Onmogelijke zoektocht: schoenen. Help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Onmogelijke zoektocht: schoenen. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:49

Nou ja, vooralsnog onmogelijk dus, ik hoop op enige hulp of tips.

Mijn zoon (14) heeft maat 39 schoenen. Een behoorlijk hoge wreef én erg brede voeten. Zou op 5,5 op H qua breedte uitkomen, als ik het zelf meet. Momenteel heeft hij aan 1 voet een Tailor's bunion (zie foto) vanwege toch te smalle schoenen, al hebben we daar al extra opgelet bij aanschaf.

Nu is hij verder ook nog autistisch en loopt veel op zijn tenen. Daarom wil ik niet een ál te flexibel materiaal op de bovenkant, zeg maar boven de tenen (wat de meeste sneakers nu hebben), omdat wat stuggere schoenen ervoor zorgen dat hij wat minder makkelijk tenenloopt.

Tsja, en dan heeft hij natuurlijk ook nog een stem in hoe die schoenen eruitzien... er blijft heel weinig tot geen keus voor een leuke, hippe schoen voor zijn leeftijd.

Ik kan vast schoenen op maat laten maken, en als er geen andere optie is, zal dat ook wel gebeuren, maar portemonnee-wijs gezien hoop ik op alternatieven...

Afbeelding

Afbeelding

whoopylover

Re: Onmogelijke zoektocht: schoenen. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:54

Ik en mijn man zijn gisteren bij https://www.theworldofwalking.nl/ geweest. Ze maken daar een scan van je voet/onderbeen en op basis daarvan komen ze met de perfecte schoen. Ze hebben een breed assortiment aan diverse wandelschoenen. Bepaalde typen zijn gewoon onder een spijkerbroek te dragen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:56

Tnx voor de tip, zie dat zij in Made zitten, da's toch even 120 km weg.
Maar ik onthoud 'm zeker even, want we moeten toch íets.
Wij wonen omgeving Alkmaar-Den Helder.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:58

Jullie hebben geen recht op gedeeltelijke vergoeding voor orthopedische schoenen?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:59

O dat weet ik eigenlijk niet, daar heb ik nooit aan gedacht!
Ga ik achteraan, bedankt!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:06

Misschien barefoot schoenen? Dit schijnt wel vaak een succes te zijn voor mensen met ass!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:11

Geeft het tenen lopen een probleem?

Anders zou ik voor nu eerst toch voor die soepel sneaker gaan om de boel goed te laten genezen en dan voor de herfst/winter op zoek naar wat stevigere schoenen.

Ben je al eens met hem bij een podoloog geweest?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 17:18

We hebben net vandaag de verwijzing van de HA naar een podotherapeut gehad, dus die heb ik vandaag gebeld voor een afspraak :j
Ik had nog nooit van een Tailor's bunion gehoord, en mijn zoon laat vaak niet merken als hij ergens pijn heeft, dus kwam er pas (te) laat achter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:27

Eerste wat ik last bij de openingspost is inderdaad dat een podotherapeut een goede eerste stap zou zijn, die is nu ook gemaakt lees ik.
Wijdte H is niet enorm breed, G is (voor vrouwen) normaal, H is 1 maat breder. Maar beter met de podotherapeut naspreken en vervolgens een goede schoenenzaak!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 17:30

siskeh schreef:
Eerste wat ik last bij de openingspost is inderdaad dat een podotherapeut een goede eerste stap zou zijn, die is nu ook gemaakt lees ik.
Wijdte H is niet enorm breed, G is (voor vrouwen) normaal, H is 1 maat breder. Maar beter met de podotherapeut naspreken en vervolgens een goede schoenenzaak!

De maat H heb ik idd zelf even ingevuld nav info die ik van Google haalde en mijn eigen meetlintje :')
Ik hoop snel bij de podotherapeut terecht te kunnen voor hem, maar vond het wel zinvol om vast wat info en tips in te winnen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:31

Persoonlijk vind ik Gabor een heel fijn merk, die hebben ook herenschoenen en normaal gesproken ook wijdtematen.

Edit: met zijn maat verwacht ik ook dat je nog veel in de kindermaten valt.
Een goede verkoper zou je moeten kunnen helpen ook bij het zoeken naar een passende schoen.
Ik weet dat hier in de omgeving mensen vaak naar schutrups gaan in Exloo, maar dat is totaaaal uit de richting ook weer..
Ook met het op de tenen lopen vraag ik me af of het probleem ook niet meer daar van komt.
Word je zoon hiermee ook geholpen om gestimuleerd te worden anders te lopen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:16

Mensen die veel op hun tenen lopen hebben doorgaans hypergevoelige voetzolen, denkbaar vanwege het ('primitieve') Babinski reflex.

Er zijn wel opties om dit reflex te 'integreren / inhiberen' (www.inpp.nl), en dan loopt iemand vanzelf veel minder op zijn tenen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:22

Helaas ook heel uit de richting, maar bij de adventure store in Helmond zit eens in de maand een podotherapeut die ook kan ondersteunen bij het kiezen van de juiste schoenen. Ben er zelf nooit geweest, weet dit van mijn moeder, dus weet niet of ze alleen wandelschoenen hebben of bv ook wat sportiever bijvoorbeeld.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:07

Je kunt ook kijken bij bijvoorbeeld topshoe.nl daar kan je ook filteren op breedtematen

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:16

Ik heb als vrouw brede voeten en een hoge wreef en had eerst de xsensible. Alleen versleet ieder jaar een paar en heb nu skechers. Eindelijk een schoen die ook past en niet zo duur als de xsensible. Misschien eens naar skechers kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:09

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:12

Het kan zijn dat een barefoot schoen juist een uitkomst is, maar ook dat dit juist niet zo is, de vraag is dan of hij niet te veel overprikkeld/overgevoelig is wbt het voelen van de ondergrond.
Er zijn momenten waarbij dat best comfortabel zou kunnen zijn, ik loop ook graag op blote voeten, maar er zijn ook veel momenten dat ik vooral weinig van de ondergrond voel, ook veel rustiger.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:15

Er zijn wandelschoenen speciaal voor Hallux vagus (typefout is mogelijk) dus voor brede voeten. Kijk eens bij een Bever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:54

siskeh schreef:
Het kan zijn dat een barefoot schoen juist een uitkomst is, maar ook dat dit juist niet zo is, de vraag is dan of hij niet te veel overprikkeld/overgevoelig is wbt het voelen van de ondergrond.
Er zijn momenten waarbij dat best comfortabel zou kunnen zijn, ik loop ook graag op blote voeten, maar er zijn ook veel momenten dat ik vooral weinig van de ondergrond voel, ook veel rustiger.

Er zijn zoveel verschillende soorten barefoot schoenen. Daarom kun je best eens naar een fysieke winkel gaan. Daar hebben ze ook “oefenondergronden” om eens te proberen. Sommige barefoot schoenen hebben een wat dikkere zool m, anderen weer heel dun. Dat is dan even proberen wat prettig is.
Ze hebben wel allemaal 1 ding gemeen en dat is een brede toebox waardoor Hallux Valgus eigenlijk niet meer mogelijk is.
Wat wellicht ook kan helpen is teenspreiders gebruiken, je hebt ook speciaal voor hallux valgus. Maar dit zou ik wel onder begeleiding opbouwen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:58

Moda schoenen in Volendam zou je nog heen kunnen. Vroeger paste zij mijn schoenen zelf ook aan.

Die man kijkt naar je voet en komt met een stapel schoenen aan om te passen. Met een schoen die maar een beetje niet goed zit, ga je de deur niet uit.

Ik zie wel dat het van naam is veranderd: nu heet het henk schoenen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:25

Of over de grens, naar Klahsen Schuhe und Sport in Aschendorf. Daar hebben ze echt zo enorm veel schoenen, en voor dames tot maat 45, heren ergens in de 50, maar wel alleen de duurdere merken.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:36

Mijn broer, grotere voet. Verder hetzelfde verhaal inclusief tenen lopen. Hij heeft Jordans, vanwege het stugge gaan deze lang mee. Geen enkel andere schoen past bij hem of gaat langer dan 2mnd mee

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:52

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:03

ik zou zeggen timberlands, ook voor zijn leeftijd leuke schoenen, stevig en ook best breed. hoor daar vaak mannen over met moeilijke voeten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:53

Podotherapeut present :Y) Passen passen passen. En nog meer passen. Wat voor soort schoen vind hij leuk? Timberlands zijn top, de eerder genoemde Jordans zijn ook hartstikke prima schoenen, maar, elk merk heeft goede en minder goede. En, voor zoon, leuke en minder leuke modellen. Ik weet helaas bij jou in de buurt helemaal niks, maar zoek een winkel met een flinke voorraad, zodat je echt goed kunt passen. Die breedte maten zijn leuk, maar elke schoen valt anders en de een is dus breder dan de ander. Dus ook daar is niet blind op te varen helaas.