Suikerverslaving verslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Suikerverslaving verslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 13:13

Ik ben al jaren bezig af te vallen en al jaren wil het eigenlijk niet.

Sinds een aantal weken houd ik in een app exact bij wat ik eet en hoeveel ik beweeg en ineens valt het op...

ik eet ZO VEEL suiker! :Y) En geen proties porties ofzo, maar kleine dingetjes verdeelt over de dag die samen heel veel zijn.

Niet zo gek dat het niet lukt. Nu zal dit niet het enige probleem zijn, maar het is wel het eerste probleem dat ik aanpak. En dit is ook iets dat voor mij vrij goed te behapstukken is. Als ik namelijk blijf bij ''geen producten die suiker of glucose in de eerste 3 ingrediënten hebben'' blijf, is het voor mij goed te meten en dat is erg belangrijk heb ik gemerkt.

Ik ben nu 1,5 week verder, de eerste 4 dagen waren super zwaar, maar ik merk dat ik me oprecht beter voel en dat ik ook ''tevreden'' kan zijn met een simpele lunch nu. Dit was voorheen bijna niet mogelijk.

Hoe hebben andere bokkers dit ervaren? Zijn er goede tips? Denk ik nog steeds te simpel?

Supervixen

Re: Suikerverslaving verslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:49

Technisch gezien bestaat er geen suikerverslaving. Je verlangt namelijk niet naar een pak suiker, maar misschien heb je wel een verlangen naar voedsel of producten waar suiker in zit.

Daarnaast val je niet af door suiker te schrappen (maar het zal zeker erg meehelpen), maar door calorieën te minderen. Dit geldt althans voor het grootste deel van de mensen.

Ik heb ooit een jaar zonder suikers en alle toegevoegde suikers/zoetstoffen moeten eten.
Na een jaar dronk ik een half glas appelsap vermengd met water en man, wat was dat zoet!

Verder geen tips, gewoon de knop omzetten en doen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:12

hier ook moeite de suikers te laten staan, zelfs zo erg dat als ik het probeer ik hoofdpijn krijg en half levenloos in bed beland. Totaal futloos dan.
Probeer nu rustig af te bouwen naar minder in plaats van te stoppen.
Goede tips ook hier erg welkom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:14

Ik heb een hele tijd terug jaren zonder toegevoegde suikers gegeten.
Mijn tip: echt cold turkey stoppen met alle toegevoegde suikers. Afbouwen helpt niet want suiker laat je snakken naar meer.
Na een maand suikerloos had ik er geen eens zin meer in. En sindsdien kan ik ook best doseren.
Maar cold turkey werkte voor mij het beste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:20

Ik ben twee jaar geleden begonnen met koolhydraatarm eten... Bijna 20 kilo mee afgevallen op een heel rustig tempo. En een veel rustigere huid.

Als je let op je koolhydraten en de zoete tussendoortjes vervangt voor iets gezonders, gaat het in mijn optiek heel gemakkelijk. Vooral omdat koolhydraten vaak veel calorieën leveren, maar weinig maagvulling. Dus snel weer trek. Voor dezelfde calorieën heb je met koolhydraatarm vaak veel minder snel trek.
Zo kan ik ook gerust op 200 gram alpro soya yoghurt (0 gram kh, 90 kcal) en een schepje wheypoeder paardrijden en 8 stallen uitmesten, omdat mijn lichaam makkelijker overgaat op vetverbranding.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:22

Janine1990 schreef:
Ik ben twee jaar geleden begonnen met koolhydraatarm eten... Bijna 20 kilo mee afgevallen op een heel rustig tempo. En een veel rustigere huid.

Als je let op je koolhydraten en de zoete tussendoortjes vervangt voor iets gezonders, gaat het in mijn optiek heel gemakkelijk. Vooral omdat koolhydraten vaak veel calorieën leveren, maar weinig maagvulling. Dus snel weer trek. Voor dezelfde calorieën heb je met koolhydraatarm vaak veel minder snel trek.
Zo kan ik ook gerust op 200 gram alpro soya yoghurt (0 gram kh, 90 kcal) en een schepje wheypoeder paardrijden en 8 stallen uitmesten, omdat mijn lichaam makkelijker overgaat op vetverbranding.

Vrouw _/-\o_

Hier ook een koolhydraten arm c.q. beperkt ( winter ) eter :)

Doordat je bloedsuikerspiegel mooi gelijk blijft en niet zo extreem piekt en daalt,
heb je echt amper suikercravings!

Mocht je meer informatie willen, er is een koolhydraatarm topic!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:32

Ik maak me ook geen illusies dat suiker schrappen het probleem 100% oplost. Het is echter wel een enorme stap in de goede richting. In een keer ''een goede leefstijl'' aannemen is voor mij niet te doen, maar dit soort meetbare dingen 1 voor 1 aanmeten wel.

Er wordt vaak geroepen, weinig vet, geen koolhydraten etc, maar wat je daarvoor dan in de plaats moet eten waar je net zo voldaan van raakt is vaak een stuk moeilijker.

