Hoe doen mensen het... krukken!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Hoe doen mensen het... krukken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 17:40

Beetje rare titel misschien, maar ik vraag het mij afgelopen 1,5 week serieus af. Ik heb op wintersport een glijer gemaakt, we waren aan het rodelen en ik ben samen met mijn nichtje gevallen. Leek mee te vallen, tot ik een kwartier later een stukje moest lopen en volledig door mijn knie heen zakte. De dag erna in oostenrijk foto's laten maken, welke gelukkig goed waren, en de opdracht meegekregen om een mri te laten maken in nl. Ze verwachten wel ergens een scheuring in de banden. In nl moet je netjes op je beurt wachten, dus ik heb nog steeds geen idee wat er aan de hand is. Baal ook van mijzelf dat ik niet 1 dag langer ben gebleven, dan had ik in oostenrijk nog door de mri gemogen. Maar ik had de kop naar huis staan....

Nu komt mijn probleem. Ik heb 2 meiden van 1 jaar en 3 jaar, die je werkelijk overal nog mee moet helpen. Thuis hebben we een boerderij, dus vriend helpt zo veel mogelijk mee in huis, maar het werk op stal gaat ook gewoon door. En als ik dan weer sta te klungelen op mijn krukken vraag ik mij af, hoe doen anderen dit. Er zijn vast meer mensen die misschien weken met krukken hebben gelopen. Simpel drinken van de keuken naar de woonkamer brengen is al een gestuntel. Ik dacht misschien is een rollator een optie, maar dat is helemaal niet fijn voor de knie met lopen/hinkelen.

Ik ben het inmiddels al goed zat.... en we zijn pas 1,5 week onderweg. Iemand tips om dagelijkse dingen makkelijker te maken met krukken??

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:47

Een tas om de nek, met daar in een beker die je kan dicht draaien!
Beterschap!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:49

Zet een stoel op wieltjes in je woonkamer. Dit heeft mij door mijn 12 weekse gipsbeen geholpen. Heb gewoon de bureaustoel van boven beneden neergezet. Kon heerlijk rondrijden en alles meenemen wat ik nodig had.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:53

Heey bah wat vervelend! Ik heb zelf wel eens weken op krukken gelopen. Maar wel zonder Kids.

Ik kon er nagenoeg alles mee. Als in.. ik heb zelfs nog gefietst met 1 voet om een rondje zonder beugels paard te rijden.
Kon trap lopen.. etc
Dus was redelijk vaardig. Het is echt even wennen.

Qua spullen meenemen.. gedacht aan een rugtas? Flesje drinken is dan zo mee te nemen natuurlijk.
Verder is het echt een kwestie van oefening baart kunst denk ik..

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:57

Je kunt een tippelstoel lenen hiervoor via Medipoint. Zelfde idee als een bureaustoel met wieltjes maar een trippelstoel kan vaak nog lager zodat je echt goed jezelf kan voortduwen door huis. Ook zit er een rem op, bijvoorbeeld als je bij een aanrecht iets moet doen. Hij kan ook hoog en laag.
Als je dan toch bezig bent zou je ook een douchekruk kunnen lenen, zodat je veilig zittend kan douchen.
Dit is allemaal gratis (voor tijdelijk gebruik) te leen :j

https://www.medipoint.nl/product/trippe ... ippelstoel

Gea99

Re: Hoe doen mensen het... krukken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:59

Stoel met wieltjes is handig. Kan je door de keuken en kamer etc crossen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 18:00

sh4e schreef:
Een tas om de nek, met daar in een beker die je kan dicht draaien!
Beterschap!!

Heb idd al een flesje, tasje, thermoskan binnen handbereik.

lucifertje schreef:
Zet een stoel op wieltjes in je woonkamer. Dit heeft mij door mijn 12 weekse gipsbeen geholpen. Heb gewoon de bureaustoel van boven beneden neergezet. Kon heerlijk rondrijden en alles meenemen wat ik nodig had.

