paracetamol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:01

Wie gebruikt er met regelmaat of vaak en langdurig paracetamol?

dito

Re: paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:08

Ligt eraan wat je langdurig vind. Ik slik bijna nooit medicatie maar als ik ergens last van heb dan gebruik ik het een korte periode. Meestal in combinatie met ibuprofen en bouw ik een spiegel op om dit om de 4u in te nemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:16

Langdurig, met regelmaat, al enkele jaren........

Vroeger dacht men anders over paracetamol en werd het toch meer als onschuldig beschreven. Nu wordt de andere kant ook meer bekeken en besproken.

Maar het kan natuurlijk ook werken en nodig zijn. Daarom; wie gebruikt het vaak en al langere tijd.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:19

En waarom wil je dat weten?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:22

Door migraineklachten heb ik regelmatig voor langere periode een maximele dosering paracetamol gebruikt (dit kwam maandelijks voor, eerder was dit wekelijks). In stressvolle periodes gebruikte ik preventief paracetamol, om een spiegel op te bouwen en zo de aanvallen te kunnen dempen en soms zelfs voorkomen. Dat heb ik de afgelopen periode gelukkig flink kunnen afbouwen, want uiteindelijk is het voor deze klacht voor mij niet de oplossing.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:07

Nou er gaan er bij mij denk ik tussen de 6 en 20 per maand door.
Bijna elke ongesteldheid.
Ik heb zo nu en dan nog wel eens een keer hoofdpijn.

En op dit moment heb ik last van mijn rug en daarvoor diclofenac geslikt een paar dagen. Maar nu de pijn iets minder heftig is weer terug naar paracetamol.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:16

Toevallig nu. Gebruik het eigenlijk nooit maar de coronahoofdpijn was zonder echt niet te doen. Dat is nu over alleen ben ik vandaag van paard gevallen inclusief gekneusde ribben dus maar weer een nieuw doosje gehaald :Y)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:17

Als ik hoofdpijn heb, gebruik ik paracetamol :) Als ik ziek ben ook. Maar dat is dan maar een dag of 5 ofzo.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:20

superpony schreef:

Ja, ik, langdurig door chronische pijnklachten na een ongeval.

Waarom wil je dit weten ?

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:25

Hier gebruik ik t nu helaas al een paar maanden 4x per dag wegens flinke bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap. En dan kan/mag je helaas niks anders aan pijnstilling.

Ik ben er niet blij mee, want ik weet de gevaren van langdurig gebruik. Aantal jaar geleden paracetamol afhankelijke hoofdpijn gehad, oftewel gewoon verslaafd geraakt aan pcm. Het afkicken was echt heel heftig, dagen lang niet kunnen functioneren. Sinds dien ben ik er een stuk voorzichtiger mee met langdurig gebruik.
Ik hoop ook dat zodra de kleine komende week geboren is, ik gauw kan stoppen/over op iets anders kan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:30

Ik slik standaard 2 paracetamol voor t slapen gaan. Ik merk dat ik daardoor beter doorslaap. Ik ben dit al jaren aan het uittesten en mijn conclusie is dat t voor mij werkt.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:34

Ja, al ruim 3 jaar lang 2-6 per dag.
Ik ben wel benieuwd naar de reden van je vraag.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:13

Al jaren slik ik met grote regelmaat paracetamol, 10 tot 40/45 per week. In goede tijden dus wat minder dan in "slechte" tijden. Ik ben chronisch ziek (ms) en heb daardoor pijnklachten. Met paracetamol heb ik dat nog steeds, maar minder dan zonder paracetamol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:29

Paracetamol werkt bij mij niet zo goed. Ik neem Ibuprofen als ik hoofdpijn heb of 1 x in de maand een aantal dagen. Volgens mij kan je beter paracetamol nemen dan ibuprofen trouwens, dat schijnt niet zoveel kwaad te kunnen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:11

Ibuprofen is idd slechter dan paracetamol, omdat het slechter is voor nieren en lever, omdat het ook ontstekingsremmend werkt. Zo begreep ik het van mijn medicijnverpleegkundige.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:19

superpony schreef:

Vaak, bijna elke dag 2 voor het slapen gaan. Ik heb chronische rugklachten en de paracetamol haalt de scherpe randjes eraf waardoor ik erg lekker slaap en gauw inslaap en lang slaap. Meestal heb ik na een tijdje dat ik weer eens een periode zonder doe, maar dat komt minder en minder voor nu ik ouder wordt en de rug pijnlijker.
Doordat ik goed slaap, ga ik niet door mijn rug en heb ik vele male meer kwaliteit van leven. Of paracetamol zo slecht is weet ik niet. Ik denk dat het wel meevalt. Maar zonder paracetamol is voor mij het leven te pijnlijk want dan voel ik veel pijn en zonder iets te slikken wordt de pijn erger want ik beweeg me dan niet meer goed.
Vroeger wilde ik nooit iets slikken waardoor ik langdurig zo verschrikkelijk veel pijn had. Na uitleg over de spiegel opbouwen en hoe te gebruiken en stimuleren door de huisarts dat ik echt meer moest gaan slikken, is mijn leven erg leuk geworden, ben ik fysiek veel sterker geworden en doe ik alles met mijn rug.

