Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ik moet naar huis, maar ik kan nergens anders heen dan daar. Daar waar mijn hele lichaam niet wil zijn. Een vriendin van mijn moeder zit voor het raam, Anna. Ik snap niet wat ze daar doet, maar het leid me even af van wat komen gaat. Onvermijdelijk. Nou ja, soms doet hij normaal, maar ik voel dat het nu niet zo gaat zijn. Alle vezels in mijn lijf zeggen dat ik hier niet binnen moet stappen, maar ik voel ook dat ik niet anders kan. Dus doe ik de deur open en zet ik mezelf schrap. Direct, boosheid. Zie je wel, ik hoor hier niet. Ik ben niet welkom, ik mag hier niet zijn. Op de plek waar je als kind je het meest veilig zou moeten voelen, maar waar je grootste vijand onder hetzelfde dak leeft. Hij schreeuwt met woorden die ik niet hoor, en hij is zo boos. Maar ik snap het niet, wat heb ik misdaan? Hij doet alsof het mijn schuld is, ik ben hier diegene die het fout doet. Ben ik de fout? In alles voel ik mij afgekeurd, in mijn hele wezen, in mijn hele bestaan. Toch ga ik naar boven, want ook al ben ik er niet welkom, ik kan nergens anders heen. De emoties zijn ongeveer 15 jaar oud, maar nu pas voor het eerst gevoelt. En het is zo intens zwaar, dat het lijkt alsof mijn darmen naar buiten gedrukt worden door de buikwand heen. Tranen rollen fors over mijn wangen, water van pijn en verdriet. En dan ben ik weer terug in het ouderlijk huis. Ik voel de onveiligheid alsof de dood in elke kamer op de loer ligt. In elke vezel in mijn lijf voel ik dit. Mijn lichaam wil hard wegrennen, maar ik voel dat ik nergens heen kan.
In mijn droom ben ik ineens weer wakker en mijn vader is weg. In voel direct de noodzaak om weg te gaan, maar ik kan mijn spullen niet vinden. Ik kan naar Michel toe, maar ik weet niet waar hij is. Ik zoek mijn spullen, maar telkens raak ik ze kwijt. Paniek borrelt op en schichtig kijk ik iedere keer naar buiten. Bij elke auto die langs komt, wil mijn lichaam in paniek raken maar dat kan ik niet. Want ik moet helder blijven nadenken, ik moet de spullen bij elkaar pakken want anders krijg ik ze nooit meer terug. Ik besef me dat ik de katten ook mee heb, hoe moeten zij met me mee? Ik blijf mijn spullen bij elkaar pakken, maar net zo snel raak ik ze weer kwijt. Ik zoek, en zoek. En dan ineens zie ik een auto met iemand die ik herken en ik verstijf. Ik ben te laat, hij is terug. Hij staat in de gang en is boos. Weer hoor ik niet wat hij zegt, maar hij is gewoon boos, heel boos. Weer krijg ik het gevoel dat ik uit zijn leven moet, dat ik niet gewenst ben. Dat hij me ziet als een last. Ik voel boosheid opkomen, intense boosheid. Ik wil hem doodmaken, ik heb iets in mijn handen en ik wil hem slaan met spullen die ik in mijn handen heb. Maar ik houd mezelf tegen omdat ik weet dat hij niet kapot te maken is, want hij heeft mij al kapot gemaakt. Dus ik plaats daarvan pak ik de spullen die ik pakken kan, en ren ik de deur uit. Ik weet niet waar ik heen wil, maar ik ren. Ik moet vluchten, weg van de plek die mij kapot heeft gemaakt. Ik ben een dodemansleven, alleen leef ik nog. Maar nu voelt mijn lichaam verzuurt, alsof de dood al in mijn lichaam zit. Bijna alsof ik niet terug kan. Alsof ik ren over een moerasbodem en steeds verder weg zak, zonder terug te kunnen. Onvermijdelijk, maar ik laat het niet gebeuren. De man die mij op de wereld heeft gezet wordt niet mijn dood. Gelukkig ben ik sterker dan dat, al voel ik dat nu even niet.
Earth schreef:Momenteel ben ik veel bezig met trauma's en oude emoties te verwerken. Maar nu is dat even heel erg zwaar.
Citaat:Ik schiet namelijk in en uit dissociatie, en ik ben echt compleet van slag. Als de emoties er zijn is het superzwaar, maar dan het volgende moment val ik terug in diss en dan voel ik ineens niks meer.
Citaat:Daardoor raak ik echt compleet in de war en mijn lichaam ook. Soms heb ik ineens heel veel spanning, dan weer niet. Dan voel ik weer paniek.
Citaat:Ik ben nog niet geneigd om hulp te zoeken omdat ik denk dat ik hier doorheen moet.
Citaat:Maar misschien hebben jullie tips voor mij hoe ik hiermee om kan gaan?
troi schreef:Het is net een achtbaan, als je het hoogste punt bereikt dan gaat dat karretje naar beneden racen. En dan helpt sturen niet. Dus dat proberen heeft 0 zin. Beter afwachten en laten uitrazen. Als de ergste druk eraf is dan kan je vaak wel weer een beetje sturen. Tot je weer op zo'n top zit en het festival weer opnieuw begint.
Met hulp vragen op de momenten dat het karretje onderaan zit probeer je steeds de achtbaan iets af te vlakken. Tot na een flinke tijd hij echt vlak gaat worden.
Het komt echt goed als je de rustige momenten pakt en goede hulp vind. Maar snel gaat het nooit en poedersuiker is het zeker tot die tijd
Earth schreef:Inmiddels zijn we 1,5e week op vakantie en ook hier schiet ik heel veel in dissociatie.
Citaat:Sowieso wanneer het te warm was, dan ga ik nog een beetje in de overlevingsstand.
Citaat:Maar ik merk ook nu moederdag dichterbij komt, dat ik daar moeite mee heb. Ik merk dat de relatie met mijn moeder nog niet goed is. Ik voel me nog steeds dat kleine meisje die gezien wil worden. En het doet pijn om daar uit te moeten stappen, en te moeten erkennen dat ze me nooit echt gaat zien om wie ik ben.
Citaat:Het liefst zou ik m'n kop in het zand steken en gewoon verder gaanmaar dit moet ik veranderen. Maar nu nog even niet.
Citaat:Ja dat heb ik ook al wel gedaan. {Dissociatie bespreken met je therapeut, J2} Het is alleen lastig omdat ik het zelf ook niet altijd door heb.
Citaat:Ik heb van m'n psychosomatische fysio ademhalingsoefeningen meegekregen om te ontspannen, maar die doe ik niet omdat ik denk ik onbewust in die dissociatie wil blijven ter 'veiligheid'.