Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 16:52

Ja, ik ben nu 29 en moet (wil) nu toch wel een verzekering afsluiten. Maar ik heb echt geen idee wat nou slim is, waar je nou echt wat aan hebt (of de nabestaanden). Kan je beter een soort belegging erbij doen of juist niet?
Wie kan mij tips geven hierover? Ik kom er niet echt uit. -O-

xDenies

Re: Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:56

Misschien zeg ik iets heel geks maar toen ik geboren ben heeft mijn moeder deze verzekering voor mij afgesloten. Ondertussen wordt ik ook bijna 29 maar deze verzekering loopt dus al die tijd. Op een begeven moment ben ik hem zelf gaan betalen. Eens in de zoveel tijd krijgen we een brief of kan je kijken hoe hem aan te passen. Het lijkt me dan ook handig om gewoon eens contact op te nemen met zo'n bedrijf die kan je namelijk vast en zeker goed adviseren wat nu van belang is. Maar check ook even bij je ouders/verzorgers of er wellicht al iets is wat je gemakkelijk kan overnemen :)
Als ik het goed heb zitten wij bij Nedasco.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:06

Een basis uitvaart kost ongeveer 8K.
Per saldo is ook een uitvaartverzekering gewoon een schadeverzekering. Neem zo'n verzekering als je de schade niet zelf kunt betalen, maar als je hem niet echt nodig hebt, kun je jezelf de premie ook goed besparen.

Belangrijk (belangrijker, vind ik) is dat je zorgt dat je nalatenschap goed geregeld is. In veel gevallen is dat te ondervangen met een testament (bij huwelijken ligt het iets anders geloof ik). Dan heb je ook geregeld wie je uitvaart moet gaan regelen. Denk ook aan een levenstestament.

Wil je echt je nabestaanden een goede dienst bewijzen - laat dan ergens vindbaar een briefje achter met notities van hoe jij je uitvaart (begravenis, crematie?) zou willen zien. Welke kleding, welke muziek, wil je sprekers en zo ja, wie (kan ook Humanitas of kerk zijn natuurlijk)? Heb je wensen voor advertenties of kaartjes? Wil je cake of broodjes of misschien wel bier en bitterballen? Dat zijn dingen waar nabestaanden voor komen te staan en... vaak hopen ze maar dat ze het juiste hebben gedaan. Je helpt ze echt enorm door je wensen kenbaar te maken.

Nou ja, en wil je verzekeren... een naturaverzekering is dan wel handig. Maar dan hebben je nabestaanden niet de vrijheden meer om zelf te kiezen. Je kunt het ook ondervangen met een langlopende levensverzekering van een paar euro per maand, dan komt er een stoot geld vrij bij je overlijden en kan de aangewezen nabestaande (testament) het naar eigen en jouw inzicht doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:34

Mijn ouders hebben voor mij als kind een volledige begrafenisverzekering afgekocht.
Dat klinkt leuk, wanneer ik ook maar de pijp uitga, een volledige begrafenis op indexbasis is verzekerd. Maar er zitten wel veel maren aan.
Elke paar jaar proberen ze het geïndexeerde bedrag (ruim meer dan die genoemde 8k) om te zetten in natura. Daar ga ik dus niet mee akkoord.

Mijn ouders hebben een graf gekocht op een natuurbegraafplaats. Dat kost 4000 euro per graf. Als ik dat ook zou willen, dan kan ik het graf kopen, maar pas na mijn dood betaalt de verzekering dan het bedrag aan de nabestaanden, mits de rekening er nog is. Oftewel, bij leven een graf kopen kan niet met deze verzekering. Dan betaal je dus onnodig.
Kortom, als ik wat wil, dan moet ik hopen dat mijn nabestaanden alsnog het graf kopen wat ik graag wil hebben.

Kortom, je kunt beter het niet verzekeren. En dan gaat gewoon het bedrag van een begrafenis van de erfenis af. En mocht je al een graf willen kopen, dan doe je dat, en dan krijgt niemand dat bedrag later terug.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:13

Ik weet zo niet meer hoe het heet maar wij hebben wel zo'n verzekering dat als er wat met een van de twee gebeurd dat een deel van het huis dan door de verzekering wordt betaald zodat de ander dan nog hopelijk gewoon kan blijven leven in het huis.

We hebben laatst ook samen besproken wat we zouden willen als we overlijden dat konden we invullen op de website van de uitvaart verzekering, hoeft de ander daar ook niet zo over na te denken.

