Ervaringen met nierkanker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

MarryAnneR

Ervaringen met nierkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 14:24

Precies 1 maand geleden kreeg ik onderweg naar mijn werk midden op de snelweg een niersteenaanval. Dat doet best zeer en het viel niet mee om veilig mijn auto aan de kant te krijgen, mijn collega uit te leggen dat ik hulp nodig had en waar ik precies was. Maar het lukte. Mijn gevoel voor drama en rare gebeurtenissen zou een boekenkast aan materiaal kunnen opleveren.

Nog half versuft van de 2 geweldige shots pijnstilling in de ambulance lag ik dus dubbelgevouwen in een ziekenhuis vooral te slapen.

Ergens op de achtergrond hoor ik een uroloog iets roepen. Nier, uitzoeken of het iets kwaadaardigs is…
30 uur later sta ik vooral met veel vragen buiten met een afspraak voor een onderzoek voor 3 weken later.

Ik vond het toch best lang wachten. Drie weken lang heb ik aan moeten horen: oh als het echt erg was dan wist je al iets hoor!, welnee joh, maak je niet druk. (Eigenlijk alles wat ik ook altijd zeg) Ik werd er eigenlijk geen seconde rustiger van. 23 feb kreeg ik een scan met kleurtjes en op 1 maart dus de uitslag.

Natuurlijk hoopte ik van harte dat ik daarna iedereen kon bellen dat ze gelijk hadden. Want liever een Pietje Paniek dan toch horen wat ik helemaaaaaal niet wil horen.

Wat weet ik nu:
-Helaas pindakaas ik heb nierkanker.
-Nee dat hoeft niet te betekenen dat ik ineens doodga, maar ik had toch liever alleen een niersteen gehad.
-Uit een vervolgscan zijn gelukkig geen uitzaaiingen gevonden.
-De niersteen zat in de rechternier, deze nier doet nog steeds vervelend. De tumor zit in mijn Linkernier en is vrij groot. (De helft van mijn nier).
-tumor moet eruit en ze bespreken nog of dat met nier en al moet.
- volgens uroloog zijn de waarden van de rechternier nog goed genoeg om voortaan single te zijn.
- ik blijf ongerust omdat ik links totaal niets verkeerds voel maar rechts nog altijd pijnlijk is.
- ik plas bloedstolsels, ben doodmoe, heb jeuk, spierpijn, kramp en het zal dr allemaal best bijhoren maar ben ik daar dan ook straks vanaf?

Wie heeft er ervaring met deze soort?

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

fenijro_tani

Re: Ervaringen met nierkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:29

Ik heb geen ervaring maar ik wil je wel ontzettend veel sterkte wensen de aankomende tijd :(:)

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:01

Oh TS, wat heftig voor je! Allereerst heel veel sterkte!
Fijn dat er verder geen uitzaaiingen zijn gevonden.

Mijn schoonvader gaat al sinds 2001 met 1 nier door het leven ivm nierkanker. Ze kwamen er toevallig achter, omdat hij onder de scan moest voor een hernia. Tumor was al bijna net zo groot als een voetbal, maar niks van gemerkt. Nier inclusief volledige tumor zijn toen verwijderd en dat was voldoende.
Hoe het bij hem verder ging qua klachten ed weet ik niet zo goed, in die tijd kenden we elkaar nog niet. Ik weet dat hij vooral heel veel moeite had met het feit dat er al die tijd zoiets groots en gevaarlijks in zijn lijf aan het groeien was en hij daar helemaal niets van gemerkt had. Dat het vertrouwen in z’n lijf weg was. Daar heeft hij gelukkig goede psychische hulp bij gehad.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:07

Wat heftig ts. Sterkte de komende tijd.

Een kennis van mij had hetzelfde. Een tumor in de nier. Hele nier verwijderd en leeft ook met 1 nier verder. Dat gaat goed, nier wordt regelmatig gecontroleerd door bloedprikken etc. Bij hem ook geen uitzaaiingen gevonden. Herstel na de operatie ging vrij snel.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:07

Mijn schoonmoeder had een tumor op een nier. Ze had last van galstenen en ging daarvoor door een scan, want gal moest eruit. Toen vonden ze dus dat gezwel. Zij heeft zich gelijk laten doorsturen naar het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis. Daar hebben ze haar geopereerd en de nier met tumor verwijder. Verder geen uitzaaiingen en dus verder geen behandeling gelukkig. De hersteltijd heeft wel best lang geduurd maar uiteindelijk is ze helemaal hersteld. Nu krijgt ze elk jaar nog een scan en bloedonderzoek om te kijken hoe de overgebleven nier het doet. Tot nu toe prima gelukkig. Is nu denk ik zo’n 10 jaar geleden

Dag pap, ik mis je

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:16

Hebben ze de rechternier ook op foto gezet?
Want het zou kunnen dat in je rechternier ook een niersteen "klaar zit". :(:)
Ik kan je geen hulp geven met de kanker alleen heel veel sterkte en moed toe wensen.

Ik heb echter wel (veel) ervaring met nierstenen en weet dat ze vaak (niet altijd maar vaak) niet "alleen" zijn. :) Na de laatste hebben ze bij mij een echo gemaakt van beide nieren waaruit bleek dat ik nog een voorraad aan stenen heb "klaar zitten" om de rest van mijn leven zoet mee te zijn... Mogelijk zit er in jouw rechternier eentje dwars?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 15:21

Dat zijn in ieder geval 3 verhalen waar het goed gaat.

Ik ben natuurlijk superblij nu zonder uitzaaiingen, het is dat ik vooral bang ben voor die rechternier.

Want inderdaad iedereen zegt dat het vooral de te toeval is die je geluk kan zijn. Ik kan er alleen niet zoveel meer niet aan denken of het wel echt toeval is last van mijn andere nier te hebben en of dit wel weg zal gaan straks.

Nee in mijn rechternier zit geen steen meer. Wat er wel zit in een soort van zwakke plek. Als de niet zeg maar urine perst dan komt er wat weefsel als een soort ballonnetje naar buiten. Ze zegt dat dat misschien altijd al zo was of komt door eerdere schade.
De zorg zit hem dus nu vooral in houdt mijn zogenaamde gezonde nier het wel vol?

Niet dat ik nu echt een andere optie heb tot weghalen maar toch

Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:31

MarryAnneR schreef:
Dat zijn in ieder geval 3 verhalen waar het goed gaat.

Ik ben natuurlijk superblij nu zonder uitzaaiingen, het is dat ik vooral bang ben voor die rechternier.

Want inderdaad iedereen zegt dat het vooral de te toeval is die je geluk kan zijn. Ik kan er alleen niet zoveel meer niet aan denken of het wel echt toeval is last van mijn andere nier te hebben en of dit wel weg zal gaan straks.

Nee in mijn rechternier zit geen steen meer. Wat er wel zit in een soort van zwakke plek. Als de niet zeg maar urine perst dan komt er wat weefsel als een soort ballonnetje naar buiten. Ze zegt dat dat misschien altijd al zo was of komt door eerdere schade.
De zorg zit hem dus nu vooral in houdt mijn zogenaamde gezonde nier het wel vol?

Niet dat ik nu echt een andere optie heb tot weghalen maar toch

ach meid.. :(:)
Ik veronderstel dat ze de nier gaan ondersteunen met medicatie ongeacht of de andere er wel of niet (deels) uit moet?
Wellicht ga je dan ook minder last krijgen..

