Oorlel 'ontstoken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Oorlel 'ontstoken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 12:59

Hoi bokkers,

Ik zit met een klein 'probleempje'.
Mijn gaatje van mijn oorlel voor mijn oorring is wat ontstoken.
Nu, ik sloeg niet meteen alarm omdat ik aan die kant een aantal jaar geleden in mijn haast een oorring verkeerd gestoken heb en binnenin het gaatje een wondje heb gecreëerd dat niet echt goed is hersteld denk ik.
Daarom, elke keer als ik oorringen draag staat het wat dikker en pijnlijker en is er een heel klein beetje opgedroogd pus dat ik er uit haal(dat ontstaat als allergische reactie op oorringen denk ik). Ik draag daarom erg weinig oorringen.

Maar nu heb ik 3dagen na elkaar verkeerde oorringen gedragen of per ongeluk toch weer een stukje verkeerd gestoken, het werd namelijk toch wat dikker en ontzwelde (is dat een woord >;) :') ) niet echt en kwam er wat vocht uit. En nu ook met een heel klein beetje bloed.

Wat doe ik hier het beste aan? Ik heb niet meer van die ontsmetting voor wanneer je net gaatjes hebt laten steken (aangezien ik er al 12jaar heb :+ ) en voor de rest weet ik eigenlijk niet wat nuttig is.

Alvast bedankt!

benangelique

Re: Oorlel 'ontstoken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:02

Gewoon even sterilon halen en zowel je oorlel als oorbel ontsmetten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:03

Knopjes ontsmetten met sterilon en je oor zelf ook ontsmetten, evt. met alcohol (prikt!).
Ik zou de knopjes een paar weken laten zitten en af en toe draaien, net alsof ze net geprikt zijn.
Als je er niks indoet, dan groeien de gaatjes dicht en als je veel wisselt steek je het telkens weer kapot.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:04

Precies, Sterilon! Werkt voor mij ook altijd goed. En goed schoon/droog houden, en liefst een niet te strakke oorbel (dat je oor eventueel wat dikker kán worden zonder dat ie ''strak'' gaat zitten. Laatste wat je wilt is namelijk dat het ''ingroeit'', dat heb ik eens gehad...).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:05

Met gewoon ontsmet om de paar uur je oorlel deppen met een oorstokje of watje (of gewoon spuiten, maar dat zit dan soms in je oor en dat kriebelt) en best ook je oorbellen eens ontsmetten inderdaad.

Ik zou wel nu even oorbellen dragen, zodat er niets dichtgroeit oid. OElas demo_love zegt dus :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:10

Oké bedankt, dan ga ik zo even naar de winkel!

Ik had vroeger van die hele mooie simpelen gouden oorringen en die kan ik gewoon inlaten, maar ik ben er een kwijt. Ga toch terug moeten investeren in nikkelvrije en zilveren oorringen, zodat dit niet weer gebeurd. Een kijken wat ik nog heb liggen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:13

Ik heb hier zelf ook last van, zolang het geen zilver/goud/staal is :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 16:23

Geen sterlion gevonden, het is gewone alcohol geworden. Met wattenstaafje wat gekuist en daarna zoals hier gezegd is oorbel (die ene gouden die ik nog heb :+ ) ontsmet en er in gestoken. En ja, hij was al iets dichtgegroeid achteraan, dus gelukkig dat ik hem er nog doorkreeg :Y)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:03

Kon geen recenter topic vinden, dus dan maar hier :')

Ik heb sinds juni mijn tweede gaatjes laten schieten en eergisteren heb ik voor het eerst nieuwe oorbellen ingedaan. Bij mijn ene oor is er niks aan de hand, maar bij mijn andere oor is het volledig gaan ontsteken (lees: rood, dik, bloed, vocht). Momenteel zit het gaatje dicht lijkt wel (opgedroogd pus ofzo? :+), en zit er een dikke bult aan de achterkant. What to do? Ik heb mijn oorbel al uitgedaan en m'n oor ontsmet, maar ben bang dat ik er straks geen oorbel meer in kan krijgen of dat de bult extreem wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:04

Oorbel had je beter in gelaten! Verder zoveel mogelijk vanaf blijven, niet aan zitten prutsen/voelen/whatever. 1 of 2 keer per dag met zeezoutoplossing schoonmaken en verder afblijven.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:05

Zou ik hem dan straks weer in moeten doen? Ik las op internet dat ik de oorbel direct uit mn oor moest halen bij ontsteking :?

