Patellofemoraal pijnsyndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Patellofemoraal pijnsyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 14:09

Ik heb al een tijd last van pijn in mijn linkerknie na belasting (bijvoorbeeld een stevige wandeling) en na onderzoek van de dokter heeft hij patellofemoraal pijnsyndroom vast gesteld. Ook mijn rechterknie heeft daar wat last van, maar een stuk minder als links.
Het komt in ieder geval door overbelasting en ook overgewicht uit het verleden waardoor mijn knieën toentertijd natuurlijk al de nodige klappen hebben gehad.

Ik ben al aangemeld voor fysiotherapie, maar dat gaat nog even duren ivm drukte bij de praktijk.
Tot die tijd mag ik gewoon blijven bewegen (rust roest), maar moet ik goed naar de signalen van mijn knie luisteren.
Alles leuk en aardig, maar tijdens het bewegen zelf heb ik weinig last. Dat komt pas naderhand en dan is het dus al te laat :+
Ik ben iemand die graag uren door de natuur struint, maar momenteel vind ik het echt heel lastig om te bepalen wat nou precies teveel is.

Ik ben dus op zoek naar mensen die dit ook hebben gehad en hoeveel belasting jullie konden doen zonder pijn te krijgen?
En zijn er nog tips die ik kan toepassen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:15

:(:) helaas hier iemand. Het begon met dat "moeilijke naam" probleem. Later wat andere ergere mankementen erbij.

De belastbaarheid wisselt per dag. Wat de ene dag kan zonder al te veel pijn kan de dag erop totaal niet. Natter kouder weer geef ergere pijn. Wel zit er een soort van logica in. Teveel dagen achter elkaar meer belasten betekent langere tijd ergere pijn.

Belangrijk zijn goed stevig schoeisle met de juiste steun. Eventueel uitvissen of je een standafwijking hebt en daar je schoenen op aanpassen, misschien zijn steunzolen of inlegzolen nodig om je boven en onderbeen op de juiste positie ten opzichte van elkaar te houden.

Je zou aan een fysio kunnen vragen of als test een brace of intapen helpt om teveel pijn te voorkomen.

Het is gewoon een naar fenomeen -O-

Door de extra mankementen is mijn belastbaarheid een stuk lager maar de aanpak gelijk. Bij teveel last gaat de rem er op. Als de ergste pijn weer wat gekalmeerd is dan bewegen tot de pijngrens en dat steeds een beetje verder oprekken tot het weer teveel wordt. Het is een lastige balans dat wel.

Wel helpt om bv tijdens de wandelingen jezelf te dwingen om regelmatig rust te nemen, zitten zodat de druk van je knie afgaat. Misschien suf maar van bankje tot bankje kan wel extra pijn voorkomen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 14:19

De dokter had het idd over zooltjes. Daar ga ik achteraan! Ik heb wel een lichte standafwijking waarbij mijn knieën naar buiten worden gedrukt, maar niet heel ernstig.

Ik lig ook altijd graag met mijn knieën opgetrokken in bed, maar ik merk dat dit ontzettend pijnlijk is.
Is dat ook een bekende klacht?
Ik had dus nog nooit van patellofemoraal pijnsyndroom gehoord. De arts vertelde ook dat kinesio tape kan helpen, maar dat lijkt me iets voor de fysio? Wanneer ik zelf ga klieren met tape ben ik bang dat ik het alleen maar vererger :=
Wanneer ik een paar dagen niet heb gesport is het idd beter! Maar bij een klein beetje teveel belasting (wat ik dus achteraf pas weet) is het ook al snel weer mis.
Ik vind het echt heel lastig om de grens te vinden omdat ik iemand ben die slecht stil kan zitten en ook nog makkelijk door pijn kan heen lopen.
Ik kom echt tot rust met lopen in de natuur, maar achteraf pijn hebben is ook niet fijn.
Met fietsen en traplopen lijkt het ook te verergeren trouwens.

Ik ben al begonnen met magnesium slikken onder het mom van: "baat het niet..."