Maar jezus wat een klap moet het voor jou geweest zijn.. Houd je daar ook rekening mee voor en met jezelf? Met je eigen mentale welzijn? Het is nogal wat, dat je hier verteld alsof het gaat over boodschappen...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:35

Geen ervaring hiermee, maar ik wil je wel een grote virtuele knuffel geven :(:)

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:41

Mijn vader heeft sinds ongeveer 1990 maar 1 nier (voetbalongeval) en heeft in de nier die hij over had gehouden een paar keer nierstenen gekweekt. Das niet zo grappig als je op vakantie bent in Frankrijk.

Hij doet het nog steeds, al ruim 30 jaar lang, en heeft ook nog lang getennist (voetballen mocht niet meer) :) Het kan dus prima met 1 nier.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk valt het uiteindelijk 'mee'. :(:)

Meer leren over vriesdrogen en voedsel conserveren? Volg me op Instagram Forest Bitez
Een nieuwe Homestead en het voedselbos Catlady_Homestead

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:48

Mijn vader heeft het gehad, per toeval ontdekt na ook zgn een niersteen.
Tumor was 2,5 cm maar zat als een paddestoeltje vast met een klein stukje.
Hierdoor konden ze het super verwijderen.
Alles is met een scopie gedaan, maar we zijn nu 2,5 jaar verder en er zijn nooit meer onrustige cellen gevonden.
Wel is hij om dit te checken 8x onder narcose geweest, dan keken ze en namen biopten.

Maar bij jou is het groter, en ons is inderdaad ook gezegd bij twijfel kan de nier eruit.
Ook hier geen uitzaaiingen en verder geen behandelingen als chemo of bestraling.
En dat gaat goed, over een half jaar gaan ze de jaarlijkse controle doen.
Dat was eerst om de 6 weken, en uitgebouwd naar nu jaarlijks, levenslang.

Hier dus een positief verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:13

Veel sterkte. Ivm een ervaring die ik heb zou ik zeggen haal zoveel mogelijk weg als dat kan.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 16:27

Ik vertel het misschien een beetje nuchter maar nee zo voelde ik mij zeker niet!

Ik heb een paar dagen volledig lamgeslagen op de bank voor mij uit zitten staren. Ben ik allerlei dingen gaan regelen voor het geval ik dat straks niet meer kon.
Vervolgens ben ik erachter gekomen hoeveel lieve mensen ik eigenlijk ken. Het is echt hartverwarmend hoeveel mensen er klaar staan en stonden.

Het is ook bizar om een soort glazen bol voor je neus te krijgen met de vraag of je wel wil weten wat je nog te wachten staat.

De afgelopen dagen was ik in jubelstemming over geen uitzaaiingen maar vandaag vooral last van mijn rechternier.
Plassen is dus ook echt niet leuk.

Mentaal krijg je zeker wel een duwtje. Het is alsof je naar een film van jezelf aan het kijken bent waarvan je nog steeds een plottwist verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:35

Sterkte. Ik weet niets over dit soort kanker.

Wel dat kanker erg kan meevallen. Mijn tante had darmkanker en was er met een kijkoperatie vanaf. Dat zal hier niet zo zijn, maar het leven met 1 nier schijnt nog steeds best aardig te zijn :D .

De onzekerheid waar je nu in leeft moet echter verschrikkelijk zijn en daarmee wil ik je veel sterkte wensen. :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:11

Bij mijn vader vertelden ze ons dus dat als het traject met controles, dus eerst om de 6 week 2x, dan 4x om de 3 maand, dan 2x om de 6 maand, en dan elk jaar.
Als mensen dat fysiek of mentaal niet trekken of er teveel angst is, zijn nier weghalen mocht.
Dat hij hier voor mocht kiezen, maar dat men dat in praktijk maar heel weinig doet.
Maar dat hij daar als patiënt, zeker inspraak in had ook als het geen noodzaak had.
Psychisch lijden wat niet gaat vinden zij ook reden om over te gaan tot verwijderen.

Onze ervaring was bij het AMC, en wij zijn uitstekend begeleid.
Bij jou is het wel groter, maar inderdaad met één nier kun je ook leven eventueel.
Dat is dan wel weer heel erg fijn, dat je er 2 hebt, dat heeft ons altijd veel rust gegeven.

En wat ook meespeelt, de vorm.
Mijn vader had een vorm die redelijk traag groeit maar wel kwaadaardig.
Maar de controles waren zo opgebouwd, dat het niet extreem snel terug kon komen.
Zo van we zijn altijd op tijd om in te grijpen qua interval van de controle operaties.
Maar dat onderzoeken ze dan dus nav biopten of de verwijderde tumor, wat voor een het er is en hoe dat zich normaal gedraagt.
Even los van de grootte hoor, maar dat is wat ze ons toen uitgelegd hebben.
Dat ze echt strak de controle houden en mijn vader had eerst elke 3 maanden een CT scan met contrastvloeistof ook.
Dat is nu elke 6 maanden, en goed is goed en twijfel is opereren om te kijken hoe het eruit ziet.
Maar er zijn hier na de verwijdering geen issues meer geweest qua foute cellen.

Je denkt bij kanker gelijk dat het cómpleet foute boel is hoe dan ook, maar deze vorm wordt je dus gewoon 80 of ouder mee.
Ze zijn er al heel ver mee, deze vorm.
Alleen moet het onder controle blijven, ik hoop ontzettend voor je dat jij dat ook hebt.
Dat de prognose na opereren met controles gewoon heel erg goed is.

Dikke knuffel, maar ik hoop dat dit je een beetje hoop en duidelijkheid geeft dat het niet áltijd vreselijk hoeft te zijn.
Ja het blijft heftig, het blijft shït, maar hier was de prognose heel goed.
En dat wil ik je meegeven, het hoeft niet altijd zeer ernstig te zijn blijkbaar.
Dat wisten wij niet, maar wel fijn om te weten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:21

Mijn moeder heeft deze kanker. Bij haar waren ze wel wat negatiever in de benaming/ uitleg en prognoses. Deze kanker gaat namelijk niet in remissie en is ook niet behandelbaar met chemo of bestraling. Zolang de tumor op een operabele plek zit, kunnen ze opereren en ben je weer schoon.
Ze gaven haar maximaal 10 jaar. Inmiddels zijn we 11 jaar verder en heeft ze vorig jaar een uitzaaiing gehad in haar alvleesklier. Die is deels weggehaald en toen vonden ze een kleine uitzaaiing in haar lever. Die is ook weggehaald. De laatste scan was eind februari en die was gelukkig weer schoon.
De operaties zijn haar zwaar gevallen, maar tussendoor heeft ze nergens last van en geen beperkingen.
Ik kan me voorstellen dat het je rauw op je dak valt, maar er is over het algemeen goed mee te leven en de behandelingen zijn veel minder invasief dan bij andere soorten Kanker. Als je dan toch die rotziekte moet hebben, dan valt deze meestal wel mee!
Sterkte!

[o]

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:29

Heel veel sterkte!

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Dierenfysiotherapeut omgeving Arnhem
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
https://reflectdierfysiotherapie.nl

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-22 20:05

Superfijn om jullie ervaringen te kunnen lezen.

Ik heb gehoord inderdaad dat er mensen en artsen zijn die het durven de tumor te laten zitten.
Deze optie heb ik niet en zou ik denk ik mentaal ook niet trekken.
Ik heb teveel last van bloedplassen. Stolsteltjes die niet echt fijn voelen met uitplassen en dat gaat van helemaal niets naar jeetje ik lijk wel knallend ongesteld maar dat ben ik al 10 jaar niet meer nadat mijn baarmoeder is verwijderd.

Verder spierpijn door toch wat schades, moe, ik vind heel dingen ineens vies en ik dacht serieus misschien ooit Corona gehad en bijwerking maar schijnt ook hier door te kunnen.

Verder ben ik echt hartstikke moe. Die tumor vind ik serieus niet het engst. Maar meer het idee dat dit niet door die tumor komt maar omdat die andere niet denkt ja doei ik wil niet al het werk alleen doen.

