Beperkt leven door walging/onzekerheid

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 17:25

Nav het "menstruatie bikini" topic en de opmerking die een vriendin onlangs maakte over haar eigen lijf vraag ik me af...waar komt bij sommige mensen de (soms best extreme) walging/onzekerheid vandaan?

Ik zie bosjes vrouwen in de zomer op het strand/bij het water zich in allerlei bochten wringen om zo min mogelijk van hun lijf te laten zien. Ik hoor kinderen van 10 jaar tegen elkaar zeggen dat ze alleen Light producten eten.
In het bovengenoemde topic zijn er vrouwen die zichzelf walgelijk noemen als ze menstrueren.

Waaróm zijn we (imo) zo doorgeslagen in "wat de ander van mij denkt"? Vergelijk ik NL met andere landen dan zie ik veel meer diversiteit in schoonheidsidealen waardoor de "noodzaak" om onzeker te zijn veel kleiner is. Waarom kunnen we daar geen voorbeeld aan nemen maar vooral ook, onze kinderen leren wat vies is en gewoon volkomen normaal?

Kabayo

Berichten: 14313
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:28

Waarom?
Als ik voor mijzelf mag spreken, omdat ik vreselijk gepest ben vroeger. Daarom.

Walging heb ik zeer weinig last van. Ik denk ook vrij weinig van andere mensen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-05-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:34

Ik was al aan denken om een topic te openen naar aanleiding van het topic wat jij noemt

Ik verbaas mij ook over hoe vies mensen menstruatie vinden. Kijk ik vind het ook niet leuk, heb er ook aardig last van , maar echt vies vind ik het ook niet , in ieder geval niet van mijzelf. Omdat ik alles wat ingebracht moet worden onprettig vind gebruik ik maandverband, omdat ik wegwerp slecht verdraag gebruik ik nu denk een jaar wasbaar. Wat een opluchting was dat! Ik vind het met wasbaar juist veel minder stinken, ook niet na een tijdje. Ik spoel ze onder de douche, onder de kraan of ze gaan gewoon zo de was in met extra spoelen

Ik vind dat er veel meer diversiteit ook mag zijn in het beeld wat mooi is, ook iemand met een maatje meer dan 36/38 is mooi

Dieuwke_
Berichten: 4671
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:36

Als dames zich walgelijk voelen tijdens hun menstruatie, dan mag dat toch gewoon? Ik vind het ook verschrikkelijk ondanks dat het heel normaal is.

Even los van de menstruatie, ik denk persoonlijk dat social media een heel groot aandeel heeft in het negatieve zelfbeeld van jonge meiden/dames. Je ziet bijna alleen maar perfecte lichamen en levens en veel mensen willen aan dat "ideaal beeld" voldoen.

listiglistje

Berichten: 14441
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:37

Ik denk ook dat de media en maatschappij veel te veel gefocust zijn op een ideaal plaatje.
Vrouwen maar ook mannen denken daaraan te moeten voldoen.

Dat je in je jeugd onzeker bent snap ik nog, maar daarna is het tijd dat je jezelf accepteert en jezelf niets van anderen aantrekt.
Realistische doelen hebben, natuurlijk mag je iets minder mooi vinden aan jezelf, maar accepteer het en benadruk je pluspunten.
Houd van jezelf, geniet van het leven.

marleen_88

Berichten: 14244
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:43

De maatschappij en social media zijn van -zeer- grote invloed op het ideaalbeeld. Hoe slanker hoe beter, niet iedereen voldoet daaraan. Mensen met een maat meer krijgen vaker onaardige reacties op hun uiterlijk dan die met mt 32. Hierdoor ontstaat dus het beeld dat mensen met een afwijkend uiterlijk al snel lelijk, dik of als vies worden bestempeld. En daar komt de minderwaardigheid vandaan van onzekere mensen.

