Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:32

Ik ben me wat aan het oriënteren op de wat milieu bewustere producten. Wie nog meer, en wat zijn de ervaringen?
Gisteren heb ik een bestelling geplaatst bij Happysoaps, een shampoobar conditionerbar, 100% natuurlijke en plastic vrije deodorant en schoonmaak middel tabletten.
Welk merk is echt de moeite waard, en welke juist niet?
En tot slot ben ik ook geïnteresseerd in herbruikbare producten zoals wattenschijfjes, werkt dat echt goed, en kom je niet snel tekort doordat ze in de was zitten?
Brand los! :D

xTammyy

Berichten: 4428
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:33


Ir111

Berichten: 12084
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:36

Ik gebruik de verpakkingsvrije producten van Lush of van HappySoaps. Ik vind conditioner in vaste vorm tot nu toe waardeloos. De rest is prima (zeep, shampoo, make up remover, gezichtreiniger). Tandenborstel gebruik ik de Humble Brush van bamboe. Is volgens mij ondertussen ook in veel andere merken te krijgen maar ik ben nogal merktrouw dus gebruik al jaren de Humble brush.

Wattenstaafjes vind ik de herbruikbare niet fijn dus koop ik de bio met bamboe of papieren stokje. Nog enigzins verantwoord.

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:01

Ik heb herbruikbare wattenschijfjes. Heb er 6 en kan er 2 a 3 dagen per schijf mee doen (nu gebruik ik minimale make-up). Gebruik wel make-up remover etc.

Inmiddels ook al dik een jaar over op bars en dat bevalt mij heel goed.

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:03

Ik heb herbruikbare wattenschijfjes, maar ook grotere doeken. Die laatste vind ik fijner. Ik heb er meerdere, zodat ik uitkom met 1 keer per week wassen. Er zit wel verschil in kwaliteit vind ik, maar dat is toch uitproberen

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:06

Marcel's green soap vind ik fijn wat betreft vaatwastabletten, allesreiniger en wc reiniger/wc blokjes.

Wij zijn niet aangesloten op het riool, maar op een septic tank. Verrassend veel producten die 'milieu vriendelijk' of 'geschikt voor septic tank' zijn, zijn dat helaas niet..

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 16:07

@xTammyy, thanks voor het delen! Daar staan al heel veel fijne tips in. Het gaat alleen vooral over de huis, tuin en keuken artikelen en ik ben wat meer opzoek naar verzorgingsproducten.

@Ir111, gebruik je in combinatie met de tandenborstel ook tandpasta tabletten, of dat niet?

@Winged: zoveel dagen met een schijfje is denk ik voor mij niet te doen met mascara, oogschaduw en oogpotlood :+ van welk merk gebruik je de wattenschijfjes en bars?

@MyWishMax, waar zijn de doekjes van? En is 1x per week wassen ook te doen met wat meer make up?

@Matheno, bedankt voor de tip, dat merk ken ik nog niet, ga er naar kijken!

Gitana16

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-10-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:08

Ik gebruik de tandpasta tabs van Smyle. Dit zijn tandpasta tabletjes, in plaats van de pasta in een tube. Ze worden geleverd in papieren zakjes, met daarnaast een glazen flesje om ze droog in te bewaren.
Ik dacht eerst dat ik duurder uit zou zijn dan wanneer ik de conventionele tandpasta tubes zou kopen, maar dat blijkt niet zo te zijn! En ik ben er ook nog eens heel tevreden over! :)

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:09

Ir111 schreef:
Ik gebruik de verpakkingsvrije producten van Lush of van HappySoaps. Ik vind conditioner in vaste vorm tot nu toe waardeloos. De rest is prima (zeep, shampoo, make up remover, gezichtreiniger). Tandenborstel gebruik ik de Humble Brush van bamboe. Is volgens mij ondertussen ook in veel andere merken te krijgen maar ik ben nogal merktrouw dus gebruik al jaren de Humble brush.

Wattenstaafjes vind ik de herbruikbare niet fijn dus koop ik de bio met bamboe of papieren stokje. Nog enigzins verantwoord.


Heb je het conditioner blok van de Kruidvat al geprobeerd? Schuimt goed en mijn haar wordt er mooi glad van

Suliko

Berichten: 4444
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:19

Ik gebruik voor mijn lichaam en haar graag de zeepjes van Werfzeep (is ook nog eens lokaal en ik vind ze erg prettig voor de huid, zodra je eraan went dat je huid ruw hoort te voelen na zeep). De zeepjes van Lush vind ik ook wel prettig, evenals hun bodybars.

