Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 18:08

Kort samengevat heb ik sinds begin 2013 migraine met aura gekregen. Enkele keren per jaar overkomt het mij, vaak na een drukke stressvolle periode met weinig slaap.

Voorheen had ik daar nooit last van, hoofdpijn kende ik niet. Slapen deed ik 6-7 uur per nacht en was altijd vol energie.

Sinds eind 2012 ben ik koffie gaan drinken(Wat ik daarvoor nooit deed, vond er niets aan)

En nu vraag ik mij af of koffie niet de oorzaak kan zijn van mijn vermoeidheid en migraine.

In de loop van de jaren is de vermoeidheid er denk ik behoorlijk ingeslopen, ander werk waarbij ik vroeg beginnen moest, drukke perioden met verhuizen, was altijd wel iets waarvan ik dacht dat het de reden was.

Na verlies van mijn baan waar ik de afgelopen 7 jaar gewerkt heb, had ik zelfs na 2 maanden vakantie nog steeds 10 uur slaap nodig en werd nog steeds moe wakker. Deze week de nieuwe baan begonnen, (ma-do) en werd vanochtend wakker met een migraine aanval.

Ik drink 3-4 kopjes koffie per dag.

Suzanne F.

Berichten: 50578
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:11

Dat zou kunnen, of het zou kunnen meespelen.
Waarom probeer je het niet uit dan? Paar weken stoppen met koffie drinken?

Mando

Berichten: 15950
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:12

Ik drink cafeïne vrije koffie.
Zonnatura thee
Is je schildklier gecheckt?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 18:16

Mando schreef:
Ik drink cafeïne vrije koffie.
Zonnatura thee
Is je schildklier gecheckt?


Nee, wel bloedonderzoek naar vitamine gehalte etc. Had nergens tekorten

AmyJamess

Berichten: 2159
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:23

Ik heb ook migraine. Ik heb de zelfde triggers als jou (stress, te weinig slaap)
Maar migraine kan ook ontstaan als je te veel suikers binnen krijgt.
Eet en drink je veel suikers op een dag?
En inderdaad gewoon eens proberen te stoppen met koffie drinken. Kijken of dat verschil maakt.
Vroeger dronk ik heel veel frisdrank en had ik regelmatig migraine. Tegenwoordig drink ik voornamelijk water en bijna geen aanvallen meer

Ik denk dat je zelf even aan het puzzelen moet. Wat at of dronk je voor een migraine aanval? Gewoon eens bij houden.
Misschien vind je er een patroon in terug.
Bij iedereen onstaat een aanval door verschillende redenen.

justdiesel
Berichten: 4972
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:27

Ik drink hooguit twee koffie per dag en bij mij voorkomt het juist migraine.

Whizz
Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:46

Volgens mij is het andersom, er is een aanval op komst waardoor je trek krijgt in bepaalde dingen. Die dingen zijn niet de veroorzaker van een migraineaanval. Migraine is een hersenaandoening, op de site van de hersenstichting staat veel informatie, ik vind dat ze het daar goed uitleggen.
Het blijft een afschuwelijk iets! Gelukkig is er goede medicatie beschikbaar. Bij mij is de frequentie van aanvallen verminderd nadat ik een daithpiercing heb laten zetten onder het motto baat het niet dan heb ik een leuke oorbel :D

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 18:54

Whizz schreef:
Volgens mij is het andersom, er is een aanval op komst waardoor je trek krijgt in bepaalde dingen. Die dingen zijn niet de veroorzaker van een migraineaanval. Migraine is een hersenaandoening, op de site van de hersenstichting staat veel informatie, ik vind dat ze het daar goed uitleggen.
Het blijft een afschuwelijk iets! Gelukkig is er goede medicatie beschikbaar. Bij mij is de frequentie van aanvallen verminderd nadat ik een daithpiercing heb laten zetten onder het motto baat het niet dan heb ik een leuke oorbel :D



Trek in bepaalde dingen herken ik eigenlijk niet, heb voor een aanval nooit gehad dat ik andere dingen ineens graag eten of drinken wou.

De link tussen koffie lijkt mij nu het meest logisch, omdat ik vroeger nooit koffie dronk, en op m'n 22 begonnen ben met koffie en toen ik meer koffie ging drinken ineens migraine kreeg (voornamelijk aura, de hoofdpijn valt wel mee)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 19:03

AmyJamess schreef:
Ik heb ook migraine. Ik heb de zelfde triggers als jou (stress, te weinig slaap)
Maar migraine kan ook ontstaan als je te veel suikers binnen krijgt.
Eet en drink je veel suikers op een dag?
En inderdaad gewoon eens proberen te stoppen met koffie drinken. Kijken of dat verschil maakt.
Vroeger dronk ik heel veel frisdrank en had ik regelmatig migraine. Tegenwoordig drink ik voornamelijk water en bijna geen aanvallen meer

Ik denk dat je zelf even aan het puzzelen moet. Wat at of dronk je voor een migraine aanval? Gewoon eens bij houden.
Misschien vind je er een patroon in terug.
Bij iedereen onstaat een aanval door verschillende redenen.


