Positiever leven

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Vera96

Positiever leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 12:06

Heyhey!

Ik ben van mezelf best een kritisch persoon, ik zie nogal snel beren op de weg en bekijk overal wel de negatieve kanten van. Gelukkig ben ik geen enorm naar persoon, want ik doe het vooral naar mezelf toe. Ik ben alleen de laatste tijd wel gaan beseffen dat ik mezelf daar enorm mee in de weg kan zitten en het verbaast me niks als mijn onzekerheid en faalangst deels te maken hebben met mijn negatieve houding. Conclusie: ik wil positiever gaan leven! Ik moet zeggen dat ik het laatste jaar al veel beter ben geworden in dingen los te laten waar ik toch niks aan kan veranderen, maar echt positiever denken vind ik nog lastig. In de kader wil ik mezelf ook verdiepen in the law of attraction.

Nu zijn er genoeg boeken/podcast en dergelijke over een positieve mindset en over LoA te vinden, ik zie alleen door de bomen het bos niet. Omdat ik door studie en werk de hele dag op de laptop of in de boeken zit, ben ik op dit moment vooral op zoek naar een podcast oid. Ik ben zelf alleen redelijk nuchter (of kritisch ;)), en het moet daarom niet gelijk te zweverig beginnen want dan haak ik al af. Vooral met de LoA heb ik het gevoel dat het vaak al gauw zweverig begint, terwijl ik denk dat de basis nou juist totaal niet zweverig is.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar tips, en dan op het moment vooral betreffende een podcast (het mag eventueel ook in het Engels). Daarnaast ben ik ook benieuwd naar verhalen van andere bokkers die een positiever mindset hebben gecreëerd en wat jullie hierbij heeft geholpen.

-

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:11

Met een podcast kan ik je niet 123 helpen. Wat mij wel echt hielp kan ik wel met je delen.

Dat is een positief dagboek bijhouden. Klinkt echt heel cliché maar werkt echt. Je gaat aan het eind van elke dag zoveel mogelijk positieve dingen van die dag opschrijven binnen 1 minuut. Maakt niet uit als het er maar 1 of 2 zijn, maar hou het klein. Iets van: een kopje koffie voor mezelf gezet is ook wat. Als je dit elke dag even doet, train je je hersenen om alles wat je negatief kan bekijken ook vaak positief kan bekijken en hierdoor train je ook om positieve gedachten te hebben. Werkt zeker! Je zal zien dat je na anderhalve week veel meer kan opschrijven dan de eerste dagen.

Niet perfect is ook goed

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:11

Ik kan je geen podcast aanraden, maar het boek "Letting go" van David Hawkins is echt een must als het gaat om het loslaten van negatieve gevoelens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:13

The secret. De documentaire of wat het ook is nog niet gezien?
Vond die vooral erg materialistisch. Niet zweverig.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:13

Amado7 schreef:
Met een podcast kan ik je niet 123 helpen. Wat mij wel echt hielp kan ik wel met je delen.

Dat is een positief dagboek bijhouden. Klinkt echt heel cliché maar werkt echt. Je gaat aan het eind van elke dag zoveel mogelijk positieve dingen van die dag opschrijven binnen 1 minuut. Maakt niet uit als het er maar 1 of 2 zijn, maar hou het klein. Iets van: een kopje koffie voor mezelf gezet is ook wat. Als je dit elke dag even doet, train je je hersenen om alles wat je negatief kan bekijken ook vaak positief kan bekijken en hierdoor train je ook om positieve gedachten te hebben. Werkt zeker! Je zal zien dat je na anderhalve week veel meer kan opschrijven dan de eerste dagen.