Edit: ik moest de oorbel trouwens ook wel uitdoen, gezien de hoeveelheid pus en bloed die rond mn oorbel ophoopte. Terugdoen zou me laten huilen gezien de pijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:10

Als je hem eruit haalt met een ontsteking kan het dichtgroeien en is het een ingekapselde ontsteking. Dat hou je dus het beste open :) Maar laat het er nu maar uit.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:11

Oh no! Daar was ik al bang voor, ik wil écht niet dat 'ie dichtgroeit :(

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:19

Zeezout is een hele goede tip.
Las hierboven veel sterilon, maar ook dát kan een oor irriteren als je er gevoelig voor bent,
Ik zou het oor even een beetje tot rust laten komen ( ondertussen lekker een paar keer per dag je oor in een kopje aangemaakt zeezout hangen )

Zo gauw het weer kan zou ik direct de juiste oorbel er weer in doen.
Zo lang de ontsteking er zit en je verzorgt je oor zoals beschreven zal het niet zo snel dicht groeien.
Wanneer het genezingsproces is ingezet zal het oor snel dicht gaan.
Dat moet je even voor zijn.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:34

RaafSmits, ik zou niet weten wanneer ik eigenlijk weer fatsoenlijk een oorbel in kan doen. Het ziet er niet echt goed uit zo namelijk. Is het een optie om mijn oor dan te weken in zeezout/met alcohol zodat het gaatje wat zachter wordt en dat vieze 'vliesje' of wat het ook is makkelijk doorprikbaar is? Of zorg ik dan juist voor problemen?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:40

Alleen oorbellen van echt goud of zilver indoen tot het helemaal genezen is. Als je niks in doet gaat het (gedeeltelijk) dichtgroeien en dan moet je dat weer doorprikken en heb je meer kans om scheef te prikken. (soms gaat van achter naar voor doorprikken makkelijker). Gaatje en oorbel ontsmetten met sterilon. en zorg dat je oorbel niet te strak tegen je oor zit als hij dik is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:10

Cocodox schreef:
RaafSmits, ik zou niet weten wanneer ik eigenlijk weer fatsoenlijk een oorbel in kan doen. Het ziet er niet echt goed uit zo namelijk. Is het een optie om mijn oor dan te weken in zeezout/met alcohol zodat het gaatje wat zachter wordt en dat vieze 'vliesje' of wat het ook is makkelijk doorprikbaar is? Of zorg ik dan juist voor problemen?

Ja, precies dat moet je doen.
Door het gaatje kan rommel er uit en het zout zijn werk gaan doen om de boel te reinigen.
Ook maakt het het oor wat zachter.
Zo gauw je merkt dat het oor minder dik is kan je ook de oorbel weer doorsteken.
Het is misschien handig om niet meteen een oorbel te nemen met een vleugeltje er achter, omdat je deze nu eenmaal aan moet drukken zodat er weer spanning en irritatie op het oor komt.
Beter is een oorbel te zoeken waar je tegen kan en dan iets van een ringetje of zo, dat wél makkelijk in te doen is, maar het oor aan de achterkant niet irriteert.

