Bloeduitstorting onder teennagel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura_

Bloeduitstorting onder teennagel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 07:00

Hoi bokkers,

Gisteren had ik een zware tenniswedstrijd en toen ik klaar was zag ik dat ik onder mijn rechter teennagel een grote bloeduitstorting had. Qua pijn viel het toen wel mee, ik heb verder wel de rest van de dag rust gehouden en mijn tweede wedstrijd laten schieten. Nu is de pijn in de loop van de nacht wel erger geworden, de nagel is erg gevoelig en de bloeduitstorting is ook wat groter geworden. Nu werd me aangeraden om naar de huisarts te gaan om een gaatje in mijn nagel te boren. Ik was benieuwd of anderen dit ook eens hebben laten doen en of dit pijn doet, hoe goed het helpt en of je nagel hierna er alsnog af kan vallen. Dus ik ben een beetje op zoek naar ervaringsdeskundigen omdat ik op internet vooral horrorverhalen lees waarbij de nagel eraf valt :+

Foto voor de zekerheid even in een spoiler, dit is hoe het er nu uit ziet. De verkleuring links had ik al voordat dit gebeurde.
Spoiler:
Afbeelding

tirzasarah10

Re: Bloeduitstorting onder teennagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 07:14

De laatste keer dat mijn nagel zo veel pijn deed had mijn paard er op gestaan. Niks te zien maar wel veel pijn. Ik heb toen de nagel gewoon heeel kort geknipt, bloed liep er zo uit en nagenoeg geen pijn meer. Gaatje zou ik niet zo snel laten prikken, denk dat ze het ook niet eens snel doen. Bloed is er dan wel uit maar er kan ook infectie in komen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 07:41

De pijn kan inderdaad alleen weg als de druk onder de nagel weg is.

Ik heb 1x mijn duim tussen de auto deur gestopt. Zo beroerd van de pijn. Kotsmisselijk ervan.

Eenmaal een gaatje erin. Doen ze overigens met een warme en steriele naald. Even vervelend. Maar daarna pijnvrij.

Nagel groeit er vanzelf uit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 07:43

tirzasarah10 schreef:
De laatste keer dat mijn nagel zo veel pijn deed had mijn paard er op gestaan. Niks te zien maar wel veel pijn. Ik heb toen de nagel gewoon heeel kort geknipt, bloed liep er zo uit en nagenoeg geen pijn meer. Gaatje zou ik niet zo snel laten prikken, denk dat ze het ook niet eens snel doen. Bloed is er dan wel uit maar er kan ook infectie in komen.

Als jij je nagel zelf zo enorm kort knipt dat bloed eruit kan. Is er ook een vrije doorgang voor bacteriën zelfs met ergere risico’s..

Bij de huisarts gebeurd alles direct steriel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:00

Zelf meerdere keren,
Nog nooit een gaatje laten prikken en bij mij was de pijn meestal na 3 dagen zo goed als weg,
1 keer viel mijn nagel eraf en de andere 2 keren (nu) groeien ze netjes uit

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:03

Ik had dit vorig jaar.
3 a 4 dagen, half uur in de soda 2 x per dag.
Bij mij ging het toen vanzelf over.
Als het blijft kan je alsnog naar de huisarts.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:20

little_birdy schreef:
Zelf meerdere keren,
Nog nooit een gaatje laten prikken en bij mij was de pijn meestal na 3 dagen zo goed als weg,
1 keer viel mijn nagel eraf en de andere 2 keren (nu) groeien ze netjes uit

Hier ook. Het duurt een poos, maar de nagel groeit normaal uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:34

Ik heb het zelf een keer gedaan, naald goed warm gemaakt en op de nagel gehouden Een hoop gesis en patst het sprong open en bloed kon weg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:46

Ik heb dat ook wel eens gehad, nooit gat laten maken. Als je nagelbed ook geraakt is (zo te zien wel) heb je kans dat er een dunne plek/gat in je nagel onder het nagelbed vandaan komt. Dan is de druk er ook af, maar dan laat je nagel tegen de tijd dat dat gat uitgegroeid is uiteraard ook los.
Dat is geen drama (ook een hele nagel er af niet), want de huid onder je nagel is met een paar dagen al wat eeltig (en doet dan dus geen zeer meer, is hooguit wat drukgevoelig), en later schuift je groeiende nagel er gewoon weer overheen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:31

