Welke sport zoek ik?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Jolien87

Welke sport zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-22 22:25

In de loop der jaren zijn de kilo's behoorlijk aan mijn ooit zo slanke lijf blijven plakken waardoor het slanke er nu wel aardig vanaf is.
Ik merk dat ik behoefte heb om dat er weer af te werken maar ik heb mijn heilige sportgraal nog niet gevonden.

Vroeger reed ik paard maar ik vind mezelf momenteel te zwaar om in het zadel te klimmen.
Ik ben 1.65 en weeg
Spoiler:
100 kg en een beetje.
Deze optie staat voor mij dus onderaan de lijst.

In verband met smetvrees, valt contactsport voor mij ook al af.

Een paar jaren geleden heb ik aan Personal Body Plan gedaan, dat begon megagoed en de kilo's vlogen eraf. Alleen na een half jaar was de rek eruit, ik moest te veel bijhouden en merkte dat ik alleen nog maar daarmee bezig was. Dat zorgde ervoor dat ik er na verloop van tijd genoeg van had en langzaam maar zeker verviel in oude patronen. Nog 2 jaar lang heb ik verwoede pogingen gedaan om de draad weer op te pakken, maar tevergeefs.

Ik heb een jaar groepslessen gevolgd en fitness gedaan in een sportschool. Vooral dat eerste vond ik megaleuk maar na mijn verhuizing heb ik geen fijne sportschool gevonden die op redelijke afstand zit.
Nu heb ik dus de wereld aan sportmateriaal in de kelder liggen en heb ik een abonnement op thuissporten met eindeloos veel online groepslessen, vanuit de sportschool waar ik voorheen heen ging. Superfijn maar ik heb precies 0 lessen gedaan.

Nu met het mooie weer, vond ik het wel een leuk idee om te gaan wandelen. Dus, vriend meegesleept en heerlijk drie kwartier gelopen. Lekker joh! Gaan we vaker doen, toch? Niet dus.

Toen had ik bedacht om te gaan zwemmen, dit heb ik vorige week een keer gedaan met mijn vriend en ondanks dat het tegenviel hoe lang we het volhielden, vond ik het toch heel erg leuk. Alleen na vorige week dus niet meer gedaan.

Vandaag had ik met collega's een padel clinic, megaleuk! Ik bakte er weinig van maar was heel enthousiast. Dus direct gekeken naar een padelclub in de buurt en jawel, die was al snel gevonden.
Maar...zo wist een collega te vertellen: het is áltijd buiten. Weer of geen weer. Tja, dan is de lol er al gauw af. Aan de andere kant is het wel mooi om samen met iemand te doen want zo motiveer je elkaar om ook echt te gaan. Een twijfelgevalletje dus.

Al met al zijn er dus een boel dingen die ik leuk vind maar waar ik na een paar keer alweer genoeg van heb. Ik werk fulltime als leerkracht in het basisonderwijs en kom geregeld bekaf thuis. Dan vind ik het spannend om dan ook nog weer fysiek actief te doen, uit angst om mezelf te overvragen.
Toch heb ik de wens om gewoon met regelmaat iets te kunnen doen want eenmaal bezig, vind ik het heel fijn om te bewegen.

Ik kan dus wel wat hulp gebruiken in mijn zoektocht.
Het kan ook heel goed dat ik allang gevonden heb wat ik wil maar dat ik dat niet doorheb door de beren op de weg. Ook hiervoor zijn jullie welkom om me bij te helpen. Houd het alleen wel realistisch, alsjeblieft. ;)

Kortom: wie oh wie kan mij tips geven voor een leuke sport?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke sport zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:30

Toch zwemmen en dan volhouden :) Je merkt vanzelf dat je uithoudingsvermogen beter zal worden en het is ook nog eens goed voor je spieren en minder erge belasting voor oa je knieën!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:48

Ik denk dat je probleem niet zozeer zit in het vinden van een sport, maar in het volhouden ervan. In plaats van "dit was leuk en wil ik ooit nog eens doen," daadwerkelijk plannen wanneer je het gaat doen. Het is een gewoonte die je jezelf moet aanleren, die onderdeel moet worden van je routine, ook als je een keertje moe bent na een werkdag. Juist bewegen kan je dan helpen om je mentaal op te laden, en waarschijnlijk houd je er ook nog een betere nachtrust aan over. :D

Ik denk dat, op dit moment, zwemmen de beste optie is voor je, want je moet er ook rekening mee houden dat je je gewrichten niet teveel belast en dat gevaar ligt wel op de loer als je aardig wat extra gewicht meeneemt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-22 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:50

Inlineskaten is ook zeker een aanrader! Het is intensiever dan wandelen maar lang niet zo vermoeiend als joggen. Plus als je een leuke route vindt kan je genieten van de omgeving.

