Hoe lang out na coloscopie en gastroscopie?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Hoe lang out na coloscopie en gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 10:18

Even een dringende vraag.

Ik onderga 25 mei een coloscopie én een gastroscopie op hetzelfde moment, ik ga hiervoor onder een roesje. Ik heb een kamer in het ziekenhuis moeten boeken voor de dag zelf, maar mag daarna weer naar huis als de verdoving is uitgewerkt. Normaal ging ik pas twee dagen erna terug gaan werken, maar mijn bazin vraagt me net of ik 26 mei kan invallen. Mijn vraag is dus, gaat dit? Hoe verliep het herstel bij degene die dit een keer ondergingen? Ik werk in een restaurant, dus fysiek ook zeker niet de minst zware job.

friendly

Re: Hoe lang out na coloscopie en gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:32

Ik zou het sowieso niet doen. Risico is dat je “ja” zegt, het blijkt tegen te vallen en je niet kan werken. Dan moet je je weer afmelden en worden ze wellicht niet blij van. Als je nu “nee” zegt is er nog genoeg tijd voor je werkgever om iemand anders te vinden.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:35

In principe kan je gewoon de volgende dag werken hoor. Je bent waarschijnlijk niet onder algehele narcose, dus je bent niet echt “out” maar meer “slaperig” als het goed is. Ik zou geen probleem zien om de volgende dag te werken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:37

Als je dit al vaker aan de hand hebt gehad: hoe voel je je normaliter de dag na het onderzoek?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:37

Mijn ervaring is dat je darmen de dag erna nog wel aardig van slag zijn. De verdoving stelt niet zoveel voor, die is aan het einde van de dag echt wel uitgewerkt en heeft daarna ook geen bijwerkingen meer. Maar ik zou niet gaan werken omdat je waarschijnlijk nog niet fit bent.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 10:37

Mindim schreef:
Als je dit al vaker aan de hand hebt gehad: hoe voel je je normaliter de dag na het onderzoek?

Nee, ik heb dit nog nooit laten doen dus kan het ook niet weten, vandaar dus ook de vraag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:47

CalipsoLover schreef:
Mindim schreef:

Nee, ik heb dit nog nooit laten doen dus kan het ook niet weten, vandaar dus ook de vraag :+

Oh excuus, dan lees ik het verkeerd, er staat dat je normaal pas na twee dagen erna terug ging werken, dus ging er vanuit dat je dit al vaker had gedaan.
Citaat:
Normaal ging ik pas twee dagen erna terug gaan werken

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:52

Na mijn bronchoscopie was ik meerdere dagen van de leg, dus heb de rest van de week niet gewerkt. Was ook niet verantwoord om in een auto te stappen, in mijn geval. Het is waarschijnlijk per persoon verschillend. Ik zou nog geen 'ja' tegen je werkgever zeggen en het onderzoek en je gesteldheid daarna eerst rustig afwachten. Het zijn niet zomaar 'onderzoekjes', tenslotte.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:55

TS, kun je het niet aan je arts vragen? In mijn ervaring weten artsen heel goed wat de lichamelijke impact van zo'n onderzoek is (en of je een dag later weer kunt werken of niet).

En bij twijfel zou ik zeker niet instemmen met werken op 26 mei. Als het herstel t.z.t. meevalt kun je altijd nog op de dag zelf bijspringen als dat nodig is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 11:01

@Mindim: Ja inderdaad, normaal gezien ging ik pas twee dagen erna gaan werken maar nu heeft mijn bazin gevraagd of ik de dag erna kan invallen :o

@Leeslampje: is via het ziekenhuis, ik heb geen nummer van de arts zelf. Wou dus eerst hier even onderhoren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:04

Ik gok dat Calipsolover uit België komt en het er daarom een beetje krom staat voor ons Nederlanders :P

Mijn schoonmoeder krijgt toevallig binnenkort hetzelfde onderzoek en volgens de arts kan ze de volgende dag gewoon alles weer.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:06

CalipsoLover schreef:
@Leeslampje: is via het ziekenhuis, ik heb geen nummer van de arts zelf. Wou dus eerst hier even onderhoren.

Anders de poli even bellen? Dan kun je ook bij je baas aangeven wat het advies van het ziekenhuis is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:11

Enige advies wat ik kreeg na de gastro was om niet zelf naar huis te gaan alleen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:12

Ik zorg altijd dat ik de dag erna niks heb, maar eigenlijk voel ik me altijd goed genoeg om te kunnen werken. Ik zou even met je arts overleggen. Die weet het het beste.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 11:14

purny schreef:
Enige advies wat ik kreeg na de gastro was om niet zelf naar huis te gaan alleen.

Dat is ook het enige dat ik gehoord heb, en niet autorijden de dag zelf.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:25

Ik heb meerdere keren een coloscopie gehad en mij is de eerste keer aangeraden om de dag erna vrij te nemen. Daar ben ik nog steeds blij mee.

De eerste paar keren heb ik totaal geen last gehad van het onderzoek. Wel was ik wat sloom en licht in mijn hoofd na het onderzoek, de dag daarna ook nog een beetje. De laatste keer was ik niet weg tijdens het onderzoek en was het wat oncomfortabel. Daar ben ik wel 2 dagen niet helemaal lekker van geweest.