Over ongesteldheid: ik vind het gewoon een heel vies proces. Dat oude bloed, die stolsels en andere meuk, nee echt heel vies vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:48

Dieuwke_ schreef:
Als dames zich walgelijk voelen tijdens hun menstruatie, dan mag dat toch gewoon? Ik vind het ook verschrikkelijk ondanks dat het heel normaal is.

Even los van de menstruatie, ik denk persoonlijk dat social media een heel groot aandeel heeft in het negatieve zelfbeeld van jonge meiden/dames. Je ziet bijna alleen maar perfecte lichamen en levens en veel mensen willen aan dat "ideaal beeld" voldoen.

Ja ik vind het ook niet erg lekker als ik wakker word en in een plasje bloed sudder. Maar ik vind het altijd wel vreselijk irritant hoeveel via, boeh, bah reacties er komen bij menstruatie topics :+

Ik weet niet of social media de oorzaak is. Ik ben 29, dus mijn tienerjaren waren min of meer zonder sociale media (nouja, hyves. Maar daar had je niet zulke fitgirlcommunities en was het vooral een wedstrijdje wie de meeste vrienden had :D )

En toen was het ook erg heftig. Sterker nog, toen had je nog helemaal geen tegenbewegingen zoals nu (zoals body positivity enzo).

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat het het enige aspect is van ons uiterlijk dat we kunnen beinvloeden. We kunnen dus heel makkelijk al onze onzekerheid erop uitleven. Aan je flaporen kun je weinig doen. Je lichaam kun je helemaal door de mangel halen met voedsel en sport tot het aan een ideaalbeeld voldoet. In theorie.... Met nadruk op "in theorie....".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:51

Heftig, he. Als student sportte ik een paar keer per week vrij intensief samen met zo'n 60 andere studentes. Zwéten allemaal. Maar ik was vrijwel altijd de enige die daar onder de douche stond. Ik vind mijn douche thuis ook fijner, maar ik weet zeker dat schaamte ook een rol speelt. Ik heb daar zelf ook last van, maar aangezien er echt niemand anders onder de douche stond.. :P

Nu ben ik rond de 30 en doe ik een teamsport met een mix van enkele leeftijdsgenoten en enkele 60-plussers :D Allemaal onder de douche na een training of wedstrijd. Daardoor voel ik me ook veel meer op mijn gemak. Maar je krijgt mij nooit naar de sauna want ik schaam me wel voor mijn lijf. Waarom? In mijn hoofd wijk ik af van de norm en ik ben toch bang dat anderen dat stom/vies/raar vinden. Toch hoop ik dat als ik ooit kinderen krijg, dat ik ze kan leren dat je lichamen in alle soorten en maten hebt, en dat ongesteldheid, schaamhaar, vlekken, littekens en weet ik wat allemaal doodnormaal zijn.

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:55

Ik denk persoonlijk dat in veel gevallen de ouders daar een behoorlijke bijdrage aan kunnen hebben geleverd. Soms zijn ouders heel erg van 'je moet jezelf verbergen voor de buitenwereld' en 'je moet alleen je beste kant laten zien aan de mannen'. Dat zie ik heel vaak en dat is heel jammer. Ik hoop persoonlijk dat dit er in een generatie uit gewerkt is en ik probeer daar ook zeker aan bij te dragen op de (hoop ik) juiste manier.

Wat ik zelf heb ervaren met mensen die van mijn ouders leeftijd zijn, is dat je menstruatie zeker niet iets is om over te praten, en dat je niet KAN zwemmen als je ongesteld bent (om ff terug te komen op dat topic), dat sex een onderwerp is dat je niet bespreekt, dat vetrollen verkeerd zijn, dat je je als 'meisje' moet gedragen en dat je er altijd maar goed uit moet zien als je je voordeur uitloopt, desnoods met een lading make up. Mijn zusje en ik zijn daar gelukkig VEEL opener in en zijn het niet met de ouderen eens, en dat vinden de ouderen dan weer raar en schaamtevol.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:03

Goede vraag...!