Kerstmuts!
donkere dagen vragen om pure chocolade

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:58

Ik zou ook voor het zwemmen gaan. Is er anders geen groepsles bijvoorbeeld aquaroabics of aqua joggen? Wij gaan zelf kijken naar Aqua boarden bijvoorbeeld.

Een groepsles geeft je ook vastigheid dat je elke week of twee keer per week gaat. Zodra dat ritme er in zit is het een stuk makkelijker

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:07

Ik vond/vind zelf aqua sport ook heel leuk! aquarobics klinkt meteen voor oude mensen, maar ik als 24jarige doe ook blij mee!!!

B+11 pr. 208 L1+2 :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:08

Wij gaan elke zaterdag en zondag wandelen.We vertrekken om 9.30 maakt niet uit hoe het weer is.Dat werkt voor ons beter,een vaste dag en tijd.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:08

Cayenne schreef:
Toch zwemmen en dan volhouden :) Je merkt vanzelf dat je uithoudingsvermogen beter zal worden en het is ook nog eens goed voor je spieren en minder erge belasting voor oa je knieën!

Klopt, maar als je doel, zoals dat van de TS, primair afvallen is wordt zwemmen iha afgeraden. Om de simpele reden dat het je eetlust enorm aanwakkert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:12

Mijn tip aan jou is: ga eens alleen. Als je gaan afhangt van een vriendin of partner, wordt het meestal niets. Je doet het voor jezelf.

Zwemmen is een fijne sport om solo te doen. Zelfde als fitness. Er zijn trajecten voor mensen met jouw bmi. Zoek maar eens op Gecombineerde Lifestyle Interventie. Klinkt erg " afkicken van drugs", maar is in feite sporten en afvallen met een groepje mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Dat kan helpen.

Iets anders: hou je van dansen? Daar denk je niet zo gauw aan als je wilt gaan sporten, maar dansen is superintensief. En imo ook heel fijn om te doen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:16

Mkango schreef:
Ik denk dat je probleem niet zozeer zit in het vinden van een sport, maar in het volhouden ervan. In plaats van "dit was leuk en wil ik ooit nog eens doen," daadwerkelijk plannen wanneer je het gaat doen. Het is een gewoonte die je jezelf moet aanleren, die onderdeel moet worden van je routine, ook als je een keertje moe bent na een werkdag. Juist bewegen kan je dan helpen om je mentaal op te laden, en waarschijnlijk houd je er ook nog een betere nachtrust aan over. :D

Ik denk dat, op dit moment, zwemmen de beste optie is voor je, want je moet er ook rekening mee houden dat je je gewrichten niet teveel belast en dat gevaar ligt wel op de loer als je aardig wat extra gewicht meeneemt.

Ik ga mee met Mkango :j Iets vinden dat je leuk vindt is één, maar dit volhouden is een tweede. Je gaat geen sport vinden die altijd leuk is, waar je altijd no matter what met plezier heen gaat. Het zal aankomen op karakter en doorzettingsvermogen, ook het begrip "motivatie" is iets wat niet altijd aanwezig zal zijn. Discipline is zoveel belangrijker.
Dus: niet op zoek gaan naar een quick fix, want hoe leuk een sport ook is, je moet het zelf doen :) Weer of geen weer, zin of geen zin.

Dus, praktisch gezegd: kies iets uit, en ga er ook echt voor. Maak schema's voor jezelf, spreek dagen af dat je GAAT, geen excuses. Hou dit 2 a 3 maanden vol, en dan zit het in je routine. Succes :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-22 23:30

Oeh, wat fijn, al die reacties. Dankjulliewel!