Verder vind ik dood zijn wel erg prijzig. De goedkoopste kisten zijn nog duur.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 13-04-22 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:14

Mijn moeder is pas overleden, vader al 11 jaar geleden, en we kregen het geld van de verzekering en hebben daarvan de uitvaart betaald.
Bleef nog geld over dus netjes gedeeld tussen mijn zus en mij.

Wij hebben een verzekering voor de uitvaart en los daarvan wordt er een bedrag uitgekeerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:29

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:43

Destijds een verzekering voor betaald, iets van 10? jaar betalen en dan klaar. Inmiddels is dat 10-15 jaar terug en zeuren ze nu dat het niet genoeg zal zijn. Ivm geen directe erfgenamen, laag inkomen en momenteel wel wat op de spaar, maak ik mij daar niet druk over. Had groter afgesloten dan nu nodig zou zijn. Lost zichzelf wel op tegen die tijd ga ik van uit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:00

Mijn opa zei altijd dat zijn uitvaart afgekocht was, ja voor 1000 euro!
Hij dacht het echt heel goed geregeld te hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:26

chanicha schreef:
Mijn opa zei altijd dat zijn uitvaart afgekocht was, ja voor 1000 euro!
Hij dacht het echt heel goed geregeld te hebben.

Daarom is het hier wel op indexbasis gedaan. 1 keer per jaar krijg ik een overzicht met de zgn. waarde.

Mijn ouders hebben/hadden met opzet maar 1000 euro. Wel om snel wat te kunnen regelen, maar genoeg geld voor de rest zeg maar
Laatst bijgewerkt door germie op 13-04-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:27

Heb een basisverzekering bij Dela, kost ong 15,- per kwartaal. Geloof dat mn ouders deze nog voor me hebben geregeld.
Verzekeren is niet heel onhandig voor nabestaanden: bij mn zusje hebben we nog best wat bij betaald naast haar verzekering.

Doodgaan is best duur, eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:54

Het ligt er helemaal aan wat je zelf betalen kan , of nouja wat je nabestaanden dan kunnen betalen. Wij hebben meer dan genoeg geld op de spaarrekening dat mochten we beide plotseling overlijden dat daar makkelijk de uitvaart van betaald kan worden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:59

Ik heb een dela verzekering en we hebben ook een levensverzekering voor het geval een van ons dood gaat. Mijn aller grootste zorg zou zijn dat de ander het huis niet meer kan betalen en dat mijn zoontje met mijn man naast zijn verlies van zn moeder ook nog zijn huis uit moet. Hier valt de gehele hypotheek weg. Geeft voldoende ruimte om er in die omstandigheden nog te blijven wonen. Hopelijk komt het niet voor...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:04

Mijn schoonvader is onlangs overleden en die moest bovenop zijn verzekering en gespaard bedrag bij Dela (voor bv bijzondere wensen), toch nog 1600,- toeleggen. En dan hadden we echt geen gekke dingen gedaan. Wel een iets duurdere kist (beste man was timmerman), maar na afloop bier en een bitterbal voor amper 40 man. Een uitvaart is echt duur.

Zelf heb ik een levensverzekering naast de hypotheek, dus daar komt een mooi bedrag uit vrij. Bedenk me nu alleen wel hoe dat zit als de hypotheek afloopt. Moet ik eens uitzoeken

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:11

Ik heb geen uitvaartverzekering. Dood ga je sowieso. Ik heb wel al jaren voldoende geld op mijn rekening staan dat een uitvaart betaald kan worden. Sinds ik een huis heb ook een overlijdingsrisicoverzekering die voldoende uitkeert voor mijn nabestaanden om mijn uitvaart te regelen en mijn andere zaken af te handelen. Ze zouden er zelfs nog wel wat aan overhouden als ik nu omkiep. Mocht mijn financiële situatie anders zijn dan zou ik wel een uitvaartverzekering afsluiten. Je wilt je familie niet met een probleem opzadelen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:12

Het zijn niet helemaal inwisselbare verzekeringen die je noemt. Kijk maar eens op Wikipedia. Ze hebben verschillende doelen. Afhankelijk van welk risico je wilt afdekken, kies je een van de soorten verzekering. Dus eerst bepalen waar je een risico ziet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:13

