In de overgang- wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

In de overgang- wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:25

Tja, het is toch echt begonnen. Onregelmatige menstruatie en veel bloedverlies, dikkere buik (maar zelfde gewicht :? ), opgezette enkels. Je wordt er niet echt blij van. Nog geen opvliegers gehad. Ik wacht het maar af....

Wat zijn jullie ervaringen?

Suzanne37

Re: In de overgang- wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:34

Ik zit er al 4 jaar in (vanaf mijn 44ste!) en met tijden is het een ramp! Gewicht is gelukkig nog hetzelfde maar onregelmatige (en soms zeer heftige) menstruatie, opvliegers en nachtzweten zijn er zeer regelmatig. Ook de soms sterke wisseling in stemming is lastig. Gelukkig zijn alle kwalen er niet constant zodat je af en toe een "adempauze" hebt. :D ;)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:45

De bekende opvliegers,veel wakker liggen,draaien in bed,wegdrijven uit je bed omdat je hele lijf nat is van het zweet,hartkloppingen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:51

Ik drijf 's nachts nog weleens mijn bed uit maar dat is het gelukkig tot nu toe nog maar.
O ja, mijn zin in seks is al bijna een jaar tot een 0 punt gezakt, maar daar heb ik zelf nog het minste last van. :o

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:48

Ik realiseer me dat ik een bofkont ben. Af en toe een opvlieger, meestal 's avonds, en dat is alles. Menstruatie bleef een jaar of 5 terug van de ene maand op de andere ineens weg, geen gewichtstoename, niet wegdrijven uit bed 's nachts. Gewoon niks aan de hand :D

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:38

Wat een droomovergang Erna! :j

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 12:41

Dat lijkt me wel wat Erna. Nachtzweten heb ik ook niet. Misschien iets warmer dan voorheen, maar niet schrikbarend. Ja, manlief zegt wel eens, je bent helemaal klam. Maar zelf heb ik er weinig last van.

vilheide schreef:
Ik drijf 's nachts nog weleens mijn bed uit maar dat is het gelukkig tot nu toe nog maar.
O ja, mijn zin in seks is al bijna een jaar tot een 0 punt gezakt, maar daar heb ik zelf nog het minste last van. :o

:=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:19

Ik ben op mijn 27e in de overgang gebracht (tgv hormoongevoelige borstkanker) en menstrueer ook sinds die tijd niet meer.
Opvliegers, snel blaasontstekingen, onrustige nachten, nachtelijk zweten etc zijn allemaal wel aan de orde al worden de opvliegers steeds minder.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:12

Bij mij is het er langzaam ingeslopen, opvliegers op alle momenten van de dag, wisselende stemmingen, nachtelijk zweten, hartkloppingen, niet kunnen slapen, blaasonstekingen....
En veel plassen :(

Heb nu een preperaat gekocht omdat ik er zelf nogal kierewiet van wordt.

Het enige voordeel is dat ik niet meer menstrueer. Dat dan weer wel, voor de rest is het vooral lastig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:40

Denk dat ik er ook al een aantal jaren tegenaan hang; ben 45 maar herken veel van de klachten die jullie beschrijven: erg last van mijn menstruatie en met name het afgelopen jaar (ene keer heel heftig en andere keer bijna niks; nog wel regelmatig), hartkloppingen, vermoeidheid, last van m'n blaas. Bij mij is het lastig oordelen wat nou waarvan komt: heb ook een neurologische aandoening, maar dat de menstruatie vervelender wordt (nog zacht uitgedrukt) is wel opvallen.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:45

Vraag hoe weet je of je in de overgang bent is daar een test voor?

Ik heb het regelmatig ontzettend warm dat het zweet me ineens uitbreekt.....ook opgezette enkels zeer veel pijn bij menstruatie en ook onregelmatig klinken mij bekend...... (Wordt 33 dus zou wel heel vroeg zijn)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:50

Sandorra huisarts of gynacoloog kunnen bloed prikken. Daarmee kijken ze hoe je hormoon balans is. Bij mij is een langere periode regelmatig geprikt om alles te bekijken.

Ik ben al een jaar of 5 bezig minstens, op zich relatief weinig last. Maar wel mirena die ik al had en die minstens na deze nog een periode moet blijven zitten.

Waar ik vooral last van heb is regelmatige zweet buien. Ben van mezelf al snel zweterig maar dat is wat erger geworden. Verder soms last van warmte, eerder nooit gehad maar nu bij vlagen wel. En mijn harigheid neemt toe. -O- Dat vind ik zelf nog het irritantste.

Wat betreft onrgelmatigheid is hier geen maatstaf omdat ik dat vanaf de eerste dag al heb sinds mijn 10e. Altijd heel veel last gehad vandaar dat ik op 11 aan de pil ben gezet en mirena alweer 14 jaar heb of zo. Was toen dat of baarmoeder eruit. Daar kan ik dus niet van op aan. Vandaar dat ik ook over anderhalf jaar als deze eruit moet nog zeker een periode van 5 jaar ermee moet doen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-08-16 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:53

sandorra schreef:
Vraag hoe weet je of je in de overgang bent is daar een test voor?