Het was heel minimaal hoor, na een dag rustig aan doen was ik er weer :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:29

Mijn vader heeft het afgelopen maanden 2 keer gehad. Hij voelde zich kiplekker de dag erna. Kon op de uitslaapkamer alweer volop genieten van zijn broodje en was in de avond alweer in de tuin aan het werk. Dag daarna nergens last van.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:35

Ik heb een paar maanden geleden een gastroscopie gehad en had van tevoren aangegeven een roesje te willen. Echter in het ziekenhuis vertelden ze mij dat je met een roesje niet "weg" bent maar dat het alleen helpt om rustig te blijven. Ook zou ik als ik voor een roesje koos, geen keelverdoving krijgen. Uiteindelijk voor de keelverdoving gekozen en niet voor het roesje. Was het vervelend? Ja, fijn is anders. Zou ik een volgende keer voor een roesje kiezen? Nee. Uiteindelijk duurde het maar kort en was het ook wel te doen. Maar uiteraard was dit alleen een gastroscopie en niet samen met de colonscopie. Wel was het advies om, na een roesje 24 uur niet achter het stuur te gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:36

Ik heb tientallen keren die onderzoeken gehad, maar het kan wel een beetje verschillen.

Hoe laat krijg je het? Als je vroeg aan de beurt bent, heb je nog de hele dag en kan je dag later gewoon alles doen. Ben je laat aan de beurt heb je wel een beetje tijd nodig om je roes uit te slapen.

Mijn oude arts gaf me een mix en was ik echt compleet weg, maar moest ook goed uitslapen.

Een paar jaar geleden lukte de gastro niet en hebben ze veel bijgespoten. Toen ben ik ook best even suf geweest.
Daarop onderzoek met propofol gehad en daar eigenlijk 0,0 last van daarna. Staan onderzoeken met propofol ook om bekend, maar vraagt dus wel een anesthesist naast je bed.

Laatste colonoscopie en gastro kreeg ik een vreemde arts en die was nogal een ruw. Het was echt een licht roesje. Naar huis niet alles kunnen herinneren, maar daarna alles weer gewoon gedaan.

Autorijden een dag later kan, maar zou zelf verantwoordelijkheid nemen hoe je je voelt. Bij twijfel; niet doen. Zelfde als met machnies werken of echt hele belangrijke beslissingen. Ben je fit en oke, kan alles. Heb je twijfel; niet doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:37

Alvaron schreef:
Ik heb een paar maanden geleden een gastroscopie gehad en had van tevoren aangegeven een roesje te willen. Echter in het ziekenhuis vertelden ze mij dat je met een roesje niet "weg" bent maar dat het alleen helpt om rustig te blijven. Ook zou ik als ik voor een roesje koos, geen keelverdoving krijgen. Uiteindelijk voor de keelverdoving gekozen en niet voor het roesje. Was het vervelend? Ja, fijn is anders. Zou ik een volgende keer voor een roesje kiezen? Nee. Uiteindelijk duurde het maar kort en was het ook wel te doen. Maar uiteraard was dit alleen een gastroscopie en niet samen met de colonscopie. Wel was het advies om, na een roesje 24 uur niet achter het stuur te gaan.

Ik heb de laatste in December gehad en roesje EN keelverdoving.

Maar het verschilt echt enorm per ziekenhuis en arts. Heb de onderzoeken inmiddels in 5 ziekenhuizen gehad en het gaat soms net even anders hier of daar.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:40

Vorig jaar een gastroscopie gehad, met keelverdoving en een roesje.

De keelverdoving was echt heel smerig, het roesje merk je verder niet echt wat van. Hoe lang ik er van out ben geweet, durf ik niet te zeggen. Toen ik eenmaal wakker begon te worden was ik daarna met ongeveer 20 minuten goed wakker. Daarna ook verder nergens meer last van gehad.

Echter met een coloscopie kan ik mij voorstellen dat je darmen inderdaad wat van de rel zijn, dus ik denk dat je daar eerder last van gaat hebben dan van het roesje

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:44

Ik zou aanraden om niets af te spreken voor de dag erna. Sowieso mag je (normaal gesproken) binnen 24 uur na het roesje niet aan het verkeer deelnemen. Het is wisselend hoe ik mezelf na het onderzoek (colonscopie / regelmatig gehad) voel, ligt er ook een beetje aan wat ze aantreffen. Ik houd in ieder geval altijd 1 a 2 na het onderzoek vrij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:46

Van een roesje ga je niet out. Maar ik zou de dag erna niet gaan werken. Je bent ws wel wat suffig, ook omdat je best een tijd niet mag eten neem ik aan voor het onderzoek?
En je hebt je al afgemeld voor die dag toch, ook niet voor niks.
Ik vind het eerlijk gezegd een rare vraag van je werkgever.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 12:22

Mijn werk is vlakbij, dus deelnemen aan het verkeer ben ik sowieso niet van plan de dag erna. Ik werk maar 3 dagen in de week, dus ik was niet afgemeld maar gewoon niet ingepland. Werkgever weet niet van de ingreep.

Ik stuur even een berichtje naar mijn huisarts.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:23

Het ligt er denk ook aan wat voor werk je doet.

Hier thuis werken, administratieve taken zal misschien makkelijker zijn dan een beroep waar fysiek meer van je verwacht wordt.