Hier hebben m’n man en ik beiden een levensverzekering, zodat dat de hypotheek kan afbetalen. En ikzelf heb nog een uitvaartverzekering die m’n ouders toen hadden genomen en ik heb overgenomen. Het laatste wat ik wil is mensen geldzorgen geven als ik overlijd. En misschien luguber om te bespreken als je (in mijn geval) pas 27 bent, maar m’n man en ik hebben al besproken wat we willen mocht een van ons overlijden. Dus crematie of begraven, welke nummers etc. Heeft verder niks met verzekeringen te maken, maar kan iets zijn om over na te denken.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:16

Ik zit op de uitvaartverzekering van m'n ouders.
Tevens een overlijdensrisico verzekering, dat moest toen vanwege de hypotheek.

Mijn broertje is een half jaar overleden en we waren 'blij' dat ook hij op de polis bij m'n ouders stond.
Iemand noemde hier, uitvaart ong 8k. Maar we hadden het vrij basic, maar was toch echt wat meer dan 8k.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:25

Ligt ook aan de regio... hier in het drukke deel van het land is een hele basale al ruim 10k.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:27

Selina schreef:
Hier hebben m’n man en ik beiden een levensverzekering, zodat dat de hypotheek kan afbetalen. En ikzelf heb nog een uitvaartverzekering die m’n ouders toen hadden genomen en ik heb overgenomen. Het laatste wat ik wil is mensen geldzorgen geven als ik overlijd. En misschien luguber om te bespreken als je (in mijn geval) pas 27 bent, maar m’n man en ik hebben al besproken wat we willen mocht een van ons overlijden. Dus crematie of begraven, welke nummers etc. Heeft verder niks met verzekeringen te maken, maar kan iets zijn om over na te denken.

Niet luguber maar realistisch, ik kom niet meer toe met 2 handen van kenissen/vrienden wat de 30 niet hebben gehaald.
Dus dat geeft voor mij al een heel andere kijk op het leven.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:49

Flower033 schreef:
Het zijn niet helemaal inwisselbare verzekeringen die je noemt. Kijk maar eens op Wikipedia. Ze hebben verschillende doelen. Afhankelijk van welk risico je wilt afdekken, kies je een van de soorten verzekering. Dus eerst bepalen waar je een risico ziet.

Precies, zo is een overlijdensrisicoverzekering in de basis een tijdelijke verzekering met een einddatum die vaak naast een hypotheek loopt (en gekoppeld kan zijn). Als dat bedrag nodig is voor de hypotheek en er niets overblijft, kunnen je nabestaanden dat niet direct inzetten voor de uitvaart.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:21

desi92 schreef:
Iemand noemde hier, uitvaart ong 8k. Maar we hadden het vrij basic, maar was toch echt wat meer dan 8k.

Geen branche waarin je als klant zo een poot uitgedraaid krijgt als de uitvaartbranche.
Het is echt een hele asociale business waar ze vaak echt vooral uit zijn op geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:03

Dees schreef:
desi92 schreef:

Geen branche waarin je als klant zo een poot uitgedraaid krijgt als de uitvaartbranche.
Het is echt een hele asociale business waar ze vaak echt vooral uit zijn op geld.

Bizar dat je dat zegt… ik ken meerdere uitvaartondernemers en zijn stuk voor stuk invoelende en meelevende mensen.
En natuurlijk verdienen ze er hun geld mee, maar om te zeggen dat het een asociale business is vind ik zelf wat asociaal…
Er zijn veel mensen veel tijd mee bezig en die moeten natuurlijk betaald worden.

Wij hebben alleen een overlijdensrisico verzekering aan de hypotheek vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:14

als je hoort wat een slappe bak koffie en plakje cake soms kost na afloop.. dat loopt soms gewoon op tot €6 per persoon. Voor een cake die in de supermarkt €2,50 is en circa 17 plakjes bevat en wat automatenkoffie. Ik vind daar wel wat van. Zet ergens begrafenis voor en je betaald spontaan de hoofdprijs. Dat doet niks af aan hoe meelevend die mensen zijn. Maar ik vraag me oprecht af hoeveel winst er gedraaid wordt met een begrafenis.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:23

Sinds mijn 18e bij dela. Met klein extra geld bedrag erbij.

Wat ik wel weet is dat een bankrekening heel leuk is maar daar kun je helemaal niet zomaar direct bij als nabestaanden. Tenzij je misschien de pincode weet.