CVS en UWV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dalena

CVS en UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-22 23:10

Wist niet goed waar dit te plaatsen

Ik ben een paar maanden geleden bij het UWV geweest voor de WaJong. Deze is afgewezen. Dit werd al gezegd tijdens het gesprek. Ze vonden dat ik niet alles had geprobeerd qua werk. (Heb vanalles geprobeerd, maar hield veel dingen niet langer dan 1 week vol)
Nu heb ik bezwaar ingediend en moet morgen naar de hoorzitting. Ik neem dit keer een jurist mee maar zelfs die zegt dat het lastig wordt. 90% kans op nee. Ik word er zo hopeloos van. Ik zit nu in de bijstand, en die heeft de participatiewet, ik zal dus weer moeten gaan werken. Terwijl ik weet dat ik dit niet kan. Ik heb in totaal iets van 3 tot 4 maanden gewerkt. Maar bij heel veel verschillende bedrijven. Ik ben 2 jaar lang naar het ziekenhuis in Nijmegen geweest. Zonder succes. Heb een revalidatietraject gevolgd van 4 weken, ook zonder succes. Er zijn geen mogelijkheden meer op verbetering, de CVS zal blijven.

Wat ik met de topic wil? Lotgenoten leren kennen? Tips? Ik weet het niet zo goed. Ik weet alleen dat ik, als de WaJong wordt afgewezen, even niet zo goed weet wat ik moet doen... ;(

edit; normaal lig ik rond dit tijdstip al te slapen, maar merk dat ik zenuwachtig ben

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

xChanelx

Re: CVS en UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:14

Ik heb helaas geen tips voor je, maar wil je wel veel succes en sterkte wensen :knuffel:

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:49

Hier ook helaas geen tips, maar wel een dikke knuffel en veel succes! :knuffel:

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 05:53

Wajong kom je inderdaad sinds 2015 niet meer in. Je kan uitsluitend nog wajong krijgen als je zeer zwaar gehandicapt bent.

Daarvoor was een wajong aanvraag heel simpel en kreeg je hem zonder al te veel moeite, dat kostte de staat teveel geld, dus bezuinigingen....

Kan je niet in de wia ofzo?

Participatie wet is redelijk ruim volgens mij, en volstaat bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:01

Heb je je al aangemeld voor de ziektewet uitkering? Dan gaat namelijk Wet Verbetering Poortwachter lopen en zal er een medische beoordeling moeten gaan komen.

Kaliber <3

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:44

Melisding schreef:
Heb je je al aangemeld voor de ziektewet uitkering? Dan gaat namelijk Wet Verbetering Poortwachter lopen en zal er een medische beoordeling moeten gaan komen.

Dan zal ze wel betaald aan het werk moeten zijn eerst.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:47

TS, Wajong is inderdaad bijna onmogelijk. Je zou daarna nog voor een indicatie doelgroepregister kunnen gaan, dan krijgen werkgevers en jij wel meer ondersteuning.
Dan weet de gemeente ook met welke beperkingen zij rekening dienen te houden.

Een Wia kun je pas krijgen als je betaald werk hebt, dan 2 jaar ziektewet uwv of ziekmelding bij werkgever en daarin de Wet Verbetering Poortwachter volledig doorloopt.
Maar er is gisteren een artikel naar buiten gekomen waarin staat dat als jij een aantal weken werkt, werkgever niets wist van jouw beperkingen en jij je daarna ziekmeld zij ook jou contract ongedaan kunnen maken. Dan moet je ook het salaris terug betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:25

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:27

WAJONG is moeilijk maar niet onmogelijk. Heb je alle pogingen opgeschreven met de redenen waarom dit niet gelukt is? Omschrijf ook vooral de gevolgen voor je privé leven en neem als het even kan iemand mee die dit kan beamen. Bijvoorbeeld heb je huishoudelijke ondersteuning nodig thuis wegens vermoeidheid? Kun je thuis nog iets koken, huishouden, administratie, lol hebben zo na een dag werken? De grens voor Wajong ligt op als je 2 a 3 uur werkzaamheden zou kunnen doen per dag aansluitend weet ik vanuit mijn opleiding als jobcoach. Kun je dat niet...heb je pauze nodig...of lig je thuis in de kreukels dan lijkt me dit reden om in de WAJONG te kunnen. Succes en sterkte en met de juiste antwoorden op de vragen en informatie moet je een heel eind kunnen komen met WAJONG. Schets vooral een volledig beeld van de situatie. Ze stellen vragen en voor je het weet zeg je...Ja dat kan ik wel. Zo vroeg iemand van het UWV een klant van mij....Je kunt toch wel ergens bij een bedrijf de telefoon opnemen? Ze zei Ja want het klonk makkelijk. Toen vertelde ik haar dat ik eens receptioniste/telefoniste was en dat je erg goed moet kunnen luisteren wat iemand zegt om ze naar de juiste persoon door te verwijzen en dat het ook best druk en chaotisch kan zijn bij een receptie. Kun je dat? Toen was het antwoord gelijk...Nee natuurlijk kan ik dat niet. Ze was het gesprek aangegaan en had het iets onderschat en heeft bij een volgend gesprek haar man meegenomen die ook kon toelichten hoe ze thuis functioneerde.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 17:19

