Moeite met opstaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Jodym

Moeite met opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 07:11

Dag lieve bokkers.

Ik heb moeite met opstaan en het word frustrerend.
Ik sta op werkdagen om 6.10u op en stap 07.00u in de auto. Werk is helaas een stukje rijden.

Op vrije dagen sta ik op wanneer m’n zoontje wakker is. Maar zelfs om 8.30u kan ik nog slecht m’n bed uit komen…

Maar ik heb zoveel moeite om dat bed uit te komen, en wat het nou is? Geen zin om wat te moeten doen? Geen energie en/of even niks moeten is zó lekker…

Heeft iemand de tip? :D

ღ The words love, hope and dreams are synonymous with horses.ღ

lies_sparkle

Re: Moeite met opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:13

Hoe laat ga je slapen? En dan echt slapen, niet in bed nog iets liggen doen (door telefoon scrollen, lezen, etc)

Hoe oud is je zoontje?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:14

Misschien even bloed laten prikken? Misschien kom je iets tekort?

Insta: Jiphetdwergteckeltje en hetlevenvanted

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:18

wanneer ik overdag teveel koffie drink of 's avonds nog vettig eet, dan heb ik hier ook last van. misschien komt het door iets dat je eet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:22

Wanneer je wakker bent meteen uit je bed komen?
Gewoon wat strenger voor jezelf zijn? Ik zie het probleem niet? :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:26

Oh heel herkenbaar terwijl ik wel echt een ochtendmens ben.
Ik had een vitamine D tekort en als ik de supplementen neem kom ik bijna springend mijn bed uit. 2 dagen vergeten en ik ben niet vooruit te slepen. Er is dan niks veranderd in koffie inname, bedtijd enz.
Wellicht even laten checken? Zou het niet aandurven op eigen houtje maar wat doen!

Live your dreams

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:28

Probeer om op vaste tijden te gaan slapen en op te staan. Doordeweeks ga je eerder slapen zodat je ( over het algemeen) genoeg uren slaapt om uitgerust wakker te worden.

Ik heb vrij ernstige vitamine D tekort. Ik slik dat op recept bij ( na bloed controle ) en dat helpt ook echt wel goed. Ik voel mij fitter en heb weer zin in de dag.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:29

Om ‘fit’ wakker te worden is het misschien eens handig om uit te rekenen hoe laat je gaat slapen en hoe laat je wakker wordt. Mensen slapen in cyclussen van 90 minuten en als je daar midden in wakker wordt, ben je meer vermoeid:

https://www.bonusan.com/nl/nieuws/kom-m ... laapcyclus

Hoe is het de minuten nadat je wakker wordt? Ik heb ook altijd even koffie nodig om écht wakker te worden, maar daarna gaat het wel. Je hoeft heus niet zingend je bed uit te komen en misschien ben je gewoon niet zo’n ochtend mens, maar als je echt dood vermoeid je bed uit komt zou je ook nog eens naar de kwaliteit van je bed kunnen kijken. Veel succes!

Onderschrift

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:32

Het eerste wat in mij opkomt is 'hoe laat ga je slapen'. En daarnaast, heb je zin in de dag die gaat komen?

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:36

Heel herkenbaar, terwijl ik zelf wel echt een ochtendmens ben. Naast wat er al genoemd is;

- een wake-up light heeft mij heel erg geholpen met prettiger opstaan. Het licht in de kamer gaat gewoon langzaam aan en dan ben ik veel meer geneigd om uit bed te komen.

- zit je verder wel goed in je vel? Als ik me bijv. somber of gestressed voel heeft dat instant gigantische invloed op of ik m’n bed uit kan komen in de ochtend. Als er deadlines aankomen op werk, een confronterend gesprek met iemand die dag oid. dan wil ik echt echt ECHT mijn bed niet uit die dagen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:54

Hier heeft een wake up light en op tijd naar bed gaan wonderen gedaan

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:57

Mijn tip: baan zoeken waarvoor je niet vroeg hoeft op te staan.
Ik HAAT opstaan, van regelmatig vroeg opstaan wordt ik gewoon letterlijk ziek. Dat was als kind al zo en dat is nooit beter geworden.
Een baan met een strikte begintijd waardoor ik vroeger dan 6:30-7:00 op moet die ik mezelf gewoon niet meer aan :+

Een wake-up light is voor mij ook een uitkomst anders wordt ik eerst na 9 uur een beetje wakker :')

Maar ongeacht of ik uit kan slapen of niet, opstaan blijft niet mijn hobby.
(Ik slaap meestal 9 uur op een nacht)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:05

Inderdaad, hoe laat ga je slapen?