Nooit een gat in laten maken, maar ik heb op 3 tenen een paard gehad en bij alle 3 is er nooit meer een mooie nagel teruggekomen. Soms bleef de nagel wel zitten, soms viel hij er af. Dat doet overigens geen pijn. Maar een mooie gezonde nagel er voor terug? Nee, vergeet het maar. Het zijn van die rare nagels geworden en aan 1 teen lijkt de nagel redelijk normaal, maar hij zit niet meer vast aan de teen, hij groeit er dus uit en als ik hem over de grote teen laat groeien zoals normaal is, dan zit deze maar met 1/3 vast. Dus af en toe knik ik ze er gewoon weer helemaal af, dan blijft er 1-2mm nagel over.
Bij mij is dus de groei verstoord. Dat gaat niet meer over. Ik heb er geen last van en ik zie het zelf toch niet. Als een ander er moeite mee heeft, dan is het pech.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:42

Ik heb mijn duim(nagel) tussen de autodeur gehad.

Erg veel pijn aan gehad, maar er niet mee naar de dokter geweest.
Wat gezegd wordt, op een gegeven moment loste het zich vanzelf op. Druk ging eraf na enkele dagen.
Nagel is weer helemaal normaal geworden. Was wel veel geduld voor nodig :)

Maar het kan bij iedereen anders verlopen en aflopen natuurlijk!
Soms is een doktersbezoekje wel verstandig. Overleg op een andere manier kan ook.

Over baden in lauwwarm water (met inweekmiddel of soda): de middelen vergroten de kans op infectie, vertragen de genezing, zorgen voor maceratie van de huid, en zijn belastend voor de patiënt. Niet meer van deze tijd, maar hardnekkig :)

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:55

Toch even een waarschuwing van mijn kant aan iedereen die rare nagels overhoudt aan trauma's aan nagels: hierdoor kan nagel melanoom ontstaan. Zoek maar op subunguaal melanoom. Ik heb het in mijn omgeving meegemaakt en Bob Marley is eraan gestorven. Niet om bang te maken maar als advies om het in de gaten te houden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:06

Yep, ik heb zn gaatje gehad.
Je voelt er niets van, groeit vanzelf uit.
Deed helaas niets bij mij, bloed was al te dik.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:29

Heb ooit een strijkijzer op mijn grote teennagel laten vallen. Durfde er geen gat in te laten boren destijds.
Heb toen flink wat pijn gehad door de zwelling. Uiteindelijk is de gehele nagel eraf gekomen. De nieuwe is inderdaad nooit echt mooi terug gegroeid. Hij zit niet meer over het gehele nagelbed vast helaas en ziet er niet zo mooi uit. Maar goed nagellakje erop en niemand die het ziet!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:37

hedwig1 schreef:
Toch even een waarschuwing van mijn kant aan iedereen die rare nagels overhoudt aan trauma's aan nagels: hierdoor kan nagel melanoom ontstaan. Zoek maar op subunguaal melanoom. Ik heb het in mijn omgeving meegemaakt en Bob Marley is eraan gestorven. Niet om bang te maken maar als advies om het in de gaten te houden.

Je leest vaker van kalknagels er na. Maar dat is het bij mij ook niet, ik heb alles geprobeerd om er fatsoenlijke nagels van te krijgen, maar die hoop heb ik maar opgegeven. En ach, je ziet het niet, het doet geen pijn, het is geen ziekte, dus we worden er wel oud mee. En het is dus gegooid op een verstoorde groei. Dat komt dus niet meer goed. Maar is dus ook totaal onschuldig. Alleen pech hebben dus.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:42

Stuur de foto even naar je huisarts, die kan dan advies geven.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:43

Ja, hier ook een keer een gaatje laten prikken nadat ik mijn grote teen onwijs hard tegen een lepel van een heftruck had gestoten.

Ik ben pas na een dag of 3 naar de HA gegaan omdat ik toen door de druk en de pijn echt niet meer kon lopen. Gaatje geprikt en het hele probleem was verholpen. Ik moet wel zeggen dat na een aantal weken de nagel er alsnog helemaal af is gegaan. Door de druk was de nagel losgekomen van het nagelbed. Deed overigens helemaal geen pijn en de nagel is daarna ook gewoon terug gegroeid. Zie je helemaal niets van. Maar ik ben dan ook gezegend met bikkelharde en gezonde nagels, misschien dat dat het verschil maakt met anderen die zeggen dat de nagel niet mooi is teruggekomen.

Als ik jou was zou ik echt gewoon naar de huisarts gaan en een gaatje prikken. Het scheelt zoveel onnodige pijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:45

Rytir schreef:
Stuur de foto even naar je huisarts, die kan dan advies geven.