Ik ben het programma over het fotoshoppen van modellen nog niet vergeten. ('Beperkt houdbaar', als ik mij goed herinner.)
Gevolg: een mens v/m/o gaat denken, dat een vrouw er zo uitziet.
Niet, dus.

En niemand die mij ooit vertrlde dat die kussentjes op je heup (grote trochanter) betekenen dat je een vrouw wordt.
Vruchtbaar wordt.
... ik dacht dat ik moest afvallen. Grrr!

En het valt me op in negatieve zin: venusharen, okselharen moeten er ook aan geloven.

En menstruatie moge dan een taboe zijn, het is de natuur. Niet iets om je voor te schamen, maar andermaal betekent het dat je een vrouw bent.
Inmiddels gaat het mij als oma 'niet meer naar de wijze der vrouwen' ;) en ik vind dat jammer.
Ik mis mijn cyclus.
... en ik vind het ook jammer dat veel vrouwen melden 'dat ze dat niet snappen'...
(Okee, pms hoort zich te beperken tot een paar dagen een bijzondere stemming, gevoeliger, creatiever. En menstruatie hoort niet pijnlijk of slapmakend te zijn. - En artsen die iets anders beweren svp niet geloven.)

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 18:10

Dat social media een grote invloed heeft, absoluut.
Echter ben ik 35 en kwam social media pas de laatste 8 a 10 jaar opzetten. De 'fitgirl' rage is iets van de afgelopen 5 jaar.
Leeftijdsgenoten, maar ook oudere vrienden/kennissen hoor ik erover dus het is zeker niet alleen de jeugd tot 25.

Mocht je als kind gepest zijn dan snap ik dat het moeilijker is van jezelf te houden echter, het is niet onmogelijk.
Ik vind het gewoon zo enorm zonde. Al die energie die men stopt in 'een ander'.

Dammie

Berichten: 3341
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:10


Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 18:12

Dammie schreef:
Ik vind dit voor een deel gewoon hygiëne. Maar walging gaat te ver.
Vrouwen brengen zichzelf ook schade toe door te weinig over lichamelijke ongemakken te praten, zie https://www.bedrock.nl/het-taboe-op-gyn ... rschatten/ .

Ja in mijn vriendenkring zijn er een aantal vrouwen die niet naar de gynaecoloog durven en daarmee behandelingen/onderzoeken blijven uitstellen.

Maar, trek het eens veel simpeler.
Geen bikini aandurven, sex met het licht uit, vrouwen die met een bh aan slapen, geen tampon bij jezelf in durven brengen, niet in het openbaar durven te eten....

Mars

Berichten: 33377
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:20

Menstruatie zaken vind ik gewoon basis hygiëne hoor. Lijkt me helemaal niet zo raar.

Verder ken ik echt niemand die zichzelf zo walgelijk vind tijdens menstruatie of over een haartje links en rechts als hier geschetst wordt.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:41

Ik voelde mij altijd zo vies tijdens de menstruatie. En had zoveel buikpijn. Daarom heb ik gekozen voor de prikpil. Maar toen ik vorig jaar een poliep had waarbij ik 3,5 week bloedde heb ik mij nog nooit zo vies en onzeker gevoeld.
Shoppen doe ik zo weinig mogelijk omdat ik lipoedeem heb waarbij er een hoop vet op de verkeerde plekken zit. En dat het plezier van een broek kopen vergald.
Ik ben ook ongeveer mijn hele leven gepest, mishandeld en vernederd in de klas.

Dus mijn leven wordt grotendeels bepaald door onzekerheid.

Suzanne F.

Berichten: 50071
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:02

Hm nou ja ik vind het niet fris nee. Het stinkt, ik vind het ranzig. Maar dat is naar de wc gaan ook. Vind ik ook vies.

daantjuhhh

Berichten: 27234
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:06

Ik voel mij niet walgelijk of vies.
Maar wel ellendig.

