Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 16:48

Onze paardjes kampen ook regelmatig met jeuk en dan doen we er alles aan om de jeuk te verminderen maar wat als je als mens zijnde gek wordt van de jeuk en een beetje radeloos begint te worden -O-

Sinds een paar maanden kamp ik met blaasjeseczeem een onschuldig maar toch vervelend probleem. Het begon op mijn handen maar inmiddels heeft het ook een weg gevonden naar mijn enkels / benen en armen. En dan nog maar niet te spreken over de jeuk!

Het begint met een klein bultje vaak in groepjes die enorm jeuken! Zodra het opengaat komt er vooral vocht en veranderd het langzaamaan in een wondje. De jeuk stopt dan vaak ook.

Ik ben al naar de huisarts geweest en heb toen een hormoonzalf en vette crème mee gekregen. Oorzaak zou zijn koud weer ( ben ik ook gevoelig voor) droge huid en vaak handen wassen. Dit laatste valt helaas niet te ontkomen want ik werk in de zorg en daarbij is een goede handhygiene best belangrijk met name in corona tijd.

Nu heb ik nog een andere vette zalf die ik voor mijn gehele lichaam gebruik wat ook wel werkt. Maar ik vergeet wel eens te smeren.

Nu bedacht ik opeens huisstofmijt? Zou dat het kunnen zijn? Uit nieuwsgierigheid eens dokter Google bekeken en ja hoor huisstofmijt kan zeker een oorzaak zijn. Daarnaast kwamen veel meer klachten overheen zoals jeuk aan de neus , verstopte neus , dikke oogleden , korstjes in de neus , droge keel en veel speekselaanmaak en nog zoveel meer. En uiteraard gewoon overal jeuk....

Ik heb al wat meer jaren wat klachten maar niet zo heftig als nu.


Meer mensen ervaring met dit soort allergieën? Ik heb nu de neiging om een compleet nieuw matras en alles eromheen te kopen.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:54

Ik kan maar 1 advies geven: vraag een verwijzing naar een dermatoloog/allergoloog. Hormoonzalfjes zijn leuke symptoombestrijders, maar lossen niets op.

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:55

Hier komt het vaak als ik een tijdje te veel suiker eet of te veel stress heb. Als ik dan wat kalmer doe of meer gezonder eet, gaat het ook over na een tijdje.

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 16:59

Ibbel schreef:
Ik kan maar 1 advies geven: vraag een verwijzing naar een dermatoloog/allergoloog. Hormoonzalfjes zijn leuke symptoombestrijders, maar lossen niets op.



Ik vindt de hormoonzalf inderdaad geen oplossing maar inderdaad alleen een bestrijding tegen de jeuk. Ik zal de huisarts maandag nog eens bellen.


@tengeltje

Toen het ontstond had ik wel hele erge stress. Ik had heel wat vervelende problemen om mijn werk en zat daardoor niet lekker in mijn vel. Maar van die situatie ben ik gelukkig af dus ik had ook enigsinds gehoopt dat het daarmee te maken zou hebben.

_l_amanda_l_

Berichten: 6059
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:11

Ik heb zo'n zelfde iets, maar dan van de warmte.. -O- Vooral s'nachts gaat het extreem jeuken, heb net een goeie week echt wakker gelegen van de jeuk aan m'n enkels/voeten, radeloos is echt een goede beschrijving! Draag al jaren alleen katoenen sokken en slik rond april/mei antihistamine "just in case" maar dit jaar was het toch weer feest, helaas. Ik loop de hele zomer op sandalen, s'winters gympen maar dat is toch nog te "broeierig" voor de lente, naar het schijnt.

Symptoombestrijders of niet, de corticosteroïdencreme van de apotheek is het enige wat momenteel verlichting biedt voor mij. Koelen verlicht een beetje, maar hier is de jeuk zo hevig dat dat drie minuten fijn is en daarna begint het weer opnieuw. Anti eczeem crème (Bepanthen) heb ik geprobeerd maar merk weinig verschil. Ik ga komende maand een allergie-test aanvragen bij de (nieuwe, hopelijk wat modernere) HA, mijn oude HA zei altijd dat "niet zoveel zin had, ik kon het beter maar gewoon laten" maar de jeuk is echt gekmakend. En iedereen weet: 'niet krabben', maar ik heb er kennelijk niet genoeg zelfbeheersing voor om dat helemaal te laten, vooral s'nachts! :+ Nu na zeven dagen amper slaap, vier dagen die zalf en nou kan ik iig weer slapen...

Succes ermee TS, ik weet hoe irritant het kan zijn.. Btw geen zalf doen op open/natte plekjes, maar dat spreekt voor zich.

