Druk op de borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dalena

Druk op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 13:48

Ik kom net terug van de huisarts en die kon niks vinden

Sinds gisterochtend heb ik een hele erge druk op mijn borst alsof er iets heel zwaars op ligt. Ik heb ibuprofen genomen maar dit hielp niet. In de avond toch even de huisartsenpost gebeld. Die gaven aan te wachten tot morgen en dan de eigen huisarts te bellen. Dit heb ik gedaan en ik kom net terug. Ik moest lopen en tijdens het lopen, nog geen 5 minuten later, deden mijn benen enorm pijn, ik kon nauwelijks lopen. Ik weet niet of dat er mee te maken had maar toch benoemd. Mijn bloeddruk was 157/104 en 2e meting 143/100* onderdruk weet ik niet meer. Zuurstofgehalte was 95. De huisarts zei dat de pijn in mijn benen niks te maken had met de druk op mijn borst. Hij kon geen oorzaak vinden maar zei wel dat het niks is om me zorgen over te maken.
Het zit me niet lekker. Al ben ik nu wel gauw iemand die snel piekert. Ik ben laatst getest op corona en negatief. Verder doe ik vaker een thuistest en die zijn altijd negatief geweest. Iemand een idee wat het kan zijn? Moet ik een second opinion aanvragen? Of is dit echt niks en gaat het vanzelf over? Ik weet even niet goed wat te doen..

Oskarrino

Re: Druk op de borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:59

Ik krijg deze symptomen als ik koorts heb... Heb je jezelf al getempt? Heb je koorts?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:03

Heb je geen paniek aanval of hyperventilatie. Ik heb echt weken moeilijk geademd, hartkloppingen, druk op mijn borst. Huisarts kon niks vinden. Tot ik bij de spoedpost zat in het ziekenhuis en die vrouw uitlegde dat dit hyperventilatie is.

Dat hoeft dus niet altijd snel ademen te zijn zoals je het voor je ziet

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:21

Luusje_Kviek schreef:
Ik krijg deze symptomen als ik koorts heb... Heb je jezelf al getempt? Heb je koorts?

Het voelt niet alsof ik koorts heb maar ik zal zo even meten

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:23

Amber_anne schreef:
Heb je geen paniek aanval of hyperventilatie. Ik heb echt weken moeilijk geademd, hartkloppingen, druk op mijn borst. Huisarts kon niks vinden. Tot ik bij de spoedpost zat in het ziekenhuis en die vrouw uitlegde dat dit hyperventilatie is.

Dat hoeft dus niet altijd snel ademen te zijn zoals je het voor je ziet

Ik heb een paar jaar geleden hyperventilatie gehad. En dat voelde voor mij heel anders. Ik ben toen ook bij de spoedpost terecht gekomen. Ik slik elke dag medicatie die je krijgt bij hyperventilatie omdat dat helpt tegen mijn psychische misselijkheid. Je zou dus zeggen dat hyperventilatie niet mogelijk is, maar ik ben geen dokter :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:23

Saturatie is met 95 aan de lage kant. Zeker niet gevaarlijk laag. Maar wel onder normaal.
Dit kan wel in relatie staan tot druk op de borst voelen of vermoeid aanvoelende benen hebben.

Ik heb geen medische achtergrond, maar ben wel astma patiënt met ervaring :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:27

Boras schreef:
Saturatie is met 95 aan de lage kant. Zeker niet gevaarlijk laag. Maar wel onder normaal.
Dit kan wel in relatie staan tot druk op de borst voelen of vermoeid aanvoelende benen hebben.

Normale saturatie ligt tussen de 95 en 100

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:29

Boras schreef:

Jup, saturatie van 95 is inderdaad wat laag maar wordt nog niet gezien als een tekort.

Enig idee of je altijd zo laag zit? Kan me voorstellen dat je wat onder de leden hebt en daardoor een wat lagere saturatie en deze klachten.

Kijk het even aan, het is niet dat je gelijk in levensgevaar bent met deze waardes. En psychisch je druk maken kan makkelijk de verergering van de klachten veroorzaken.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:35

Druk maken heeft ook geen zin. Ik leid mezelf ook goed af. Alleen de druk blijft. Ik kan de thermometer even niet vinden dus ik kan niet meten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:43

Ik heb dit (en niet perse icm benen) als ik last van mijn maag heb (meestal een gevolg van stress/ soort van paniek aanval)
Hoe meer ik erop ga letten, hoe meer andere dingen erbij komen (armen, benen, nek) dit waarschijnijk omdat je vanalles van stress gaat aanspannen oid.

Advies dat ik in het begin kreeg is iets van maagzuurremmers pakken, helaas hielp dit bij mij niet en heb ondertussen redelijk zware maagschermers thuis liggen die ik ga pakken als ik het weer voel opkomen. Soms duurt dit dagen soms weken achter elkaar.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook het geval is, maar wel een tip dat het dit zou kunnen zijn en en richting waarin je mogelijk kan denken.
Hopelijk voel je je snel beter want ik weet hoe stressvol druk op de borst kan zijn

ik lees ook dat je elke dag medicatie slikt..dat kan maagklachten ook nog eens oproepen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:55

Is er wel naar je longen geluisterd? Niet dat je een sluimerende longontsteking hebt? Saturatie van 95 dat is voor mij een teken dat ik me bij de huisarts moet melden, zeker in combinatie met pijn in het borstgebied, moe enz.

Druk op de borst is in ieder geval niet normaal. Bij ouderen zal er sneller doorgezocht worden. Bij jonge mensen meestal niet helaas.

Brandend maagzuur/maagzweer kan ook druk op de borst gevoel geven. Zeker met ibuprofen. Slik je maagbeschermers?

Je bloeddruk is voor je leeftijd wat verhoogd, maar dat kan ook door de stress komen.

Ik zou er desnoods even een telefoontje naar de assistent aan wagen om nog een keer te overleggen met de huisarts omdat je er niet gerust op bent. Misschien kan er dan een betere uitleg gegeven worden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:18

Het kan zeker een vorm van hyperventileren zijn. Soms ga je idd hyperventileren en dan wordt het heel heftig, je gaat heel snel ademen en je raakt in paniek. Maar je hebt ook een vorm van hyperventileren waarbij je verkeerd ademhaalt als het ware. Je ademt te hoog en door spanning kan je borst niet genoeg uitzetten. Dan kun je druk op de borst ervaren, hoofdpijn krijgen en doordat je niet goed ademt kan de rest van je lichaam daar ook op reageren. Vooral omdat je zegt veel te piekeren kun je nog meer spanning krijgen wat ervoor zorgt dat de klacht verergerd.

Er zijn verschillende manieren om hier vanaf te komen. Het belangrijkste is, om je focus te verleggen. Het helpt bijvoorbeeld om lichte herhalende bewegingen te doen en daarbij te tellen. Je kunt ook hardop een boek gaan lezen, of een aantal liedjes meezingen.
Je kunt ook ademhalingsoefeningen doen, maar ik heb zelf de ervaring dat teveel focussen op de ademhaling soms zelfs nog een verkeerd effect heeft.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:24

Er is wel geluisterd naar mijn longen volgensmij. De huisarts heeft in ieder geval geluisterd met stethoscoop. Ik heb niet vaak last van brandend maagzuur. Ik heb maar 1 ibuprofen gehad. Hielp niet. Maar ik krijg daar nooit maagklachten van. Ik weet niet of ik het moet vermelden maar heb een miniem lekkende aorta-klep. Ik ben 4 jaar geleden voor het laatst gecontroleerd en ik zou in november dit jaar weer een controle krijgen.

Hyperventilatie zou dan ook kunnen. Maar ik slik alprazolam elke dag, dit krijg je volgens mij ook bij hyperventilatie. Verder slik ik olanzapine en sertraline allemaal voor mijn psychische misselijkheid

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:26

Brandend maagzuur heb ik nooit, dus daar kun je het helaas niet aan afleiden.
Maar wat earth zegt zit zeker ook wat in!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:28

Maar op zich kan dat evengoed wel door de medicatie heen komen, zeker als je al snel last hebt van spanningen oid. Ik heb ook door zware ad wel eens hyperventilatie gehad. En nog steeds is mijn ademhaling wel eens verstoord terwijl ik daar inmiddels wat kennis van hebt.

Het enige wat het medisch zou kunnen zijn is dat je maag wat opgezet is, dna krijg je hetzelfde gevoel maar dat had je huisarts denk ik wel moeten voelen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:34

Maar een saturatie van 95 is niet passend bij hyperventilatie. Druk op de borst kan vele oorzaken hebben. Het klinkt niet alsof de HA aanvullend onderzoek heeft verricht? Mochten de klachten aanhouden en je vertrouwd het niet, dan toch maar nog een keer aan de bel trekken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:36

Heb je last van stress/spanning?

Ik heb soortgelijke klachten namelijk als ik me ergens druk om maak. Schijnt een vorm van hyperventilatie te zijn. Gaat niet altijd gepaard met snel ademen (jet typische beeld waarbij je denkt bij hyperventileren)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:42

Ik moet ook eerlijk zeggen. Ik vond deze huisarts niet fijn. Mijn moeder is net thuis van werk en ze wil toch nog een keer de assistenten spreken.

Het is heel erg vervelend. Het doet overigens geen pijn maar het is gewoon een erge druk.

Ik heb nu geen stress/spanning. Paar weken geleden wel. Er is niks gebeurd de laatste paar dagen. Het ging eigenlijk best wel goed. Tot gisteren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:43

Toch nog een keer testen op corona?
De omikron is vaak eerder in de mond te vinden.
Laatst bijgewerkt door purny op 21-02-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:44

noviceh schreef:
Maar een saturatie van 95 is niet passend bij hyperventilatie. Druk op de borst kan vele oorzaken hebben. Het klinkt niet alsof de HA aanvullend onderzoek heeft verricht? Mochten de klachten aanhouden en je vertrouwd het niet, dan toch maar nog een keer aan de bel trekken.

Nee klopt, maar het kan zijn dat ts een standaard wat lage saturatie heeft toch? Het is natuurlijk lastig omdat ts niet weet hoe hoog haar sat. normaal gezien is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:56

Syndroom van tietse toevallig?

Ik had dat laatst (komt en gaat) en de huisarts kon het vrij makkelijk vinden waar ik last van had. Bij een oud collega heeft het maanden geduurd voor ze wisten dat ze tietse had.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:58

Meestal rond de 98.

Ik kan nog eens testen op corona. Laatste keer deed ik ook in de mond.

Geeft syndroom van Tietze ook druk op de borst zonder dat dit pijnlijk is?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:05

Yenni schreef:
Syndroom van tietse toevallig?

Ik had dat laatst (komt en gaat) en de huisarts kon het vrij makkelijk vinden waar ik last van had. Bij een oud collega heeft het maanden geduurd voor ze wisten dat ze tietse had.

Dit is meestal goed te checken door te drukken op de plek en dan voelen of het meer pijn doet bij erop drukken, meestal is het inderdaad redelijk goed vast te stellen door een huisarts daardoor dus ik zou denken dat hij dat wel gecheckt heeft, maar ik was er natuurlijk niet bij :o

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:10

Dat heeft de huisarts inderdaad gedaan. Het deed geen pijn en de druk nam niet toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:13

Ik vind het wel heftig dat als je met zulke klachten naar de huisarts gaat dat je eigenlijk afgewimpeld word met ik kan niks vinden ga maar weer.. Zou hier eigenlijk niet mee akkoord gaan gewoon weer bellen hoor..