Wat goed! :)) Ik ga dit ook doen.. Ik kan zo vreselijk negatief zijn en dat zit inderdaad voornamelijk mijzelf in de weg en ik ben ook niet altijd heel gezellig als iets ook maar een tikkeltje anders gaat dan ik had gepland.. :Y)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:14

Ik ben daar ook erg mee bezig ts. Wat mij erg helpt is mediteren, ademhalingsoefeningen en door de podcast “omdenken” kun je leren hoe anders tegen dingen aan kan kijken
(Evt luisterboeken; “de kracht van het nu” of lichter leven”)
Laatst bijgewerkt door bluebeauty op 30-05-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 12:16

@Amado7
Ja ik heb in dat kader de 100-day journal besteld. Was er eerst wat sceptisch over omdat het vaak maar kleine dingen zijn, maar ik denk inderdaad zeker dat positiever denken iets is wat je actief moe trainen. Ik ben benieuwd!

@Topsylover
Dankjewel voor de tip! Ik ga er naar mijn tentamens zeker naar kijken

@DuoPenotti
Nee nog niet, ik had gelezen dat die te 'onrealistisch' is en was bang dat ik daar te nuchter voor ben. Maar dat valt wel mee dus?

-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:18

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:20

Amado7 schreef:

Dit wilde ik ook als tip geven! Toevallig ongeveer een week geleden mee begonnen en nu als er wat leuks/positiefs gebeurd denk ik meteen van oh! Die moet ik onthouden om op te schrijven :j

Podcasts weet ik zelf niks van maar als boek vond ik 'the subtle art of not giving a fiets' best fijn! Heeft mij meer helpen loslaten van het dingen 'moeten' en proberen de meute te volgen. Met als gevolg minder druk, minder negativiteit en dus meer ruimte voor positiviteit :)

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

Aline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:22

Hoi, soms wel een beetje herkenbaar, dus ik ben me hier ook meer in gaan verdiepen. Positiviteit en vooral dankbaarheidsdagboek bij houden is heel fijn. Je kunt al dankbaar zijn voor de zon die schijnt, die mooie bloemen die je onderweg zag, het kan al iets kleins zijn. Dat werk al goed.

Qua LOA begon ik met Sanny zoekt geluk, ze heeft verschillende vlogs over op zoek naar geluk, positiviteit en LOA. Op youtube te vinden.

Op Instagram zijn ook veel leuke personen te volgen. Zelf vind ik Willemijn Welten heel fijn, heeft ook een boek geschreven, Manifesteren kun je leren. Ook aanrader. Ze heeft ook een podcast: De wonderen van manifesteren

Lou Niestadt is ook nog een goede of Chiel Beelen met zijn programma Kukuru!

Veel plezier en succes!

Capriootje

Re: Positiever leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:36

Ik wilde je ook het positieve dagboek aanraden zoals in de eerste post! Ik heb hem wel iets anders geleerd, niet tijdgebonden iig maar misschien ook omdat ik het toen gebruikte om uit een burn out te komen en dan is tijdsdruk niet altijd even handig. Wel elke dag 3 positieve dingen aan die dag opschrijven/benoemen. Voor mij heeft het wel geholpen na een week of 2/3 merkte ik dat ik meer kon genieten van de kleine dingen :j En dan echt ook kleine dingen zoals; de zon scheen, lekker kopje koffie, lief berichtje van een vriendin etc. Juist niet alleen 'grote' dingen.

Lagonda: Dat boek klinkt ook goed, ga ik even naar kijken!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:57

Ik schrijf regelmatig 5 dingen op (per dag) die mij blij/gelukkig/dankbaar maken :) Het doet geen wonderen, maar kleine beetjes helpen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:57

Amado7 schreef:

Leuk idee, maar waarom binnen 1 minuut?

no hay mas dios que dios

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:03

Ik zou het niet in LoA zoeken.

Wat ik fijn vind werken bij het afstand nemen van je gedachten is acceptance and commitment therapy. Een wetenschappelijk bewezen werkzame therapie en er zijn goede zelfhulpboeken van, maar ook therapeuten die ermee werken.

