Apexresectie (wortelpuntoperatie), ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Apexresectie (wortelpuntoperatie), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 14:48

2 maanden terug fikse pijn aan een kies, zat een flinke ontsteking bij de wortelpunt. Deze kies had al een wkb gehad en er zit een brug op. Als dat laatste niet het geval was geweest had ik hem er uit laten trekken, zo veel pijn had ik…
Maar goed, een her-endo, antibioticakuur en gigantische pijnstillers verder leek het de goede kant op te gaan. Tot nu -O-
Sinds vrijdag is de bewuste kies weer aan het zeuren en ik ben enorm bang dat het weer zo gruwelijk zeer gaat doen (lees: zelfs tramadol deed niet veel voor de pijn)
Vandaag direct naar de tandarts geweest en ik heb weer een kuur gekregen en en verwijzing voor een apexresectie/wortelpuntoperatie.

Nu ben ik trouwfotograaf en is mijn hoogseizoen net begonnen, dus ik kan me niet even ziekmelden.
Hoe lang ben ik ongeveer uit de running? Ik heb in juni ergens 8 dagen vrij, zou dat genoeg zijn om weer fris en fruitig te worden?

Ik hoor graag ervaringen!

rien10

Re: Apexresectie (wortelpuntoperatie), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:51

Ik was helemaal niet uit de running.
Het is op het moment zelf een takke-herrie, zo net naast je oor, maar de verdoving doet zijn werk. De volgende dag pijnstilllers slikken en gaan met die banaan. Sterkte!.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:52

Al twee keer meegemaakt. Ziek heb ik me niet hoeven melden, maar je gezicht wordt er wel een poos bont en blauw van, reden dat ik maar even een weekje vrij nam na de operatie :D.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:53

Zelfs dat had ik niet. Welgeteld één blauwe plek.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:54

Bij de laatste keer was het een kies in mijn onderkaak, heel mijn hals werd blauw tot aan mijn sleutelbeen. In mijn bovenkaak was het veel minder zichtbaar. Maar pijn deed het nauwelijks.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:55

Het zal individueel verschillend zijn. Bij mij was het ook onder, en ik had één kleine blauwe plek.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:01

Ik heb mij eerst door laten verwijzen naar een endodontoloog ipv kaakchirurg. Die zijn veel beter in wortelkanaalbehandelingen dan een gewone tandarts en ik was doodsbang voor de kaakchirurg. En beter voor je kies ook nog eens. Dus als dat een optie is zou ik dat eerst nog doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:02

Ik heb er meerdere ondergaan bij de kaakchirurg en er toch best flink last van gehad. Heel dikke wang/kaak. Nabloeden en behoorlijk wat pijn en een keer meteen een ontsteking van de wond. Maar wel een opluchting dat de ellende die er zat weg was. Andere pijn dus dat wel.

Ik zou een paar dagen vrij nemen zodat je als je er wel last van hebt daar niet mee in de knoop komt.valt het mee kun je altijd aan het werk lijkt me?
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-05-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:02

Alleen de dag van de behandeling zelf had ik verder niks gepland. De volgende dag gewoon weer zoals normaal alles gedaan. Mijn behandeling was bij de endontoloog.

Sjors__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:06

Ik had nergens last van! Geen pijnstilling hoeven gebruiken en wang iets opgezwollen. Was ook in mijn onderkaak. Alleen de hechtingen vond ik irritant :+

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:16

Is al jaren geleden bij een kies in mijn onderkaak geweest, maar ik heb nergens last van gehad. Vond alleen de hechtdraadjes in mijn tandvlees wat irritant, maar geen pijn en ook niks blauws. Ik was gelijk weer up and running. Ook de pijnstillers die ik meekreeg heb ik nauwelijks gebruikt.

Dat gezegd hebbende, je weet nooit hoe jij er zelf op zal reageren, dus als je het rond je vrije dagen kunt plannen, zou ik dat niet laten. Voorbehouden dat je niet meer last krijgt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 15:20

Sourire schreef:
Ik heb mij eerst door laten verwijzen naar een endodontoloog ipv kaakchirurg. Die zijn veel beter in wortelkanaalbehandelingen dan een gewone tandarts en ik was doodsbang voor de kaakchirurg. En beter voor je kies ook nog eens. Dus als dat een optie is zou ik dat eerst nog doen.

Mijn eigen tandarts is ook endodontoloog en heeft 2 behandelingen aan de kies gedaan. Dus dat is helaas een gepasseerd station

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 15:21

karuna schreef:
Ik heb er meerdere ondergaan bij de kaakchirurg en er toch best flink last van gehad. Heel dikke wang/kaak. Nabloeden en behoorlijk wat pijn en een keer meteen een ontsteking van de wond. Maar wel een opluchting dat de ellende die er zat weg was. Andere pijn dus dat wel.

Ik zou een paar dagen vrij nemen zodat je als je er wel last van hebt daar niet mee in de knoop komt.valt het mee kun je altijd aan het werk lijkt me?