Mkango, daar heb je een goed punt en dat zeg je ook mooi: mezelf mentaal opladen. En de keren dat ik aan het sporten ben, vond ik het ook een heerlijke uitlaadklep. Ik baal dan ook als een stekker dat mijn zelfdiscipline wat dat betreft om te janken is. En ik snap het ook niet want ik houd wel van een uitdaging en kan mezelf er dan ook echt in vastbijten. Het zit hem denk ik vooral in de angst om mijn lijf te overvragen.

Een quick fix zoek ik zeker niet, wat dat betreft heb ik de droom om snel af te vallen al jaren geleden laten varen. Ik zoek vooral iets waarbij ik gemotiveerd blijf, gezien mijn spanningsboog van een grasspriet.

Ik doe het ook echt voor mezelf, alleen in groepsverband sporten vind ik zo gezellig. Maar ik snap wat jullie bedoelen en ben het met jullie eens dat ik het vooral niet voor een ander moet doen.

Gezien mijn postuur geloof ik ook dat zwemmen de minste risico's met zich meebrengt alleen hoe houd ik mezelf gemotiveerd om te gaan?
Mijn vriend hoeft ook niet iedere keer mee maar die vond het zelf ook wel een fijn idee om in ieder geval één keer in de week mee te gaan. Hij doet fysiek behoorlijk zwaar werk dus hij komt dagelijks al wel aan de nodige beweging toe.

Aquarobics lijkt mij ook heel erg leuk! Alleen dan krijgen we weer het volgende punt: de momenten waarop ik, in combinatie met mijn werk, kan baantjes trekken zijn maandagavond, dinsdagavond, woensdagavond en zondagochtend, hoewel ik ook erg veel waarde hecht aan uitslapen op zondag.
Het liefst ga ik één of twee keer in de week baantjes trekken en de andere keer aquarobics maar dat is op dinsdagavond. Dus dat is wat lastig spreiden over de week. Wat dat betreft is het rooster van het zwembad niet ideaal.

Dees: ondanks dat ik er niks van bak, vind ik bewegen op muziek erg leuk. Dansen kan ik het niet eens noemen. :')
Ik heb op de sportschool wekelijks zumba gedaan, dat vond ik geweldig! Maar de sportscholen hier in de buurt bieden dat niet. Wat dat betreft wonen we best in een gat.
Ik kan wel de filmpjes gebruiken die online staan en daarvoor hoef ik de deur niet uit. :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:15

Kun je het zwemmen op een vaste dag/vast moment inplannen? Ik denk niet dat je het van motivatie moet hebben, dat zal er nu eenmaal niet altijd zijn. Door vaste momenten in te plannen is het makkelijker om je eraan vast te houden en door het structureel terug te laten komen zal het zwemmen uiteindelijk een gewoonte worden. Motivatie volgt vaak ná discipline, wanneer je merkt dat iets zijn vruchten afwerpt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:48

Het duurt gemiddeld vier weken om ergens een nieuwe gewoonte van te maken. Dat als eerste. En tel daarbij om dat men soms heel fanatieke plannen maakt en daarna te hard van stapel loopt om de motivatie vast te kunnen houden.

Je zou ook kunnen proberen om het hele afvallen even los te laten en kleine stappen richting een nieuwe gewoonte te maken. Gewoon een voorbeeld: spreek af en plan het ook daar werkelijk in om elke week 1 x vijf km te gaan wandelen. Desnoods op een vast moment zoals elke donderdag na het avondeten. Hou dat minstens een maand vol en kijk of het je daarna lukt om het als een nieuwe gewoonte te zien, net zo van zelfsprekend als je tandenpoetsen voor je naar bed gaat oid.

Lukt dat en voelt het logisch? Ga dan vooral door en probeer daarnaast een volgende kleine stap toe te voegen, dat kan weer van alles zijn. Van een tweede dag in de week 5 km wandelen, tot één x per zwemmen, een YouTube workout of een yogales bijvoorbeeld te doen.