Een goed zelfhulpboek ervan vind ik ‘uit liefde voor jezelf’ van Gijs Jansen. Hij is de pionier van ACT in Nederland en heeft er veel kennis en ervaring mee. En een hele leuke schrijfstijl vind ik :D

[o]

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:25

verootjoo schreef:

Wat ik fijn vind werken bij het afstand nemen van je gedachten is acceptance and commitment therapy. Een wetenschappelijk bewezen werkzame therapie en er zijn goede zelfhulpboeken van, maar ook therapeuten die ermee werken.

Een goed zelfhulpboek ervan vind ik ‘uit liefde voor jezelf’ van Gijs Jansen. Hij is de pionier van ACT in Nederland en heeft er veel kennis en ervaring mee. En een hele leuke schrijfstijl vind ik :D

Ik kan mij hierbij aansluiten. Het stukje ACT tenminste, het boek ken ik niet.
Was één van mijn eerste therapieën nadat ik bij een psycholoog terecht kwam (of in ieder geval een sterk verwante soort therapie), tevens de therapie waar ik het meeste aan heb gehad. De kernwaarden van deze benadering staan nog altijd bij mij centraal. Die kernwaarden zijn natuurlijk niets nieuws en er zijn vele filosofieën die hierop gebaseerd zijn, maar het is eigenlijk in een onderbouwd, gestructureerd en praktisch jasje gestoken omdat het toegepast wordt als therapie.

Het mooie hiervan vind ik dat de focus niet per se ligt op positiviteit maar op acceptatie en focus en ik denk dat dit een belangrijk begin is om positiever in het leven te kunnen staan zonder voorbij te gaan aan het feit dat het leven soms gewoon stom is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:39

Riddles schreef:
Amado7 schreef:

Leuk idee, maar waarom binnen 1 minuut?

Hoeft niet per se. Maar ik kreeg deze tip omdat je hierdoor je hersenen actief traint en dan ook vooruitgang ziet doordat je de eerste dagen misschien 2 dingen kan opschrijven en na 2 weken misschien wel 8 dingen bijvoorbeeld.

Niet perfect is ook goed

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 14:56

Dankjewel voor de tips! Ik ga ze allemaal meenemen.

@Verootjoo
Ik weet ook niet of ik het in LoA ga vinden, maar ik vind het wel de moeite waard om op zijn minst te kijken of ik er iets uit kan halen. Maar ik ga je tips meenemen! Ik ga het boek zeker bestellen, klinkt als iets wat wel bij mij past

@LunarEclipse
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd een stuk beter ben geworden in accepteren, daarom dat ik eigenlijk nu wat meer wil focussen op positiviteit. Vroeger kon ik me zwaar klote en gefrustreerd voelen als iets stom was, terwijl ik tegenwoordig meer zo ben van het is klote, maar als ik er niks aan kan veranderen of als het niet lukt dan moet het maar zo. En hoewel ik daar nog steeds genoeg stappen in kan maken, denk ik dat bewust positiever denken ook belangrijk is. Misschien niet perse over de situaties die stom zijn maar wel over andere dingen. Maar wat je benoemt sluit wel mooi aan bij mijn (voormalige) aversie tegen LoA en sommige opvattingen over positief denken: zodra er benoemt wordt dat alles een reden heeft of dat je overal het positieve van in moet zien ben je mij kwijt.

-

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:17

Het heeft niets niets met LoA te maken, maar ik kan je het boek “De moed van imperfectie” van Brené Brown ontzettend aanraden. Ik ben ook zo’n extreme criticus naar mezelf toe en dit boek heeft echt m’n ogen geopend, maar me tegelijkertijd ook handvatten gegeven om dingen anders aan te gaan pakken. Mocht je niet direct het boek aan willen schaffen, dan heeft ze er ook TEDtalks over online staan geloof ik. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:36

Ik zou het ergens anders in zoeken en niet in ineens positiever gaan leven. Je moet eigenlijk ontdekken waar jouw onzekerheid en faalangst vandaan komen. Jezelf beter gaan leren kennen met al je goede en minder goede eigenschappen. Wees lief voor jezelf. Vanuit daar zal je een soort berusting vinden en zal je de kleine dingen gaan zien en waarderen.
Door te zeggen: ik wil positiever leven, sla je eigenlijk wat stappen over. Je moet het namelijk voelen in je hart en niet alleen denken met je hoofd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:43