En ik zet mijn wekker op het allerlaatste moment dat ik er uit moet. Dan weet ik dat ik geen tijd te verliezen heb en dus echt er per se uit moet. Dat maakt het makkelijker. En op tijd in de avond, dan ben je in ieder geval iets fitter.

Niet perfect is ook goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:28

Eerder naar bed zou ik zeggen. Als je slecht wakker kunt worden dan heb je nog slaap en kom je waarschijnlijk slaap tekort.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:47

Ik check altijd meerdere dingen:

- slaap ik genoeg? (+/- 8 uur)
- ben ik actief bezig geweest?
- heb ik stress om iets?
- hoe lang ben ik al moe bij het opstaan?
- eet ik genoeg/ gezond?

Die punten had ik dus allemaal gechecked en daar zat het bij mij niet verkeerd.
Bleek na bloedprikken dat ik bloedarmoede had. Al was ik de hele dag door ook moe, dus niet per se dat ik alleen mn bed niet uit wilde/ kon komen.

Dus als je echt geen reden kunt vinden, laat je even nakijken bij je huisarts :)

:wave:

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:11

Ik ben kerngezond, slaap voldoende en heb alsnog moeite met opstaan - gewoon omdat ik het heerlijk vind in mijn bed :D. Ik ben gewoon geen ochtendmens. Heb wel gekozen voor vroege werktijden (07:15 u beginnen) zodat ik ook vroeg kan stoppen en zo in de winter ook nog wat daglicht meemaak, maar het blijft vervelend, dat opstaan. Je hoeft niet altijd wat te mankeren om een hekel aan opstaan te hebben. Het lukt me altijd (ik denk in de ochtend altijd "het moet tóch"), maar mijn hobby zal het nooit worden, dat vroege opstaan.

Extremely rare and Beyond Compare

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:33

Maar er zit een verschil in een hekel aan opstaan hebben en gewoon echt de energie missen.
Al merk je dat laatste natuurlijk ook gedurende de dag. En dat is ook hetgeen waaraan ik merk dat het niet tussen mijn oren zit.

Trouwens, caffeïnegebruik kan er ook voor zorgen dat je je moe voelt. De precieze uitleg weet ik niet. Maar merk bij mezelf dat ik echt flink vermoeid kan raken als ik gemiddeld genomen veel koffie drink. Wat dus ook er voor zorgt dat ik al moe ben voor de dag überhaupt begonnen is.

:wave:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:23

Ik ben ook echt zoooooooooo blij dat mijn dochter al sinds de geboorte al snel doorsliep en ook rustig tot 9 uur doorsnurkte, opstaan maakt mij echt geen leuk mens _O-

Ik heb heel kort een baan gehad waarvoor ik standaard om 6 uur moest opstaan. Ik werd er letterlijk echt naar van ondanks voldoende uren. Op de duur ben ik gaan slaapwandelen om mijn wekker uit te zetten die ik achterin de kamer had 8)7
Eerst dacht ik dat ik het gewoon vergeten was, maar na 3x te laat wakker moest ik toch heus concluderen dat mijn hele wezen zich tegen dat tijdstip verzette :=

Dus sorry TS, geen tips

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:30

Cayenne schreef:
Wanneer je wakker bent meteen uit je bed komen?
Gewoon wat strenger voor jezelf zijn? Ik zie het probleem niet? :+

Dit is echt het soort commentaar dat je altijd krijgt van mensen die dit compleet niet kennen of snappen. Ik ben 37 en in mijn hele leven ben ik mss 4 of 5 keer moeiteloos opgestaan, en dit was bij zeer belangrijke uitjes zoals Disneyland. De tweede keer is het effect alweer voorbij.
Ik heb er mij bij neer gelegd. Ik ben een enorme nachtuil en blijf graag eeuwig wakker maar eens ik in bed lig wil ik er niet meer uit. Ik zet altijd meerdere alarmen, snooze heel erg lang.