Ik heb scheit wat andere mensen van mij vinden. Maar dat betekent niet dat ik mij prettig voel in een kort rokje.

Dat ik niet alles wil laten zien heeft niks met onzekerheid te maken.

Popstra
Berichten: 14219
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Beperkt leven door walging/onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:13

Mijn tiener jaren waren ook zonder SM en toen was er ook al anorexia.
Het ,walgen, van je lichaam is van alle tijden. Zo weet ik zolang ik mij kan herinneren dat mijn moeder ook altijd aan de lijn was vroeger. Nu let ze nog op, is 76
Dat stopt niet.

Menstruatie hoeft niet vies te zijn. Mits je zelf hygienisch bent en je regelmatig verschoont.
Ik kan mij herinneren ik het bij sommige klas genootjes kon ruiken. Dat was niet zo fris en ook niet nodig. Maar zelf heb ik me nooit vies gevoeld tijdens het menstrueren. Het was lastig maar hoort er bij.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:17

purny schreef:
Ik voelde mij altijd zo vies tijdens de menstruatie. En had zoveel buikpijn. Daarom heb ik gekozen voor de prikpil. Maar toen ik vorig jaar een poliep had waarbij ik 3,5 week bloedde heb ik mij nog nooit zo vies en onzeker gevoeld.
Shoppen doe ik zo weinig mogelijk omdat ik lipoedeem heb waarbij er een hoop vet op de verkeerde plekken zit. En dat het plezier van een broek kopen vergald.
Ik ben ook ongeveer mijn hele leven gepest, mishandeld en vernederd in de klas.

Dus mijn leven wordt grotendeels bepaald door onzekerheid.


Wat jammer dat je leven grotendeels wordt bepaald door onzekerheid. Mag ik je vragen hoe je zelf naar andere mensen die ook niet helemaal perfect zijn, kijkt?

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:20

Vanochtend stond een kereltje van een jaar of vijf bij de koekjes in de winkel, die liep heel trots naar mama met de zin "Deze zijn koolhydraatvrij!". Toen draaide mijn maag wel even om. Ik ken verder de context niet van de situatie maar dat zo'n jong ventje daar zo mee bezig is, dáár vind ik iets van.

Wat betreft je OP, ik vind mezelf niet vies, ook niet als mijn menstruatie er is maar ik vind die bikini wel echt smerig. Vind zwemmen an sich in een zwembad al heel vies in zo'n pisbak en zo'n dingen helpen daar niet bij. Daarnaast ga ik met liefde in een koe tot aan mijn oksel, zonder walging. Dat vinden andere mensen dan weer vies.

Telpeva

Berichten: 15213
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:22

Ik vind een menstruatie niet per sé meer of minder vies als urine, poep, pus, kots, kortjes, snot, opgehoest slijm of andere zaken die naar buiten komen wanneer het lichaam het wil opruimen. In mijn ogen is het een bron van bacteriën en ziekmakers. Als ik op mijn werk bloedende dieren in handen heb, dan probeer ik ook om dat niet op mijn handen te krijgen, niet in wondjes, niet in mijn gezicht, reken maar dat ik altijd handschoenen draag.
Daarom ben ik ook niet eens aanwezig in dat topic, ik heb het wel voorbij zien komen maar ik vind het zó intens smerig als mensen het ok vinden om met zoiets het water in te gaan (en dus via water te verspreiden waardoor anderen er ook mee in contact komen) dat ik dat topic echt uit de weg ga. Je zou maar (wel of niet bewust) een bloedziekte hebben zoals hepatitis of HIV, en het lekker verspreiden. Bleh nee, hou je potentiele ziektemakers bij je. In mijn ogen is het vergelijkbaar met in een zwembad poepen, plassen, kotsen, etc.
*koude rillingen brrr*

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:23

Dieuwke_ schreef:
Als dames zich walgelijk voelen tijdens hun menstruatie, dan mag dat toch gewoon? Ik vind het ook verschrikkelijk ondanks dat het heel normaal is.