Zoals Sem zo mooi zegt, motivatie volgt na discipline. Maak duidelijke afspraken met jezelf (elke donderdag een uurtje wandelen of elke zaterdag een half uur zwemmen) plan ze in. Maak ook vooral haalbare plannen. De eerste week zal het best lukken om diehard te sporten, tot de spierpijn in slaat of de eerste padelsessie in de regen, de discipline raakt zoek en de motivatie ook.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:52

Ik vind dat je wel heel veel excuses verzint zoals roosters die niet ideaal zijn, weersomstandigheden, dingen die in het verleden niet goed gingen etc. Ik veroordeel je niet hoor, ik heb zelf een hekel aan sporten dus ik verzin al gauw dezelfde smoesjes. Overigens doe ik nu personal training, 2 x per week heb ik een afspraak en dan kom ik ook wel gewoon.

Misschien toch padel? Ik tennis al jaren buiten en de keren dat het vanwege het weer niet doorging zijn echt gering. Tennis op mijn niveau deed trouwens niet veel voor afvallen maar meer gezelligheid en lekker buiten zijn. Padel schijnt wel wat intensiever te zijn.

Overigens als je wil afvallen: 80 procent is voeding en 20 procent bewegen. Weet niet of er ook een diëtist betrokken is maar dat zou ik je ook aanraden.

[o]

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:58

Ik wandel veel, natuurlijk minder intensief dan andere sporten maar je bent wel in beweging, als je sneller klaar wil zijn kun je gaan hardlopen. Ik vind wandelen ideaal omdat je stapt de deur uit en je bent begonnen, geen verloren tijd aan er naartoe gaan.

Maar ook daarbij moet je natuurlijk zelf dan consequent zijn. En wat voor werk doe je? Als het een kantoorbaan is kun je eventueel kijken voor zo'n fietstrapding voor onder het bureau.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 07:08

Heb je een hond? Anders zou je Breitensport ook nog kunnen overwegen. Is een combinatie van rennen, springen en gehoorzaamheid. Mijn hond vindt het geweldig en is er een sport waar je merkt als je beter wordt is het daar wel.

Ik heb even gegoogled, er bestaan wel indoor padelbanen trouwens :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 07:36

Waarom 1 sport?
Dat wordt toch alleen maar nodeloos saai en hou je er binnen een half jaar mee op.

Zorg dat je (minstens) 3 keer in de week een uur intensief aan het bewegen bent. De ene keer is dat wandelen op fors marstempo, de andere keer ga je je een rondje om het dorp helemaal uit de naad fietsen (ja dat kan ook op een gewone fiets, sterker nog, hoe bagger de fiets hoe meer weerstand, hoe sneller je je conditie boost) en de 3e keer ga je los in de sportschool. En dan ook steeds weer wat anders. Krachttraining met gewichten of groepsles BBB.
En heb je die week meer tijd dan duik je ook nog even het zwembad in of je fietst even naar het dorp verderop waar ze wel een hema hebben met dat leuke shirtje. Heen op je gemakje, terug met flinke vaart.

Zo hou je de afwisseling erin en blijft het leuk. En ja dat kost wat aan sportschool abo en zwembad, maar heb je een jaarabo en gebruik je daar uiteindelijk maar de helft van dan is dat eigenlijk meer zonde.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:05

En bijvoorbeeld Crossfit? Intensief en na een uur ben je ook echt klaar. Plus het is iedere les weer totaal iets anders
Is in groepsverband en daarnaast ook best wel 'community gericht' (vind ik een lelijk woord, maar iedereen helpt elkaar).

Je moet je wel inschrijven voor lessen en als je te laat uitschrijft ben je je credit kwijt. Misschien niet de juiste manier van motivatie, maar voor vele werkt dit wel. Ik geef les en hoor regelmatig dat iemand moe was van t werk, wou uitschrijven, maar te laat was. En dan toch komt, want zonde (en na afloop super blij is dat hij/zij is gegaan).

En verder inderdaad voeding! Dat is het meest belangrijke. Of ga eens lopend ergens heen of op de fiets. Het zijn kleine dingen die het verschil gaan maken. Het kost tijd om een omslag te maken.