Ik ken alle theorie en heb denk ik alles geprobeerd. Soms werkt het gewoon niet zo. Opstaan zal voor mij altijd vreselijk zijn.

Edit: het heeft bij mij ook niets te maken met hoeveelheid slaap of kwaliteit daarvan. Ik heb meestal erg veel energie en ben erg actief. Het is echt dat opstaan dat niet wil.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:34

Ik sta ook niet graag op maar bij mij persoonlijk helpt het wel om op te staan als de wekker afloopt of als ik wakker ben. (Behalve midden in de nacht natuurlijk)
Als ik blijf liggen en snoozen voel ik me de rest van de dag brak.

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:43

Ik vind snoozen dus wel fijn.
Ik heb echt dat half uurtje nodig om wakker te worden.

Ik denk ook niet dat er een pasklaar antwoord is voor TS.
Je zult verschillende dingen moeten uitproberen om te kijken wat voor jou werkt.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:07

prompter schreef:
Ik ben kerngezond, slaap voldoende en heb alsnog moeite met opstaan - gewoon omdat ik het heerlijk vind in mijn bed :D. Ik ben gewoon geen ochtendmens. Heb wel gekozen voor vroege werktijden (07:15 u beginnen) zodat ik ook vroeg kan stoppen en zo in de winter ook nog wat daglicht meemaak, maar het blijft vervelend, dat opstaan. Je hoeft niet altijd wat te mankeren om een hekel aan opstaan te hebben. Het lukt me altijd (ik denk in de ochtend altijd "het moet tóch"), maar mijn hobby zal het nooit worden, dat vroege opstaan.

Dit had ik ook toen ik nog werkte en voor mijn werk (8 uur beginnen, half uur rijden) de paarden moest verzorgen. Iedere dag om half 6 eruit.
Nu ben ik met pensioen en kom ik voor 10 uur mijn bed niet uit, ik ben 40 jaar slaap aan het inhalen, zeg ik maar.......opstaan vind ik vreselijk, blijf het liefst de hele dag in bed liggen :Z

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:11

Ik heb ook moeite om eruit te komen.
Maar ik slaap overdag beter dan in de avond.
(En als ik slaap ga ik niet snaaien dus win win :D )
Laatst bijgewerkt door purny op 14-04-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Lioony

Ik heb hier ook last van helaas. Ik kan ook vrij snel weer terug in slaap vallen nadat ik wakker ben geworden, waardoor ik dus vaak wel gewoon fit langzaam wakker wordt voor de wekker uit, maar dan weer snel wegzak en dan heel moe wakker wordt.
Ik merk ook dat als ik precies uit het verkeerde deel van de cyclus wakker wordt dat ik dan heel moe ben dus daar probeer ik wel op de letten qua op tijd naar bed gaan. Maar als ik dan een keer niet goed in slaap val dan merk ik dat sochtends als nog.

Wat mij wel helpt is gewoon domweg m’n wekker voor de badkamer deur neerleggen, dan moet ik eruit en ik merk ook dat het deels ook gewoon gewoonte is, wordt echt beter dan. Ik voel me vaak eenmaal in de badkamer ook gewoon wel fit. Maar als je niet alleen woont is dat misschien lastig natuurlijk.

In de winter heb ik trouwens meer moeite, omdat het dan koud is buiten bed.. Moeite om mezelf dan te overtuigen dat ik maar een paar meter door de kou moet en het in de badkamer wel lekker is :+

prompter

Morrie schreef:
prompter schreef:

Dit had ik ook toen ik nog werkte en voor mijn werk (8 uur beginnen, half uur rijden) de paarden moest verzorgen. Iedere dag om half 6 eruit.
Nu ben ik met pensioen en kom ik voor 10 uur mijn bed niet uit, ik ben 40 jaar slaap aan het inhalen, zeg ik maar.......opstaan vind ik vreselijk, blijf het liefst de hele dag in bed liggen :Z

Nog iets meer dan twee jaar, dan hoef ik ook niet meer }:)

Extremely rare and Beyond Compare