Het ging goed! Maar mijn kansen zijn ontzettend laag. Nu moet ik het van me afzetten want ik kan er niks aan veranderen. Dat vind ik lastig, ben een piekeraar :o
De vorige keer wist ik dat het een "nee" zou worden, en nu heb ik totaal geen idee.
Ik merk wel dat het gesprek van 45min een enorme impact op mij had/heeft. Ik heb daarna geslapen tot het avondeten en ben na het eten gelijk weer naar bed gegaan. Ben nu nog steeds moe :Z

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:36

Ts, ik heb helaas enorm slechte ervaringen met het uwv... ik zit nog midden in een hoger beroep zaak. Uwv keurde mijn afvraag af omdat ik gewerkt heb en ze daarom vinden dat ik wel arbeidsvermogen heb (elk werk ben ik ziek uitgevallen... juist omdat het niet ging)

Ik ben al vanaf 2018/2019 bezig want door corona was er ook nog enorme vertraging. Ondertussen gaat het zelfs nog slechter als tijdens de aanvraag.

Ik zit dus ook in de bijstand en gelukkig namen zij mijn papierwinkel wel serieus en mag ik dus niks doen. Zelfs geen vrijwilligerswerk, want dat vinden ze te belastend.

Kimddddd schreef:
WAJONG is moeilijk maar niet onmogelijk. Heb je alle pogingen opgeschreven met de redenen waarom dit niet gelukt is? Omschrijf ook vooral de gevolgen voor je privé leven en neem als het even kan iemand mee die dit kan beamen. Bijvoorbeeld heb je huishoudelijke ondersteuning nodig thuis wegens vermoeidheid? Kun je thuis nog iets koken, huishouden, administratie, lol hebben zo na een dag werken? De grens voor Wajong ligt op als je 2 a 3 uur werkzaamheden zou kunnen doen per dag aansluitend weet ik vanuit mijn opleiding als jobcoach. Kun je dat niet...heb je pauze nodig...of lig je thuis in de kreukels dan lijkt me dit reden om in de WAJONG te kunnen. Succes en sterkte en met de juiste antwoorden op de vragen en informatie moet je een heel eind kunnen komen met WAJONG. Schets vooral een volledig beeld van de situatie. Ze stellen vragen en voor je het weet zeg je...Ja dat kan ik wel. Zo vroeg iemand van het UWV een klant van mij....Je kunt toch wel ergens bij een bedrijf de telefoon opnemen? Ze zei Ja want het klonk makkelijk. Toen vertelde ik haar dat ik eens receptioniste/telefoniste was en dat je erg goed moet kunnen luisteren wat iemand zegt om ze naar de juiste persoon door te verwijzen en dat het ook best druk en chaotisch kan zijn bij een receptie. Kun je dat? Toen was het antwoord gelijk...Nee natuurlijk kan ik dat niet. Ze was het gesprek aangegaan en had het iets onderschat en heeft bij een volgend gesprek haar man meegenomen die ook kon toelichten hoe ze thuis functioneerde.

Nou, dat klopt al niet meer hoor. Die grens die jij noemt gebruikten ze bij mij niet. Want ze riepen zelf dat ik geen 2 a 3 uur aansluitend zou kunnen per dag, juist maar 1 uur. Maar dan moet ik maar 4 keer een uur met lange pauzes tussendoor.

Ik heb enorme papierwinkel van artsen en revalidatie waarin alles uitgelegd staat, ook wat ik allemaal niet kan en wat de belastbaarheid is. Daarnaast zelf een dagschema meegenomen van een week, plus ouders die dat konden ondersteunen. Papierwinkel werd aan de kant geschoven, uwv vond dat zij het beter wisten met een gesprek van een uurtje en revalidatie van half jaar en artsen werden gewoon niet serieus genomen. Ook dat ik hulp in huis heb voor enkele uren, zelfs rolstoel nu en mijn ouders helpen met koken en boodschappen doen omdat ik het niet kan/red naast mijn medische afspraken was nier meegenomen. Want ik kan bijvoorbeeld 1 ding per dag doen, dus of fysio, of boodschappen en noem maar op. Maar dus wel volgens hen 4 keer 1 uur zolang er maar rust tussen zit. Dat ik na een uur concentreren niet meer kan autorijden werd niet meegenomen.

