij zo'n beetje het grootste probleem, dus daar wil ik ook beginnen.
3: elke dag dat ik geen dagbesteding heb wil ik wat rekken en strekken. Op die manier beweeg ik en kan ik.ook ontspannen, wat voor mij heel belangrijk is, gezien ik nog steeds 24/7 op spanning sta door mijn ptss. Maar daar wordt bij therapie nu goed aan gewerkt. Op dagbesteding zorg ik veel voor dieren dus komt er al veel fysiek werk bij kijken. Ik rijd daar ook 1 keer per week. Dus op die dagen vind ik nier dat ik nog extra beweging moet doen.

Ik wil morgen al met 1 en 2 beginnen. Morgen komen de nieuwe boodsxhappen binnen (ik heb ze besteld ipv gehaald omdat ik dus ziek ben) waar ik ook de snackgroenten heb gepakt, dus ik kan daar ook meteen bij beginnen. 3 wacht ik nog even mee tot ik me wat fitter voel dan nu. Ik ben vrij hondsberoerd. Met ibuprofen gaat het nu wel. Maar zonder kan ik echt bijna niks :')
Ik wil aan het einde van de maand gaan kijken hoe goed ik deze doelen heb volgehouden in die paar weken. Als ik er klaar voor ben doe ik er nog een of een paar doelen bij :)

Ik hoop dat er mensen mee gaan doen hier. Je mag zelf kiezen waarvoor je de doelen gaat gebruiken. Het mag zijn voor een betere levensstijl, beter rijden, voor school, voor werk, voor relaties of gewoon voor de fun. Dat maakt allemaal niet uit. We kunnen elkaar nog steeds helpen en motiveren.

Let's do this! *\o/*

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:16

Met kleine stapjes kun je een eind komen. Ik dronk vroeger elke dag cola, nu alleen nog in het weekend 1 of 2 blikjes en tijdens vakanties.

Ik weet niet of je een trap hebt, maar alleen al twee keer per dag extra de trap oplopen en weer af kost bijna geen tijd en toch ietsje extra beweging.

Ik weet niet of je veel dingen met saus eet maar bijvoorbeeld woksaus gebruik ik echt heel weinig van, een klein beetje geeft al best wat smaak ik doe langer met de saus en er zit veel suiker in. Ook snacksauzen probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.

marleen_88

Re: Kleine gewoontes bouwen tot een betere levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:30

Kleine stapjes maken een groot verschil.

Ik heb besloten om minder lange werkdagen te maken. Ik ben perfectionistisch en vind dat ik nooit klaar ben met werken. Sinds ik in een traject zit voor chronische pijn, ben ik elke dag een beetje liever voor mezelf.

Doe wel en zie niet om

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:54

Wat ik vooral een interessant perspectief vind is het feit van niet focussen op wat minder maar wat op meer; denk hierbij aan meer groente per dag, meer fruit per dag. Daarom heen gewoon op intutie wat goed voelt maar hier kan je al veel verschillen in merken door de mindset positief te houden

S <3

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 21:09

moonsparkle schreef:
Met kleine stapjes kun je een eind komen. Ik dronk vroeger elke dag cola, nu alleen nog in het weekend 1 of 2 blikjes en tijdens vakanties.

Ik weet niet of je een trap hebt, maar alleen al twee keer per dag extra de trap oplopen en weer af kost bijna geen tijd en toch ietsje extra beweging.

Ik weet niet of je veel dingen met saus eet maar bijvoorbeeld woksaus gebruik ik echt heel weinig van, een klein beetje geeft al best wat smaak ik doe langer met de saus en er zit veel suiker in. Ook snacksauzen probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.

Goed bezig!

Oh we gebruiken veeel ketjap :=

Maar daar focus ik momenteel niet op. Koken is sowieso een van de grootsre uitdagingen voor mij. Dus ik wil eerst de makkelijkere dingen even aanpakken.

marleen_88 schreef:
Kleine stapjes maken een groot verschil.

Ik heb besloten om minder lange werkdagen te maken. Ik ben perfectionistisch en vind dat ik nooit klaar ben met werken. Sinds ik in een traject zit voor chronische pijn, ben ik elke dag een beetje liever voor mezelf.

