Sem_ schreef:Kun je het zwemmen op een vaste dag/vast moment inplannen? Ik denk niet dat je het van motivatie moet hebben, dat zal er nu eenmaal niet altijd zijn. Door vaste momenten in te plannen is het makkelijker om je eraan vast te houden en door het structureel terug te laten komen zal het zwemmen uiteindelijk een gewoonte worden. Motivatie volgt vaak ná discipline, wanneer je merkt dat iets zijn vruchten afwerpt.

Daar zeg je wat, zo had ik er nog niet eerder tegenaan gekeken maar ik denk dat je inderdaad moet beginnen met 'gewoon doen'.
Ik zou wel een vaste avond kunnen plannen. 
Judith_ schreef:Het duurt gemiddeld vier weken om ergens een nieuwe gewoonte van te maken. Dat als eerste. En tel daarbij om dat men soms heel fanatieke plannen maakt en daarna te hard van stapel loopt om de motivatie vast te kunnen houden.
Je zou ook kunnen proberen om het hele afvallen even los te laten en kleine stappen richting een nieuwe gewoonte te maken. Gewoon een voorbeeld: spreek af en plan het ook daar werkelijk in om elke week 1 x vijf km te gaan wandelen. Desnoods op een vast moment zoals elke donderdag na het avondeten. Hou dat minstens een maand vol en kijk of het je daarna lukt om het als een nieuwe gewoonte te zien, net zo van zelfsprekend als je tandenpoetsen voor je naar bed gaat oid.
Lukt dat en voelt het logisch? Ga dan vooral door en probeer daarnaast een volgende kleine stap toe te voegen, dat kan weer van alles zijn. Van een tweede dag in de week 5 km wandelen, tot één x per zwemmen, een YouTube workout of een yogales bijvoorbeeld te doen.
Zoals Sem zo mooi zegt, motivatie volgt na discipline. Maak duidelijke afspraken met jezelf (elke donderdag een uurtje wandelen of elke zaterdag een half uur zwemmen) plan ze in. Maak ook vooral haalbare plannen. De eerste week zal het best lukken om diehard te sporten, tot de spierpijn in slaat of de eerste padelsessie in de regen, de discipline raakt zoek en de motivatie ook.
Dit is ook precies waar het bij mij misgaat: het is alles of niets. Ik ben me er bewust van en toch vind ik het moeilijk om de middenweg te vinden, dus tevreden zijn met minder. Ondanks dat ik weet dat niet alles in één keer moet willen en voor de quick fix moet gaan. Dus het resultaat is nu dat ik dus helemaal niks doe, maar diep van binnen toch verlang naar wekelijks sporten.
madeliefw schreef:Ik vind dat je wel heel veel excuses verzint zoals roosters die niet ideaal zijn, weersomstandigheden, dingen die in het verleden niet goed gingen etc. Ik veroordeel je niet hoor, ik heb zelf een hekel aan sporten dus ik verzin al gauw dezelfde smoesjes. Overigens doe ik nu personal training, 2 x per week heb ik een afspraak en dan kom ik ook wel gewoon.
Misschien toch padel? Ik tennis al jaren buiten en de keren dat het vanwege het weer niet doorging zijn echt gering. Tennis op mijn niveau deed trouwens niet veel voor afvallen maar meer gezelligheid en lekker buiten zijn. Padel schijnt wel wat intensiever te zijn.
Overigens als je wil afvallen: 80 procent is voeding en 20 procent bewegen. Weet niet of er ook een diëtist betrokken is maar dat zou ik je ook aanraden.
Klopt hoor, daarom heb ik dit topic ook geopend. Ik ben dan ook heel blij met jullie reacties.
Padel vond ik gisteren echt wel intensief, mijn Fitbit was het daar volledig mee eens. Die wist niet wat hem overkwam. 
Ja, die 80/20 ken ik en ik weet ook dat als ik eenmaal lekker aan het bewegen ben, het eten ook een stuk beter gaat. Maar ik moet toch érgens een start maken, want nu maak ik op beide gebieden de verkeerde keuzes.
moonsparkle schreef:Ik wandel veel, natuurlijk minder intensief dan andere sporten maar je bent wel in beweging, als je sneller klaar wil zijn kun je gaan hardlopen. Ik vind wandelen ideaal omdat je stapt de deur uit en je bent begonnen, geen verloren tijd aan er naartoe gaan.