Ik heb zelfs zelf een onafhankelijke verzekeringsarts ingehuurd voor een beoordeling en die komt op iets heel anders als uwv, maar de rechter zag 2 uwv artsen als belangrijker als de onafhankelijke arts en arbeidsdeskundige.

Mijn ervaring is dus echt niet goed. Vooral niet omdat ze continu benoemden dat ik er toch goed uit zag en jong was, dus niet zo ziek. :+ ja, ze gaven toe dat 40 uur niet zou kunnen. Maar wel 4 uur, ook al zou dat niet elke dag kunnen, dat was niet belangrijk. En ik werd dus daarnaast ook 'gestraft ' dat ik heb geprobeerd om te werken telkens. Dat is echt zo gezegd, je hebt volgens ons arbeidsvermogen want je hebt gewerkt. Waarbij ze dus niet keken dat ik elke keer ziek uitviel.

Ik hoop enorm voor jou dat het meevalt, ts! En dat het niet zolang door blijft leuren als bij mij. Succes!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 13:17

Tegen alle verwachtingen in, heb ik gisteren goed nieuws gekregen! Mijn bezwaar is gegrond verklaard *\o/*
Ik wist totaal niet wat ik moest zeggen. Had gedacht dat het ziekenhuis me belde voor een uitslag maar het was mijn jurist. In mijn hoofd hoorde ik dat ik het niet zou krijgen, maar toen drong het door dat het gegrond is verklaard. De jurist had het zelf ook niet zien aankomen.
Ik ben zo blij. Wat een rust heb ik nu! Niet meer verplicht werken of werk zoeken. En er is gewoon goed naar mij geluisterd!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:35

dalena schreef:
Tegen alle verwachtingen in, heb ik gisteren goed nieuws gekregen! Mijn bezwaar is gegrond verklaard *\o/*
Ik wist totaal niet wat ik moest zeggen. Had gedacht dat het ziekenhuis me belde voor een uitslag maar het was mijn jurist. In mijn hoofd hoorde ik dat ik het niet zou krijgen, maar toen drong het door dat het gegrond is verklaard. De jurist had het zelf ook niet zien aankomen.
Ik ben zo blij. Wat een rust heb ik nu! Niet meer verplicht werken of werk zoeken. En er is gewoon goed naar mij geluisterd!

Gefeliciteerd. Blijkbaar kan je dus toch nog in de wajong terecht komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:37

Gefeliciteerd, wat fijn voor je die rust nu

ik vecht er al 25 jaar mee.... dus zo anders kan het gaan. Geen pijl op te trekken.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 14:16

DuoPenotti schreef:
Gefeliciteerd, wat fijn voor je die rust nu

ik vecht er al 25 jaar mee.... dus zo anders kan het gaan. Geen pijl op te trekken.

Jeetje zo lang ;(
Geen idee of je er iets aan hebt. Ik denk dat de combi van een jurist, brieven van behandelaren en van mezelf wel echt hebben geholpen.
Daarbij heb ik ook al bijna 4 jaar psychische misselijkheid. En ik werd tijdens de hoorzitting enorm misselijk. De mensen hebben kunnen zien hoe dat dan gaat. Voor mij was het helemaal niet fijn, maar ze hebben zo wel gezien hoe ineens het slecht kan gaan. Ik kon toen ook niet meer praten dus mijn moeder nam het over. Totdat mijn medicatie begon te helpen en toen nam ik het weer over.
En uiteraard is het ook "geluk" hebben wie je treft. Deze mensen luisterden echt naar mij. Terwijl de vorige keer het meteen al een nee was.
Je mag me gerust een pb sturen. Heb de brief nog op mijn laptop. Misschien heb je er wat aan

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:51

Gefeliciteerd! Mijn ervaring is ook dat je net de goede arts moet treffen. Helaas..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:54

Dank je dalena
de advocaat die ik bij had sprak schande...zegt genoeg denk ik

brieven van behandelaar legden ze bij mij zelfs gewoon aan de kant...advvocaat begon er weer over en weer werd er niet op in gegaan... zo kan het dus ook

net wie je treft inderdaad

Maar voor jou ben ik blij, niet dat je ziek bent natuurlijk, maar dat je nu de rust hebt. Want het kost zoveel stress.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:04

Fijn dat het je is gelukt op een relatief korte termijn

Mijn vader heeft na ruim 10 jaar procederen tegen het UWV ook als nog een afkeuring gekregen voor wel een ander soort uitkering. Het is dus wel mogelijk dat het UWV in het ongelijk wordt gesteld juridisch, voor alle anderen, geef het vooral niet op.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-22 16:24

Iedereen tegen wie ik vertelde dat ik in bezwaar zou gaan, achtte de kans minder dan 10% op een ja.
Zelfs mijn behandelaren, jurist en de gemeente.

