Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
Suzanne F. schreef:Eet je gezond en/of neem je genoeg vitaminesupplementen?
Er kwam niks uit je bloed? Waarop is het getest?
Shadow0 schreef:(Ik lees inmiddels dat je veel al doet / gedaan hebt, maar ik heb even het enthousiasme niet om het hele verhaal te herschrijven, dus sla vooral over wat er dubbel is.)
Meest opvallende is natuurlijk 3x corona. Hoewel we dus nog niet weten wat dat precies doet, is er wel al een beeld bekend waarbij het je immuunsysteem deels gewoon heeft uitgeput en deels ook kan veranderen. Slecht slapen kan bovendien een reactie zijn van immuunactiviteit / lage ontstekingsactiviteit, niet zoveel dat je er voortdurend ziek van bent, maar wel genoeg om de slaapprocessen te verstoren. Ook tinnitus (oorsuizen) is vaak een uiting van overreactiviteit.
Jammer genoeg is er voor zover ik weet niet echt een duidelijk plan van aanpak om die dingen weer te herstellen, en zeker niet vanuit de reguliere medische hoek. Dan worden slaapproblemen al snel gezien als stress, en de rest als toeval of waar je niets aan kunt doen, en dat is het dan.
Mijn niet-medisch advies zou zijn: probeer in elk geval voor jezelf de omstandigheden zo goed mogelijk te maken om te herstellen. Dat zit deels in rust en regelmaat: probeer elke dag activiteit en rust goed af te wisselen en niet te ver over je grenzen heen te gaan. Je kunt een beetje experimenteren met wat voor jou goed voelt. (En dan naar wat goed voelt op de dag zelf, maar ook het effect op slapen, en op hoe je je de volgende dag voelt, want soms geeft iets dat op de dag zelf prima lijkt te kunnen de volgende dag alsnog een flinke reactie. Maar je wilt voldoende energie overhouden voor herstel.)
Verder kun je kijken naar gezond eten, voldoende aanvullen van alle vitaminen en mineralen (en daarbij in elk geval vitamine C, vitamine D, vitamine B12, en wellicht magnesium.) Maak het niet te gek, je kunt ook schade doen met overdosering, maar bv de aanbevolen dagelijkse dosering is vaak gebaseerd op het onderhouden voor iemand die gezond is. Bij jou moeten er weer dingen aangevuld en opgebouwd worden.
Ik meen dat er ook nog ergens aangeraden werd om voldoende eiwit te eten als je weer herstelt, als je vegetarisch eet is dat misschien een aandachtspunt met dezelfde insteek: wat normaal voldoende is kan te weinig zijn als je lichaam allerlei dingen moet herstellen.
Slapen is verder erg tricky. Je kunt het niet afdwingen (behalve met medicijnen die zelf weer behoorlijke nadelen hebben.) Maar maak in elk geval de omstandigheden zo goed mogelijk: overdag dus de afwisseling van activiteit en rust, vlak voor het naar bed gaan geen inspanning, en ook geen spannende series of games (en liefst helemaal geen schermen geloof ik.) Slaapkamer donker en koel, met voldoende frisse lucht. (Maar tegelijkertijd, als het inderdaad een allergische reactie is, kijken wat de beste manier is voor die frisse lucht, je kunt ook een luchtreiniger overwegen.)
Qua allergische reactie die vooral 's nachts optreedt denk ik ook nog aan huisstofmijt, misschien helpt het ook nog als je een aantal van de dingen doet die daartegen werken (bijvoorbeeld niet alleen de lakens wassen maar ook de tijk van de matras en het dekbed als je dat hebt.)
Ook kun je eens kijken of verschillende anti-histaminica (anti-allergietabletjes) kunnen helpen. De meeste zijn gewoon vrij verkrijgbaar: probeer eens of het werkt. En er zijn middelen die een wat versuffende werking hebben, meestal niet fijn maar bij het slapen misschien juist wel. (Je kunt dit eventueel ook navragen bij de apotheek, of bespreken met de huisarts als je dat fijn vindt.)
En je kunt nog kijken of lichte pijnstillers iets uitmaken: ik weet niet precies waarom maar bij mij werkt paracetamol bv vaak ook al als ik niet echt ziek ben maar wel al het onrustig slapen heb. Ook ibuprofen kan een optie zijn als je dat verdraagt. Uiteraard niet voor lang gebruik, maar het is soms goed om te weten wat je kan helpen.
En neem de tijd. Het is niet van het ene op het andere moment ontstaan, er is dus sowieso weer tijd nodig voor je lichaam om dingen weer te herstellen, en daarnaast is het zinvol om te merken wat bepaalde dingen met je doen en ook welke zaken echt helemaal geen verschil maken, dan hoef je daar immers verder geen moeite in te stoppen.
Marie111 schreef:Vervelend zeg.
Over de weerstand. Heb je nog keel-/neusamandelen? Ik ken meerdere mensen die opgeknapt zijn na het verwijderen ervan.
Verder de verkoudheidsklachten. Je hebt last van een verstopte neus? Snurk je daarom ook? Want van snurken gaat je slaapkwaliteit achteruit, want je lichaam neemt minder zuurstof op. Daardoor rust je dus niet uit en slaap je dus slecht. En daardoor gaat je weerstand ook weer achteruit. En snurken kan ook komen van vergrootte keelamandelen.
Wellicht idee om je door te laten verwijzen naar een KNO-arts? Ook vanwege je oren natuurlijk.
Beterschap in elk geval
Dreamy schreef:Marie111 schreef:Vervelend zeg.
Over de weerstand. Heb je nog keel-/neusamandelen? Ik ken meerdere mensen die opgeknapt zijn na het verwijderen ervan.
Verder de verkoudheidsklachten. Je hebt last van een verstopte neus? Snurk je daarom ook? Want van snurken gaat je slaapkwaliteit achteruit, want je lichaam neemt minder zuurstof op. Daardoor rust je dus niet uit en slaap je dus slecht. En daardoor gaat je weerstand ook weer achteruit. En snurken kan ook komen van vergrootte keelamandelen.
Wellicht idee om je door te laten verwijzen naar een KNO-arts? Ook vanwege je oren natuurlijk.
Beterschap in elk geval
Amandelen zijn al geknipt op jonge leeftijd, gelukkig.
Ik heb met slapen over het algemeen geen last van een verstopte neus, ik lig echt gewoon wakker en val niet in slaap. Lijk letterlijk m’n draai niet te kunnen vinden. Heb al eens iets van slaaptherapie gehad (uit bed gaan als je niet kunt slapen en later weer proberen, als je piekert dat opschrijven, een ritme aanhouden etc.) n.a.v. al eerdere slaapproblemen.
Denk zelf inmiddels ook dat stress/onrust de grootste boosdoener en oorzaak is van deze klachten (en idd dat corona ook zeker niet mee heeft gewerkt), maar het heeft zich gewoon nog nooit op deze manier geuit. Heb een paar jaar terug een burn-out gehad en heb uit de therapie daarvoor wel wat handvaten van meegekregen, dus dat ga ik sowieso weer toepassen.
Gebruikers op dit forum: bcd94, ComscoreBot, Googlebot en 14 bezoekers