Zoals je kunt lezen ben ik trouwfotograaf (zelfstandig) en kan ik dus niet even vrij nemen ;)
Ik hoop dat die 8 dagen genoeg gaan zijn, daarna heb ik 3 dagen bruiloft achter elkaar

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:24

Zou als ik jouw was eens gaan kijken naar een natuurlijke tandarts. Weet niet precies hoe die in Nederland genoemd worden. Een wortelkanaalbehandeling klinkt niet goed.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:25

Ik had nergens last van, behalve wat een blauwe plek(die je alleen zag als je het wist ook zegmaar)
Met de pijnstilling die ik vanuit de kaakchirurg meekreeg(zeker icm met dat als het niet genoeg is je ook nog paracetamol er naast zou mogen slikken ) dacht ik; oké nou gaat het gebeuren hoor..
Maar ik heb op de dag zelf wel braaf de pijnstilling geslikt en de volgende ochtend nergens last van dus sinds dat moment ook geen pijnstilling meer.
Wel ernaast traumeel geslikt, in de hoop dat zwelling etc. allemaal mee zou vallen, maar tja dat is natuurlijk niet aantoonbaar dat het verschil heeft gemaakt.

Overigens was wel het geval dat ik ook voor de behandeling nergens "last" van had, ondanks dat er wel een ontsteking onder zat, misschien dat dit wel verschil ook heeft gemaakt.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:59

Ik heb deze behandeling aan één van mijn voortanden gehad en het is mij 100% meegevallen. Het is niet pijnloos maar goede pijnstillers krijg je als het goed is mee van je kaakchirurg en daarna goed op tijd innemen. Je bent niet echt uit de running maar in mijn geval was praten, lachen, in het begin wat pijnlijk. Alsof je een flinke stomp in je gezicht hebt gehad . De behandeling zelf voel je niks van . Succes!

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:09

Op zich viel het best mee, ik vond bijvoorbeeld mijn verstandskies een stuk heftiger. Qua bont en blauw kan ik weinig zeggen, want bij mij ging de wortelpunt én verstandskies in één ronde haha. Enige ding is dat ik na een aantal dagen last kreeg van de hechting, maar die is toen volgensmij er uit gehaald (kon de volgende dag al) en toen kreeg ik nog wat spoeling en pijnstilling mee. Het is het iig zéker waard in vergelijking tot je kiespijn.

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:11

Liselot schreef:
karuna schreef:

Zoals je kunt lezen ben ik trouwfotograaf (zelfstandig) en kan ik dus niet even vrij nemen ;)
Ik hoop dat die 8 dagen genoeg gaan zijn, daarna heb ik 3 dagen bruiloft achter elkaar

8 dagen lijkt me ruim voldoende! Ik denk dat je je 2 a 3 dagen een beetje zo-zo voelt (ook omdat eten en alles net wat moeilijker gaat), maar daarna voel je je wel weer normaal hoor!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:12

Liselot schreef:
Ik heb in juni ergens 8 dagen vrij, zou dat genoeg zijn om weer fris en fruitig te worden?

Ik zou dan zo snel mogelijk een afspraak maken. Bij de kaakchirurg kan je soms maanden wachten tot je een afspraak kan maken. Duurde bij mij iig 2 maanden voordat ik terecht kon.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:18

Maureen95 schreef:
Liselot schreef:
Ik heb in juni ergens 8 dagen vrij, zou dat genoeg zijn om weer fris en fruitig te worden?

Ik zou dan zo snel mogelijk een afspraak maken. Bij de kaakchirurg kan je soms maanden wachten tot je een afspraak kan maken. Duurde bij mij iig 2 maanden voordat ik terecht kon.

Helemaal mee eens. Het loont ook om rond te bellen naar andere kaakchirurgen om te kijken of die plek hebben die datum. Je kan met je verwijzing naar elke kaakchirurg namelijk

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 16:22

Maureen95 schreef:
Liselot schreef:

Mijn zorgverzekering heeft mij geholpen en heeft een behandelaar gevonden waar ik precies op de juiste dag terecht kan :) afspraak staat inmiddels

Bedankt voor alle ervaringen! Stelt me iig een beetje gerust

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:22

Oh wauw. Dat is fijn! Dan hoef je iig niks voor je werk af te zeggen :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 16:24

Maureen95 schreef:
Oh wauw. Dat is fijn! Dan hoef je iig niks voor je werk af te zeggen :D

Nee dat scheelt weer! Is ook zo banketstaaf om tegen een bruidspaar te moeten zeggen dat je niet meer kan :')
Die dagen die ik daar nu heb staan werk ik thuis, dus dan is het allemaal niet zo’n ramp

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:28

Ik heb er 1 bij mijn voortand gehad, had vooral last van verdoving en hechting in mijn gehemelte maar dat zakte na 2 dagen weg. Ik was veel te blij dat de pijn weg was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:29

Ja hoor het valt echt alles mee! Het is niet prettig, maar zeker geen ramp met heftige napijn, alleen de hechtingen zijn een vervelend gevoel in je mond.