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:24

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Cayenne

Re: Patellofemoraal pijnsyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 14:24

Thanks! Ik had er op gezocht met de zoekfunctie, maar daar is het anders geschreven.
Ik ga het even lezen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 14:27

Zo te lezen in het andere topic is een MRI geen overbodige luxe.
Mijn dokter vond dat niet nodig omdat de klachten overduidelijk aansluiten bij het beeld van PFPS en een MRI het probleem nog niet oplost :?
Ik ben het wel met hem eens dat de klachten heel erg bij het beeld aansluiten, maar dan wil je toch nog wel weten hoe het er van binnen uit ziet?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-04-22 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:30

Cayenne schreef:
De dokter had het idd over zooltjes. Daar ga ik achteraan! Ik heb wel een lichte standafwijking waarbij mijn knieën naar buiten worden gedrukt, maar niet heel ernstig.

Ik lig ook altijd graag met mijn knieën opgetrokken in bed, maar ik merk dat dit ontzettend pijnlijk is.
Is dat ook een bekende klacht?
Ik had dus nog nooit van patellofemoraal pijnsyndroom gehoord. De arts vertelde ook dat kinesio tape kan helpen, maar dat lijkt me iets voor de fysio? Wanneer ik zelf ga klieren met tape ben ik bang dat ik het alleen maar vererger :=
Wanneer ik een paar dagen niet heb gesport is het idd beter! Maar bij een klein beetje teveel belasting (wat ik dus achteraf pas weet) is het ook al snel weer mis.
Ik vind het echt heel lastig om de grens te vinden omdat ik iemand ben die slecht stil kan zitten en ook nog makkelijk door pijn kan heen lopen.
Ik kom echt tot rust met lopen in de natuur, maar achteraf pijn hebben is ook niet fijn.
Met fietsen en traplopen lijkt het ook te verergeren trouwens.

Ik ben al begonnen met magnesium slikken onder het mom van: "baat het niet..."

Best idd eerste keer (of paar x) laten doen door fysio, ik kon na 1 keer uitleg gerust zelf aan de slag met even goede resultaten :)

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:32

Ik heb deze diagnose een jaar of 2/3 geleden gekregen, toen ik nog een paar keer per week aan het hardlopen was.
Elke keer als ik ging sporten kwam het terug, ook bij paardrijden en een langer stuk lopen.
De oplossing was bij mij stoppen met hardlopen. :=
Nooit meer last van gehad daarna, ik ben er waarschijnlijk ook gewoon overheen gegroeid.
Ik heb wel een poosje met een brace om mijn knie gelopen, dat gaf wel een fijne steun.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:32

Kwa optrekken van knieen, ja hoe meer buiging in het gewricht hoe meer druk er komt hoe pijnlijker het is. Net als hurken, traplopen, fietsen, knieen over elkaar slaan. Staan met overstrekte knieen dat soort dingen.

En helaas hier ook een grote beweger die ivm chronisch pijn daar vrij soepel doorheen kan lopen. Maar heb dat ook aardig afgeleerd want je hebt alleen jezelf er maar mee -O- . De juiste balans vinden in wat nog gaat en wat niet meer is best lastig. Vooral omdat het nooit altijd hetzelfde is. Een goede fysio kan je daarmee ook op weg helpen. Een ding is wel, deze pijn negeren maakt het niet beter. :n

Ik kreeg de diagnose op mijn 11e en een jaar later had ik de pech er serieuze schade aan op te lopen ook.

Ik tape ook al jaren zelf :j (goed les gehad van de fysio, kan ook mijn knieschijf weer zelf op zijn plek krijgen, niet tof maar gaat een stuk sneller dan wachten op de ambulance) en heb een heel grondig corrigerende brace op maat als nodig. Die beperkt de buigingshoek van de knie tot net boven de 90* bij meer buigen schiet hij op slot. Ook voorkomt hij volledig strekken. En houdt boven en onderbeen in de juiste positie ten opzichte van elkaar) ik haat die brace maar bij serieus bewegen (skieen, bergwandeling) voorkomt het schade.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:00

Wat verlichting kan geven, is een patella brace: https://www.all4fysio.nl/easy2fit-patel ... zwart.html. Zijn niet zo duur, kan je vrij makkelijk elf uit proberen. Vind je hem niet fijn, laat je hem af. Maar dat zou kunnen helpen om de tijd tot de fysio wat comfortabeler te overbruggen.

