Hiken/wandelen, wat nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Frummels

Hiken/wandelen, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-22 16:06

Hi allemaal,

Mijn man en ik willen wat fanatieker gaan hiken. We wandelen al regelmatig, maar willen er wat vaker op uit en dan met name de bergen in.
Voorheen wandelde ik altijd op mijn crossfit schoenen, maar dat is me op ruwe bergpaden toch niet stabiel genoeg en ze zijn natuurlijk ook helemaal niet waterdicht, dus ik heb vaak natte voeten door plassen en de beekjes oversteken :+
Onze eerste aankoop worden dus nieuwe schoenen.

Maar toen vroegen we ons opeens af wat we eigenlijk nog meer nodig hebben? Zakmessen hebben we al. Ik heb meer dan genoeg basis sportkleding (leggings en shirts). Maar een windjack lijkt me misschien ook wel handig, al wordt het nu lekker weer maar in de bergen kan het nog fris zijn natuurlijk. En een lichtgewicht rugtas, fijne zonnebril, een pet, thermosfles, grote waterfles… wat mis ik?

Hebben jullie nog dingen waarvan je zegt, goh dat moet je echt hebben? :)
Ter info: We willen er gemiddeld zo’n 2 keer per week op uit voor een route van 4 tot 7 uur.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:19

Echte wandelkleding is veel beter dan basis sportkleding.
Heeft allemaal vakjes en is vaak heel klein op te vouwen als je het even niet nodig hebt, en broeken kun je bv afritsen.
Werk in laagjes en zorg voor goede onderkleding.
Zitvlak en knieënin broeken zijn waterdicht wat bij natte omstandigheden erg goed van pas komt.
Kijk zeker naar T-shirts en wandelsokken van merino wol. Goede sokken zijn het allerbelangrijkste, daarmee voorkom je blaren en natte voeten.
En echt onmisbaar in de bergen (of langere andere wandelingen) wandelstokken.
Hiermee sport je 1. Met je hele lichaam, 2 geeft veel meer stabiliteit en 3. Het zorgt dat je je knieën niet teveel belast.
Wij hebben ook altijd gps bij ons, dan vind je je weg weer beter terug.
Laatst bijgewerkt door Taartje op 19-03-22 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

a red sun rises, blood has been spilled tonight...

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:19

Heerlijk! Het is vast prachtig in jullie nieuwe thuisland. Investeer in goede schoenen en in de juiste maat, groter dan je normale maat en met goede wollen sokken. Ik hou zelf het meest van b/c zolen, stevig genoeg voor wat ruwer terrein. In de bergen kan het weer snel omslaan dus neem altijd regenkleding mee en iets warms. Broeken en shirts die niet schuren! Ik heb altijd pleisters en sporttape bij me, wat ik daar al niet mee gerepareerd heb… zonnebrand, ook een must. Een zakmes, stokken, een fluitje en ruim voldoende eten en drinken. Een pet en een zonnebril en een goede kaart van de omgeving. Als je digitaal gaat dan staan op Maps.me echt bijna alle paden aangegeven is mijn ervaring. En laat weten waar je gaat lopen en wanneer je verwacht terug te zijn! En als laatste, maak je een volgtopic voor ons thuisblijvers aan?
Laatst bijgewerkt door Whizz op 19-03-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:23

Drinksysteem dat in je rugzak past? Ik vind dat wel heel handig, elke keer een slok nemen ipv graaien/zoeken naar flesjes. Daarnaast heb ik ook een hele dunne sjaal die ik voor allerhande dingen gebruik, tegen de zon, om op te zitten, tegen steekbeesten, etc.

Wat betreft schoenen, heel veel passen en lopen in de winkel. Echt 100% zeker zijn van je aankoop.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:25

In je rijtje mis ik nog een fijn fleece vest of dons jasje, voor als het fris is of tijdens pauzes. Zitmatjes, ook voor die pauzes. Weet niet hoe goed eventuele routes zijn aangegeven, maar in de bergen kunnen een kaart en kompas erg van pas komen. Verder waterdichte kleding, want het weer kan snel veranderen in de bergen. Wat schoenen betreft kunnen trail schoenen ook fijn zijn als je de standaard bergschoenen te lomp vind, ze zijn er ook met gtx.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:25

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik behalve goede schoenen en een rugzak met ventilatie op de rug nog nooit speciaal iets voor wandelen (in de bergen) gekocht heb.
Iets voor op het hoofd en een zonnebril + zonnebrand heb ik altijd wel mee en vooral makkelijke proviant om te eten. Afhankelijk van de wandeling inderdaad een kaart, maar het meeste is wel aangegeven.
Stokken heb ik nog nooit gemist, hooguit bij lagere wandelingen in de herfst als het erg modderig is. Dat is er persoonlijk denk ik.
Mijn normale jassen zijn al outdoor jassen.