Ik heb het regelmatig ontzettend warm dat het zweet me ineens uitbreekt.....ook opgezette enkels zeer veel pijn bij menstruatie en ook onregelmatig klinken mij bekend...... (Wordt 33 dus zou wel heel vroeg zijn)

Je kan bij de apotheek of drogist een test bestellen/kopen; werkt hetzelfde als een zwangerschapstest maar weet niet hoe betrouwbaar die is.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:12

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam - toen ik wat zocht voor een vriendin over de overgang - deze website tegen. Ziet er op zich wel goed uit:

https://overgangsconsulente.com/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:33

Zijn ook speciale vrouwen klinieken. Mijn verzekering vergoedt die als ik wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:52

Marie111 schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam - toen ik wat zocht voor een vriendin over de overgang - deze website tegen. Ziet er op zich wel goed uit:

https://overgangsconsulente.com/

Dank voor de tip!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:09

Door sterilisatie op mijn 21e al in de overgang sinds mijn 41e,baaahh... menstruatie nog regelmatig, gelukkig bijna geen opvliergers maar drijf iedere nacht het bed uit en zin in mijn mannetje...zeg maar 360dagen per jaar nihil. Maar wat het ergste is (vind ik dan) strmmingen en concentratie verlies...zoals portemonnee in de koelkast,weggaan en manlief in huis opsluiten,geparkeerde auto niet terug vinden,enz,enz... zat een tijd aan hormoon pillen. Ik was helemaal hyper en even TE vrolijk... dus ermee gestopt. Laten we nu de natuur maar zijn gang gaan......

..... en hopen dat het eindelijk stopt :-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:38

Ik herken dat de laatste menstruaties veel bloedverlies geven.

Verder heb ik het nog wel eens warm op mijn 55ste - maar horror, nee.

Wel kan goede begeleiding zin hebben: je bent vatbaarder voor 'uitgeputte bijnieren' - dat bewaken scheelt stukken.
En dingen als gewrichten die ontsteken: niet afschuiven op de overgang, gewrichten horen niet te ontsteken.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 08:53

Ik hoop vooral dat de menstruatie snel stopt. Daar ben ik echt zo klaar mee :roll:
Uit het niets zit alles onder. Echt, je wilt niet weten hoe mijn matras eruit ziet :x
Het is al erg onregelmatig. Soms blijft 2½ maand weg, soms na 3 weken is het er alweer.

Voor het vocht in mijn enkels heb ik een paar telefoonboeken onder het voeteneind van mijn matras gelegd. Hopelijk doet dat iets. Dat moest ook toen ik zwanger was, dus waarom nu niet? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:59

Ik ben zelf nu 45 en slik de pil sinds een jaar weer omdat ik zulke heftige klachten kreeg bij ovulatie en bij menstrueren. Het was dat of mijn baarmoeder eruit...

Maar ik weet nog van mijn moeder, dat zij ook de pil heeft geslikt, toen ze in de overgang kwam. Dit schijnt toch de ergste overgangsklachten te reduceren...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:00

Ik ben bang dat ik ook begonnen ben. Ben net 41 jaar oud, maar ineens onregelmatig, nachtelijk zweten enz enz....:(

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 09:07

Ik wordt eind dit jaar 50, dus dat is vrij "normaal". Ik slik al ruim een jaar de pil niet meer. In het begin nog keurig regelmatig en ineens bleef het 2 maanden weg. Was even bang dat ik zwanger was, maar dus niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:13

Ik weet het gewoon niet. Ik word over een maand 51, heb jarenlang de prilpil gebruikt, maar daar ben ik vorig jaar in januari mee gestopt. Al die jaren geen menstruaties gehad, heerlijk trouwens.

En niks, nooit meer ongesteld geworden, maar ook geen overgangsverschijnselen als opvliegers.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 12-08-16 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:25

Hier nog eentje: al erg vroeg bij mij begonnen. Inmiddels een paar jaar verder (ben nu 40). Ben al jaren niet meer ongesteld en had ook last van hevig nachtelijk, maar ook overdag, zweten/opvliegers. Slecht slapen en dergelijke. Zelfs nog inwendig laten onderzoeken bij de gynaecoloog. Sinds ik nu bijna een jaar Ymea slik, heb ik geen last meer van nachtelijk zweten. Ik neem er alleen eentje in de ochtend, omdat als ik een tweede later op de dag neem ik niet meer kan slapen. Maar dat is per persoon natuurlijk verschillend. Ik vind het heerlijk dat ik niet meer ongesteld ben en ik had sowieso op deze late leeftijd geen kinderwens meer, dus ik vind het helemaal niet erg. Het is alleen erg vervelend dat ik elke dag mijn kleding moet wassen, omdat ik zo zweet. Maar als dat het ergste is, dan mag ik nog in mijn handen knijpen vind ik zelf.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 09:32

Heerlijk niet meer ongesteld. Ik kan niet wachten ;)
Ik heb ook mega buikpijn. Echt, het lijkt soms wel of er iemand heel hard in mijn eierstokken knijpt. Brrr. * telt de dagen af
Zweten heb ik ( nog) geen last van.