Emj_23
Berichten: 1254
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:12

Ik heb afgelopen jaar bij een allergische reactie (ik zat van top tot teen onder de jeukende rode vlekken) enorme jeuk gekregen. Ik stond echt huilend bij de apotheek omdat ik niet meer wist waar ik het zoeken moest. De 2e soort anti histamine die ik kreeg werkte gelukkig. Verder tubes koel en mentolzalf weg gesmeerd. Jeuk is een van de ergste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Been breken was minder vervelend.
Misschien overleggen met de huisarts/dermatoloog of de eczeem een allergische reactie kan zijn? Ook bekend met hooikoorts, dan krijg ik vooral jeuk aan mijn gehemelte. Bij de apotheek verkopen ze ook een wasgel en crème van la roche posay die goed helpt tegen jeuk. Heb ik ook een tijd gebruikt bij jeuk op mijn armen.

taartjee
Berichten: 2600
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:12

Het is niet een oplossing voor het gehele probleem, maar misschien wel tegen de jeuk. Ik heb een paar weken geleden een heftige allergische reactie gehad op mij voetzolen en om dat een beetje draaglijk te maken ben ik koelzalf en koelgel gaan smeren. Het haalt de oorzaak niet weg, maar wellicht helpt het tegen de jeuk.

Hopelijk vind je snel een betere oplossing voor de jeuk!

Mando

Berichten: 15875
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:58

Hooikoorts (antihistamine) tabletten tegen de jeuk al geprobeerd

Rivendell

Berichten: 6924
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 00:00

Je gebruikt niet toevallig gellak op je nagels?

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 00:37

Rivendell schreef:
Je gebruikt niet toevallig gellak op je nagels?


Nee , ik draag nooit nagellak

@mando

Vorig jaar al wel eens geprobeerd , voor hooikoorts kan ik ook nog gevoelig zijn. Maar of je daar nu eczeem van kunt krijgen...

@taartje
Bedankt voor de tip over het koelen ik zal er eens naar kijken!

@emj_23

Jeuk is gewoon verschrikkelijk! Pijn is eigenlijk nog beter te verdragen dan jeuk. Ik ga begin volgende week even bellen of ik in aanmerking kan komen voor een test. Ik wou eigenlijk al een afspraak maken omdat de bultjes nu ook aan het verspreiden zijn.

@Amanda

Heb je geen wintertenen? Alleen komt dat in de lente en zomer wel minder voor maar het zou nog kunnen. Ik ben benieuwd wat er bij je test uit gaat komen! Het is niet normaal dat je er niet van kunt slapen... Dan begint de jeuk ook echt zwaar frustrerend te worden!

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 00:42

Als de huid heel is, nat kompres keukenazijn er op.
Stress kan een tijdje duren voordat het je systeem uit is en de reacties kunnen zelfs erger worden in die tijd.
Verder bekende voor jeuk is teveel suikers en te weinig vocht, dus genoeg drinken en koffie of alcohol telt niet, drink er een glas water naast bij iedere mok/glas om te compenseren dat je meer vocht uitplast ervan dan je drinkt.

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 19:24

Even een update:

Vorige week weer naar de huisarts geweest omdat er geen verbetering optrad maar juist verslechtering.

Er werd eerst gedacht een schurft maar ook weer niet. Advies een bloedonderzoek naar allergie en medicatie.

2 dagen erna bloedonderzoek ingepland en die is afgenomen en krijg ik vrijdag de uitslag van.

Goede nieuws is dat de medicatie aanslaat op mijn handen! De plekken verdwijnen en de jeuk is al zoveel minder geworden. Ook kan ik alles gewoon weer aanraken zonder dat het direct heftig gaat jeuken. Het voelt rustig. Benen nog wel onder de plekjes maar dat is ook nier zo gek met een lange broek.

In ieder geval ben ik er blij mee! Ik wordt wel moe van de medicatie maar daarmee kan ik wel leven.

roosa

Berichten: 2340
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:11

Mijn moeder had ook onverklaarbare jeuk en olifanten huidje op haar scheen benen.
Dermatoloog dokter zalfje niks hielp.
Tot ze wiet olie crème ging smeren.
Ze voelde de jeuk zo weg trekken.
Benen zijn weer prachtig heel en jeuk vrij.
Een aanrader!

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 20:21

roosa schreef:
Mijn moeder had ook onverklaarbare jeuk en olifanten huidje op haar scheen benen.
Dermatoloog dokter zalfje niks hielp.
Tot ze wiet olie crème ging smeren.
Ze voelde de jeuk zo weg trekken.
Benen zijn weer prachtig heel en jeuk vrij.
Een aanrader!



Ah mijn moeder werkt in een winkel waar ze dat verkopen nog niet eens aan gedacht! Volgende stap is eerst naar de dermatoloog mocht er niks uit het onderzoek komen. Bedankt voor de tip!

