Ik ben al een heel tijdje bezig met een herstelproces vanuit mijn verleden met complexe ptss en er daarna nog een burnout achteraan. Ik begin me eindelijk op dat gebied wat beter te voelen en begin het einde van het herstel te zien.
Ik ben al sinds september aan het proberen om een iets gezondere levensstijl aan te gaan nemen. Ik ben een paar kilootjes te zwaar, maar ik ben sinds september ook al 5 keer ziek geweest (waarvan ook momenteel). Dat duid natuurlijk flink erop dat mijm eetpatroon niet bepaald goed is. Ik heb sowieso wel een gevoelig immuumsysteem, maar dan hoor ik nog geen 5 keer ziek te worden in nog geen jaar

Ik heb persoonlijke begeleiding om me een beetje te helpen het huishouden goed te leren oppakken. Ik ben sinds september daar al flink in gegroeid, maar ik heb nog een lange weg te gaan. Ik heb ADHD waardoor ik veel problemen heb met motivatie om het huishouden bij te houden. Ik wil her doen, maar het lukt gewoon niet momenteel. Mijn ADHD zit me met alles kwa gezonde levensstijl wel wat in de weg. Misschien dat mensen her niet zo direct door hebben, maar ADHD heeft veel effect op je executieve functioneren. Oftewel "volwassen zijn". Dingen zoals plannen, prioriteiten stellen, focus regulatie, emotionele regulatie, alles wat bij volwassen en verantwoordelijk zijn hoort, zijn stukke moeilijke voor mensen met ADHD, omdat ons brein een beetje anders werkt.
Hierdoor ben ik flink uitgedaagd om te zoeken wat bij mijn brein past en hoe ik dingen het beste kan aanpakken. ADHD maakt dit soort dingen een grotere uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. Dus als het mij lukt, lukt her me voor 2

Ik wil momenteel zelf ook een klein beetje vooruitgang maken op eigen houtje. En ik wil dit doen in hele kleine stapjes. Iets wat ik heb geleerd is dat ik veel meer hele kleine stapjes nodig heb om iets op te bouwen en er ook meer tijd voor moet nemen dan anderen.
Hoewel niet iedereen hier natuurlijk ADHD heeft, lijken die kleine stapjes me niet fout voor iedereen. Ook hier. Dus ik dacht, wat nou als ik eem topic aan maak waar we allemaal die kleine stapjes als kleine doelen noemen en samen bijhouden. En ook kijken of het lukt om ze bij te houden. We kunnen elkaar goed motiveren en er is meer gevoel voor verantwoordelijkheid. En, je bent niet alleen. Je doet het samen, wat veel leuker is.
Dus ik stel voor dat, als jij iets in je levensstijl wilt veranderen, je ook je kleine doeltjes hier noemt en her hier probeert bij te houden.
Wat ik wel belangrijk vindt is dat falen mag. Als je je doel nief bereikt, hoe idioot klein die ook is, dan mag dat. Ik heb dagen waar ik nier eens uit bed kom en waar tanden poetsen al een hele dagtaak is. Dat mag er ook zijn. Je mag ook wel eens van je doel afwijken. En je mag het ook opnieuw proberen. Het enige wat ik altijd jammer vind is wanneer je volledig opgeeft. Door fouten leren we en kunnen we de volgende keer het beter aan pakken, ner zoals dat je in een spelletje veel levels niet in een keer zult halen. Je moet eerst een paar keer fouten maken en daarvan leren voordat het je lukt om het level te halen. Dat is in her echte leven net zo goed.
Ik zou ook zeggen, vier met zijn allen een feestje als iemand zijn doel heeft bereikt. Positieve feedback is heel belangrijk en motiverend. Ik vind dat de wereld het niet genoeg gebruikt

Nu voor de doelen:
Ik heb voor mezelf 3 doelen gesteld: 1 voor mijn dieet, 1 voor meer beweging en 1 voor het huishouden.
1: Ik wil proberen om elke ochtend voor mijn ontbijt ten minste èèn kommetje afwas van de kamer naar de keuken te brengen. Als het me lukt meer, en eventueel de hele woonkamer, maar als 1 kommetje al moeilijk is, mag dat ook.
Dit doel is om mezelf uiteindelijk aan te leren om meteen alles in de vaatwasser te doen. Het lijkt op een idioot klein doel, maar dat werkt voor mij het beste.
2: als doordeweekse snack ga ik snackgroenten uitproberen. Ik houd me wel bij de "in het weekend mag ik ongezond snacken". Snacks zijn bij mij zo'n beetje het grootste probleem, dus daar wil ik ook beginnen.
3: elke dag dat ik geen dagbesteding heb wil ik wat rekken en strekken. Op die manier beweeg ik en kan ik.ook ontspannen, wat voor mij heel belangrijk is, gezien ik nog steeds 24/7 op spanning sta door mijn ptss. Maar daar wordt bij therapie nu goed aan gewerkt. Op dagbesteding zorg ik veel voor dieren dus komt er al veel fysiek werk bij kijken. Ik rijd daar ook 1 keer per week. Dus op die dagen vind ik nier dat ik nog extra beweging moet doen.
Ik wil morgen al met 1 en 2 beginnen. Morgen komen de nieuwe boodsxhappen binnen (ik heb ze besteld ipv gehaald omdat ik dus ziek ben) waar ik ook de snackgroenten heb gepakt, dus ik kan daar ook meteen bij beginnen. 3 wacht ik nog even mee tot ik me wat fitter voel dan nu. Ik ben vrij hondsberoerd. Met ibuprofen gaat het nu wel. Maar zonder kan ik echt bijna niks

Ik wil aan het einde van de maand gaan kijken hoe goed ik deze doelen heb volgehouden in die paar weken. Als ik er klaar voor ben doe ik er nog een of een paar doelen bij

Ik hoop dat er mensen mee gaan doen hier. Je mag zelf kiezen waarvoor je de doelen gaat gebruiken. Het mag zijn voor een betere levensstijl, beter rijden, voor school, voor werk, voor relaties of gewoon voor de fun. Dat maakt allemaal niet uit. We kunnen elkaar nog steeds helpen en motiveren.
Let's do this!