Dat is nergens voor nodig. Ik heb dus sinds mijn 13e 2 van die mooie nagels, en ik ben nu 43. Dus wat er mee kan is allang gedaan of geprobeerd. Zelfs middeltjes van ome Ali werken niet helaas. Bij 1 middeltje vielen de nagels er nog een keer af en dacht ik, ah mooi, maar helaas. Ze groeien niet meer vast aan de teen zeg maar. En het valt best mee. Ik kan er wel een foto van maken, niets om van te schrikken of je te schamen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:05

EvaC schreef:
Ja, hier ook een keer een gaatje laten prikken nadat ik mijn grote teen onwijs hard tegen een lepel van een heftruck had gestoten.

Ik ben pas na een dag of 3 naar de HA gegaan omdat ik toen door de druk en de pijn echt niet meer kon lopen. Gaatje geprikt en het hele probleem was verholpen. Ik moet wel zeggen dat na een aantal weken de nagel er alsnog helemaal af is gegaan. Door de druk was de nagel losgekomen van het nagelbed. Deed overigens helemaal geen pijn en de nagel is daarna ook gewoon terug gegroeid. Zie je helemaal niets van. Maar ik ben dan ook gezegend met bikkelharde en gezonde nagels, misschien dat dat het verschil maakt met anderen die zeggen dat de nagel niet mooi is teruggekomen.

Als ik jou was zou ik echt gewoon naar de huisarts gaan en een gaatje prikken. Het scheelt zoveel onnodige pijn.

Denk eerder een gevalletje geluk hebben of pech hebben. Heb verder ook bikkelharde en gezonde nagels. Maar alleen deze is zodanig beschadigd dat hij niet mooi meer is aan een helft. De andere helft van de nagel is wel normaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:07

En de manier hoe het beschadigd is misschien?

Hier ook een paar keer de nagel eraf gegaan door een paard erop.
Maar dat bleef aan de zijkanten ingroeien, ook de pedicure kon dat niet verhelpen.
Dus toen is de zijkant er in het ziekenhuis afgehaald.
En nu nergens last maar van. De rest van de nagel is wel gewoon netjes aangegroeid.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:11

Ik zou hiermee naar de huisarts gaan, die kan dat beter inschatten als mensen hier, daar kan je ook je vragen aan stellen en dan krijg je tenminste ook een zinnig en inhoudelijk antwoord wat ook te maken heeft met jouw situatie. Mensen die hier reageren die hebben het over paarden die er op hebben gestaan, dat komt op mij over alsof dat een andere druk kan zijn geweest als wat jij hebt, bij jou is er immers geen paar honderd kilo op terecht gekomen. Zijn de situaties dan wel te vergelijken, ik weet het niet.

Ik zou ook nieuwsgierig zijn naar manieren hoe je dit voortaan zou kunnen voorkomen wanneer je straks weer door wilt gaan met tennis

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:51

ik heb ooit zo'n bloeduitstorting gehad, nadat ik klem had gezeten tussen de staldeur met mijn vinger.
De pijn werd ondraaglijk. naar de huisarts en daar hebben ze een gaatje in de nagel geboord.
was vijf minuten werk. en deed geen pijn.
Nadien was ik pijnvrij.
de nagel is er na een aantal maanden afgevallen en er kwam een mooie nieuwe nagel voor terug.
je ziet er nu niets meer van/

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:34

Ik heb dit 2 jaar terug gehad, had met de huisarts overlegd. Ik heb er toen niks aan laten doen, pijn was weg na paar dagen en het is er uiteindelijk uitgegroeid :j

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:38

Ik heb het twee jaar terug gehad en heb het zo gelaten. Gewoon schoenen aan waarin ik nog goed kon stappen en de pijn is vanzelf wel weggezakt. Ik zag de bloeduitstorting onder mijn nagel eerst blauw en dan groen en geel worden, zag er heel bijzonder uit :+ . Op dat punt deed het enkel nog zeer als ik er op duwde. Hier had er een paard op gestaan. De nagel is afgevallen na enkele maanden en inmiddels is er een nieuwe, gezonde nagel voor teruggegroeid, je ziet er niks meer van.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 20:07

Update: toch maar de huisarts gebeld en die heeft vanmiddag met een naald een gaatje in mijn nagel gemaakt om het bloed weg te laten lopen. Ook 2 naalden mee gekregen om thuis nog verder te gaan mocht het nodig zijn. Inmiddels is bijna al het bloed onder mijn nagel vandaan en is hij een stuk minder gevoelig :D Er zit nu alleen wel lucht onder mijn nagel dus ik hoop niet dat daardoor alsnog mijn nagel eraf valt :+