Bismarck

Re: Hiken/wandelen, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:50

EHBO set incl reddingsdeken en een goede verzekering voor als je met een heli opgehaald moet worden.

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:56

- laagjes kleding
- voldoende eten en drinken
- fijne sokken maken het verschil tussen wel of geen blaren
- ehbo-setje met in ieder geval ook een reddingsdeken en een fluitje. Tekentang. Sporttape. Insectenspray. Medicijnen. Zonnebrandcrème. Lampje.
- niet teveel vertrouwen op je telefoon, dus ook een goede papieren kaart + kompas (of gps)
- brandertje kan heel fijn zijn bij langere tochten (voor koffie, cup a soup en instant noedels)
- horloge

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:59

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:22

Als wandelgids in mijn rugzak:

* Verbanddoos
* Touw
* Ducktape
* T-rips
* Pet
* Zonnenbandcrème
* Dun windjack
* Dun shirt met lange mouwen
* Regenpak
* Regenhoes voor rugzak
* Telefoonaccu met kabel
* Maandverband
* Zaklampje
* Muts
* Dunne handschoenen
* Aluminiumdeken
* Pijnstillers
* Pen en blocknootje
* Papieren zakdoekjes
* Regenponchos voor suffies die niks bij zich hebben, uiteraard te koop
* Hondebrokjes
* Zakje noten en reep, buiten de normale lunch om
* Genoeg water, afhankelijk van jaargetijden en tappunten onderweg

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:23

Hoe lang ben je van plan te gaan lopen?
Ik vind goede schoenen een must en verder neem je lekker mee wat je wil. Kleed je naar het weer, neem wat te eten en drinken mee en dan zit je prima zat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:27

In de bergen absoluut wandelstokken, en dan wel de verstelbare variant. Om alle redenen die Taartje noemt.

Verder is het slim om te denken aan een kompas en een wandelkaart van het gebied. En weten hoe je deze kunt gebruiken. Dit kan in plotselinge mist echt levensreddend zijn. Een goed aangegeven route is dan erg leuk, maar je hebt niks aan bordjes als je ze niet kan zien bij zicht van 10 meter. En dit gebeurt al erg snel, lage bewolking is ook mist!

Zorg altijd voor voldoende water en wat te eten, mueslirepen zijn ideaal. Liever te veel mee dan te weinig.
En zonnebrand, een pet en een zonnebril.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:39

Wat ik mee neem:
Zonnebrandcrème
Zonnebril
Een rugzak met zo'n sluiting die je aan de voorkant ook boven je borst dicht kunt doen, voldoende vakken
Veel water
Veel eten
Laagjes kleding, extra paar sokken en schoenen in de auto(heerlijk als je weggaat om te wisselen)
Wandelschoenen

In de bergen gebruik ik een wandelstok. Als het mogelijk gaat regenen dan regenkleding en een regenhoes voor om de tas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:06

Voor stokken zijn voor en nadelen te noemen.
Op het moment dat ze veel als mentale steun (zekerheid) ingezet worden is het juist gevaarlijker. Ook zitten ze in de weg als je veel rotsen hebt en je handen nodig hebt.
Als je stokken koopt, dan heb je nog verschil tussen tracking en wandelstokken.
Bij goed gebruik kunnen ze inderdaad ook ontlasting bieden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:17

Sizzle schreef:
Op het moment dat ze veel als mentale steun (zekerheid) ingezet worden is het juist gevaarlijker. Ook zitten ze in de weg als je veel rotsen hebt en je handen nodig hebt.

Als ik de stokken niet nodig heb schuif ik ze in en maak ze vast aan mijn tas

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:17

- hoge wandelschoenen
- Falke wandelsokken + een reserve paar
- zonnebril en pet / cap
- polarhorloge
- geld en telefoon
- kaart of routebeschrijving op papier
- kleine handdoek (voor voeten want vaak wel een beek te doorwaden, maar als hij ongebruikt blijft leg ik die ook geregeld in mijn nek)
- enkele boterhamzakjes voor diverse doeleinden (ik pluk of zoek graag fruit, noten of kruiden onderweg)
- pakjes zakdoeken of een halve wc-rol
- halve literflesjes water en een opvouwbare beker voor de hond om uit te drinken
- dunne regenjas
- noten, eiwitrepen
- aansteker / mes / touwtjes ca 50 cm /
- lampje
- lichtgewicht verrekijker

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:32

Sizzle schreef:

Goed gebruik is inderdaad heel belangrijk. Ik heb mensen ermee zien lopen, dat kon echt niet.

Bij stukken waarbij klimmen met handen nodig is, gaan de stokken aan of in mijn backpack. Ook hierom is het handig om telescopische stokken te gebruiken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:54

Een goed passende lichtgewicht rugzak met vak voor waterzak. Niet te zware schoenen. Tenzij je klimijzers moet gebruiken zijn die lompe dingen vaak helemaal niet nodig.

Hoofdlamp, reddingsdeken, klein EHBO setje, sporttape, regenkleding, buff, pet, zonnebril, stokken (wel altijd 2, 1 is slecht voor je looptechniek en onveiliger). Telefoon, eventueel met powerbank. Genoeg energierijk eten, noten, hard keks, dadelbrood.

Ik hou van lichtgewicht spul. Katoen lekker thuis laten, dat wordt nat en droogt niet meer. Altijd voor laagjes zorgen, je koelt snel af tijdens een pauze en het weer kan ineens omslaan. Op dagtochten is veel meer niet nodig volgens mij. Ja, als het heel warm is iets van isostar meenemen.

En vooral een meerdaagse tocht plannen want dat is nog mooier ;)

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 12 [PR 198,5] Z1 + 1 ~ Pensioen vanwege PPID

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-22 09:58

Wauw, wat enorm veel reacties al zeg! Bedankt dat jullie allemaal de tijd nemen om te reageren.

Ik lees hier en daar nog wel dingen waar wij niet aan gedacht hebben, dus die gaan op de lijst. :j We gaan vandaag naar Decathlon voor windjacks en poncho's, dus dan kunnen we meteen kijken voor de andere eenvoudigere spullen zoals een fluitje etc. Morgenochtend gaan we naar een winkel in de buurt voor schoenen, maar die is op zondag gesloten - zoals ongeveer alles hier :))

@Whizz: Bedankt! Ik zat er toevallig wel aan te denken om ergens te schrijven/foto's te plaatsen, maar weet nog niet goed waar, haha. (Bokt/Instagram/Facebook/Blog?)
Nog even kijken wat ik handig/leuk vind.

@Goof: Zo'n 2 keer per week 4-7 uur per keer, afhankelijk van het weer etc. Ik ben een mooi weer loper :+ Nou zit dat hier wel goed gelukkig, maar toch.

@Dee_Es: Dankjewel! Een meerdaagse tocht staat absoluut op de planning. We wonen heel dichtbij een groot nationaal park (Apuaanse Alpen) en daar zijn prachtige meerdaagse tochten te maken <3 Er staan ook nog tripjes richting het noorden van het land op de planning, en Oostenrijk en Zwitserland natuurlijk. Nou goed, eigenlijk is de lijst eindeloos, maar er is ook zoveel moois te zien in de wereld.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:07

Het meeste is al wel genoemd. Wat ik zelf ook graag mee neem zijn van die knijp fruithapjes/zakjes. Die nemen niet veel ruimte in maar geven wel even een opkikker na een zware klim.

When nothing goes right,

go left.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:08

Veel is al genoemd. Ik zou in de bergen ook zeker hoge wandelschoenen aanraden. Stokken zijn ook echt geen overbodige luxe, ik ben er meer dan eens heel blij mee geweest.

Ik heb een lange (over mijn heupen) outdoorjas die goed waterdicht is en heb altijd een dun oprolbare regenbroek in mijn rugtas zitten. Sinds dit jaar heb ik een donsjasje die super klein op te rollen is als extra tussenlaag. Verder inderdaad merinowol sokken en evt ook hemdjes.

Ik vind in een rugtas heel fijn als er een band sluit om mijn heupen en voor mijn borst, dat voorkomt trekken aan je schouders.

Verder broeken die goed stevig zijn. Ik heb meer dan eens over rotsen moeten schuiven, wat mijn dunne wandelbroeken niet hadden overleefd.

GPS gebruiken wij gewoon onze telefoon voor met een app waar ook goed hoogtelijnen op zijn af te lezen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:12

Heerlijk TS, dan heb je op niet te grote afstand heel veel opties en mogelijkheden. Zeker een volgtopic op bokt maken dan kunnen we meegenieten.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 12 [PR 198,5] Z1 + 1 ~ Pensioen vanwege PPID

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-22 10:45

Rytir: Goed idee, ik ga eens kijken of ze dat hier ook verkopen! Al hebben wij altijd wel een dag aan maaltijden bij ons (bakje kip, rijst, broccoli. Bananen, eiwitrepen, energybars, crackers en parmezaan etc. :)) ) De knijpzakjes nemen weinig ruimte in, dus kunnen daar prima nog bij als ik ze hier kan vinden!