Dat is een goede. Hebben nog wel stoelen met wieltjes staan, ook totaal niet aan gedacht.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 18:08

_Lois_ schreef:
Je kunt een tippelstoel lenen hiervoor via Medipoint. Zelfde idee als een bureaustoel met wieltjes maar een trippelstoel kan vaak nog lager zodat je echt goed jezelf kan voortduwen door huis. Ook zit er een rem op, bijvoorbeeld als je bij een aanrecht iets moet doen. Hij kan ook hoog en laag.
Als je dan toch bezig bent zou je ook een douchekruk kunnen lenen, zodat je veilig zittend kan douchen.
Dit is allemaal gratis (voor tijdelijk gebruik) te leen :j

https://www.medipoint.nl/product/trippe ... ippelstoel

Top, dank je wel! Ga gelijk kijken.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:24

Graag gedaan! Weet je al wanneer je voor een MRI terecht zou kunnen? Is dat weken/maanden?
Mocht je echt langdurig met klachten zitten en minder mobiel zijn met de alledaagse handelingen, kun je ook een ergotherapeut inschakelen. Die kan dan meedenken en mee kijken in huis en op de boerderij hoe je bepaalde dingen (ook met kinderen) het beste kan doen met de minste belasting. Zit in de basisverzekering :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:42

Ik had mijn enkel verbrijzeld toen de kinderen een half jaar en twee jaar waren.
Nam.1 kruk mee.
Andere hand de buggy
Rugzak met spullen en no twee lopend mee aan een touwtje aan mijn middel..

In huis deed ik ook alles in de rugzak en nam.het zo.mee

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:45

Hee we kunnen elkaar de hand schudden! Ik ben 3 weken geleden gevallen met skiën in Oostenrijk, ook met spoed naar het ziekenhuis en fotos laten maken. Er was niets gebroken, maar ik ging ook door mijn knie. Ik kreeg een brace ipv krukken, hier kan ik gewoon mee lopen. Kun je dat niet vragen/uitproberen? Dan ben je veel mobieler.

In NL ook mri gehad en mijn voorste kruisband is gescheurd en een scheurtje in de meniscus. Ik hoop dat het voor jou meevalt!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:20

Het is drama ik ben recent geopereerd aan een nieuwe heup en je wordt wel handiger hoor en gelukkig kon ik al na 2 weken met 1 kruk lopen maar ik mocht belasten in hoever dat kon.
Ik mocht 6 weken niet bukken en dan voel je pas hoeveel je eigenlijk bukt ect.
En met kleine kids is het helemaal lastig.
Kan je geen hulp krijgen?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 22:30

_Lois_ schreef:
Graag gedaan! Weet je al wanneer je voor een MRI terecht zou kunnen? Is dat weken/maanden?
Mocht je echt langdurig met klachten zitten en minder mobiel zijn met de alledaagse handelingen, kun je ook een ergotherapeut inschakelen. Die kan dan meedenken en mee kijken in huis en op de boerderij hoe je bepaalde dingen (ook met kinderen) het beste kan doen met de minste belasting. Zit in de basisverzekering :)

Wachttijd staat hier op 22 dagen. Had vorige week gebeld en ze zouden kijken wat ze konden doen om het zo snel mogelijk in te plannen.

SpikkelFire schreef:
Hee we kunnen elkaar de hand schudden! Ik ben 3 weken geleden gevallen met skiën in Oostenrijk, ook met spoed naar het ziekenhuis en fotos laten maken. Er was niets gebroken, maar ik ging ook door mijn knie. Ik kreeg een brace ipv krukken, hier kan ik gewoon mee lopen. Kun je dat niet vragen/uitproberen? Dan ben je veel mobieler.

In NL ook mri gehad en mijn voorste kruisband is gescheurd en een scheurtje in de meniscus. Ik hoop dat het voor jou meevalt!

Ow kak... jij bent ook nog wel even zoet. Gaat dat vanzelf over of moet je nog onder het mes? Beterschap!!! ik heb ook zo'n lange brace gekregen in oostenrijk, maar die drukt bovenop mijn knie en dat doet juist extra pijn. Die ligt dus werkloos in de hoek.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 22:33

cinniz123 schreef:
Het is drama ik ben recent geopereerd aan een nieuwe heup en je wordt wel handiger hoor en gelukkig kon ik al na 2 weken met 1 kruk lopen maar ik mocht belasten in hoever dat kon.
Ik mocht 6 weken niet bukken en dan voel je pas hoeveel je eigenlijk bukt ect.
En met kleine kids is het helemaal lastig.
Kan je geen hulp krijgen?

:') Mijn ouders kwamen veel helpen afgelopen week. Nu begon mijn vader en mijn vriend te snotteren, corona... mams is inmiddels ook goed ziek. Zelf nergens last van en test nog negatief, maar extra hulp is lastig nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:08

Rugzak meenemen en daar een flesje drinken in doen. Ik zelf maakte veel gebruik van een dopper en die kon ik goed tussen mijn vingers klemmen terwijl ik met 2 krukken liep. Verder is een bureaustoel ook wel een handige tip zodat je je handen vrij hebt.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:18

Tipje bel even met de wachtlijstbemiddelaar via je verzekering. Mogelijk is er een ziekenhuis of clinic in de buurt waar de wachtlijst een stuk korter is.
Ik heb dinsdag nog een mri gehad, die was de donderdag er voor afgesproken. 3 werkdagen wachttijd dus maar.

Een rolator werkt nog best fijn. Kan je net als met krukken op leunen om te ontlasten. Ook is het zitje/mandje prima te gebruiken om dingen te vervoeren (ook een kind er op kan).

Ik deed met krukken veel in een rugtas en liep dagen in een sweater met een buidel

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:42

Daantjuh88 schreef:
_Lois_ schreef:

Wachttijd staat hier op 22 dagen. Had vorige week gebeld en ze zouden kijken wat ze konden doen om het zo snel mogelijk in te plannen.

SpikkelFire schreef:

Ow kak... jij bent ook nog wel even zoet. Gaat dat vanzelf over of moet je nog onder het mes? Beterschap!!! ik heb ook zo'n lange brace gekregen in oostenrijk, maar die drukt bovenop mijn knie en dat doet juist extra pijn. Die ligt dus werkloos in de hoek.

Voor nu hoef ik gelukkig geen operatie en zou het over moeten gaan met fysiotherapie. Bij mij is het ook niet finaal door gelukkig.

Oh balen van die brace! Vind die toch wel erg fijn. Hopen dat je snel wat meer weet iig!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:12

Ach wat zuur Ts! Allereerst veel beterschap gewenst.

Zelf loop ik al 20 jaar met krukken, dus weet inmiddels niet meer anders. Vroeger altijd twee krukken, tegenwoordig met 1.
Ik heb een zadelkruk op wieltjes waarmee ik me door het huis verplaats. Idd even bellen met de uitleen om te kijken wat zij voor je kunnen doen. Wellicht een trippelstoel voor binnen en misschien een rolstoel voor buiten zodat je samen met de kinderen de tuin in kunt?

Edit; en idd even de zorgverzekeraar bellen voor wachtlijst bemiddeling!
Laatst bijgewerkt door ievie op 07-03-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:14

Daantjuh88 schreef:
Beetje rare titel misschien, maar ik vraag het mij afgelopen 1,5 week serieus af. Ik heb op wintersport een glijer gemaakt, we waren aan het rodelen en ik ben samen met mijn nichtje gevallen. Leek mee te vallen, tot ik een kwartier later een stukje moest lopen en volledig door mijn knie heen zakte. De dag erna in oostenrijk foto's laten maken, welke gelukkig goed waren, en de opdracht meegekregen om een mri te laten maken in nl. Ze verwachten wel ergens een scheuring in de banden. In nl moet je netjes op je beurt wachten, dus ik heb nog steeds geen idee wat er aan de hand is. Baal ook van mijzelf dat ik niet 1 dag langer ben gebleven, dan had ik in oostenrijk nog door de mri gemogen. Maar ik had de kop naar huis staan....

Nu komt mijn probleem. Ik heb 2 meiden van 1 jaar en 3 jaar, die je werkelijk overal nog mee moet helpen. Thuis hebben we een boerderij, dus vriend helpt zo veel mogelijk mee in huis, maar het werk op stal gaat ook gewoon door. En als ik dan weer sta te klungelen op mijn krukken vraag ik mij af, hoe doen anderen dit. Er zijn vast meer mensen die misschien weken met krukken hebben gelopen. Simpel drinken van de keuken naar de woonkamer brengen is al een gestuntel. Ik dacht misschien is een rollator een optie, maar dat is helemaal niet fijn voor de knie met lopen/hinkelen.

Ik ben het inmiddels al goed zat.... en we zijn pas 1,5 week onderweg. Iemand tips om dagelijkse dingen makkelijker te maken met krukken??

Ik heb ook een brace gekregen toen 2,5 week geleden mijn knie knakte (tijdens het skiën)
De brace houdt mijn knie vrij, dus ik kan er wel mee lopen. Soms zakt hij af, dan doet het idd pijn op mijn knieschijf maar dan hijs ik ‘m weer wat omhoog en zet ‘m strakker vast. Ik mag 18 maart naar de orthopeed.
Ik zou toch die brace pakken als het zo’n zelfde is…succes!
Afbeelding

Afbeelding

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:20

zo zat ik ook met mijn gebroken voet. Ben alleenstaand moeder met boerderij. Ik mpcht vd krankenkasse een huishoudelijke hulp en heb me een kunstbeen aangeschaft... ideaal... ik klikte mijn pootje erin en kon gewoon lopen.. maar net knie zal dat wrl niet gaan vermoed ik

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 19:24

Amalarab schreef:
Daantjuh88 schreef:

Ik heb ook een brace gekregen toen 2,5 week geleden mijn knie knakte (tijdens het skiën)
De brace houdt mijn knie vrij, dus ik kan er wel mee lopen. Soms zakt hij af, dan doet het idd pijn op mijn knieschijf maar dan hijs ik ‘m weer wat omhoog en zet ‘m strakker vast. Ik mag 18 maart naar de orthopeed.
[ [url=m/JfIY9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fgAqoa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die brace heb ik ook inderdaad! Maar de pijn zit hem bij mij ook in de knieholte. Dat ding drukt daar de hele tijd op. En hij zakt af, bij strakker aantrekken krijg ik dooie voeten... lekkere zeikerd ben ik soms.

Weer een dag zonder iets te horen. Na bellen weer te horen gekregen, we bellen terug. Dat blijkt toch heel lastig te zijn...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:00

Laagje synthetische watten ertussen helpt enorm tegen drukpijn van je brace.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:01

Daantjuh88 schreef:
Amalarab schreef:
[ [url=m/JfIY9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fgAqoa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die brace heb ik ook inderdaad! Maar de pijn zit hem bij mij ook in de knieholte. Dat ding drukt daar de hele tijd op. En hij zakt af, bij strakker aantrekken krijg ik dooie voeten... lekkere zeikerd ben ik soms.

Weer een dag zonder iets te horen. Na bellen weer te horen gekregen, we bellen terug. Dat blijkt toch heel lastig te zijn...

Misschien even met een fysio contacten om te kijken wat zij kunnen betekenen voor je, ook icm met je brace?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:05

Ik heb na een ongeluk zeker nog drie maanden met krukken gelopen en moest 8 trappen op en af naar ons huis maar ik had toen geen kleine kinderen!
Het is een noodzakelijk kwaad, heb ze weleens een gooi gegeven :j
Beterschap!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:16

Hier in het gips vanwege waarschijnlijk scheur in de enkelband (net als jij wacht ik ook op de mri). Ik mag korte afstanden een max. aantal keer per dag lopen. Maar alles daarbuiten pak ik de rolstoel. Anders moet ik hinkelend met krukken op een been, dat zie ik niet zo voor me.