Maar ook daarbij moet je natuurlijk zelf dan consequent zijn. En wat voor werk doe je? Als het een kantoorbaan is kun je eventueel kijken voor zo'n fietstrapding voor onder het bureau.
Hardlopen is voor mijn no go maar wandelen vind ik -eenmaal bezig- heel lekker. En we wonen in een mooi buitengebied. Je zou dus denken dat ik geen reden heb om het niet te doen, en toch verkies ik na het werken dan de bank boven het wandelen. Ook hier geldt dus weer: gewoon doen.
Ik ben leerkracht dus heb voornamelijk een staand beroep, anders was zo'n ding wel ideaal geweest ja. 
Kairos schreef:Heb je een hond? Anders zou je Breitensport ook nog kunnen overwegen. Is een combinatie van rennen, springen en gehoorzaamheid. Mijn hond vindt het geweldig en is er een sport waar je merkt als je beter wordt is het daar wel.
Ik heb even gegoogled, er bestaan wel indoor padelbanen trouwens

Nee, helaas niet. Maar bedankt voor de tip, dat waardeer ik.
Oeh, dat zou helemaal mooi zijn!
Ironisch genoeg heb ik tot vorig jaar een padelbaan op steenworp afstand gehad. Als ik toen had geweten dat ik het zo leuk vond...
Taucha schreef:Waarom 1 sport?
Dat wordt toch alleen maar nodeloos saai en hou je er binnen een half jaar mee op.
Zorg dat je (minstens) 3 keer in de week een uur intensief aan het bewegen bent. De ene keer is dat wandelen op fors marstempo, de andere keer ga je je een rondje om het dorp helemaal uit de naad fietsen (ja dat kan ook op een gewone fiets, sterker nog, hoe bagger de fiets hoe meer weerstand, hoe sneller je je conditie boost) en de 3e keer ga je los in de sportschool. En dan ook steeds weer wat anders. Krachttraining met gewichten of groepsles BBB.
En heb je die week meer tijd dan duik je ook nog even het zwembad in of je fietst even naar het dorp verderop waar ze wel een hema hebben met dat leuke shirtje. Heen op je gemakje, terug met flinke vaart.
Zo hou je de afwisseling erin en blijft het leuk. En ja dat kost wat aan sportschool abo en zwembad, maar heb je een jaarabo en gebruik je daar uiteindelijk maar de helft van dan is dat eigenlijk meer zonde.
Goeie! Ik houd ook wel van afwisseling en wandelen kost niets dus dat kan ik sowieso combineren.
Het zwembad hier in de buurt heeft geen abonnementen maar een strippenkaart dus het is ook geen weggegooid geld als ik maar één keer per week ga zwemmen. Je betaalt enkel als je wel gaat.
Je zou denken dat een abonnement meer een stok achter de deur is, omdat je het anders zonde vindt van je geld, maar uit ervaring kan ik vertellen dat ik er blijkbaar geen enkele moeite mee had om een jaar lang de sportschool te sponsoren. 
Travel_me schreef:En bijvoorbeeld Crossfit? Intensief en na een uur ben je ook echt klaar. Plus het is iedere les weer totaal iets anders
Is in groepsverband en daarnaast ook best wel 'community gericht' (vind ik een lelijk woord, maar iedereen helpt elkaar).
Je moet je wel inschrijven voor lessen en als je te laat uitschrijft ben je je credit kwijt. Misschien niet de juiste manier van motivatie, maar voor vele werkt dit wel. Ik geef les en hoor regelmatig dat iemand moe was van t werk, wou uitschrijven, maar te laat was. En dan toch komt, want zonde (en na afloop super blij is dat hij/zij is gegaan).
En verder inderdaad voeding! Dat is het meest belangrijke. Of ga eens lopend ergens heen of op de fiets. Het zijn kleine dingen die het verschil gaan maken. Het kost tijd om een omslag te maken.
(ik heb nooit overgewicht gehad, wel 6 jaar niets aan sport gedaan. In corona tijd was ik zo klaar met het niet fit zijn. Ben een proefles Crossfit gaan doen en vond dat zo leuk. Ondertussen train ik 6 dagen per week, vaak 2x per dag, en geef ik zelf les)
Crossfit is een soort HIIT training, toch?
En inderdaad, het zijn de kleine dingen die het doen: de trap pakken in plaats van de lift of roltrap, etc.
Nogmaals: ik ben heel blij met jullie eerlijke reacties en tips! Dus dankjulliewel daarvoor.