Dat is waar wat Suzanne zegt, het gevoel erbij is het belangrijkst :)

Zoek eens iets waar je blij van wordt. Zoals je huisdier. Probeer dan te voelen hoe blij en dankbaar je bent dat die in je leven is. Het gevoel dat je dan ervaart, is een gevoel dat je duidelijk kan leren herkennen, uiteindelijk ook makkelijk zelf oproepen en hoe sneller je ermee weg bent hoe sneller het een permanente 'state of mind' wordt.

En daarnaast realistisch blijven, zelfs de grootste positivo's hebben ontzettende baaldagen en dat is gezond :)

Wat lectuur betreft vind ik The Secret & the Magic wel echt goed, je moet alleen even door het commerciële heenprikken inderdaad. Maar zodra je ermee weg bent, kunnen er ontzettend mooie en gave dingen uit voortkomen die vanzelf weer meer positiviteit in je leven brengen.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:52

verootjoo schreef:

Ik moest ook gelijk aan ACT denken. Toevallig heb ik dit boek net uit en ik vind het zeker een aanrader! Zeker het afstand nemen van je verstand/gedachten is voor mij nu al helpend.

Verder hou ik zelf inderdaad ook een positief dagboek bij waarin ik van elke dag 3 positieve/leuke dingen op schrijf.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:00

Ik heb hier ook enorm last van (gehad) en merk wel dat ik langzaam weer terug begin te vallen.

Wat mij enorm heeft geholpen is het boek master your mindset van michael pilarczyk ga hem binnenkort voor de 2e keer lezen, nu uitgeleend aan iemand.

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:15

Natuurlijk is het goed om te kijken waar je faalangst vandaan komt. Maar ik denk dat er niets kwaad mee kan door daarnaast je negatieve mindset wat om te vormen naar een positieve mindset. Niet om daarna alles maar weg te duwen en jezelf niet te accepteren, maar het heeft zeker voordeel om je glas halfvol te maken in plaats van half leeg.

Maar Suzanne heeft ook wel weer een punt dat je niet je faalangst weg hoeft te duwen hierdoor en het goed is om te onderzoeken waar dat vandaan komt en daarmee ook aan de slag te gaan dan enkel je mindset.

Niet perfect is ook goed

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:57

verootjoo schreef:

Yes! ACT is absoluut een aanrader!

Na jaren CBT als therapie vorm gehad te hebben waarbij de aandacht juist licht op het positiever denken, heb ik onbedoeld kennis gemaakt met ACT en dit boek. Sindsdien is mijn hele leven echt compleet veranderd eigenlijk. Het klinkt zo krom, de negatieve dingen gewoon accepteren, wat helpt dat nou om positiever te worden? Maar het helpt echt.

Sinds ik eraan werk om het gewoon als een deel van mij te accepteren, merk ik dat ik niet eens zo negatief ben. Ik heb al die jaren zoveel tijd en energie gestopt in het proberen van mijn gedachten te controleren, dat het eigenlijk onbewust een extra nadruk legde op die negativiteit en eigenlijk in een vicieuze cirkel terecht kwam.

Met de ACT vind ik het juist veel makkelijker om dat soort dingen te laten gaan. Ik ben ook veel vrolijker omdat ik eigenlijk helemaal niet zoveel controle over mijn gedachten etc hoef te houden. Het is echt een verademing voor mij :D

Ik kan het ook alleen maar aanraden, echt waar. Persoonlijk zou ik gewoon zeggen: probeer ‘t gewoon! Bevalt het je niet, kan je altijd nog wat anders proberen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 05:25

Ik heb veel baat gehad bij het boek voor positiviteit en heb ook de scheurkalender hangen die mij iedere dag met een vrolijke pagina eraan herinnert dat het een mooie dag gaat worden.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.