(ik heb nooit overgewicht gehad, wel 6 jaar niets aan sport gedaan. In corona tijd was ik zo klaar met het niet fit zijn. Ben een proefles Crossfit gaan doen en vond dat zo leuk. Ondertussen train ik 6 dagen per week, vaak 2x per dag, en geef ik zelf les)

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-22 09:49

Sem_ schreef:
Kun je het zwemmen op een vaste dag/vast moment inplannen? Ik denk niet dat je het van motivatie moet hebben, dat zal er nu eenmaal niet altijd zijn. Door vaste momenten in te plannen is het makkelijker om je eraan vast te houden en door het structureel terug te laten komen zal het zwemmen uiteindelijk een gewoonte worden. Motivatie volgt vaak ná discipline, wanneer je merkt dat iets zijn vruchten afwerpt. :)

Daar zeg je wat, zo had ik er nog niet eerder tegenaan gekeken maar ik denk dat je inderdaad moet beginnen met 'gewoon doen'.
Ik zou wel een vaste avond kunnen plannen. :j

Judith_ schreef:
Het duurt gemiddeld vier weken om ergens een nieuwe gewoonte van te maken. Dat als eerste. En tel daarbij om dat men soms heel fanatieke plannen maakt en daarna te hard van stapel loopt om de motivatie vast te kunnen houden.

Je zou ook kunnen proberen om het hele afvallen even los te laten en kleine stappen richting een nieuwe gewoonte te maken. Gewoon een voorbeeld: spreek af en plan het ook daar werkelijk in om elke week 1 x vijf km te gaan wandelen. Desnoods op een vast moment zoals elke donderdag na het avondeten. Hou dat minstens een maand vol en kijk of het je daarna lukt om het als een nieuwe gewoonte te zien, net zo van zelfsprekend als je tandenpoetsen voor je naar bed gaat oid.

Lukt dat en voelt het logisch? Ga dan vooral door en probeer daarnaast een volgende kleine stap toe te voegen, dat kan weer van alles zijn. Van een tweede dag in de week 5 km wandelen, tot één x per zwemmen, een YouTube workout of een yogales bijvoorbeeld te doen.

Zoals Sem zo mooi zegt, motivatie volgt na discipline. Maak duidelijke afspraken met jezelf (elke donderdag een uurtje wandelen of elke zaterdag een half uur zwemmen) plan ze in. Maak ook vooral haalbare plannen. De eerste week zal het best lukken om diehard te sporten, tot de spierpijn in slaat of de eerste padelsessie in de regen, de discipline raakt zoek en de motivatie ook.

Dit is ook precies waar het bij mij misgaat: het is alles of niets. Ik ben me er bewust van en toch vind ik het moeilijk om de middenweg te vinden, dus tevreden zijn met minder. Ondanks dat ik weet dat niet alles in één keer moet willen en voor de quick fix moet gaan. Dus het resultaat is nu dat ik dus helemaal niks doe, maar diep van binnen toch verlang naar wekelijks sporten.

madeliefw schreef:
Ik vind dat je wel heel veel excuses verzint zoals roosters die niet ideaal zijn, weersomstandigheden, dingen die in het verleden niet goed gingen etc. Ik veroordeel je niet hoor, ik heb zelf een hekel aan sporten dus ik verzin al gauw dezelfde smoesjes. Overigens doe ik nu personal training, 2 x per week heb ik een afspraak en dan kom ik ook wel gewoon.

Misschien toch padel? Ik tennis al jaren buiten en de keren dat het vanwege het weer niet doorging zijn echt gering. Tennis op mijn niveau deed trouwens niet veel voor afvallen maar meer gezelligheid en lekker buiten zijn. Padel schijnt wel wat intensiever te zijn.

Overigens als je wil afvallen: 80 procent is voeding en 20 procent bewegen. Weet niet of er ook een diëtist betrokken is maar dat zou ik je ook aanraden.

Klopt hoor, daarom heb ik dit topic ook geopend. Ik ben dan ook heel blij met jullie reacties.
Padel vond ik gisteren echt wel intensief, mijn Fitbit was het daar volledig mee eens. Die wist niet wat hem overkwam. :')
Ja, die 80/20 ken ik en ik weet ook dat als ik eenmaal lekker aan het bewegen ben, het eten ook een stuk beter gaat. Maar ik moet toch érgens een start maken, want nu maak ik op beide gebieden de verkeerde keuzes.

moonsparkle schreef:
Ik wandel veel, natuurlijk minder intensief dan andere sporten maar je bent wel in beweging, als je sneller klaar wil zijn kun je gaan hardlopen. Ik vind wandelen ideaal omdat je stapt de deur uit en je bent begonnen, geen verloren tijd aan er naartoe gaan.