Even los van de menstruatie, ik denk persoonlijk dat social media een heel groot aandeel heeft in het negatieve zelfbeeld van jonge meiden/dames. Je ziet bijna alleen maar perfecte lichamen en levens en veel mensen willen aan dat "ideaal beeld" voldoen.

Ik vond ongesteld zijn ook smerig, dat was nog ver voor internet bestond en in de tijd dat meiden en vrouwen (ik ook) massaal topless aan 't zwembad/strand lagen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:26

culaccino schreef:
Heftig, he. Als student sportte ik een paar keer per week vrij intensief samen met zo'n 60 andere studentes. Zwéten allemaal. Maar ik was vrijwel altijd de enige die daar onder de douche stond. Ik vind mijn douche thuis ook fijner, maar ik weet zeker dat schaamte ook een rol speelt. Ik heb daar zelf ook last van, maar aangezien er echt niemand anders onder de douche stond.. :P

Nu ben ik rond de 30 en doe ik een teamsport met een mix van enkele leeftijdsgenoten en enkele 60-plussers :D Allemaal onder de douche na een training of wedstrijd. Daardoor voel ik me ook veel meer op mijn gemak. Maar je krijgt mij nooit naar de sauna want ik schaam me wel voor mijn lijf. Waarom? In mijn hoofd wijk ik af van de norm en ik ben toch bang dat anderen dat stom/vies/raar vinden. Toch hoop ik dat als ik ooit kinderen krijg, dat ik ze kan leren dat je lichamen in alle soorten en maten hebt, en dat ongesteldheid, schaamhaar, vlekken, littekens en weet ik wat allemaal doodnormaal zijn.

Ik vind thuis douchen veel prettiger, heb je alles bij de hand, het is hygiënischer. En waarom zou je al je spullen mee zeulen als je gewoon in trainingspak de auto in kan springen naar huis?

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:26

Flower033 schreef:
purny schreef:
Ik voelde mij altijd zo vies tijdens de menstruatie. En had zoveel buikpijn. Daarom heb ik gekozen voor de prikpil. Maar toen ik vorig jaar een poliep had waarbij ik 3,5 week bloedde heb ik mij nog nooit zo vies en onzeker gevoeld.
Shoppen doe ik zo weinig mogelijk omdat ik lipoedeem heb waarbij er een hoop vet op de verkeerde plekken zit. En dat het plezier van een broek kopen vergald.
Ik ben ook ongeveer mijn hele leven gepest, mishandeld en vernederd in de klas.

Dus mijn leven wordt grotendeels bepaald door onzekerheid.


Wat jammer dat je leven grotendeels wordt bepaald door onzekerheid. Mag ik je vragen hoe je zelf naar andere mensen die ook niet helemaal perfect zijn, kijkt?

Ik kijk niet naar een ander. Wel weet ik dat bepaalde dingen mensen niets aan kunnen doen.
Ik ruik bijvoorbeeld best snel naar zweet. Op de basisschool werd er letterlijk door een leraar tegen mij gezegd dat ik mij niet had gewassen. Midden in de klas bij alle andere kinderen.
Pas jaren later ben ik erachter gekomen dat ik hyperhidrosis heb. Overmatig zweten.
Ik verdedig soms wel eens mensen met aandoeningen waar zij zelf niks aan kunnen doen. Maar ik ben wel voorzichtig geworden met wat ik plaats.

Kinke

Berichten: 20689
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:31

ik ben verbaasd. Menstruatie walgelijk etc? Dat heb ik nou nog nooit gehoord van vriendinnen etc. Wel onhandig/pijnlijk/vervelend, maar walgelijk niet