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:48

Apenpokken
Kennisje heeft dit zelfde probleem,begon 2 maanden geleden en heeft een behandeling daarvoor in het ziekenhuis.denk idd dermatoloog.
Geeft al wat resultaat bij haar gelukkig

Eleadoras
Berichten: 487
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:10

Wij hebben maanden geleden aan schurft. Huisarts en dermatoloog konden de diagnose niet stellen, tot er naar maanden een collega dermatoloog meekeek. Vervolgens zijn we nog maanden bezig geweest met behandelen. Het was echt verschrikkelijk. Ik hoop dat ze dit echt voor je kunnen uitsluiten!

Ik weet als geen ander hoe vreselijk jeuk is.. heel veel sterkte! Ik hoop dat je snel wat vind wat echt helpt!

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 10:48

In ieder geval is er waar ze mij nu op getest hebben geen allergie aangetroffen.

Vooral mijn handen moeten echt even herstellen. Gelukkig ben ik een paar dagen vrij dus dat kan mooi!

Morgen ga ik weer naar gelukkig mijn eigen huisarts voor overleg wat we nu gaan doen. Zit nu toch al in de molen dus ik zet het nu ook maar door

Deni11

Berichten: 1228
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:23

Doet mij ook denken aan schurft.. zie je echt nergens als je goed kijkt gangetjes met zwarte puntjes?

Wordt vaak niet herkend maar past wel precies in dit plaatjes

Wat sowieso helpt of het schurft is of niet; hooikoortspillen!

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 11:59

Deni11 schreef:
Doet mij ook denken aan schurft.. zie je echt nergens als je goed kijkt gangetjes met zwarte puntjes?

Wordt vaak niet herkend maar past wel precies in dit plaatjes

Wat sowieso helpt of het schurft is of niet; hooikoortspillen!



Schurft is het niet volgens de vervangende huisarts maar morgen heb ik weer mijn eigen huisarts.

De kans dat het schurft is is vrij klein ik heb het al maanden en niemand in mijn omgeving heeft het dus dat kan haast niet.

Deni11

Berichten: 1228
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:21

Zebrastreep schreef:
Deni11 schreef:
Doet mij ook denken aan schurft.. zie je echt nergens als je goed kijkt gangetjes met zwarte puntjes?

Wordt vaak niet herkend maar past wel precies in dit plaatjes

Wat sowieso helpt of het schurft is of niet; hooikoortspillen!



Schurft is het niet volgens de vervangende huisarts maar morgen heb ik weer mijn eigen huisarts.

De kans dat het schurft is is vrij klein ik heb het al maanden en niemand in mijn omgeving heeft het dus dat kan haast niet.


Helaas spreek ik uit ervaring dat dit, inclusief je nieuwe bericht, precies bij mij ook het geval is geweest. Heb je toevallig fotos van hoe je huid er uit ziet als het zo jeukt?

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 19:53

Plekken op mijn hand zijn haast weg 1 is wat meer een wond geworden omdat het iets te vaak open ging. Zit precies op zo'n punt dat elke keer als je je hand buigt het open gaat 8)7 dus daar heb je niet zoveel aan :=

Reden dat het al geen schurft is is omdat de medicatie aanslaat en dat werk niet tegen jeuk.

Ik heb een paar op mijn arm gevonden


Afbeelding


Deze zitten er al een tijdje en zijn ook wondjes geworden.

Zebrastreep

Berichten: 10065
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 09:36

Helaas is een wond geïnfecteerd geraakt en heb ik nu krentenbaard en toch mogelijk schurft. Ik heb antibiotica ik voel mij ook niet zo lekker vooral misselijk en wat verhoging. Werk heb ik deze week afgebeld.


Oproep voor de dermatoloog is onderweg!

Zo blij dat ik mijn eigen huisarts weer heb die wel er serieus naar kijkt. Wel opgelucht dat het schuft is want dat betekend dat ik niet mijn leven lang bultjes en jeuk ga hebben

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:21

Heb je ook gekeken of het misschien bedwantsen zijn? Die geven ook bultjes vlakbij elkaar.

Deni11

Berichten: 1228
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:18

Zebrastreep schreef:
Helaas is een wond geïnfecteerd geraakt en heb ik nu krentenbaard en toch mogelijk schurft. Ik heb antibiotica ik voel mij ook niet zo lekker vooral misselijk en wat verhoging. Werk heb ik deze week afgebeld.


Oproep voor de dermatoloog is onderweg!

Zo blij dat ik mijn eigen huisarts weer heb die wel er serieus naar kijkt. Wel opgelucht dat het schuft is want dat betekend dat ik niet mijn leven lang bultjes en jeuk ga hebben



Ajj vervelend. Onderschat schurft echter niet, ze zeggen een zalfje helpt maar na 4x smeren, alles alle keren wassen, later met pillen en andere extra zalfjes ben ik er na klein half jaar pas van afgekomen..

Eleadoras
Berichten: 487
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Jeuk , jeuk en nog eens jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:19

Nou inderdaad, wij hebben denk ik 8x gesmeerd, en pillen etc. Zeker niet onderschatten.. :(:)