De producten van The Beauty Kitchen vind ik heerlijk, de verpakkingen daarvan kan je terugbrengen zodat ze herbruikt worden (bij Holland & Barret bijvoorbeeld).
Voor producten als afwasmiddel en wasmiddel vind ik groot verpakkingen erg fijn, bijvoorbeeld van Sonnet, Ecover of Marcels Green soap.

Verder gebruik ik katoenen en bamboe wattenschrijfjes en katoenen doeken voor mijn gezicht. Daar doe ik meestal zo'n 3 dagen mee voor ik nieuwe pak. Maar ik draag geen make-up, op af en toe wat mascara na, dat scheelt een hoop. Van de Ekoplaza en Bamboozey geloof ik. Ik heb 12 stuks geloof ik, voor make-up gebruik ik er apart eentje dan voor het gewoon reinigen van mijn gezicht. Je kan ze makkelijk omspoelen, dus die voor make-up gebruik ik ook een paar dagen.

Sinds deze zomer gebruik ik wasbaar maandverband van Thinx en dat vind ik misschien nog wel de grootste aanrader wat naast dat het een hele hoop afval (en uiteindelijk geld) bespaard geeft het ook enorm veel comfort tijdens je menstruatie. Geen broeierig maandverband dat scheef gaat zitten, tampons heb ik altijd een hekel aan gehad en een cup is ook een goed alternatief, maar bleef bij mij lekken helaas. Nu huppel ik vrolijk rond in mijn ondergoed, ik wissel eind van de middag/begin avond van ondergoed voor de avond en de nacht. Even omspoelen onder koud water, verzamel het in een emmertje en was het dan mee in de eerstvolgende wasbeurt.

MyWishMax

Berichten: 25895
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:21

EllaBellaah schreef:
@xTammyy, thanks voor het delen! Daar staan al heel veel fijne tips in. Het gaat alleen vooral over de huis, tuin en keuken artikelen en ik ben wat meer opzoek naar verzorgingsproducten.

@Ir111, gebruik je in combinatie met de tandenborstel ook tandpasta tabletten, of dat niet?

@Winged: zoveel dagen met een schijfje is denk ik voor mij niet te doen met mascara, oogschaduw en oogpotlood :+ van welk merk gebruik je de wattenschijfjes en bars?

@MyWishMax, waar zijn de doekjes van? En is 1x per week wassen ook te doen met wat meer make up?

@Matheno, bedankt voor de tip, dat merk ken ik nog niet, ga er naar kijken!


Daarom heb ik er meerdere juist ;) ik gebruik ze elke dag. Zowel op dagen dat ik veel make up draag als dagen zonder of alleen mascara. Ik doe de ene kant om make up te verwijderen en de andere kant om cleanser eraf te halen. Dus ik heb er 7, maar ze zijn na wassen ook heel snel weer droog dus kan ook met minder eventueel.

Ik heb deze, met een aanbieding gekocht. Ik had er 3 voor 12 euro oid. Ik heb ook van de action, maar deze zijn echt veel beter. (Kan make up met alleen warm water verwijderen. Ik gebruik wel altijd een olie of balm, maat het zou kunnen met alleen water. Zelfs waterproof mascara)
https://www.lookfantastic.nl/magnitone- ... 80081.html

Maar zelfs als ik ze vaker zou kunnen gebruiken zonder wassen doe ik dat liever niet. Ze liggen dan toch nat te wachten, dus ik gebruik ze 1 keer. Vind ik frisser en mijn huid fijner

Gitana16

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-10-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:23

Voor de mensen die veel watjes voor makeup gebruiken :) ik gebruik nu ipv watjes een face wash (1 van Louis widmer) om m'n makeup eraf te halen. Werkt heel goed en zo'n flesje gaat lang mee.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 22:19

Dat wasbaar maandverband is voor mij nog even een stap te ver. Gaat dat niet heel erg stinken als het een paar dagen in zo' emmertje zit?

