Ontstoken tandwortel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Ontstoken tandwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 08:43

Bij een stifttand zit helaas een kleine maar hardnekkige ontsteking. De tandarts wil me nu een brug gaan “geven” (niet geven als in geven ;-) , duur grapje). Tandarts heeft hier pas over een maand tijd voor. Dat viel tegen. Dus tot die tijd moet ik proberen die ontsteking zo rustig mogelijk houden. Blijkbaar loopt “het” af en toe :r via de tandhals weg, dat geeft dan een ontzettend nare geur. De antibiotica kuur heeft niet geholpen, en nu alweer 3 weken steeds maar spoelen met van dat speciale mondwater waar wat chloorhexidine in zit, goed poetsen en flossen. Spoelen met water, kauwgum. Ook gebruik ik bij cbd pasta wat ook wel helpt. De pijn valt mee al voel ik wel dat er iets niet in de haak is. Iemand nog een tip? Kan ik bijv Teatree olie erop druppelen??
Als we nou nog die mondkapjes hadden dan trok ik die stifttand eruit :D

paddington

Re: Ontstoken tandwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:56

Ik heb mijn stifttand eruit laten halen na 25 jaar en ben voor een plaatje gegaan.
Een plaatje kost ongeveer €300 en ik moest 25% zelf betalen.

Zelfs na het trekken van de stift bleef de onsteking zitten incl de pus en moest ik aan de antibiotica wat bij mij gelukkig wel hielp.

Kreeg ook zakjes ubrufen van de tandarts om in te nemen wat tegen de ontsteking moest helpen.

Tja de geur weg krijgen deed ik met spoelen met mondwater en gelukkig waren de mondmaskers toen nog in. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 09:02

Een plaatje…. Dankje, ik ga er eens op googlen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:11

Een plaatje is alleen een esthetische oplossing, je kunt er niet mee kauwen oid.
Heb je ook een ab kuur met clavulaanzuur gekregen? Deze is vaak net wat sterker dan gewoon amoxicilline.
Waarom kunnen ze niet nu de stift er uit halen en over een maand de afdrukken maken voor de brug? Dat zou in principe geen probleem moeten opleveren; als er tussen aanmeten en plaatsen maar niet te veel tijd zit. Dan gaan tanden/kiezen migreren omdat er ruimte is in de kaak

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 09:32

Het gaat om de voorste snijtand, dus die krijgt met afhappen wel wat krachten te verduren al ben ik er altijd wel voorzichtig mee: het stifttandje heb ik al iets van 30 jaar…
Ik snap wat je bedoelt met migreren van de tanden als er eentje tussenuit wegvalt, maar… de stift eruithalen…dan heb ik dus een “gat” oftewel fietsenrek. Dat was lang geleden en sla ik liever over ;-) , of bedoel je het mss anders?
Die ontsteking zal idd moeten genezen, ook als de stift eruit is.
Er zat idd clavulaanzuur bij, gelukkig maar blijkbaar!
Dank voor jullie reactie al, heel fijn!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:34

Ik kauw prima hoor met mijn plaatje.
Ik heb wel voor de ouderwetse gekozen omdat daar altijd een element erbij gezet kan worden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:18

Mag je niet naar de kaakchirurg? Die kan/mag namelijk beter verdoven en de ontsteking behandelen (opereren) door de kaak, i.p.v. door de tand/kies (snap je het nog?)
Dus vanuit de zijkant i.p.v. de bovenkant.
Wellicht dat dan je problemen opgelost zijn en misschien ook sneller? (weet natuurlijk de wachtlijst van de kaakchirurg bij jullie niet)/

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:34

Even iets geks misschien maar kan een noodbrug niet? Maar ja dan moet hij eerst tijd hebben om dat te doen. Plaatje kan inderdaad ook, vooral voor tijdelijk zal je dit kunnen proberen.

Wat je zou kunnen proberen naast alles wat al genoemt is, is een kruidnagel. Een patiënt heeft dat gedaan op vakantie en had volgens hem zo goed geholpen dat hij er bijna geen last meer van had.

Hoe dan ook veel sterkte is altijd rot zo iets!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:38

Op rauwe knoflook kauwen en dan tegen het ontstoken gedeelte houden.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:40

fjordjes schreef:
Op rauwe knoflook kauwen en dan tegen het ontstoken gedeelte houden.

Dat moet ik jammer genoeg bevestigen dat het werkt :')
Hielp bij een abces in mijn gehemelte.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 07:25

Plaatje voor een snijtand is geen goed idee.. heb het 2 keer gezien omdat het bijna niet gedaan wordt, en 2 keer ellende.
Noodbrug zou een optie zijn, maar dan moet ook echt alles al omslepen worden, en daar is dus pas over een maand tijd voor als ik het goed begrijp..
Tot nu toe heb je alles gedaan wat je kunt doen... Het zijn rotte situaties dit. Letterlijk...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:15

Je kunt gewoon een spoedverwijzing naar de kaakchirurg krijgen. Die tandarts is zijn portemonnee aan het vullen. Sowieso niet normaal dat hij je met die ontsteking door wil laten lopen. De kaakchirurg zal waarschijnlijk een flap maken.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:44

Wat vervelend dat de tandarts je gewoon zo rond laat lopen!
Hier hielp het om regelmatig te spoelen met (afgekoelde) kamille thee.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 16:09

Dank voor jullie tips! Ik heb wel goede ervaringen met deze tandarts, heb er na de antibiotica kuur en het spoelen wel minder last van, plus, er heeft zich inmiddels een soort fisteltje gevormd. De witte bult die ik erop had veranderde in twee witte puntjes. De troep kan er blijkbaar ergens uit. Vandaar ook, denk ik, dat de tandarts er geen spoed van maakt. Bij medische toestanden ben ik liever geen spoed…
Zo’n plaatje heb ik even op gezocht, ziet er wel slim bedacht uit! Ik kan het overleggen met hem of dat kan mbt mijn naastgelegen tanden en wat zijn ervaringen zijn. In eerste instantie dacht hij dat een implantaat de beste oplossing was; nu was dat advies veranderd in een brug. Omdat ik weinig ruimte heb (bij kiezen op elkaar) tussen ondertanden en boventanden; een implantaat is vaak wat dikker, zei de tandarts.
Knoflook klinkt ook als een goeie, dat is ontstekingsremmend idd, en de kruidnagel…was dat niet juist tegen pijn? Ik ga op snor.
Dank voor jullie reacties!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:20

Pas maar op… had in februari hetzelfde aan de hand.
En nu blijkt dat mijn wortel gebroken en die veroorzaakt nu ook bij mij een fistel.
Dus mijn tand en wortel moeten eruit :evaw:

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 19:43

Maandag gebeld dat ik eerder wil komen. Ze zijn gaan schuiven en heb nu een afspraak voor morgen.
Goeie timing want vandaag viel de stifttand eruit 8)7 .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 23:03

Update: inmiddels is de noodbrug geplaatst, en de tandwortel verwijderd. Die was gebroken. De napijn valt mee. Nu de boel tot rust laten komen.