Verder ontstaat het meestal, zeker als het op latere leeftijd ontstaat, door verkeerde belasting. Daar kan de fysio (en eventueel een podotherapeut) je dus heel prima bij helpen :j.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:34

Hier ook veel baat gehad bij tapen, heb het idd geleerd vd fysio.
Verder komt het bij mij voort uit disbalans in bovenbeenspieren dus door die gericht te trainen voorkom ik de pijn redelijk.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:59

Check op YouTube Knees over toe Guy. https://m.youtube.com/c/TheKneesovertoesguy

Die gast heeft heel veel video’s over het belasten van je knie en het verminderen van de pijn in je knie. Ik heb Retropatellaire chondropathie in mijn rechterknie. Oftewel, slijtage aan het kraakbeen achter de knieschijf en of wat ontstoken pezen. Buiten het sterker maken van mijn bovenbeen spieren doe ik 3x per week de oefeningen van die gast. Mijn pijn is echt drastisch vermindert. Ik moet me er wel echt toe zetten om het te blijven doen maar ik heb er veel baat bij!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:31

Bied een patella bandje geen uitkomst? Deze eventueel dragen ter "ondersteuning" als je meer gaat bewegen.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:21

Ik heb dit ook gehad en moest beenspieroefeningen doen om de knieschijf weer recht over de knie te laten trekken. Op 1 been staan en een bal tegen de muur gooien, squats etc.
Hielp super goed! En nu doe ik de oefeningen niet meer. Alleen als ik last heb, dan ben ik weer even fanatiek. Maar laatste episode is alweer een jaar geleden nu.

Door ontlasten of een brace zou het bij mij juist erger worden omdat in mijn geval een gebrek aan spierkracht de oorzaak was

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-22 12:38

Bedankt voor de tips! Ik wist niet dat er braces of patella bandjes voor waren!
Het ging de afgelopen dagen best redelijk, tot ik gisteren in de keuken een draai maakte en ik echt een hele gemene pijnsteek in mijn knie kreeg. Jeetje, die was echt pijnlijk :=
Zo stom, want ik vergeet continu er aan te denken wanneer ik geen last heb, maar door een stomme beweging word ik dan meteen weer afgestraft :')
Ik ga al jullie tips opschrijven en met de dokter/fysio bespreken! De fysio gaat alleen wel even duren gezien de wachtlijst -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:36

Is er geen andere fysio waar je heen kunt?

Vervelend joh. Ik heb een blessure die pas na mijn rondje hardlopen/springen begint te zeuren en vind het ook lastig om te bepalen wanneer ik teveel doe. Mijn fysio gaf aan om het te timen. In jouw geval bijvoorbeeld eerst een wandeling van 30 minuten. Gaat dat, even onthouden en rustig uitbouwen naar 40 minuten.

Gaat het juist niet, dan terug naar 15-20 minuten. Gaat dat? Dan een weekje 15-20 min per keer en dan weer eens kijken of je het kunt uitbouwen naar 30 min. Goede schoenen en ondergrond doen ook veel, ongeacht je blessure! En rustig trainen inderdaad, maar daarvoor is een fysio die tijd heeft inderdaad wel handig :P Beterschap! Blessures zijn stom.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:03

Brace van back on track is echt heel fijn! Zelf een knie blessure maar dit werkt zo fijn! Ook als je even zit en je hebt pijn, of snachts om doen.
Ik kan met de brace om weer een stuk langer lopen zonder pijn

Goedenmiddaghhh

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:40

Freekieee schreef:
Brace van back on track is echt heel fijn! Zelf een knie blessure maar dit werkt zo fijn! Ook als je even zit en je hebt pijn, of snachts om doen.
Ik kan met de brace om weer een stuk langer lopen zonder pijn

:j Kan dit enkel beamen. Hier kapotte knie. (botnecrose) en ik ben dolgelukkig met mijn back on track band 's avonds/ 's nachts. Ik doe hem niet aan overdag ivm spieren niet willen verzwakken maar hier helpt het iig heel goed tegen de pijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:57

Interessant topic! Ik krijg ook steeds meer last van mijn linker knie.
Hij knarst en klikt al mijn hele leven met bukken en traplopen..maar inmiddels is het van af en toe naar bijna altijd dat er een soort gloeiende druk te voelen is. Alsof iets knelt ofzo achter mijn knieschijf, of de druk van binnen te hoog is. Heel rare sensatie, best vervelend eigenlijk.

Zat me al af te vragen wat ik daarmee moet. Jaren geleden tijdje ingetaped gelopen, dat hielp wel. En ik heb al zooltjes. Paardrijden verergert het gevoel wel na rijden, tijdens heb ik niet zozeer acute pijn bij bewegingen. Draaiende loopbewegingen tijdens handwerk in een mulle rijbaan is ook funest (naderhand).

Herkent iemand dat? Ts?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie