Paardrijden en een liesbreuk

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Paardrijden en een liesbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 16:10

Iemand ervaring met paardrijden met een liesbreuk?
Ik heb al sinds m'n 12e ofzo een liesbreuk, maar na m'n bevalling 2,5jr terug was de liesbreuk erger geworden. Kreeg er ook meer last van. Dus 1,5jr terug laten opereren, er is een matje geplaatst en daarmee zou het klaar zijn. Niet dus :7 3 maanden na de operatie zat er weer een bult, op exact dezelfde plek. Ik was toen weer zwanger van baby nr 2 dus met de arts afgesproken dat ik na de bevalling weer eens langs zou komen.
Paar weken terug dus weer naar het ziekenhuis, conclusie: matje is verschoven en liesbreuk zit op dezelfde plek. Nu heb ik in de afgelopen 2,5 jaar 2x een keizersnede en een liesbreukoperatie gehad dus ik zit er echt niet op te wachten om nu alweer een buikoperatie te hebben. Maar ik heb net een nieuw paard en ik merk nu alweer dat de liesbreuk pijn doet bij het rijden..

Iemand ervaring hiermee? Tips?

zonnebloem18

Re: Paardrijden en een liesbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:47

Tja als het pijn doet lijkt me dat voldoende aanwijzing dat dat niet verstandig is. Ik zou er toch weer naar laten kijken, want het kan ook echt wel gevaarlijk zijn.

pateeke

Re: Paardrijden en een liesbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:23

Ik kan me voorstellen dat je niet op een operatie zit te wachten. Maar inderdaad, als je er last van hebt, laat je er best wel terug naar kijken en volg je best het advies van de dokters op en laat je het rijden evt even voor wat het is.
Rijden met pijn is niet fijn voor jou, maar vermoedelijk ook niet voor je paard. Doordat jij pijn ervaart ga je wellicht ook (onbewust) een andere houding aannemen die voor je paard mogelijk storend is.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 10:00

zonnebloem18 schreef:
Tja als het pijn doet lijkt me dat voldoende aanwijzing dat dat niet verstandig is. Ik zou er toch weer naar laten kijken, want het kan ook echt wel gevaarlijk zijn.

Heb het wel besproken met de chirurg, het is een zeurende pijn en zolang het me niet gaat belemmeren in het dagelijks leven kan het geen kwaad. Mocht het wel dusdanig belemmerend worden, dan gaan we opereren. Niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat het gewoon niet de bedoeling is dat ik hierdoor belemmerd wordt. Het komt nl bijna niet voor dat een liesbreuk gevaarlijk wordt (d.w.z. afknelling darm) dus daar zit m'n angst niet echt. Meer dat het gewoon echt irritant is :(
Laatst bijgewerkt door Mloes op 12-04-22 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 10:02

pateeke schreef:
Ik kan me voorstellen dat je niet op een operatie zit te wachten. Maar inderdaad, als je er last van hebt, laat je er best wel terug naar kijken en volg je best het advies van de dokters op en laat je het rijden evt even voor wat het is.
Rijden met pijn is niet fijn voor jou, maar vermoedelijk ook niet voor je paard. Doordat jij pijn ervaart ga je wellicht ook (onbewust) een andere houding aannemen die voor je paard mogelijk storend is.

Nouja advies van de chirurg is dus: als het je dusdanig gaat beinvloeden dat je bepaalde activiteiten niet meer gaat doen, dan gaan we opereren. Maar het liefst wacht zij daar ook nog even mee i.v.m. dat de wond van de laatste keizersnee ook nog relatief vers is.

Voor wat je zegt over dat ik m'n paard in de weg zit; ik rij alleen maar in het bos, veel stappen en rustige ritjes dus ik vermoed niet dat hij last gaat hebben van mij.