Steppen; Hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Steppen; Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 13:02

Zomaar een gekke ingeving die ik eens uit wil denken;
Ik fiets als jaren, als echte Nederlander, naar alles waar ik heen kan. Mijn werk, paard, vrienden, familie en boodschappen. Sinds vorig jaar heb ik een racefiets, maar mijn rug vind dat niet zo'n goed plan. Deze is wel afgesteld op mijn maat, maar ik krijg er geen plezier in om het langer dan 3 kwartier/uurtje te doen. Hardlopen doe ik fanatiek, al is het nu iets rustiger en meestal maar 5 km. Zonder doel motiveert het me niet. Skaten heb ik ook een tijd gedaan, maar is met de ondergrond toch vaak wat lastiger om uit te zoeken waar je dit wél goed kan doen. Nu zag ik ergens iets met 'steppen' langskomen.
Wie stept er, wat voor materiaal zou je moeten hebben, kan je ergens goede steppen uitproberen/huren? Ik zou in de toekomst dolgraag een hond willen, maar hoef daar niet echt rekening mee te houden met steppen. Ik zou hem voornamelijk voor de leuk willen gebruiken. Liefst ook op boswegen/fietspaden etc waar je skatend niet komt. Luchtbandjes lijken me dan ook erg prettig ipv die invouwbare-kinderstepjes ;).

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:31

Toevallig! Ik heb dit weekend een step gekocht!
Ik had er een voor mijn dochtertje gekocht (marktplaats) en merkte dat ik er zo vrolijk van werd. Dus toen iets verder gezocht op MP en ook een voor mezelf gekocht.
Omdat wij onverharde paden hebben, koos ik voor luchtbanden. En omdat ik geen idee heb of ik het veel ga doen of niet heb ik gekozen voor een kinderstep, van het merk Yadoo. Die is eigenlijk bedoeld voor kinderen vanaf 12, maar met mijn 165cm en 60 kilo kan ik er makkelijk op (draagkracht van de step is tot 120kg, type is de ‘Four’). Deze was nagenoeg ongebruikt via marktplaats voor €25,-.
Zodra je gaat kijken naar een step voor volwassenen ligt de prijs altijd €100,- duurder.
(Ik kan straks een foto zoeken als je wilt)

Ik heb hem officieel gekocht om snel naar de paarden te racen ivm drachtigheid, bevallen en veulen controle. Maar ik rij er nu ook op met de hond uitlaten en voor de lol.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:42

Ik heb ook een step.
Een mibo split GT (handige aan deze is dat je hem kunt opvouwen)
Ik vind het steppen echt fantastisch (veel leuker dan mn racefiets) , heb afgelopen zomer zelfs al de 15 km gehaald en wil deze zomer nog verder.
Ook met de honden ben ik aan het oefenen en die vinden het fantastisch.
Je kunt op meerdere plekken een step huren voor een dagje, of zelfs voor langere tijd.
Ook heb je op Facebook diverse stepgroepen waar je veel tips en informatie vandaan kunt halen.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:45

Ik ben een ervaren stepper en een echte km-vreter. De beste tip die ik je kan geven is: wordt lid van de fb-groep 'Steppen Steps, voor leden en door leden' Als je daar dezelfde vragen stelt als in je beginpost dan wordt je al snel op weg geholpen door de ervaren rotten.
Vaak bieden zich ook wel mensen of clubs aan om steps te testen en er worden regelmatig tweedehands steps te koop aangeboden.

Voor het aanschaffen van een step is dit wel informatief: https://www.autoped.nl/recreatief/stepp ... tep-kopen/

Sting

Re: Steppen; Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 11:22

Wat leuk Kaplaars, dat je ook net begonnen bent! Een budget heb ik nog niet bedacht, zou het graag eerst eens willen uitproberen voor ik er véél geld aan uitgeef ;). Maar zo'n koopje als die van jou had ik misschien ook niet laten schieten!
@Taartje; dank je voor je berichtje. Ik ga eens kijken wat ik op Facebook allemaal kan vinden :D. En Moon10 dus ook bedankt, ik heb me al aangemeld :D.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:19

Ik heb er ook een een, een Kostka Fun. Er zijn in nederland wel een aantal stepwinkels waar je ook eerst kunt huren voor je koopt, dan kun je goed uitproberen of het wat voor je is. Een paar van de punten die je schrijft wil ik even op aanhaken: Je krijgt rugklachten van de racefiets: Een step heeft vaak een vrij laag stuur dat doen ze bewust ivm aerodynamica of zo :-) maar test dus of je op de step niet hetzelfde probleem krijgt. En steppen in het bos is erg leuk maar kies dan een step met een iets hogere staplank, mijn kostka is 5cm hoog en elke drempel, boomstronk, steen raak ik dus. Naast een schrapend geluid rem je er ook flink op af, dus ff opletten. Voor mij is die lage plank verder zo prettig (want geen last van mijn knieen en bij een hoge plank wel) dus het is een afweging. Wij hebben wel een grote auto, maar we gooien de steps er heel makkelijk in en dan mee naar een natuurgebied of een stad ergens en lekker een rondje steppen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:26

Ik heb een Yedoo Trexx met een stuurverhoger, zodat ik niet teveel op mijn polsen hoef te steunen.
Gekocht bij de stepwinkel in Amersfoort, daar kan je voor de winkel ook een stukje proefsteppen.
Daarvoor had ik een keer een step gehuurd, maar dat was op een Kickbike sport g4. Die was lager en vond ik moeizamer steppen.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:32

Sting schreef:
En Moon10 dus ook bedankt, ik heb me al aangemeld :D.

Ik zag het :-) Veel succes met het maken van een keuze. Steppen is zó leuk!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:42

Ik heb sinds een paar weken ook een step, een kickbike freeride.
Ik heb ook een harnas voor de hond aangeschaft en nu 2x een rondje met beide honden geprobeerd.

Mijn husky is een beetje lui, dus daar moet ik flink mee steppen (goed voor mijn lijn), de border collie wil erg graag werken, dus daar hoef ik echt niks te doen, die trekt keihard.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:52

Ik heb ook een step.
Zo leuk om te doen.

Ik heb hem vorig jaar 2e hands gekocht maar niet zoveel gestept omdat ik met een frozen shoulder zat.
Ik heb een kickbike.

Ben het nu weer aan het oppakken.

Op de fb groep kan je inderdaad meer info vragen, zitten nog wel meer haflinger bekende van je _O-

Afbeelding

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:15

Hier nog een stepfan :D
Ik heb een kickbike sport 4G en mijn vriend ook.
Wij vinden het leuk om samen op pad te gaan, met de honden heb ik geen ervaring die laat ik met steppen thuis.
Ik vind het tempo te hoog liggen voor hun om lang vol te houden, hangt ook van het soort hond af misschien.
De tip van Facebook is al gegeven en ik heb je denk ik ook al voorbij zien komen daar :))

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:47

Hier ook een stepper, ik heb er zelfs 2 :) Een tourstep had ik al voor de conditie en een crosstep om met de hond te steppen heb ik gekocht nadat we een sledehond in huis hadden gehaald. Ik ga met de hond bijna dagelijks lekker het bos in met de step. Ik heb bij een winkel eerst wat modellen geprobeerd met het idee er dan 1 tweedehands te kopen maar kwam uiteindelijk met een nieuwe thuis. Dat was de tour step en ik heb hem echt goed gebruikt altijd. Nu step ik vaker met de hond maar houd de tour voor erbij. De tour heb ik het stuur van moeten verhogen maar met de cross was dat niet nodig. Het zijn allebei Kostka steps die vond ik het fijnst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:07

Afbeelding

Step die ook zeer geschikt is voor in bos. Uiteraard met lijn systeem om hond er voor te zetten haha. Niets leuker dan samen steppen.
https://youtu.be/9ECcJK8I3Ao

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:32

Hier ook sinds kort aan het steppen, zowel met als zonder hond! Met hond hoef ik niets te doen maar zonder hond is het een heerlijke manier om wat fitter te worden :D
Ik heb de crussis cross en vind deze echt heerlijk.
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:09

Wisselen jullie ook van kant? Het lijkt me anders zo'n eenzijdige belasting (?)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:12

Jazeker wissel ik van kant! Heb wel een duidelijk voorkeursbeen :j

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:25

Ik wissel om de 8 tot 10 afzetten ongeveer van been.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:30

Ik had een step en ik had een beugel zo dat de hond ook mee kon. Ik vind het echt leuk, alleen mijn bekken is er niet blij mee dus moest stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:01

Leuk dit topic! Ik blijf even meelezen. Door een hele stomme blessure kan ik helaas niet meer wielrennen en überhaupt amper fietsen.

Is het met een step ook makkelijk om wat kilometers te maken, of is het heel zwaar? :)
Het lijkt me heerlijk als ik weer samen met mijn vriend (en hond) op pad zou kunnen, aangezien dat met de fiets niet meer gaat.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:27

Ja hoor wij maken ook wel kilometers op de step, afgelopen zomer wel tochtjes van 40km gedaan.
Maar er zijn er ook genoeg die nog meer km maken!
De snelheid ligt alleen wel anders dan met fietsten.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:44

Als je eenmaal de slag te pakken hebt step je zo een eind weg. Er worden ook regelmatig toertochten georganiseerd met verschillende afstanden. Nu ik coronatijd natuurlijk niet maar er staan er voor dit jaar toch wel weer aardig wat op de agenda. https://toersteppen.nl/step-fietser-en- ... -overzicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:27

Het is al even geleden dat hier gereageerd is. :o

Maar gisteren heb ik ook eindelijk een step gekocht. *\%/*

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:05

Wow die is mooi. Gefeliciteerd en veel plezier ervan.
Lekker genieten nu het mooie weer eraan komt.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:17

Mooie step San_ner. Heel veel leuke en veilige kilometers gewenst.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:41

Ik zit ook te kijken naar een step. Zou graag een langeafstandsport willen doen samen met de hond. Bikejoring doen we al maar is niet iets wat je uren doet. Eerst viel mijn oog op skeeleren maar ben bang dat dat toch de instabiel is met een hond. Dus nu kijk ik naar steppen. Hond zou naast de step lopen, op asfalt/in de berm.

Mijn oog is (dankzij een mede-bokker) gevallen op deze step: https://stepshop.nl/nl/sportsteps/1583- ... 11396.html

Hebben jullie ervaring hiermee? Of andere adviezen? Mijn budget ligt rond de 350€. Step wordt voornamelijk op asfalt gebruikt maar zou een rondje bos ook wel leuk vinden.