Goed bezig *\o/*

Deni11 schreef:
Wat ik vooral een interessant perspectief vind is het feit van niet focussen op wat minder maar wat op meer; denk hierbij aan meer groente per dag, meer fruit per dag. Daarom heen gewoon op intutie wat goed voelt maar hier kan je al veel verschillen in merken door de mindset positief te houden

Dat is inderdaad interessant :j

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:51

Wat goed! Lijken mij mooie stappen om mee te beginnen

Nu ik dit zo lees realiseer ik mij dat ik met hetzelfde idee bezig ben. Ik wilde een verandering op het gebied van huishouden. Rommelde maar wat aan. Wat veel energie kostte en weinig resultaat ga. Ik heb een lijst gemaakt met dagtaken die echt dagelijks moeten. 5 weektaken die ik door de week kan inplannen. Wat maandtaken en eenmalige taken. Hangt op de koelkast en sta er dus ook echt meerdere keren per dag naar te kijken. Voor beweging doe ik een challenge van 30 dagen. Met gezond eten ben ik al een tijdje bezig. Snacken is heel herkenbaar. Grote uitdaging is ook dat we makkelijke bestellen of uiteten gaan. Mijn doel is om dat nu te minderen en elke week een nieuw gerecht te koken. Vorige week en deze week gelukt. Weliswaar simpel en kort recept van de ah. Maar dat vind ik helemaal prima!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 21:57

Stampeltje schreef:
Wat goed! Lijken mij mooie stappen om mee te beginnen

Nu ik dit zo lees realiseer ik mij dat ik met hetzelfde idee bezig ben. Ik wilde een verandering op het gebied van huishouden. Rommelde maar wat aan. Wat veel energie kostte en weinig resultaat ga. Ik heb een lijst gemaakt met dagtaken die echt dagelijks moeten. 5 weektaken die ik door de week kan inplannen. Wat maandtaken en eenmalige taken. Hangt op de koelkast en sta er dus ook echt meerdere keren per dag naar te kijken. Voor beweging doe ik een challenge van 30 dagen. Met gezond eten ben ik al een tijdje bezig. Snacken is heel herkenbaar. Grote uitdaging is ook dat we makkelijke bestellen of uiteten gaan. Mijn doel is om dat nu te minderen en elke week een nieuw gerecht te koken. Vorige week en deze week gelukt. Weliswaar simpel en kort recept van de ah. Maar dat vind ik helemaal prima!

Maandtaken en eenmalige taken zijn geen slecht idee. Thanks voor de tip.

Met mijn coach probeer ik de wekelijkse en dagelijkse dingen zelf te doen, wat alleen al een uitdaging is. De eenmalige dingen doen we momenteel samen, want die zijn er heel veel :D

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:01

Ja, die maandtaken gaan bij mij als een eenmalige taak voelen en dan wordt zo een grote bende in mijn hoofd. En in mijn huis omdat ik het vervolgens maar 1x per jaar doe haha. Ik heb dit ook afgekeken van iets wat ik online tegen kwam en er mijn eigen draai aan gegeven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:54

Goed bezig!
Ik vind je 2e doel best ambitieus om mee te beginnen. Stoppen met snacken is zo lastig! Ik wil je als tip geven om het tijdelijk half / half te doen.
Pak je een hele zak chips? Doe het nu in een klein bakje + nog een bakje met gezonde snacks. Grotere kans dat je het vol houdt :)
Mijn favoriete gezonde snack is een appel met kaneel en dan eventjes warm maken (of met suiker, dan heb je helemaal het appeltaartsmaakje maar dan is het gezonde er wel vanaf natuurlijk:+ )
En om elke dag 1 of 2x in te spiegel te kijken en gewoon even (glim) lachen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:09

Bij mijn ouders thuis werden we na het eten terug gefloten als we met lege handen naar de keuken liepen was een "doodszonde" grapte ze dan. Daardoor gaat de afwas mee nemen na het eten nu redelijk bij mij. Jattende honden helpen ook moet ik toe geven :+

Heb zelf mijn snackmomenten verkleind een paar weken terug. In de middag 1 uitgemeten snack en in de avond 1. Dus 3 paaseitjes of een handje chips in plaats van de zak neer zetten.