Leo: Bedankt voor de tips!

Dee_Es: Er zijn inderdaad genoeg opties in de regio, ook Abetone en nog meer moois. Ik word er bijna zenuwachtig van, elke keer als we moeten kiezen waar we naartoe willen haha. Ik zal binnenkort eens de tijd nemen om een volgtopic aan te maken en dan link ik die hier. :)

Iemand zei ook nog iets over de zorgverzekering. Daar moet ik wel even naar kijken eigenlijk, want die hebben wij niet. (Italie kent een ziekenfonds). Even uitzoeken of we iets extra's moeten afsluiten.

We wandelen nu overigens ook al veel en in de bergen, maar doen dat eigenlijk altijd op sportschoenen, in sportkleding (voor mij een sportlegging met topje en tot eind maart een fleecevest mee) en een gewone rugtas met daarin eigenlijk alleen maar eten en water :') Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend, want er staan veel dingen tussen die de tochten een stuk aangenamer, maar ook veiliger zullen maken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:48

Fanatiek hillwalker, bergbeklimmer hier (althans pre Corona). Wat er altijd mee gaat:

- goede schoenen die stevig zijn en die vanaf het moment van passen fijn zitten. Schoenen moet je niet in moeten lopen. Dan zijn het niet de goede schoenen voor je. Mij D-schoenen vallen in die laatste categorie en ik haat ze na 5 jaar nog altijd.
- fijne sokken op wandelen gericht (falke zijn mijn favorieten)
- in lengte verstelbare stokken. Bij voorkeur zonder draai systeem, die draaien namelijk altijd los.
- laagjes: shirt, wollen pully, fleecevest, dunne donsjas, en hardshell. Dan red ik het van -10 tot +30 graden.
- mocht je van leggings houden, fjall raven heeft hele fijne wandelleggings met verstevigde kont en knieën. Onverwoestbaar! En een regenbroek.
- poncho’s heb ik een hekel aan. Die wapperen alle kanten op bij harde wind. Ik ben meer van een hardshell broek en hardshell jas. Die houden ook wind tegen wanneer er een koude wind staat. Multifunctie!
- neem een ehbo kit mee!
- zorg voor kaarten van het gebied en zorg dat je er mee kunt werken. Mocht je een gps hebben (ideaal), zorg dat je er mee kunt werken… vertrouw niet op je mobiel! Te vaak heb ik al mensen gehad in de bergen die liepen op hun mobiel, zelfs met kaarten in cache, die hopeloos verdwaald raakten want signaal was te zwak, slechte satelliet ontvangst of de batterij was op.
- fijne waterflessen! Ik ben zelf geen fan van waterzakken. Ik vind ze onhygiënisch en ik loop veelal in onherbergzaam gebied waarin mijn water zelf moet zuiveren. Ik gebruik graag flessen met een grote opening zodat ik mijn steripen kan gebruiken om het water te filteren.
- een zak met nootjes! De ideale energiebron om in je jaszak te stoppen zodat je snel even je energie bij kunt vullen.
- een fijne rugzak! Ik loop graag met een tas die een vrije rug heeft. Voor rugzakken geldt hetzelfde als voor schoenen, ze moeten vanaf moment één fijn zitten. Ze moeten een rugpant hebben passend bij je lengte, de schouderbanden moeten passen bij de breedte van je schouders en de heupband moet passen. Ik kan bijvoorbeeld niet lopen met de rugzakken van mijn vriend en mijn fijnste tas vindt hij vreselijk.
- een fluitje heb ik altijd mee. En zo’n reflecterende brandweerdeken. Je hoopt het nooit te hoeven gebruiken…

Qua verzekeringen is het in Nederland zo dat je reisverzekering in combinatie met een aanvullende zorgverzekering in de meeste gevallen voldoende is. Voor de meeste reisverzekeringen geldt namelijk dat je gedekt bent wanneer je een gemarkeerde route/duidelijke laden volgt. In mijn geval dekt hij niet want ik loop vaak ongemarkeerd en de definitie van een pad is wat vervaagd. Dan zal je een speciale bergsportverzekering moeten afsluiten. Dan ben je ook gedekt voor helicopterreddingen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:04

Wat een leuke ideeën.
Ik lees graag de blogs van www.reizenmetjehond.nl .
Zij maakt heel veel (dag)tochten te voet en met hond en heeft enorm veel tips en checklists op haar site staan en heel veel ervaringsverhalen.

Jij gaat dan niet met hond op pad, maar de meeste tips zijn ook op gewone wandelingen van toepassing :)

Veel plezier

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.