Geef vooral niet op. Maar ga er ook niet vanuit dat je het krijgt. (Dat dacht ik de eerste keer wel. En was wel even een domper) Nu had ik een nee verwacht dus ik maakte me er ook minder druk om. Al blijf ik een piekeraar hoor :o

Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en ik was zo blij dat ik het haar meteen wilde vertellen. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan en appte haar dat ik er was maar dat er niks ernstigs was. Maar, mijn moeder was helemaal ongerust, haha :+ Totdat ik het nieuws vertelde! Toen gaf ze me een knuffel en hebben we nog even gepraat. Heb ook een rondje op haar afdeling gemaakt, heel bijzonder :)
Ze moest natuurlijk nog werken dus ik ben daarna weggegaan.
Mijn vriend trakteerde op McDonald's maar ik was zo misselijk dat ik niks heb gegeten.
Ik heb net mijn burger op van de Mac en dat was het eerste eten sinds gistermiddag. Waarschijnlijk even ontlading.

Mijn wajong gaat 3 november 2021 in. Toen was de eerste aanvraag binnen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:37

DuoPenotti schreef:
Dank je dalena
de advocaat die ik bij had sprak schande...zegt genoeg denk ik

brieven van behandelaar legden ze bij mij zelfs gewoon aan de kant...advvocaat begon er weer over en weer werd er niet op in gegaan... zo kan het dus ook

net wie je treft inderdaad

Maar voor jou ben ik blij, niet dat je ziek bent natuurlijk, maar dat je nu de rust hebt. Want het kost zoveel stress.

Sterkte Duopenotti :(:)
Hoe staat het er bij jou nu voor dan? Als je het wilt delen natuurlijk.

Ik ben zelf tijdens mijn periode ziektewet totaal niet serieus genomen. Ik voelde me als een prooidier waar alle instanties een graantje mee van probeerden te snoepen. Uiteindelijk is mijn wia-aanvraag afgewezen met echt maar een paar procent. Het zou me niet verbazen als dat zo gecalculeerd is. Gelukkig ben ik lid van een vakbond en kon ik met hulp van een jurist bezwaar indienen. Hij en mijn therapeute zijn mee geweest naar de hoorzitting. Ik had mijn hele verhaal uitgetypt en voorgelezen. Zij hebben niks hoeven zeggen uiteindelijk. De arts zei dat mijn verhaal haar vermoeden bevestigde: eerst herstellen en dan pas weer over werk nadenken. Zij was de eerste in die ruim 2,5 jaar die luisterde naar wat ik zei en het begreep. Daarom ook: je moet het gewoon treffen met de arts. Hoe triest..
En het UWV heeft zichzelf in de vingers gesneden. Door mij zo te pushen, heb ik in die 2,5 jaar niet aan mijn herstel kunnen werken. Ik zit nu in de 35-80% groep, als ik het goed zeg. Ik krijg alle ruimte, geen herkeuringen en ik mag zelf aangeven wanneer ik het zie zitten om te starten met reïntegratie.

Ik heb het echt te doen met de mensen die minder geluk hebben. Het geeft zoveel stress en vreet zoveel energie die je al zo weinig hebt.. :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:50

Fijn voor je! Toch fijn dat je wel serieus genomen wordt, zouden er meer moeten overkomen. Dit besluit zal een hoop stress wegnemen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:53

Wat fijn voor je! Dat is echt een enorme opluchting!

En tegelijk heel vervelend dat het zo random is. Hier werden de verslagen van mijn artsen, van de onafhankelijke verzekeringsarts en arbeidsdeskundige niet serieus genomen. En ik zelf al helemaal niet, want zij merkten zogenaamd niks. Hier moest vader ook een deel van het gesprek voeren en me helpen op woorden te komen, maar niet meegenomen.

Wacht ook nog op definitieve uitspraak, aanvraag was in februari of maart 2019...

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:15

Heel erg fijn voor je! En hopelijk maakt het de weg voor anderen (in de toekomst) weer een klein beetje makkelijker.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie