Hooikoorts ik weet het even niet meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:24

Fijn, hopelijk helpt het je!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:25

SusanH schreef:
De tape zit erop. Ben benieuwd hebben een hele vragenlijst ingevuld zo kun je ook checken wat het effect is.


Ben erg benieuwd. Houd ons op de hoogte

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:49

Ben benieuwd of het werkt. Overweeg het zelf ook. Ben je met een of twee keer dan klaar of moet je het hele seizoen door blijven tapen?

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:53

Hier ook ervaring met immunotherapie vanwege heel heftige graspollen allergie. Stap 1 is laten bepalen waar je precies allergisch voor bent. Stap 2 is ook laten bekijken of je niet door die allergie allerlei chronische luchtweg- en bijholteinfecties hebt opgelopen. Die moeten namelijk ook aangepakt worden. Daarom is een allergoloog die ook KNO of longarts is niet verkeerd. Stap 3 is dan de immunotherapie nemen die bij jouw allergie past. Niet voor elke allergie is er namelijk immunotherapie.

Ik heb in mijn tienerjaren 3 jaar lang injecties gehad maar dat had bijzonder weinig effect. Toen ik midden dertig was heb ik therapie gehad met druppeltjes onder de tong. 5 jaar heb ik dat gedaan. Dat hielp meteen het eerste jaar al heel goed. Ik ben inmiddels 50 en heb maar 3x per jaar wat medicatie nodig terwijl ik voor de therapie 's zomers op een slechte dag met medicatie weg zat te kwijnen in een donker hoekje in mijn huis met alle ramen dicht.

Ik had 3 flesjes met steeds sterkere doseringen. Elke dag neem je steeds meer druppeltjes onder je tong die je daar een minuut ofzo moet houden. Je bouwt steeds op qua zwaarte (ik geloof elke week een ander flesje) en dan begin je in week 4 weer bij het laagste flesje. In het pollenseizoen neem je de lichtste dosis omdat je lichaam anders te veel te verwerken krijgt en je slikt gewoon je antihistamine. Net als met alles wat met allergieen te maken heeft is het niet helemaal ongevaarlijk zeker in het begin: je lichaam kan heel extreem reageren en in shock gaan. Maar dat soort dingen bespreek je met je arts en ook wat je dan moet doen (zsm naar het zekenhuis). Wat voel je van de druppeltjes? Ik had altijd een half uur lang stevige jeuk in mijn mond en op en om mijn lippen. Daarna was het over.

Ik heb deze therapie niet als beperkend ervaren. Ik was zo ellendig door mijn allergie dat ik niet normaal kon functioneren. Het vereiste wel zelfdsicpline en ook als je op reis gaat of op vakantie moet je eraan denken. De druppels moeten gekoeld bewaard worden, dus dan moet je een koeltasje meenemen (maar dat is maar heel zelden nodig) en je moet ze natuurlijk weer bij je bezoek uit de koelkast vissen als je terug naar huis gaat. Gewoon een kwestie van organiseren en een plekje in je normale rituelen geven.

Tijdens mijn eindexamen (middenin het graspollenseizoen) heb ik van de huisarts een injectie met gammaglobuline gekregen. Dit hielp mij door de 6 weken examens heen zonder klachten. (hahaha, gelukkig geen dopingcontrole op school!). Dat kan ook iets zijn dat helpt om nu je lichaam even rust te geven. Al zijn ze in NL niet zo'n fan van gammaglobuline (ik groeide op in het buitenland).

succes eerst maar met de tape en wie weet kun je wat met deze ervaringen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:44

Ik gebruik al vijf jaar van februari tot november 1 Scutullaria per dag. Wonderspul.

nienkefandeg
Berichten: 92
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: t noordn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:58

Heb al jaren last van hooikoorts en diverse voedsel allergieën. Heb het hele traject van immunotherapie doorlopen en dat hielp wel iets maar wat mij tot nu toe het beste geholpen heeft is hypnose.

Nou moet ik wel zeggen dat ik hooikoorts heb vanaf het moment dat er iets ingrijpends is gebeurd in mijn leven. Veel mensen hebben dat onbewust en je lichaam koppelt dan verkeerde dingen aan elkaar, ingewikkeld verhaal om op te schrijven.

Zullen veel mensen niet in geloven, ik deed dat ook niet, maar dacht baat het niet dan schaadt het niet en heb 1 behandeling gehad en ben er nu sinds 4 jaar vanaf.

Dit voorjaar heb ik voor het eerst weer last en zal dus een nieuwe afspraak maken.

Voor info: https://hypnosewerk.nl/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 17:57

Dat vind ik wel bijzonder. Wat ik me alleen afvraag, hoe zit het met de genetische component?

nienkefandeg
Berichten: 92
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: t noordn

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:28

Geen idee. Maar zeker het proberen waard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 19:46

Ik ben altijd nogal sceptisch als ik een hele lijst aan klachten zie waar het tegen zou helpen.

nienkefandeg
Berichten: 92
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: t noordn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:31

Logisch.

Het heeft mij wel geholpen en ik stond er ook sceptisch tegenover. Ik wil het alleen wel noemen als optie.

En een ieder kan er mee doen wat ie wil.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 23:34

Dat klopt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:02

nienkefandag een allergie bestaat in die zin ook eigenlijk niet. Zo kan je bijvoorbeeld een allergie voor je schoonmoeder hebben, door elke keer een blaasontsteking te krijgen, wanneer zij komt. Oorzaak was dat een echtpaar op vakantie ging en de schoonmoeder op het huis pastte. Toen ze terugkwamen, had de schoonmoeder, het rivier van de vrouw,nl de keuken verandert. Kastjes anders ingericht. Het lichaam reageert met dit gebiedsconflict met een blaasontsteking.

Bij een allergie is het belangrijk te weten wat er aan voorafging. En wanneer gebeurde dit? Was het aan het begin van de zomer en werd er toen toevallig gehooid, dan kan je hooikoorts krijgen. Een andere allergie kan er zich bij aandocken, wanneer op dat moment bijvoorbeeld ook de paardebloem bloeit.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 01:44


raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:40

Er is wel nieuwe medicatie in ontwikkeling vertelde mijn longarts. Maar helaas gebruik ik nu weer prednison.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 09:02

Ik merk echt effect :j klachten zijn veel minder. Dochter wil nu ook. Ik mag woensdag voor de 2e ronde. Tape zit er nog op :j mocht tot en met maandag blijven zitten. Dan er af, dag laten rusten en nieuwe tape. Dat zou voldoende moeten zijn.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:03

Dat vind ik fijn voor je. En je was behoorlijk sceptisch dus inbeelding zal het niet zijn. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 09:03

Klopt :D

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:06

Edit heb het even opgezocht..
Fysio las ik

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:17

Fijn Susan...!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:22

Fijn dat het werkt! +:)+

Het placebo-effect krijgt bij mij ook geen voet aan de grond als het om hooikoorts gaat :D Iets werkt of het werkt er niet tegen, daar is mijn lichaam heel duidelijk in.

Ik begrijp dus uit het filmpje en uit jouw woorden dat twee behandelbeurten genoeg zijn? Je hoeft dus geen heel hooikoortsseizoen met tape te lopen? Ik ben erg benieuwd wat onderzoek op dit gebied oplevert, maar gebruikerservaringen lijken toch aardig positief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 09:25

De fysio waar ik loop houdt het al een paar jaar bij, eerst een vragenlijst met de ernst van je klachten, later nog eens. Zij ziet bij 75% van de mensen een afname in klachten. Ze houdt trouwens ook bij per jaar wanneer wat gaat bloeien. Als je het zo bij houdt krijg je wel een goed beeld imo.

En idd, 2 keer tapen. Mits ik in de zomer erg last van de grassen zou krijgen dan kan ik nog een keer komen tapen.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:25

Susan fijn dat tape helpt. Helaas niet voor mij weggelegd. Een keer geprobeerd maar gelijk uitslag van de tape. Kan me gelukkig goed helpen met m’n middeltjes.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:27

Ik denk dat je juist tenzij bedoelt? :o Dat is goed nieuws iig, ik zag op tegen driekwart jaar tape, maar dat is dus niet nodig. Het blijft op mijn lijstje voor als ik ooit ongevoelig word voor mijn poeders :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:57

Oh dat klinkt heel hoopvol. De tape heb ik en kan ik tegen ook. Zou het met goede aanwijzingen ook thuis kunnen? En hoe vind ik een fysio die dit kan?

Edit, ik heb mijn handfysio mevrouw even gebeld. Zij doet het ook *\o/* aanstaande dinsdagavond gaat ze mijn rug intapen. Onder het mom baat het niet schaden doet het ook niet.

De berken gaan bloeien en langzaam aan word ik gek van het niezen, hoesten, snotteren en de huidkriebels komen langzaam ook weer op. Voel me er ellendig door. Sta nu op maximale allergie medicatie. Volgende stop is prednison weer, hopelijk kan ik dat voorkomen dit jaar hiermee.dat zou al fijn zijn :j

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:56

Karin schreef:
Fijn dat het werkt! +:)+

Het placebo-effect krijgt bij mij ook geen voet aan de grond als het om hooikoorts gaat :D Iets werkt of het werkt er niet tegen, daar is mijn lichaam heel duidelijk in.

Ik begrijp dus uit het filmpje en uit jouw woorden dat twee behandelbeurten genoeg zijn? Je hoeft dus geen heel hooikoortsseizoen met tape te lopen? Ik ben erg benieuwd wat onderzoek op dit gebied oplevert, maar gebruikerservaringen lijken toch aardig positief.

Mijn zoon wordt vanaf het begin tot het einde van het seizoen getaped. Bij klachten althans. Soms zitten er een paar weken zonder tape tussen.