Of toch die angst dat ik mij zo beperkt blijf voelen.
Ik ben altijd een bezige bij.
Fulltime werken, met dochter en de paarden op pad. En nu ben ik nog te moe om maar iets te doen.

Ik ben wel aan het werk met de afspraak als ik mij goed genoeg voel. Dat vreet zoveel energie en ergernis dat ik daarna zoveel niet kan. Ik erger mij dood aan collega’s die gerust 3 weken thuiszitten met een gescheurde teennagel. Ik heb het te doen met de collega’s die nu aan het verzuipen zijn. Dan voel ik me schuldig.
Niemand die mij ook maar dwingt tot iets maar het zit niet in mijn aard om de boel de boel te kunnen laten.

Toch weer een lang verhaal

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:51

Waarom moet je van jezelf werken? Wat win je er mee om daarna niets meer te kunnen? Is het niet veel belangrijker om in deze tijd jezelf de ruimte te geven voor een stukje verwerking en om juist je tijd te vullen met leuke dingen?
Je hebt geen gescheurde teennagel hè?

Wanneer heb je weer een afspraak bij een arts staan?

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-22 23:22

Saintelette schreef:
Waarom moet je van jezelf werken? Wat win je er mee om daarna niets meer te kunnen? Is het niet veel belangrijker om in deze tijd jezelf de ruimte te geven voor een stukje verwerking en om juist je tijd te vullen met leuke dingen?
Je hebt geen gescheurde teennagel hè?

Wanneer heb je weer een afspraak bij een arts staan?

De 22e heb ik een afspraak mbt plannen operatie/traject.
Als ik vrijdag te horen had gekregen dat ik uitzaaiingen had dan had ik misschien anders gedacht.
Maar voor nu vind ik als ik mij goed genoeg zou voelen voor leuke dingen dan zou ik dus ook moeten werken. Dat zit diepgeworteld in mijn systeem.
Gaat het niet dan blijf ik thuis.
Dat ik zo in elkaar zit is ook mijn valkuil dat verwacht ik dan ook van anderen.

Maar natuurlijk kan ik niet beslissen over het welzijn van een ander. Ik geef hiermee naar sommige collega’s ook een hoge lat. En weer anderen hebben zoiets van… ja fijn dat jij zo bent maar ik ben anders.
Ieder zijn ding. Uiteindelijk heb ik er maar eentje echt mee. Mijzelf.

Ik begin al wat later dan normaal. Dat is al heel wat

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 04:05

Heel veel sterkte en beterschap gewenst

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 07:19

Allereerst wil ik je veel sterkte en beterschap wensen.

Mijn broer is 2 weken geleden geopereerd.
Hij had een hele grote tumor in z'n nier.
Nier incl tumor zijn eruit.
Kregen afgelopen week te horen dat alles er uit is en geen uitzaaiingen zichtbaar.
Nu moet hij gaan herstellen.
Ik hoop dat jij ook dit positieve nieuws mag gaan krijgen.
Mijn broer voelde zich gelijk stuk fijner nadat de tumor verwijderd was.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 07:37

Ten eerste heel veel sterkte. Mijn zwager had een verschrompelde nier en in de andere nier had hij een tumor. Om toch iets van de nierfunctie te behouden is de tumor door middel van bevriezing behandeld. Dat is goed gegaan. Het goede, resterende, deel van de nier is blijven functioneren en zo hoefde hij niet aan de dialyse oid.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:09

Wat een rotbericht! Een kennis van mij had ook een tumor in de nier, niet uitgezaaid. hele nier weggehaald en nu doet hij alles weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:15

Ik leef al sinds mijn geboorte op 1 nier. Als kind veel ziek geweest (aan mijn niet werkende nier) en verder nooit problematisch geweest. Ik let op mijn zout inname en ben wat alerter op blaasontstekingen etc.