Mijn man (reuma patiënt) slikt het ook chronisch. Meestal 2 tot 4 per dag en vooral als we iets gaan doen. Hij slikt dit naast zijn reuma medicatie op advies van zijn arts en daardoor is het leven zowel voor hem als voor mij heel erg leuk en kunnen we gewoon met veel/ alles meedoen en blijft ons lichaam soepeler en jonger.

Af en toe is het echt bal (zenuwpijn en die is killing) en ook nu in tegenstelling tot vroeger, slik ik tot maximaal 4 x per 2 per dag paracetamol met andere pijnstiller 4x erbij en ga ik in een bepaalde houding liggen en probeer zoveel mogelijk te slapen. Vroeger deed ik dat niet. Doordat ik dit doe en 2 à 3 dagen eraan toe geef en probeer er vanaf te komen ben ik er meestal in een week weer doorheen terwijl toen ik jong was en niets slikte ik een half jaar stikte van de pijn.
Ik heb het idee doordat ik het doe zoals ik nu doe, ik de pijn blok, deze niet in mijn hoofd gaat zitten en ik er veel vlugger vanaf ben, dat terwijl mijn rug gewoon totaal versleten is. Dus tegenwoordig doe ik er vele male mee als vroeger toen ik jong was. Ik heb geleerd er zo goed en kwaad mee om te gaan als mogelijk is. Ik doe dus ook veel fysiek werk, en mijn spieren zijn vele male sterker geworden en dat helpt ook weer door er minder last van te hebben.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-04-22 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:22

Suzanne F. schreef:
Paracetamol werkt bij mij niet zo goed. Ik neem Ibuprofen als ik hoofdpijn heb of 1 x in de maand een aantal dagen. Volgens mij kan je beter paracetamol nemen dan ibuprofen trouwens, dat schijnt niet zoveel kwaad te kunnen.

De Kruidvat heeft zetpillen met 1000mg paracetamol. Die werken hier als een trein tegen hoofdpijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:31

Ja, wegens chronische ziekte slik ik al jaren standaard paracetamol en ibuprofen. Maanden tot jaar achter elkaar meerdere per dag voor de spiegel. Nu toevallig even afgebouwd omdat de andere pijnmedicatie opgebouwd is.

Juist in overleg met arts en ik zou het het hele jaar dag mogen blijven slikken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:37

akishino schreef:
Ibuprofen is idd slechter dan paracetamol, omdat het slechter is voor nieren en lever, omdat het ook ontstekingsremmend werkt. Zo begreep ik het van mijn medicijnverpleegkundige.

Klopt om de reden van ontstekingsremmend mag ik het alleen bij uitzondering en eigenlijk liefst niet gebruiken. Heb namelijk ook al resistentie voor AB. Met dat het ook zwaarder belastend voor je lever en nieren is.

Ik gebruik ook veel paracetamol per jaar. Het is mij wel opgevallen dat als ik in de WW zit veel minder gebruik dan als ik werk. Met werk heb ik veel meer pijn klachten.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:49

Vroeger slikte ik veel paracetamol. Ook voor migraine.
Nu ben ik er achter gekomen dat dat niet helpt. De hoofdpijn word dan alleen maar erger en kan het juist een migraine aanval kan triggeren.
Ik gebruik nu excerdin of advil als ik een migraine aanval voel opkomen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:59

Ik slik nu zo'n 3 jaar 8 paracetamol per dag naast oxycodon en lyrica (neuropathie en een spierziekte met veel pijn) deze combinatie heeft een neuroloog van umc utrecht voorgeschreven. En dit blijft zo tenzij het niet meer uit te houden is dan moet de oxy omhoog maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

Ook hier de vraag waarom je dit weten wil.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:02

Ik slik wel met enige regelmaat paracetamol, ik heb regelmatig migraines. Voorheen nam ik soms liever wat anders, maar door medicatie waar ik nu aan zit mag ik niet zo veel meer, want dat kan maagbloedingen veroorzaken. Dus dan moeten we het maar met paracetamol doen :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:02

Langdurig paracetamol slikken kan zo zijn consequenties hebben. Ik zou het even bespreken met de huisarts als jij van plan bent (of inmiddels al) lange tijd paracetamol slikt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:08

Sowieso is het een goed idee om te overleggen met je (huis)arts als je vrij verkrijgbare medicijnen langdurig gaat gebruiken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:40

Ik slik bijna altijd 2 paracetamol voordat ik ga slapen. Heb al jaren last van kalk op mijn pees in mijn schoudergewricht en daardoor slaap ik slecht van de pijn. Met pcm kom ik de nacht goed door.