Ts, ik heb helaas enorm slechte ervaringen met het uwv... ik zit nog midden in een hoger beroep zaak. Uwv keurde mijn afvraag af omdat ik gewerkt heb en ze daarom vinden dat ik wel arbeidsvermogen heb (elk werk ben ik ziek uitgevallen... juist omdat het niet ging)
Ik ben al vanaf 2018/2019 bezig want door corona was er ook nog enorme vertraging. Ondertussen gaat het zelfs nog slechter als tijdens de aanvraag.
Ik zit dus ook in de bijstand en gelukkig namen zij mijn papierwinkel wel serieus en mag ik dus niks doen. Zelfs geen vrijwilligerswerk, want dat vinden ze te belastend.
Kimddddd schreef:WAJONG is moeilijk maar niet onmogelijk. Heb je alle pogingen opgeschreven met de redenen waarom dit niet gelukt is? Omschrijf ook vooral de gevolgen voor je privé leven en neem als het even kan iemand mee die dit kan beamen. Bijvoorbeeld heb je huishoudelijke ondersteuning nodig thuis wegens vermoeidheid? Kun je thuis nog iets koken, huishouden, administratie, lol hebben zo na een dag werken? De grens voor Wajong ligt op als je 2 a 3 uur werkzaamheden zou kunnen doen per dag aansluitend weet ik vanuit mijn opleiding als jobcoach. Kun je dat niet...heb je pauze nodig...of lig je thuis in de kreukels dan lijkt me dit reden om in de WAJONG te kunnen. Succes en sterkte en met de juiste antwoorden op de vragen en informatie moet je een heel eind kunnen komen met WAJONG. Schets vooral een volledig beeld van de situatie. Ze stellen vragen en voor je het weet zeg je...Ja dat kan ik wel. Zo vroeg iemand van het UWV een klant van mij....Je kunt toch wel ergens bij een bedrijf de telefoon opnemen? Ze zei Ja want het klonk makkelijk. Toen vertelde ik haar dat ik eens receptioniste/telefoniste was en dat je erg goed moet kunnen luisteren wat iemand zegt om ze naar de juiste persoon door te verwijzen en dat het ook best druk en chaotisch kan zijn bij een receptie. Kun je dat? Toen was het antwoord gelijk...Nee natuurlijk kan ik dat niet. Ze was het gesprek aangegaan en had het iets onderschat en heeft bij een volgend gesprek haar man meegenomen die ook kon toelichten hoe ze thuis functioneerde.
Nou, dat klopt al niet meer hoor. Die grens die jij noemt gebruikten ze bij mij niet. Want ze riepen zelf dat ik geen 2 a 3 uur aansluitend zou kunnen per dag, juist maar 1 uur. Maar dan moet ik maar 4 keer een uur met lange pauzes tussendoor.
Ik heb enorme papierwinkel van artsen en revalidatie waarin alles uitgelegd staat, ook wat ik allemaal niet kan en wat de belastbaarheid is. Daarnaast zelf een dagschema meegenomen van een week, plus ouders die dat konden ondersteunen. Papierwinkel werd aan de kant geschoven, uwv vond dat zij het beter wisten met een gesprek van een uurtje en revalidatie van half jaar en artsen werden gewoon niet serieus genomen. Ook dat ik hulp in huis heb voor enkele uren, zelfs rolstoel nu en mijn ouders helpen met koken en boodschappen doen omdat ik het niet kan/red naast mijn medische afspraken was nier meegenomen. Want ik kan bijvoorbeeld 1 ding per dag doen, dus of fysio, of boodschappen en noem maar op. Maar dus wel volgens hen 4 keer 1 uur zolang er maar rust tussen zit. Dat ik na een uur concentreren niet meer kan autorijden werd niet meegenomen.
Ik heb zelfs zelf een onafhankelijke verzekeringsarts ingehuurd voor een beoordeling en die komt op iets heel anders als uwv, maar de rechter zag 2 uwv artsen als belangrijker als de onafhankelijke arts en arbeidsdeskundige.
Mijn ervaring is dus echt niet goed. Vooral niet omdat ze continu benoemden dat ik er toch goed uit zag en jong was, dus niet zo ziek.
ja, ze gaven toe dat 40 uur niet zou kunnen. Maar wel 4 uur, ook al zou dat niet elke dag kunnen, dat was niet belangrijk. En ik werd dus daarnaast ook 'gestraft ' dat ik heb geprobeerd om te werken telkens. Dat is echt zo gezegd, je hebt volgens ons arbeidsvermogen want je hebt gewerkt. Waarbij ze dus niet keken dat ik elke keer ziek uitviel.
Ik hoop enorm voor jou dat het meevalt, ts! En dat het niet zolang door blijft leuren als bij mij. Succes!