Verder moet ik (buik)spieroefeningen gaan doen. Heb nog niet door hoe ik dat systematisch moet gaan uitvoeren. Als ik geen vast moment heb vergeet ik het geheid door mijn ADD en heb er nog geen goed moment voor.

Er zijn nog meer kleine dingen, door autisme en ADD is het soms chaos en zijn nieuwe gewoontes niet altijd makkelijk _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:16

Super goed hoor die kleine doelen!

Mijn ding was water drinken, deed dat vroeger te weinig. Ik heb een big ass vrolijk gekleurde waterfles gekocht van 500ml, vulde die bij mn ontbijt en die moest ik dan leeg hebben voor de volgende maaltijd.
Omdat dat grote kleurige ding steeds in het zicht stond herinnerde dat me om steeds weer even een paar slokken te nemen.
Bij de lunch vulde ik hem weer, avondeten ook. En zo kreeg ik samen met evt thee of fris toch ruime 2 liter vocht binnen.

Inmiddels ben ik zo gewoon aan voldoende water drinken dat ik al sneller dorst krijg als ik te weinig drink. En de big ass gekleurde fles gebruik ik nog steeds :D

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 06:09

Nyaleti schreef:
Goed bezig!
Ik vind je 2e doel best ambitieus om mee te beginnen. Stoppen met snacken is zo lastig! Ik wil je als tip geven om het tijdelijk half / half te doen.
Pak je een hele zak chips? Doe het nu in een klein bakje + nog een bakje met gezonde snacks. Grotere kans dat je het vol houdt :)
Mijn favoriete gezonde snack is een appel met kaneel en dan eventjes warm maken (of met suiker, dan heb je helemaal het appeltaartsmaakje maar dan is het gezonde er wel vanaf natuurlijk:+ )
En om elke dag 1 of 2x in te spiegel te kijken en gewoon even (glim) lachen!

Ik heb de regel doordeweeks in de avond niet snacken al vrij lang en die gaat best goed. Dus ik ga nu mezelf wel toelaten om te snacken, maar dan wat meer gezond. En natuurlijk wel ook met dingen die ik lekker vindt.

Het enige nadeel is dat gezonde dingen vaak duurder zijn dan ongezonde dingen, wat ik jammer vind. We hebben het niet heel breed hier :=

Azmay schreef:
Bij mijn ouders thuis werden we na het eten terug gefloten als we met lege handen naar de keuken liepen was een "doodszonde" grapte ze dan. Daardoor gaat de afwas mee nemen na het eten nu redelijk bij mij. Jattende honden helpen ook moet ik toe geven :+

Heb zelf mijn snackmomenten verkleind een paar weken terug. In de middag 1 uitgemeten snack en in de avond 1. Dus 3 paaseitjes of een handje chips in plaats van de zak neer zetten.

Verder moet ik (buik)spieroefeningen gaan doen. Heb nog niet door hoe ik dat systematisch moet gaan uitvoeren. Als ik geen vast moment heb vergeet ik het geheid door mijn ADD en heb er nog geen goed moment voor.

Er zijn nog meer kleine dingen, door autisme en ADD is het soms chaos en zijn nieuwe gewoontes niet altijd makkelijk _O-

Ik ben ook opgegroeid met de afwas meteen weg brengen. Maar ik vergeer het zelf :')

Ik heb ook hoogswaarschijnlijk autisme. Dus eh ja, tis best een chaos daarboven inderdaad. Autisme helpt ook niet echt mee _O-
Mars schreef:
Super goed hoor die kleine doelen!

Mijn ding was water drinken, deed dat vroeger te weinig. Ik heb een big ass vrolijk gekleurde waterfles gekocht van 500ml, vulde die bij mn ontbijt en die moest ik dan leeg hebben voor de volgende maaltijd.
Omdat dat grote kleurige ding steeds in het zicht stond herinnerde dat me om steeds weer even een paar slokken te nemen.
Bij de lunch vulde ik hem weer, avondeten ook. En zo kreeg ik samen met evt thee of fris toch ruime 2 liter vocht binnen.

Inmiddels ben ik zo gewoon aan voldoende water drinken dat ik al sneller dorst krijg als ik te weinig drink. En de big ass gekleurde fles gebruik ik nog steeds :D

Goed bezig! :j

Met drinken zit ik wel goed. Ik ben best een zuiplap. Niet met alcohol. Dat raak ik niet aan. Maar gewoon met normaal drinken :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:02

Goede plannen en ook goed dat je zelf weet waar het lastig kan worden. Dat scheelt een hoop :)

Iets wat misschien interessant is om op te letten is hoeveel 'verborgen' suikers je binnen krijgt. Denk aan de sausjes, (fris)drank, koekjes, etc. Verborgen suikers zijn hele stiekeme dikmakers. Vervang frisdrank door bijvoorbeeld water met (bevroren) fruit. Dan heb je wel water met een smaakje, maar niet de (geraffineerde) suikers. Zelfde met sausjes, heel veel sausjes kun je vaak zelf stukken gezonder maken (dressing voor over salade bijvoorbeeld)

Wat voor snack neig je 's avonds naar? Kun je dat ook - als de drang echt mega is - in kleine porties doen? Dus een klein bakje in de avond en dan klaar?

Heb je een (groente)markt in de buurt? Groenten op de markt zijn vaak stukken goedkoper. Ik had afgelopen week 1 kilo druiven en 2 kilo aardbeien voor 6 euro bijvoorbeeld. Lekker, gezond en niet duur.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 10:40

Winged schreef:
Goede plannen en ook goed dat je zelf weet waar het lastig kan worden. Dat scheelt een hoop :)

Iets wat misschien interessant is om op te letten is hoeveel 'verborgen' suikers je binnen krijgt. Denk aan de sausjes, (fris)drank, koekjes, etc. Verborgen suikers zijn hele stiekeme dikmakers. Vervang frisdrank door bijvoorbeeld water met (bevroren) fruit. Dan heb je wel water met een smaakje, maar niet de (geraffineerde) suikers. Zelfde met sausjes, heel veel sausjes kun je vaak zelf stukken gezonder maken (dressing voor over salade bijvoorbeeld)

Wat voor snack neig je 's avonds naar? Kun je dat ook - als de drang echt mega is - in kleine porties doen? Dus een klein bakje in de avond en dan klaar?

Heb je een (groente)markt in de buurt? Groenten op de markt zijn vaak stukken goedkoper. Ik had afgelopen week 1 kilo druiven en 2 kilo aardbeien voor 6 euro bijvoorbeeld. Lekker, gezond en niet duur.

De suiker vind ik zelf nog geen heel groot probleem. Ik wil niet perse af moeten vallen. Daar wil ik ook niet op focussen, anders gebeurt het juist niet. Ik drink ook juist heel graag dingen met prik. We hebben een sodastream. We drinken dus regelmatig diksap (beter natuurlijke suikers dan chemische suikers) met prik. Ik ben zelf ook echt een grote zoetekauw. Ik ben net een kind. Volwassen niet zoete dingen zijn vreselijk :')

Ik moet vooral meer gevarieerd gaan eten. Meer groentjes en meer fruit (wat een flinke uitdaging is) en ook wat meer proteïne enzo. Daarom de snack groenten. en ik denk ook dat de volgende stap van die fruit zakjes voor kinderen gaat zijn. Klinkt heel banketstaaf, maar vaak zitten daar veel natuurlijke fruiten in, ze zijn lang houdbaar (ja dat is hier ook een heel groot probleem. Verse fruit en groenten wordt vaak uiteindelijk weggegooit omdat het niet lang houdbaar is). En het is een makkelijk tussendoortje wat niet al te slechr is, buiten de suikers om. Maar suikers zelf zijn ook nier slecht. Het is de hoeveelheid aan suikers die slecht is natuurlijk :')

Dus ik focus vooral op het vinden van makkelijke dingen om te eten die wel gevarieerd zijn. Dus vandaar de snackgroenten. Die hoef ik maar uit de koelkast te pakken. Kwa avondeten weer ik her nog niet zo goed. Als ik al 20 minuten moet koken is dat eigenlijk al te veel moeite zeg maar. Daarom is koken ook zo'n groot probleem. Ik krijf het vaak gewoon niet gedaan omdat ik zoveel motivatie issues heb. We hebben hellofresh gedaan, wat een beetjr werkt maar voor ons gewoon te duur is. Ik heb met iemand anders geprobeerd mee te koken wat hun koken om een soort van "samen te koken". Ik heb makkelijke dingen geprobeerd. Alles wat gewoon niet binnen 5 minuten gedaan kan worden is gewoon te veel momenteel. Ik moet dat echt opbouwen en zelfs dan voor de rotdagen moet.ik snelle oplossingen vinden. Dat maakt het nog allemaal een uitdaging. Op dat gebied moet ik als kind behandeld worden zeg maar :')
Het is gewoon frustrerend want ik wil het allemaal wel, maar her lukt gewoon niet. Mijn motivatie problemen zitten daar gewoon echt voor in de weg

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:08

Als ik thuis kom, rond 5 uur, half 6 was mijn standaard ding een glas wijn pakken. Nu is de standaard de waterkoker aanzetten voor thee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:54

Ik ben zelf een jaar geleden begonnen met leefstijl interventie.
Hier leer je bewuste keuzes maken.
Dingen die ik zelf al verbeterd/veranderd heb zijn:

Ontbijten met vanilleyoghurt(helaas niet meer de Optimel) en muesli
stukje fruit op het werk eten
Vaker de trap pakken, naar boven of beneden
Wanneer het mooi weer is en ik kan fietsen op de fiets naar het werk.
Snackgroente bij de film ipv chips

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-22 11:10

Eventjes een update :)

Ik vind dat ik het tot nu toe best goed doe. Ik vergeet het nu nog best vaak om voor mijn ontbijt wat afwas naar de keuken te brengen. Maar dat is puur vergeten en geen motivatie probleem. Dat vergeten komt natuurlijk omdat het nog geen gewoonte is. Dus dat komt vanzelf.

De groente snacks gaan heel goed zelfs. Ik merk nu al dat ik vanzelf dat snoeptomaatje pak ipv chips ofzo als ik ergens zin in heb. Of een bifi. Die zijn ook lekker. Wel vet, maar lekker :')
Het vlees snacken helpt me ook om wat meer eiwitten binnen te krijgen want ik merk zelf dat ik die eigenlijk nog niet genoeg krijg.
Dus dit is gewoon nog eventjes volhouden.

Voor her stretchen hoop ik daar vanavond aan te beginnen. Het heeft lang geduurt voordat ik genoeg hersteld ben om zoiets te doen. Maar ik ben er eindelijk. Dat lang doen om te herstellen heeft natuurlijk alles te maken met een minder sterk immuumsysteem. Maar dat komt met beter eten vanzelf weer.

Dus over het algemeen vind ik dat ik het best goed doe. Ik boek iig al vooruitgang

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:15

Ik herken dat koken een crime is als ik honger had.

Makkelijkste oplossing:
's middags na de lunch wat warm water met linzen in de thermoskan,
's avonds aanvullen met soepgroenten (hetzij kant en klaar gekocht, hetzij 's middags gesneden) en kruiden -
gezonde, goedkope maaltijdsoep in een paar minuten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:16

Ik ga even wat rigoreuzer proberen om te gooien. Heb 6 dagen flink gezondigd ivm een festival en de weegschaal liet me dat weten vanmorgen :x

Weer even terug vallen op koud water, kruidenthee en een appel of handje noten voor de trek.

Meer bewegen begint met grotere rondjes met de honden. Zit nu alleen binnen met corona dus dat schiet al niet op :=

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 13:40

Janneke2 schreef:

Makkelijkste oplossing:
's avonds aanvullen met soepgroenten (hetzij kant en klaar gekocht, hetzij 's middags gesneden) en kruiden -

Oh ja maar dat is niet alleen als ik honger heb. Maakt niet uit of ik wel of geen honger heb, of het ochtend, middag, avond of nacht is, ik heb ontzettend veel moeite om de motivatie te vinden voor koken. Helaas is het ook niet een "je moet jezelf forceren" dingetje. Ala je geen ADHD hebt zal het ook heel moeilijk te begrijpen zijn dat 0 motivatie ook echt 0.000 of zelfs minder motivatie is. Hoe hard ik mezelf dat ook probeer te forceren, ik kom niet aan de gang. Dat komt gewoon door een groot dopamine tekort. Waar de meeste mensen een level 10 dopamine niveau zouden hebben heb ik een level -100 dopamine niveau. Dus ik kan er echt niet veel aan doen behalve proberen op te bouwen naar die motivatie toe en tussendoor trucjes leren om de motivatie te vinden. Het is klote maar zo werkt het bij mij :(

Dat is ook niet alleen zo met koken, maar praktisch gezien met alles. Zelfs vaker de dingen die ik superleuk vind.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:08

LoveGlove schreef:
Janneke2 schreef:

Makkelijkste oplossing:

Oh ja maar dat is niet alleen als ik honger heb. Maakt niet uit of ik wel of geen honger heb, of het ochtend, middag, avond of nacht is, ik heb ontzettend veel moeite om de motivatie te vinden voor koken. Helaas is het ook niet een "je moet jezelf forceren" dingetje. Ala je geen ADHD hebt zal het ook heel moeilijk te begrijpen zijn dat 0 motivatie ook echt 0.000 of zelfs minder motivatie is. Hoe hard ik mezelf dat ook probeer te forceren, ik kom niet aan de gang. Dat komt gewoon door een groot dopamine tekort. Waar de meeste mensen een level 10 dopamine niveau zouden hebben heb ik een level -100 dopamine niveau. Dus ik kan er echt niet veel aan doen behalve proberen op te bouwen naar die motivatie toe en tussendoor trucjes leren om de motivatie te vinden. Het is klote maar zo werkt het bij mij :(

Dat is ook niet alleen zo met koken, maar praktisch gezien met alles. Zelfs vaker de dingen die ik superleuk vind.

Helpt jezelf belonen niet?
Als ik nu dit en dit doe mag ik dat en dat van mezelf.

Verder klinkt dat voor mij niet als adhd maar simpelweg als depressie :(:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 19:44

Mezelf belonen werkt alleen als het een directe beloning is. Het enige wat ik als beloning kan bedenken na het eten is ongezond eten. Daar schieten we niet echt mee op natuurlijk :')

Nee het is geen depressie. Die heb ik wel gehad. Maar ADHDers hebben er ook wel danig last van hoor. Is niet leuk. Ik ben wel pas sinds een paar maanden uit mijn depressie en mijn leven weer terug op de rit aan het zetten met herstelproces en al, dus het motivatieprobleem is wel nog steeds een beetje erger als normaal. Maar ik wil in elk geval mijn bed uit en tanden poetsen. Tijdens mijn depressie lukte dat vaak niet eens. Nu heb ik het alleen nog bij hele slechte dagen, die ik bijna niet meer heb :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:53

Hier een zware adhd er... Zelfde problemen.

Tip. Hang overal briefjes/post its op met " vaat meenemen!"

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 20:02

Jolliegirl schreef:
Hier een zware adhd er... Zelfde problemen.

Tip. Hang overal briefjes/post its op met " vaat meenemen!"

Oh maar dat kommetje elke ochtend gaat steeds beter. Briefjes werken bij mij niet. Ik negeer ze _O-
Zelfs als ik een groot billboard in de woonkamer neerzet met vaat meenemen erop trek ik me niks aan van dat billboard dus lees ik het ook niet :')
Ik zou niet eens doorhebben dat dat bord er staat :')
Maar een klein ukkiespinnetje in het uiterste hoekje van het huis zie ik dan wel weer he :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:20

Is de app Habitica wat voor je?
Ik hou daar bij of ik mijn dagelijkse ommetje gedaan heb en fruit gegeten heb.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]