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:31

Gitana16 schreef:
Ik gebruik de tandpasta tabs van Smyle. Dit zijn tandpasta tabletjes, in plaats van de pasta in een tube. Ze worden geleverd in papieren zakjes, met daarnaast een glazen flesje om ze droog in te bewaren.
Ik dacht eerst dat ik duurder uit zou zijn dan wanneer ik de conventionele tandpasta tubes zou kopen, maar dat blijkt niet zo te zijn! En ik ben er ook nog eens heel tevreden over! :)


Is dit nou ook echt goed voor je tanden? Veel alternatieve tandpasta’s zijn dat helaas niet. Dus dat is het enige plastic wat wij in de badkamer hebben. En mijn tanden zijn best veeleisend ook nog dus ik durf niet zomaar zoiets te proberen, bang dat ik na een jaar heel veel gaatjes heb :=

Wij gebruiken veel van happysoaps, echt fijn. We hebben gewone zepen, shampoo en conditioner zepen en scheerzeep.

We hebben ook veel van Marcels green soaps maar helaas zit dat alsnog in plastic. Maar wel gerecycled plastic. En al het papier van happy soaps is ook best veel. Dus weet niet wat erger is.

En ik heb wasbare gezichtsreinigingspads.

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:03

EllaBellaah schreef:
Dat wasbaar maandverband is voor mij nog even een stap te ver. Gaat dat niet heel erg stinken als het een paar dagen in zo' emmertje zit?


Eerlijk gezegd gooi ik ze meteen dezelfde dag met de handdoeken in de wasmachine. Maar ik gebruik ze alleen snachts. Ik doe ze niet in zo'n bakje. Soms duurt het even en gaan er 2 tegelijkertijd in de was, maar dan ligt hij even in de wasmand opgevouwen in een handdoek.

Ir111

Berichten: 12084
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:05

EllaBellaah schreef:
@Ir111, gebruik je in combinatie met de tandenborstel ook tandpasta tabletten, of dat niet?

Nog niet, ik ben mijn voorraad gewone tandpasta aan t opmaken. Daarna wil ik eens kijken hoe tabletten bevallen.
Amber_anne schreef:
Heb je het conditioner blok van de Kruidvat al geprobeerd? Schuimt goed en mijn haar wordt er mooi glad van

Welke heb je precies?

jeetje77

Berichten: 3525
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:14

Ik gebruik ook al tijdje tandpasta tabletten. Kreeg complimenten bij tandarts dat mijn tanden er zo goed uitzagen. Normaal had ik altijd last van tandplak.

Shampoo van werftzeep idd heel fijn. Deo van lekker. Make-up gebruik ik niet, als ik mijn gezicht wil wassen gebruik ik ouderwets een washandje. Marcels green soap of klok voor de was.

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:21

De was doe ik met brauzz en als geen geurtje noodzakelijk is met hedera.

xTammyy

Berichten: 4428
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:50

Dan plaats ik het hier ook :)
Ik gebruik inmiddels meer dan een jaar diverse bars van happy soaps, naar grote tevredenheid. Ik heb de shampoo, face, conditioner en body bar. Ook tijdelijk de shave bar gebruikt maar die heb ik eigenlijk niet nodig.

Voor het scheren gebruik ik een safety razor die ik bij bamboozy heb gekocht. Even wennen hoe die werkt, maar als je het eenmaal door hebt wil je niet meer anders, zo’n vooruitgang in minder plastic gebruiken!

Tandenpoetsen doe ik met ben en Anna tandpasta uit een potje, heel blij mee!
Over tabletten heb ik nagedacht, maar het idee van niet zelf kunnen kiezen hoeveel tandpasta je gebruikt vond ik niet fijn, en ik vind de tabletten toch vaak erg duur.
Ik heb een tijdje de opzet borstels van tio gehad, maar ik bleef daar echt een laagje mee voelen op m’n tanden. Dus als iemand milieu vriendelijkere borstels weet dan oral B, laat het weten :)

We gebruiken het herbruikbare oor staafje van bamboozy, werkt prima

Ik gebruik wasbare watten schijfjes voor het verwijderen van make up, of een zachte wasbare gezichtspons. Ik gebruik als make up remover de face bar van happy soaps, werkt voor mij prima!

Als deodorant gebruik ik Nuud, je doet belachelijk lang met zo’n kleine tube, ik inmiddels al meer dan een jaar! De keren dat ik een spuit deo heb gebruikt in die tijd vond ik dat echt vies voelen _O-
Ik heb ook de deo van happy soaps geprobeerd, maar voor mij werkte die helaas niet.