Maar ook daarbij moet je natuurlijk zelf dan consequent zijn. En wat voor werk doe je? Als het een kantoorbaan is kun je eventueel kijken voor zo'n fietstrapding voor onder het bureau.

Hardlopen is voor mijn no go maar wandelen vind ik -eenmaal bezig- heel lekker. En we wonen in een mooi buitengebied. Je zou dus denken dat ik geen reden heb om het niet te doen, en toch verkies ik na het werken dan de bank boven het wandelen. Ook hier geldt dus weer: gewoon doen.

Ik ben leerkracht dus heb voornamelijk een staand beroep, anders was zo'n ding wel ideaal geweest ja. :j

Kairos schreef:
Heb je een hond? Anders zou je Breitensport ook nog kunnen overwegen. Is een combinatie van rennen, springen en gehoorzaamheid. Mijn hond vindt het geweldig en is er een sport waar je merkt als je beter wordt is het daar wel.

Ik heb even gegoogled, er bestaan wel indoor padelbanen trouwens :)

Nee, helaas niet. Maar bedankt voor de tip, dat waardeer ik.
Oeh, dat zou helemaal mooi zijn!
Ironisch genoeg heb ik tot vorig jaar een padelbaan op steenworp afstand gehad. Als ik toen had geweten dat ik het zo leuk vond...

Taucha schreef:
Waarom 1 sport?
Dat wordt toch alleen maar nodeloos saai en hou je er binnen een half jaar mee op.

Zorg dat je (minstens) 3 keer in de week een uur intensief aan het bewegen bent. De ene keer is dat wandelen op fors marstempo, de andere keer ga je je een rondje om het dorp helemaal uit de naad fietsen (ja dat kan ook op een gewone fiets, sterker nog, hoe bagger de fiets hoe meer weerstand, hoe sneller je je conditie boost) en de 3e keer ga je los in de sportschool. En dan ook steeds weer wat anders. Krachttraining met gewichten of groepsles BBB.
En heb je die week meer tijd dan duik je ook nog even het zwembad in of je fietst even naar het dorp verderop waar ze wel een hema hebben met dat leuke shirtje. Heen op je gemakje, terug met flinke vaart.

Zo hou je de afwisseling erin en blijft het leuk. En ja dat kost wat aan sportschool abo en zwembad, maar heb je een jaarabo en gebruik je daar uiteindelijk maar de helft van dan is dat eigenlijk meer zonde.

Goeie! Ik houd ook wel van afwisseling en wandelen kost niets dus dat kan ik sowieso combineren.
Het zwembad hier in de buurt heeft geen abonnementen maar een strippenkaart dus het is ook geen weggegooid geld als ik maar één keer per week ga zwemmen. Je betaalt enkel als je wel gaat.
Je zou denken dat een abonnement meer een stok achter de deur is, omdat je het anders zonde vindt van je geld, maar uit ervaring kan ik vertellen dat ik er blijkbaar geen enkele moeite mee had om een jaar lang de sportschool te sponsoren. :')

Travel_me schreef:
En bijvoorbeeld Crossfit? Intensief en na een uur ben je ook echt klaar. Plus het is iedere les weer totaal iets anders
Is in groepsverband en daarnaast ook best wel 'community gericht' (vind ik een lelijk woord, maar iedereen helpt elkaar).

Je moet je wel inschrijven voor lessen en als je te laat uitschrijft ben je je credit kwijt. Misschien niet de juiste manier van motivatie, maar voor vele werkt dit wel. Ik geef les en hoor regelmatig dat iemand moe was van t werk, wou uitschrijven, maar te laat was. En dan toch komt, want zonde (en na afloop super blij is dat hij/zij is gegaan).

En verder inderdaad voeding! Dat is het meest belangrijke. Of ga eens lopend ergens heen of op de fiets. Het zijn kleine dingen die het verschil gaan maken. Het kost tijd om een omslag te maken.

(ik heb nooit overgewicht gehad, wel 6 jaar niets aan sport gedaan. In corona tijd was ik zo klaar met het niet fit zijn. Ben een proefles Crossfit gaan doen en vond dat zo leuk. Ondertussen train ik 6 dagen per week, vaak 2x per dag, en geef ik zelf les)

Crossfit is een soort HIIT training, toch?
En inderdaad, het zijn de kleine dingen die het doen: de trap pakken in plaats van de lift of roltrap, etc.

Nogmaals: ik ben heel blij met jullie eerlijke reacties en tips! Dus dankjulliewel daarvoor.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:16

Misschien kettlebell? Dat kost, relatief, weinig tijd, kun je thuis doen en super effectief. Wel zorgen dat je techniek goed is! Ik doe dit thuis, 3x in de week, en gebruik er een app voor. Zo hoef ik zelf niet na te denken, maar alleen de app te volgen en je kunt kiezen welk deel je wil trainen. Op die manier wordt het niet zo saai en eentonig.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:48

Waarom begin je niet met om de dag na het eten een half uurtje te wandelen?
Het is nu lang licht en meestal redelijk weer dus dat is alvast geen excuus om het niet te doen.
Je start bij de deur en het is dusdanig flexibel dat het makkelijk in te passen.

Je hebt een Fitbit, haal je dagelijks de 10.000 stappen? Dat op zich zou namelijk een doel en motivatie kunnen zijn.

Waarom ben je bang je lichaam te overvragen? Heb je naast overgewicht andere medische problemen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:51

En, niet banketstaaf bedoeld, geef jezelf af en toe een schop onder de komt!
De weg van de minste weerstand geeft niet áltijd het beste gevoel.
Als ik geen zin heb maar toch ben geweest heb ik na afloop meer energie en vooral ook voldoening.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:26

Ik zou gaan voor iets waar je wordt verwacht. Als je weet dat je op tijdstip X een les hebt en je instructeur/clubje je verwacht kan je niet zomaar denken "geen zin" maar moet je echt afzeggen. Dat maakt het waarschijnlijk makkelijker vol te houden dan alleen of met je partner iets doen.

Als je financieel de ruimte hebt dan zou ik gaan voor 1x per week iets met zwemmen en 1x per week wandelen. Beiden vind je leuk en zijn niet té belastend. Zwemmen kan in de vorm van aquarobics of een ander clubje/les en je hebt in bijna elk dorp wel wandelgroepen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:39

Ik ben wel sportief maar ging ook nooit sporten. Inderdaad de stap om te beginnen is lastig, maar daarna legde ik teveel druk op intensieve schema’s waardoor het soms niet lukte en ik dan stopte want ‘laat maar’. Sinds dit jaar heb ik mijn caloriedoel van mijn applewatch hoger gezet bij wijze van goed voornemen. Áls ik elke dag maar voldoende beweeg dan is mijn doel behaald. Soms haal ik het doel ‘vanzelf’ omdat ik een drukke werkdag heb op kantoor met lunchwandeling en wandeling van station naar kantoor en terug en een andere keer loop ik om 23.50 nog rondjes om de bank om het beweegdoel van die dag te halen. Het geeft me meer rust dat ik nu per dag kan bekijken waar ik zin in heb; een flinke ronde wandelen, een stuk hardlopen (goede optie voor mij als ik minder tijd heb), fietsen of een home-workout doen. Inmiddels heb ik mijn doel zelfs verschoven omdat het nu prima in mijn week past en het af en toe zelfs te makkelijk was.

ǝſ uɐv uǝvoqǝtsrǝpuo uǝq
[JITP] We are the perfect two
rust zacht lieve puck (26-08-'11)

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:35

Hier werkt inplannen het beste :j
Ik ga een keer per week zwemmen met een vriendin. Vaste prik dinsdagavond, de keren dat we afgezegd hebben zijn eigenlijk alleen met vakanties. En maandagavond is mijn vaste sportavond in de sportschool, die ga ik ook eigenlijk altijd wel terwijl ik bijv op zaterdagochtend veel makkelijker zeg: Ahh geen zin of moe, blijf wel thuis

Maar wandelen is ook fijne optie, of een lekker stuk fietsen. Heerlijk met dit weer en om je hoofd leeg te maken na een werkdag

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3