Ervaringen gebroken heup

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6870
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Ervaringen gebroken heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 19:10

2 weken terug heb ik samen met mijn paard een nare val gemaakt. Mevrouw maakte een glijerd in stap en kabam, daar lagen we. Paardlief stond gelijk op 3 benen, maar had achteraf gelukkig niks.
Ik daarentegen wel... heup gebroken. Auw. Na een jaar frozen shoulder een hele hoge pijngrens ontwikkeld gelukkig dus niet flauwgevallen ofzo.

Naar het ziekenhuis en in de avond geopereerd: pin in heup en 10 weken revalideren.

Omdat ik voorlopig niet heel erg mobiel ben zoek ik lotgenoten

Wie heeft ook zijn heup gebroken en hoe was jouw traject?

jeetje77

Berichten: 3545
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:27


maxie

Berichten: 2226
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:34

Niet helemaal gelijk maar heb mijn bekken gebroken op 2 plaatsen na een val.
Heb 6 weken rust gehad. Onbelast bewegen.
Daarna heel rustig aan gerevalideerd tot ik weer mijn volledige gewicht erop kon zetten. Alles bij elkaar heeft dat zeker 4/5 maanden geduurd voordat ik weer mijn kracht terug had.
Na 8 maanden kon ik weer een beetje paardrijden.
Laatst bijgewerkt door maxie op 19-04-22 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet
Berichten: 2643
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Ervaringen gebroken heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:43

Hier bijna precies een jaar geleden geen heupbreuk maar een dubbele bekkenbreuk. 6 weken plat, daarna lange revalidatie. Na 5 maanden was breuk nog steeds niet geheeld. Na 8 maanden eindelijk zo goed als en inmiddels kan ik alles weer. (Al moet ik wel het paardrijden nog oppakken).

Positieve was dat ik vrij snel wel pijnvrij was en bij mij vooral echt spierverlies was. Dus vooral onpraktisch maar geen echt lijden.

Als je je ei kwijt wil, mijn inbox staat open.

Natascha

Berichten: 6870
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:53

Zo, die bekken breuken zijn ook heftig zeg. Heb net mijn eerste controle gehad. Nietjes zijn eruit en ik mag meer gaan oefenen. Zit vrijdag op 3 weken. Nog even te gaan dus.

Ir111

Berichten: 12108
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ervaringen gebroken heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:11

Wat voor fractuur heb je precies hoe is het gerepareerd? Mag je het al belasten?

leintje_

Berichten: 4229
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:26

Ook niet helemaal hetzelfde, maar toch ook wel gelijkaardig, maar ik ben vorig jaar gevallen tijdens het skeeleren en het gevolg was een femurschachtfractuur (chique woord voor een gebroken dijbeen) in mijn linkerbeen. Ik ben de dag na het ongeluk geopereerd en toen is er een pen in mijn been gezet en zijn de losse fragmenten vastgezet met cerclages. Ik heb destijds ook een topic geopend, daar is het verhaal wat uitgebreider [MWS] Gebroken bovenbeen

Lang verhaal kort, ik ben nu bijna 10 maanden op weg en ik kan bijna alles weer. Ik heb 7 weken onbelast gelopen met krukken. In die 7 weken heb ik wel wat passieve oefeningen gedaan die ik van de fysio heb gekregen. Mijn eerste controle was dus na 7 weken, toen zijn er ook foto's gemaakt en mocht ik beginnen met het belasten van mijn been, dus eerst belast met 2 krukken, daarna met 1 kruk en uiteindelijk zonder krukken. FSpierafbraak is bij mij het grootste probleem, ik kon bijvoorbeeld na 6 maanden pas fietsen omdat ik mijn knie niet ver genoeg kon buigen. Het heeft bij mij ook wel even geduurd voordat ik echt pijnvrij kon lopen en ik het durfde om mijn ene kruk thuis te laten als ik langere stukken moest wandelen. Dat had ermee te maken dat ik eind november/begin december een flinke terugval heb gehad, maar ook met het feit dat ik mijn goede been extra belastte om het krachtverlies te compenseren. Dat zie je bij mij nog steeds wel, ik loop bijvoorbeeld met een hupje en vang/ving (mijn fysio en ik weten op dit moment niet goed of ik met dat hupje loop door krachtverlies of doordat ik het mezelf heb aangeleerd, waarschijnlijk het laatste) het krachtverlies op met mijn rechterbeen (wat ook de nodige klachten met zich meebrengt), met kruk liep ik in ieder geval recht en dat was wat aangenamer voor mijn rug en andere been.
Mocht je vragen hebben, je mag ze altijd stellen, ondanks dat mijn fractuur niet precies hetzelfde is. Heel veel succes met je revalidatie :)

Uiteindelijk is het toch nog een lang verhaal geworden, sorry :Y)

leintje_

Berichten: 4229
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:28

Hoe gaat het nu met je TS? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:44


Natascha

Berichten: 6870
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 21:19

Oops, heel bericht getypt en vergeten te posten (blond).
De heup gaat goed, met 6 weken liep ik met 1 kruk en met 7 weken was m'n bot helemaal genezen. Toen ben ik weer zonder krukken gaan lopen.
Heb gisteren voor het eerst weer even op m'n paard gezeten (12wkn) voelde heel raar en onwennig, maar was niet pijnlijk.
Het enige dat nu nog pijnlijk is dat is mijn knie. Overbelast met iets te fanatiek oefenen. Super dom, maar dat zal ook wel weer over gaan.

Anoniem

Re: Ervaringen gebroken heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:22

Wat goed! Dat is een goed begin van een voorspoedig herstel.

jeetje77

Berichten: 3545
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Ervaringen gebroken heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:41

Dat klinkt goed. Succes met je verdere herstel.