Ik denk dat ik de meeste suikers via koffie binnenkrijg, 2 kleine klontjes per kopje en dat maal 4. Verder drink ik vooral water met een beetje fruitsiroop.
Frisdranken zoals cola etc heel sporadisch

Ga het gewoon eens een weekje ofzo proberen. Zal wel ff moeilijk worden, ben aan die gewoonte gewend he, sochtends 1a2 kopjes, en smiddags en savonds nog 1.

Zal mij er denk ik wel beter van gaan voelen, als ik 2 kopjes kort achter elkaar heb gehad wordt ik ook altijd onrustig, trillende handen, snel zweten.

Vooral in de hoofdpijn en vermoeidheid hoop ik verbetering te merken dan, echte migraine (aura) heb ik nog nooit vaker gehad dan 1x per maand. Laatste keer was een jaar geleden, al had ik soms wel dat het ertegenaan zat (iets vlekjes zien, alsof je in de zon gekekend hebt en lichte hoofdpijn)

zonnebloem18

Berichten: 24969
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:10

Mijn schoonmoeder krijgt migraine van verschillende soorten eten en drinken. Koffie, chocolade en zuivel horen daar o.a. bij.

Probeer in elk geval rustig te minderen of probeer cafeïnevrije koffie om te kijken of het daar beter van wordt.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2500
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:19

Migraine kan door zoveel verschillende dingen komen, maar koffie kan inderdaad ook de oorzaak zijn of meehelpen. Ik zou idd niet cold turkey stoppen, want daar krijg je dus ook weer hoofdpijn van, heb ik helaas gemerkt. Dus langzaam minderen en wellicht caffeïne-vrij lijkt me zeker waard om te proberen!

Petpa

Berichten: 2122
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:52

Ik heb jarenlang migraine gehad.
Dat varieerde van enkele aanvallen per jaar tot enkele aanvallen per dag.
Juist koffie (lees: caffeinie) heeft mij van de migraine afgeholpen.
Jaren geleden plaatse Masha van Beautygloss op YouTube een filmpje waarin ze aangaf dat als zij migraine had paracetamol + koffie nam en dat hielp haar.
Sindsdien neem ik paracetamol + caffeinie (de ene keer koffie, de andere keer cola light (dit is afhankelijk van wat ik op dat moment kan drinken)) op het moment dat ik migraine voel opkomen.
Een half uur daarna is de aanval bestreden.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 19:55

princequillo schreef:
Migraine kan door zoveel verschillende dingen komen, maar koffie kan inderdaad ook de oorzaak zijn of meehelpen. Ik zou idd niet cold turkey stoppen, want daar krijg je dus ook weer hoofdpijn van, heb ik helaas gemerkt. Dus langzaam minderen en wellicht caffeïne-vrij lijkt me zeker waard om te proberen!


Oh goede tip.
Denk dat ik dan eerst alleen sochtends en smiddags 1 kopje ga drinken.

Ik weet in ieder geval dat als ik 5 of meer koppen koffie op een dag drink ik 100% de volgende dag migraine krijg. Dus het heeft sowieso een verband ermee

eroslover

Berichten: 3649
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:35

Ik denk dat het heel goed zou kunnen. Ik heb ook last van migraine en toen ik hey weekelijks had moest ik op advieskantoor de ga stoppen met cafeïne ( ook in thee en cola), kaas en chocola.

Mars

Berichten: 33439
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:42

Je schrijft dat je ook stressfactoren hebt meegemaakt zoals verhuizing en van baan wisselen etc. Dat zijn ook dingen die vermoeidheid, stress etc triggeren en de combi met cafeïne en suikers kan best een laatste zetje zijn.
Minderen met koffie kan uiteraard geen kwaad maar ik zou daar niet alle hoop op richten. Het zou me verbazen als koffie de enige oorzaak zou zijn.

Kun je je wel goed ontspannen als je bijvoorbeeld vrij bent of in bed ligt? Of ben je iemand die piekert of spanning vast kan houden.

Sherivey
Berichten: 9112
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Migraine, en vermoeidheid oorzaak koffie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:45

Wat betreft migraine weet ik het niet. Maar koffie kan er wel voor zorgen dat je vermoeider raakt.

Ik dronk voorheen rustig 4 koppen per dag. Ben daarmee gestopt.
Denk dat het voornamelijk scheelt dat je rustiger slaapt zonder caffeïne en dus, uitgeruster bent overdag.

Drink nu 1 tot 2 koppen per dag, echt voor de smaak. Ipv als pepmiddel. :)