Verder gebruik ik de menstruatie cup van lucovital. Pas als je zoiets gaat gebruiken valt het je op hoe belachelijk veel afval je creëert als je ‘gewoon’ maandverband of tampons gebruikt := en ik vind het heerlijk dat ik eigenlijk de hele dag niet hoef na te denken over wisselen van een verbandje/tampon.

Dat was het volgens mij zo snel :D

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 00:13

Is Nuud ook compleet plastic vrij en plantaardig?

Ik zie ook wat tips voorbij komen voor schoonmaak middelen, helaas is het wel vaak zo dat het product milieu vriendelijk is, maar dan alsnog in een plastic fles zit... ga me toch eens verder verdiepen in de tabletten.

Wat goed om te lezen dat er zoveel bewust bezig zijn! Er komen veel goede tips en tricks voorbij.

Voor de bar gebruikers, hoe bewaren jullie je bars om ze zo lang mogelijk goed te houden?

Suliko

Berichten: 4444
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:15

EllaBellaah schreef:
Dat wasbaar maandverband is voor mij nog even een stap te ver. Gaat dat niet heel erg stinken als het een paar dagen in zo' emmertje zit?


Nee hoor, in een ruime emmer liggen vaak 2 tot 4 menstruatie onderbroeken tot ik een wasje doe en ik leg/hang het vaak zo dat ze gewoon kunnen drogen in de tussentijd. Het belangrijkste is dat je ze koud omspoelt na gebruikt zodat het bloed niet stolt, maar dan is dus de meeste viezigheid er ook uit. Ik wring ze ook goed uit voor ik ze wegleg en meestal liggen ze er max 2 dagen voor ik een wasje doe en zijn ze tegen die tijd droog. Het heeft voor mij in ieder geval nooit onfris gevoelt of geurtjes gegeven. Ik vind het belangrijk dat wat ik draag echt fris en schoon is, daarom staat maandverband mij juist zo tegen omdat dat broeierig wordt. Dus als ik het idee had dat het vies zou blijven na dragen, zou het geen succes zijn!

xTammyy

Berichten: 4428
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:41

Nuud is vegan en niet getest op dieren.
De verpakking is van bio plastic gemaakt van suiker riet.

Ik was mijn haar zo’n een keer per week (is ook beter voor je hoofdhuid, maar mocht je het vaker wassen moet je er uiteraard aan wennen) en heb bijna een jaar met een bar gedaan, de conditioner bar heb ik nu bijna 1,5 jaar in gebruik.
De face bar gaat wel wat sneller, ik denk tussen de 4 en 6 maanden? Body bar heb ik net als de shampoo bar in zo’n netje zodat ie langer mee gaat en fijner schuimt.

Marie111
Berichten: 4715
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 01:05

Herbruikbare wattenschijfjes - dat noemen wij gewoon washandjes?

Werken vaak ook nog eens beter en kunnen gewoon op 60 graden (of meer) in de wasmachine

moonsparkle
Berichten: 22045
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 07:54

Ik draag geen make up, dat scheelt best wat producten.

Mijn haar was ik niet zo vaak meer met shampoo, ik heb verschillende geprobeerd maar ik krijg soms last van mijn hoofdhuid dus vaak wassen is voor mij ook niet echt handig. Dit scheelt shampoo en het aankopen daarvan. Als ik zou paardrijden zou ik daar wel anders over denken, vroeger waste ik vaker omdat ik zweette onder mijn cap.

Qua schoonmaak gebruikte ik eerst van de wegwerp schoonmaakdoekjes want lekker makkelijk, nu gebruik ik een vaatdoek, die kan in de wasmachine.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:39

Ir111 schreef:
EllaBellaah schreef:
@Ir111, gebruik je in combinatie met de tandenborstel ook tandpasta tabletten, of dat niet?

Nog niet, ik ben mijn voorraad gewone tandpasta aan t opmaken. Daarna wil ik eens kijken hoe tabletten bevallen.
Amber_anne schreef:
Heb je het conditioner blok van de Kruidvat al geprobeerd? Schuimt goed en mijn haar wordt er mooi glad van

Welke heb je precies?


Ik heb die van Kruidvat zelf, ook de shampoo versie ervan https://www.kruidvat.nl/kruidvat-nature ... 95EALw_wcB

Ik bewaar ze in metalen bakjes van de lush maar laat de deksel er altijd af zodat ze weer goed opdrogen