Ik ben nu een heel eind met het afwennen van suiker, inderdaad cold turkey. De eerste paar dagen waren vreselijk! Echt niet te doen, nu 1,5 week verder is het zoveel makkelijker.

Janine1990 schreef:

Waar vervang jij de koolhydraten door?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:34

Molfre schreef:
Ik maak me ook geen illusies dat suiker schrappen het probleem 100% oplost. Het is echter wel een enorme stap in de goede richting. In een keer ''een goede leefstijl'' aannemen is voor mij niet te doen, maar dit soort meetbare dingen 1 voor 1 aanmeten wel.

Er wordt vaak geroepen, weinig vet, geen koolhydraten etc, maar wat je daarvoor dan in de plaats moet eten waar je net zo voldaan van raakt is vaak een stuk moeilijker.

Ik ben nu een heel eind met het afwennen van suiker, inderdaad cold turkey. De eerste paar dagen waren vreselijk! Echt niet te doen, nu 1,5 week verder is het zoveel makkelijker.

Janine1990 schreef:

Waar vervang jij de koolhydraten door?

Juist wel vet eten als je koolhydraten flink schrapt, goede vetten uit vis, avocado, olijfolie etc halen.
En genoeg eiwitten toevoegen, daar raak je echt wel van voldaan :j

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:01

Wat een goed topic dit. Ik merk zelf dat ik ook veel te veel suikers eet en dat ik hoofdpijn krijg op dagen dat ik echt aan het snaaien ben. Ik merk ook dat het vrijwel meteen verbeterd als ik geen/minder suikers eet maar vind het ZO moeilijk vol te houden! Vooral omdat ik chronisch tijdgebrek heb en snel eten vaak ook veel suikers bevat. Ik ben dus heel benieuwd wat jullie dan wel eten. Voornamelijk voor ontbijt/lunch/tussendoor. Avondeten gaat me wel goed af gelukkig.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:00

Veel eiwitten. Ook wat bewegen, krachttraining. Je kan best suikers/ koolhydraten (kh) eten, maar liever 1 of 2 x per dag en niet op 7 eetmomenten. Let op, een appel bevat ook kh en een crackertje ook. Dat zijn dus geen verkeerde suikers/kh maar als je kh arm gaat eten is het goed te beseffen dat in dat soort dingen dus ook kh zitten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:41

Een tip: doe een kuurtje 'goede mondbacteriën'. (Pro bio oral.)
Veel mensen hebben een bacterie in haar mond die op zich geen kwaad kan,
maar....
deze bacterie lust graag suiker -
en weet haar gastheer, ons dus, zo gek te krijgen dat wij suiker gaan eten.
Dat soort 'gasten' ben je liever kwijt dan rijk.

En vetverbranding kan lastig zijn. Je lichaam heeft er eerst zink, vitamine B, ijzer, L-carnitine en magnesium voor nodig.
... en dan twee uur niets eten en matig bewegen (lekker naar stal fietsen, uitmesten, poetsen, rijden).
Drie 'eetmomenten' per dag is in principe voldoende (tenzij je diabetes type I hebt), maar het overbruggen van de tijd ertussen kan een forse uitdaging zijn.

Tegen de tijd dat je lichaam makkelijk vetverbranding kan, is het lang zo moeilijk niet om de 'snelle koolhydraten' te laten staan.

Als lunch doe ik regelmatig groentesoep met linzen (mjam!) of felafelballetjes met noten en een hardgekookt ei. Of een of ander papje met spirulina.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:53

Als echte zoetekauw wil ik graag je topic volgen. Ik hoef niet zozeer af te vallen maar wil graag gezonder eten en dus suiker minderen. Het scheelt dat ik bijna alleen maar water of thee zonder suiker drink en we zelfs bijna nooit frisdrank in huis hebben. Bij het koken gebruik ik geen pakjes of zakjes wat ook al een hoop suiker scheelt. Maar met name de tussendoortjes, waarbij melk chocolade favoriet is en de middagmaaltijd waar ik graag kies voor chocolade pasta en honing zouden wel anders kunnen.

Hoe doen jullie dat overigens met fruit? Daar zit natuurlijk ook een bult suiker in.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:58

Om te stoppen met toegevoegde suiker eten, zou ik zeggen "schrap het im 1x helemaal". Minderen werkt niet.

Koolhydraatarm zou ik niemand aanraden, zeker niet als je ook nog sport. Je lichaam heeft dit gewoon nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:10

Dilan93 schreef:
Koolhydraatarm zou ik niemand aanraden, zeker niet als je ook nog sport. Je lichaam heeft dit gewoon nodig.

Koolhydraatarm kan op zich nog van alles betekenen, maar je lichaam heeft er niet heel erg veel van nodig.

Ook mbt sport niet.

... accoord, tijdens het lopen van de marathon zul je het van snelle koolhydraten moeten hebben, voorbij een bepaald punt hijsen de meeste mensen het niet meer mbt vetverbranding.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:16

Eet doperwten. Die helpen je glucose spiegel stabiliseren. En dan krijg je dus ook niet zo snel een suiker dip waardoor je er weer naar snakt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:17

Janneke2 schreef:
Dilan93 schreef:

Koolhydraatarm kan op zich nog van alles betekenen, maar je lichaam heeft er niet heel erg veel van nodig.

Ook mbt sport niet.

... accoord, tijdens het lopen van de marathon zul je het van snelle koolhydraten moeten hebben, voorbij een bepaald punt hijsen de meeste mensen het niet meer mbt vetverbranding.

Niet heel erg veel nee, maar dat geldt voor alle voedingsstoffen he ;)

En idd, tijdens het lopen van lange afstanden zijn snelle khd fijn, maar in het dagelijks leven heb je ook khd nodig.
En dan bedoel ik niet per se suikers, maar havermout/brood/aardappel bvb.
De behoefte verschilt natuurlijk per persoon, maar dat lijkt me logisch.

Iemand die de hele dag op kantoor zit en alleen een half uurtje wandelt, kan met minder toe dan iemand die 6x per week een uur sport.
Maar dat geldt voor het hele voedingspatroon.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:18

Qua fruit verschilt het wel. Ik eet een handje blauwe bessen, aardbeien of frambozen door de kwark. Daar zit relatief weinig kh in. Ik doe er overigens wel haverzemelen doorheen ook. Daar zitten wel kh in, maar niet zoveel omdat het 2 eetlepels betreft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:26

Dilan93 schreef:
Iemand die de hele dag op kantoor zit en alleen een half uurtje wandelt, kan met minder toe dan iemand die 6x per week een uur sport.

Wie 6x een uur sport zou dat gewoon op vetverbranding moeten kunnen.
Uiteraard moet je in de 21ste eeuw het vermogen van je lichaam om op vetverbranding te leven doorgaans opbouwen, maar het kan heel goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:33

Ben je een groenten eter? Ik snack alleen nog maar met groenten als ik trek heb. Stuk komkommer, paprika, tomaatjes, radijs, etc. Nul toegevoegde suikers en een voldaan gevoel door veel vezels.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 22:25

Wauw wat een bijval! Hier wordt ik toch wel gelukkig van.

Ik ben vooral eerst begonnen met toegevoegde suiker zoveel mogelijk uit mijn dagelijks leven verbannen. Hiervoor begin ik voor mijzelf met alles waarin suiker of glucose als 1 van de eerste 3 ingredienten genoemd wordt, niet meer te eten of drinken. Wat mij betreft is dit soort suiker een heel ander soort dan suiker uit bijvoorbeeld fruit. Aan fruit heeft je lijf wat, aan snoep heeft het niks, met als gevolg dat het steeds meer wil.
Dit is erg lastig, want mijn vriend is een nog grotere zoetekauw dan ik (en 1.95m en 81kg.....). Ons huis ligt dus tsjokvol chocola, snoepjes, cola (ik ben een water drinker gelukkig), cake, et cetera.

Ik ben sinds kort ook weer begonnen met pole fitness 2 uur in de week en 1 uur stretch/flex training.

Ja, het uiteindelijke doel is zeker afvallen, maar het gaat mij er vooral om dat ik lekkerder in mijn vel wil komen te zitten en gezonder wil zijn.

Groenten eet ik graag! Ik kan heerlijk snacken op paprika bijvoorbeeld. Jammere is alleen dat ik daar nooit voldoende aan heb, maar wellicht dat dat ligt aan een te lichte lunch en dan tussendoor honger krijgen.

Dit probeer ik dus ook te fixen. 3x per dag eten en tussendoor hooguit een handje nootjes oid.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:59

Janneke2 schreef:
Een tip: doe een kuurtje 'goede mondbacteriën'. (Pro bio oral.)
Veel mensen hebben een bacterie in haar mond die op zich geen kwaad kan,
maar....
deze bacterie lust graag suiker -
en weet haar gastheer, ons dus, zo gek te krijgen dat wij suiker gaan eten.
Dat soort 'gasten' ben je liever kwijt dan rijk.

En vetverbranding kan lastig zijn. Je lichaam heeft er eerst zink, vitamine B, ijzer, L-carnitine en magnesium voor nodig.
... en dan twee uur niets eten en matig bewegen (lekker naar stal fietsen, uitmesten, poetsen, rijden).
Drie 'eetmomenten' per dag is in principe voldoende (tenzij je diabetes type I hebt), maar het overbruggen van de tijd ertussen kan een forse uitdaging zijn.

Tegen de tijd dat je lichaam makkelijk vetverbranding kan, is het lang zo moeilijk niet om de 'snelle koolhydraten' te laten staan.

Als lunch doe ik regelmatig groentesoep met linzen (mjam!) of felafelballetjes met noten en een hardgekookt ei. Of een of ander papje met spirulina.

Thanks voor de tip! Wist niet dat dit er was.