Je kan ook gewoon doorgaan met de zoutbaden als dat ringetje er in zit, net zo lang tot je oor weer de normale vorm heeft en prettig voelt.
In principe moet dat met een dag of twee al véél beter zijn.
Zelf heb ik opgerekte oorlellen, dus ik heb e.e.a. aan "ervaring "met dit soort dingen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:36

Ik had ook vreselijk last van ontstoken oren en lak al jaren mijn oorbellen met blanke nagellak. Heel veel van de reacties die hier al beschreven zijn komen door overgevoeligheid voor het metaal, ook voor de speciale knopjes die je krijgt als je gaatjes laat schieten, of door zilveren oorbellen. Als je de oorbel erin laat zitten wordt het alleen maar erger! Uitdoen die boel en goed ontsmetten! Pas weer oorbellen indoen als de ontsteking weg is.

Ik lak alleen het deel dat met mijn oor in aanraking komt. Je merkt vanzelf als de lak aan vervanging toe is omdat hje dan weer dikke oren krijgt.

Succes!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:45

DeniseES schreef:
Ik heb hier zelf ook last van, zolang het geen zilver/goud/staal is :j

Dat! Alleen heb ik óók met (edel)staal, nikkelvrije en hypoallergene oorbellen. Echt alleen zilver en goud/verguld gaan goed. Het begint met jeuk en roodheid (echt binnen 5 minuten), dan wordt het dik en warm, doe ik ze dan niet uit ja dan wordt het nóg dikker en krijg ik pus.

Dus goed ontsmetten en geen niet verzilverde / vergulde oorbellen meer dragen.
En zou nu juist wél oorbellen in doen, anders groeit het dicht.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:49

Maar volgensmij moet ik dan al het een en ander doorprikken als ik het 'gaatje' zo bekijk en de bult erachter voel... Ik weet echt even niet waar ik verstandig aan doe. Ik heb momenteel geen zeezout hier, alleen alcohol...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:00

Cocodox schreef:
Maar volgensmij moet ik dan al het een en ander doorprikken als ik het 'gaatje' zo bekijk en de bult erachter voel... Ik weet echt even niet waar ik verstandig aan doe. Ik heb momenteel geen zeezout hier, alleen alcohol...

Geen alcohol gebruiken, kan je huid gruwelijk gaan irriteren, zeker als je al zo gevoelig bent.
Gewoon in warm water weken kan ook al helpen, desnoods met een béétje soda/zout.
Niet in gaan prikken zelf, niet te veel rotzooien.
Er staan op internet legio foto's van mensen waarbij het gruwelijk is mis gegaan.....maar die moet je nu maar even niet opzoeken.

Het lijkt zo simpel.......gaatjes......oorbellen.........maar dat is het niet.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:30

Ik heb dit nooit gehad en dit topic is oud dus hoop op reactie!

Heb 3 a 4 weken geleden nieuwe oorbellen geschoten (heel slecht ik weet het :')) alleen bloed het nu heel erg en is het opgezwollen aan een kant. Geen druk of echt pijn als ik er aan zit of sowieso al. Hoe kan het nou dat het zo heftig bloedt?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:05

Fotolijstje een oor kan echt super hard bloeden! Zoals een tong/mond/wenkbrauw :j
Mijn nichtje heeft een paar maanden geleden bovenaan in haar oor een gaatje laten steken (of schieten, dat weet ik niet meer) en je had haar hoofdkussen moeten zien na de eerste nacht, er leek net een varken op geslacht!

Ik heb zelf meerdere gaatjes, en eentje is echt een verloren zaak. Dat heb ik ruim 15 jaar, en ik draag al bijna even lang geen oorbel in dat gaatje. En het blijft ontsteken! Zowat om de 2-3 maanden komt er een zwelling opzetten, en moet ik er "vuil" uitduwen. Ik zeg vuil omdat het geen pus is. Met het gaatje er onder is niks aan de hand, het gaatje er boven is een eeuwigheid geleden al dicht gegroeid.

Bij het laten zetten en 10 jaar later een ontsteking van mijn navelpiercing: lauw water + zout. Werkt als een tierelier. Ik weet alleen niet hoe je dat met een oor moet aanpakken haha, bij de navelpiercing heb ik een shotglaasje gebruikt.