Probiotica tegelijk met antibiotica of erna?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dorientjuh

Probiotica tegelijk met antibiotica of erna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-22 10:36

Sinds dinsdag ben ik bezig met oordruppels met antibiotica (Sofradex). De huisarts heeft niks gezegd over probiotica maar dat heb ik hier nog in huis. Het is mij alleen niet duidelijk of ik die nu al moet gaan slikken of pas na mijn antibioticakuur. En hoe lang moet ik dan probiotica slikken?

xPabloBokt

Re: Probiotica tegelijk met antibiotica of erna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:40

Mijn vriend is aan de Yakult gegaan tijdens zijn antibioticakuur voor keelontsteking. Dat deed echt wonderen voor zijn darmen.

Als je twijfelt zou ik toch gewoon even de huisarts bellen en het daar vragen.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Denise_Storm

Re: Probiotica tegelijk met antibiotica of erna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:19

Probiotica is toch niet nodig als je oordruppels gebruikt? Dat komt toch niet in je darmflora terecht? Dat is het “voordeel” van oordruppels als antibiotica: het is heel plaatselijk en gaat niet je hele lichaam door, waardoor het ook vaak sneller effect heeft…

Misschien zeg ik iets geks hoor, maar als je denkt dat je probiotica moet nemen omdat je de oordruppels gebruikt dan is het volgens mij niet heel hard nodig :o

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:39

Yacult vind ik maar niets. (Of nu ja, er is veel beter spul als we het over probiotica hebben.)

Oordruppels werken hopelijk locaal, dus de aanslag op de darmflora zal meevallen.

... in principe mag/kan je probiotica slikken samen met een antibioticum.
Er zijn mensen die zeggen : slik het één 's morgens en het ander 's avonds.
Accepteer wel, dat je dan weinig opbouwt: wat je slikt wordt ook meteen weer gesloopt.
Om die reden zou je ook 'autolysaat' kunnen nemen (bij wijze van spreken de zaadjes van de bacteriën, veel beter bestand tegen AB) en prebiotica, om de nog aanwezige darmflora te helpen.

En na een kuur AB is aanvullen verstandig.
Dwz: onderzoek van een reguliere internist: na een korte AB kuur herstelt de darmflora zich in gemiddeld 11 maanden.
(Ik heb persoonlijk geen zin in 11 maanden een suboptimale darmflora)

Hoe lang je het moet slikken is een beetje een vraag.
Gaat het om een korte kuur, is 'een zetje' wel genoeg.

... en er zijn degelijke Duitse doktoren Naturpraktiker die het hebben over voorbereiding (geen bacteriën slikken als je darmslijmvlies niet intact is, 'geen bacteriën in een wond') de fase van de bifidobacteria, het eerste opbouwen van een goede flora, gevolgd door (etc) één en ander gemonitord met ontlastingonderzoek.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie