PTSS door pesten, wie?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UMayDream

Berichten: 8967
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

PTSS door pesten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 15:20

Hi allemaal,

Ik vind het best spannend om dit topic te openen maar trek toch maar de stoute schoenen aan. Lang verhaal kort, ik vermoed dat ik door pesten (dik 10 jaar, van buitensluiten, tot roddelen, afwijzen, opwachten, uitschelden, belachelijk maken en meer) post-traumatische stress stoornis heb.

Inmiddels ben ik 25 en kamp al zolang ik mij kan herinneren met depressieve klachten, sociale angsten, laag zelfbeeld, wantrouwen, faalangst. Behalve herinneringen aan grote gebeurtenissen mis ik ook ontzettende delen uit mijn geheugen. Wanneer ik vrienden vraag naar hun basis- en middelbare schooltijd hebben zij veel herinneringen aan die tijd. Ik daarentegen weet er nog maar vrij weinig van. Ook heb ik vaak vage lichamelijke klachten zoals IBS en, wat de IBS deels ook verergert/veroorzaakt, ontstekingsgerelateerde klachten. Dit bij elkaar zorgt ervoor dat sociale situaties mij ontzettend kunnen triggeren en dat mijn gezondheid schommelt. Ik ben ook hoogsensitief en tot vandaag wist ik niet dat je daarmee een verhoogde kans hebt op PTSS.

Nu wil ik niet zelf een diagnose gaan stellen aan de hand van wat artikelen op internet, maar het is voor mij wel voldoende aanleiding om dit te gaan onderzoeken met een psycholoog. Echter heb ik er daarvan al een flink aantal gezien over de jaren heen en muv mijn laatste therapie in 2020 haalde dat niks uit. Ik ben dan ook huiverig om deze stap te zetten.

Mijn vraag is, zijn er Bokkers die zich herkennen in dit verhaal? Hoe was je behandeltraject? Heeft EMDR je geholpen? Alvast bedankt, het zijn vrij persoonlijke dingen om te delen natuurlijk dus mijn dank is heel groot aan wie zulke inzichten zou willen delen :*

marleen_usar

Berichten: 24864
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:32

Mijn dochter kwam bij een psycholoog en heeft 1 emdr sessie gehad daarna heeft ze nog gesprekken gehad met een psycholoog.De oudste heeft vanwege het pesten haar naam veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:50

Ik heb je een PB gestuurd. :)

Sherivey
Berichten: 9178
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:51

Ik heb hier toen voor bij een psych gelopen, ook EMDR.
Noem het geen wondermiddel en vond de therapie destijds echt niet tof, maar het is daarna wel beter gegaan.

Heb nog wel terugvallen gehad, maar langgg niet zo heftig.
Het is ook niet dat ik nu ineens blaak van zelfvertrouwen hoor, maar het zit me nu zo veel minder in de weg.

Heb bvb ook een verstoorde relatie met eten gehad (eetstoornis wil ik het niet noemen), maar dat is nu wel verleden tijd, gelukkig.

Ben overigens 28, de eerste keer psycholoog was toen ik 20/21 was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:13

Ja hier ook. PTSS was wel complex, ook vanwege andere dingen. Maar de diagnose kwam vrij ehrm "makkelijk" . Meerdere persoonlijkheidsonderzoeken gehad en PTSS kwam er altijd uit, of ik het nou een beetje aandikte of juist helemaal relativeerde.

Anyhow. De diagnose heeft voor mij niets veranderd of uitgehaald. De GGZ ook niet. Is super persoonlijk natuurlijk. Maar ik heb mijn zaakjes pas een beetje voor elkaar gekregen toen ik niet meer een psycholoog had die telkens wilde dat ik mijn hele leven op de schop gooide (Stoppen met studie, stoppen met werk. yada yada) voor zgn therapie die eigenlijk altijd tegenviel. Ben er uiteindelijk helemaal mee gekapt en dat was voor mij een verlossing.
Medicatie heeft mijn leven wel heel positief veranderd overigens :j

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: PTSS door pesten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:56

Een hele andere hoek, heb je wel eens bloed laten checken op vitamine B12?
Een vriendin had deels vergelijkbare klachten, inc hele stukken geheugen weg en depressieklachte en bleek bijna geen B12 uit haar voeding te halen. Hier kwamen ze per ongeluk achter toen ze bloedonderzoek deden voor iets anders maar nu ze via de huisarts B12 krijgt is zowel haar depressie en geheugen een heel stuk beter als veel van haar lichamelijke klachten.
Als je lichamelijk iets te kort komt kan je naar psychologen gaan tot je een ons weegt...
Succes in ieder geval in je zoektocht.

UMayDream

Berichten: 8967
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 16:53

Bedankt voor de reacties iedereen <3

Sas_Mon schreef:
Een hele andere hoek, heb je wel eens bloed laten checken op vitamine B12?
Een vriendin had deels vergelijkbare klachten, inc hele stukken geheugen weg en depressieklachte en bleek bijna geen B12 uit haar voeding te halen. Hier kwamen ze per ongeluk achter toen ze bloedonderzoek deden voor iets anders maar nu ze via de huisarts B12 krijgt is zowel haar depressie en geheugen een heel stuk beter als veel van haar lichamelijke klachten.
Als je lichamelijk iets te kort komt kan je naar psychologen gaan tot je een ons weegt...
Succes in ieder geval in je zoektocht.


Ik wist niet dat B12 ook zulke klachten kon veroorzaken! Maar ik denk dat dit bij mij wel prima in orde is, ik ben namelijk veganist en laat daarom ieder jaar bloedprikken voor vitamines, ijzer en ijzervoorraad. Moet wel zeggen dat het nu weer tijd is om te laten prikken. De vorige keer was mijn B12 erg hoog dus ik verwacht niet dat het nu ineens zwaar tekort is, maar wie weet! Sowieso goed om dit uit te sluiten idd.

Menino schreef:
Ja hier ook. PTSS was wel complex, ook vanwege andere dingen. Maar de diagnose kwam vrij ehrm "makkelijk" . Meerdere persoonlijkheidsonderzoeken gehad en PTSS kwam er altijd uit, of ik het nou een beetje aandikte of juist helemaal relativeerde.

Anyhow. De diagnose heeft voor mij niets veranderd of uitgehaald. De GGZ ook niet. Is super persoonlijk natuurlijk. Maar ik heb mijn zaakjes pas een beetje voor elkaar gekregen toen ik niet meer een psycholoog had die telkens wilde dat ik mijn hele leven op de schop gooide (Stoppen met studie, stoppen met werk. yada yada) voor zgn therapie die eigenlijk altijd tegenviel. Ben er uiteindelijk helemaal mee gekapt en dat was voor mij een verlossing.
Medicatie heeft mijn leven wel heel positief veranderd overigens :j


Kan me wel voorstellen hoor dat zulk advies niet werkt! Stoppen met werk en studie heeft ook flink negatieve gevolgen, zowel financieel als mentaal gezien. Ik haal altijd veel voldoening uit werk en studie en zou dat ook echt niet willen missen. Als ik vragen mag, wat voor medicatie? Moet ik hierbij denken aan antidepressiva of iets anders?

Dilan93 schreef:
Ik heb hier toen voor bij een psych gelopen, ook EMDR.
Noem het geen wondermiddel en vond de therapie destijds echt niet tof, maar het is daarna wel beter gegaan.

Heb nog wel terugvallen gehad, maar langgg niet zo heftig.
Het is ook niet dat ik nu ineens blaak van zelfvertrouwen hoor, maar het zit me nu zo veel minder in de weg.

Heb bvb ook een verstoorde relatie met eten gehad (eetstoornis wil ik het niet noemen), maar dat is nu wel verleden tijd, gelukkig.

Ben overigens 28, de eerste keer psycholoog was toen ik 20/21 was


Wat goed dat EMDR je heeft geholpen! Ik lees idd nu veel over dat EMDR niet perse alles wegneemt maar het wel beter behapbaar maakt. Alle beetjes zijn meegenomen wat mij betreft, want dit is niet houdbaar op lange termijn.

marleen_usar schreef:
Mijn dochter kwam bij een psycholoog en heeft 1 emdr sessie gehad daarna heeft ze nog gesprekken gehad met een psycholoog.De oudste heeft vanwege het pesten haar naam veranderd.


Wat heftig dat je oudste zelfs de naam heeft willen veranderen hierdoor :(:)

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: PTSS door pesten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:00

Ik heb hierdoor ook mede PTSS opgelopen. Bij mij ging het om de uitsluiting en het onveilige gevoel. Niet om de losstaande momenten. School heeft er helaas ook aan meegeholpen, want het pesten liep in de klas ook zo uit de hand dat ik apart werd gezet in een leeg klaslokaal. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik diepgaande trauma's had over er niet bij horen en me altijd buiten de groep heb voelen staan. Ik heb daar EMDR voor gehad, maar dat blijft altijd een gevoelig punt.

UMayDream

Berichten: 8967
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: PTSS door pesten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 17:18

Wat ontzettend naar dat het zo is gelopen voor je @Earth. Ongelooflijk hoe onbeholpen en onnadenkend scholen hiermee omgaan. Heel beroerd dat niet alleen het pesten maar ook averechts handelen van de school jou alleen maar verder trauma heeft bezorgd.

Ik stuitte ook altijd op veel onbegrip, ongeloof en "ja maar dan moet je maar van je afbijten". Ja dat gaat lekker als het 25 tegen 1 is. Ik denk dat daar ook een deel wantrouwen en laag zelfbeeld vandaan komt bij mij, vanuit het idee dat ik er toen echt in mijn eentje voor stond en zelfs de school zijn handen er vanaf trok.

absque_dubio

Berichten: 7912
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: PTSS door pesten, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:54

Hè TS. Tot deze ‘conclusie’ en inzichten over jezelf komen is natuurlijk enorm knap. Maar wat ongelofelijk rot en confronterend. Dikke knuffel. :(:)

Hier ‘gelukkig’ niet dezelfde situatie als waar jij in zit. Maar mocht je iemand nodig hebben om mee te praten, stuur gerust een pb.
Hier ptss door trauma. Oa door dingen uit mijn jeugd, maar ook door stalking door een narcist de afgelopen 2,5 jaar. Ik heb jaren enorm veel gewerkt, en dat ging goed. Maar eeuwig bezig blijven was natuurlijk niet de oplossing. Dus er kwam een punt dat ik mezelf tegen kwam.
Sinds kort begonnen met EMDR. En ik kan je wel vertellen dat het mij enorm tegenvalt. In de zin van enorm veel last van dingen die boven komen. Hier moet je zelf, en je omgeving, echt wel tegen kunnen. Nu zal het per persoon anders zijn hoe je het ervaart, maar ik vind het enorm pittig.
Juist doordat veel mensen dit soort ‘problemen/situaties’ stil houden, is er weinig communicatie over. Dat is jammer en lastig. Ik wil er verder niet teveel op bokt over los laten. Maar weet dat je absoluut niet alleen staat hierin.

Janneke2

Berichten: 23551
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:51

*Steekt vinger op*

Gepest, PTSS en een fan van emdr. (Geen wondermiddel, maar een goede, respectvolle therapie die veel meer kan dan 'de boel behapbaar maken', al kan dat ook een zegen zijn.)

UMayDream schreef:
Lang verhaal kort, ik vermoed dat ik door pesten (dik 10 jaar, van buitensluiten, tot roddelen, afwijzen, opwachten, uitschelden, belachelijk maken en meer) post-traumatische stress stoornis heb.

In principe :(:) kan dat heel goed.
Pesten gaat over macht.
En het doel van de ellendelingen is om jou machteloos te maken.
Ik ben ook een fan van het werk van Bob van der Meer - die stelt dat 'jij moet weerbaarder worden' zelden werkt. Weten dat pesten een groepsproces is, helpt wel. En inzicht in het groepsproces is nooit weg. (De aanname dat jij in je eentje een compleet groepsproces kunt sturen is uiteraard 'een beetje vreemd'.)
Citaat:
Inmiddels ben ik 25 en kamp al zolang ik mij kan herinneren met depressieve klachten, sociale angsten, laag zelfbeeld, wantrouwen, faalangst.
:(:)
Citaat:
Behalve herinneringen aan grote gebeurtenissen mis ik ook ontzettende delen uit mijn geheugen. Wanneer ik vrienden vraag naar hun basis- en middelbare schooltijd hebben zij veel herinneringen aan die tijd. Ik daarentegen weet er nog maar vrij weinig van.

Rot hoor...!
Citaat:
Ook heb ik vaak vage lichamelijke klachten zoals IBS en, wat de IBS deels ook verergert/veroorzaakt, ontstekingsgerelateerde klachten. Dit bij elkaar zorgt ervoor dat sociale situaties mij ontzettend kunnen triggeren en dat mijn gezondheid schommelt. Ik ben ook hoogsensitief en tot vandaag wist ik niet dat je daarmee een verhoogde kans hebt op PTSS.

"Wat is de kip en wat is het ei...?"
Een van de dingen die reflexmatig in je lichaam gebeuren onder stress is 'dat je zintuigen wagenwijd open gaan'. (Bij gevaar heb je veel informatie uit je omgeving nodig om te overleven.)
Gevaar, dreiging, nare mensen etc kunnen zogezegd hoogsensitief maken.
Stress die jaren lang duurt :(:) kan een hoog cortisolgehalte geven, wat je immuunsysteem afremt.
Citaat:
Nu wil ik niet zelf een diagnose gaan stellen aan de hand van wat artikelen op internet, maar het is voor mij wel voldoende aanleiding om dit te gaan onderzoeken met een psycholoog. Echter heb ik er daarvan al een flink aantal gezien over de jaren heen en muv mijn laatste therapie in 2020 haalde dat niks uit. Ik ben dan ook huiverig om deze stap te zetten.

Balen hoor, mislukte therapieën!
Je investeert tijd moeite, je hebt verwachtingen en dan 'wordt het niets'.
(En soms is het resultaat niet 'nul', maar negatief.)

Citaat:
Heeft EMDR je geholpen?

Ja zeker...!
Het is een vrij complexe therapie, op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.
Ik heb een paar sessies gedaan op 'de naarste gebeurtenissen', maar ook een aantal sessies gewijd aan dingen als zelfbeeld en ingesleten zaken als 'ik mag geen macht hanteren'.
En het is prettig dat je erg gericht aan 'trigger nummer 5', trigger nummer 6' etc kunt werken.
(PS: het is niet per se nodig om ptss te hebben om emdr te mogen doen.)

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:24

Hier complexe ptsd door andere redenen daar gepest worden. Maar hier heeft emdr en therapie echt wel verschil gemaakt! Het is wel een vrij heftige therapie waar je echt ruimte voor moet maken in je leven. Je kan het niet naast een fulltime baan doen bijvoorbeeld. Ik heb telkens wel 2 dagen nodig om ervan te herstellen.

Janneke2

Berichten: 23551
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:12

... wat emdr ('gelukkig maar...!') niet doet is herinneringen weghalen.

Wat emdr wel doet, is herinneringen minder/ niet meer 'beladen' laten zijn.
Plaatselijk jargon : 'hoe rot voelt het op een schaal van nul tot tien...?' Nul is geen ellende, tien zo erg als maar mogelijk is. Idealiter sluit je de 'desensitisatie fase' af met een nul, eventueel kan het ook bij 1,2 of 3. (Let op, daarna komt de 'installatie fase' en daarna nog de bodyscan fase - dus de drie zou nog omlaag kunnen gaan tijdens de sessie.)

En om het artikel op Wikipedia te citeren: 'de inktvissen kunnen grillig verknoopt zijn'.
Inktvis is jargonnees voor 'het rotbeeld dat in deze sessie centraal staat', en deze 'rotfoto' roept allerlei verschillende gevoelens en emoties op, die systematisch stuk voor stuk, één voor één worden gedesensitiseerd.
('Vieze smurrie plus tentakels' en toen verzon iemand het beeld van de inktvis...)

... in theorie dan, want de boel kan na jarenlange ellende dus 'grillig verknoopt' zijn. (Zo lang zowel jijzelf als je therapeut dit weten, is het niet erg als er dus van tijd tot tijd een omweg plaats vindt...)
En idealiter eindigt een sessie met een evaluatie. Om practische redenen kan het zinvol zijn dit de volgende keer te doen, en één van de evaluatie punten is de vraag 'of alles weg is'.
Let op: juist na een goede sessie kan het zijn dat er nog zaken over zijn gebleven...! Geeft niets, 'nu de bergen gesloopt zijn, kun je nog een paar heuvels zien die ook nog weg moeten'.

En naarmate er meer 'rotzooi de nek om is gedraaid', krijg je het effect dat de nare herinneringen minder belangrijk worden.
En dus minder vaak 'boven komen'.
(Beide zaken gebeuren, en hebben dus niets te maken met een mentale inspanning, bijvoorbeeld 'er niet aan denken'.)

Wat emdr niet kan, is zoiets als nieuwe vaardigheden aanleren, of compenseren voor een gebrek aan kennis.
Wel kan bijvoorbeeld een sessie op zoiets als 'ik mag assertief zijn' maken dat je je hetzij durft op te geven voor een assertiviteitscursus, hetzij dat je het geleerde echt in de praktijk gaat brengen.
En het kan zo zijn dat je je halverwege een sessie gaat realiseren dat je bijvoorbeeld bent voorgelogen, aan het lijntje gehouden of anderszins gemanipuleerd werd.

UMayDream

Berichten: 8967
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 14:03

Dank weer voor de uitgebreide reacties! Inderdaad tot deze inzichten komen was niet bepaald leuk := Wel een opluchting! Sinds het openen van dit topic heb ik weer heel wat denk- en voelwerk verzet, vandaar dat mijn reactie even uitbleef.

@Absque_dubio, bedankt voor je lieve reactie! Het doet me echt goed te weten dat ik niet alleen ben hierin. Ongelooflijk rot dat jij ook last hebt van PTSS, zij het om andere redenen, en dat EMDR je zo zwaar valt. Mocht je eens van gedachten willen wisselen, mijn pb staat open.

@Janneke2, ook voor jou heel rot dat je dit mee hebt moeten maken. Inderdaad het verband tussen immuunsysteem, pesten en trauma vind ik erg interessant. Ik heb dus vaak ontstekingsgerelateerde klachten en dat zou goed hiermee te maken kunnen hebben, door jarenlang verhoogd cortisol. Ook nu merk ik dat mijn cortisol vaak op hol slaat, en dat bemoeilijkt het slapen weer, waardoor ik ook inderdaad in een kip-ei situatie terecht kom. Die metafoor van de inktvis vind ik erg pakkend! Ik hou sowieso van metaforen, haha. Maakt de dingen vaak een stuk begrijpelijker. Fijn om een goed beeld te hebben van wat EMDR behelst! Ik denk dat het mij wel met eea kan helpen, en ik heb een intake gepland voor trauma behandeling met paarden, equine assisted therapy, met een gediplomeerd psychotherapeut. Als ik dan toch een behandeling wil, dan maar even leuk maken voor mezelf door paarden erbij te betrekken *D

@Maldita, ook een knuffel voor jou :(:) dankjewel voor de headsup over hoe heftig EMDR is, dat is goed om te weten! Ik studeer nu fulltime en zit in de afrondende fase, ga net mijn thesis in. Dus lijkt mij dan niet handig om het nu direct op te pakken. Ik heb inmiddels een gesprek met de huisarts gepland voor doorverwijzing naar de psych, en zal dit ook aankaarten.