Geen vertrouwen in orthodontist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gerardyolo

Geen vertrouwen in orthodontist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 00:50

Ik zal maar bij het begin beginnen, 1,5 jaar geleden is mijn laatste melktand getrokken. Helaas is deze scheef terug gekomen. Daarom doorverwijzing naar orthodontist.

Kon Begin december 2021 terecht.
Tja, het eerste consult was al wazig. Waren direct na de middagpauze, maar consult begon toch echt 30 min te laat.
De orthodontist, super lieve mevrouw. Maar ze sprak geen Nederlands, Engels, Frans of Duits. Dat vond ik al wat raar, maar goed een van de assistenten kon vertalen dus had er wel vertrouwen in. Die dag is de eerste röntgenfoto ook gemaakt.
Toen ook meteen aangegeven dat ik het liefste met Invisalign aan de slag ging. Volgens de ortho zou het moeten kunnen.

Vervolg afspraak gemaakt, kon eind januari terecht voor de laatste foto en 2e consult.
Toen we er eenmaal waren bleek er helemaal geen consult te zijn. Alleen foto’s. Er zijn 3 portret foto’s gemaakt en dan een 3D scan van mijn gebit. Heb de orthodontist zelf helemaal niet gezien. Stond binnen 10 minuten weer buiten.
Kon wel voor 2 consulten van 30 min betalen.

Foto’s moesten beoordeeld worden door orthodontist. zou 3 weken duren. Werd 6 weken later gebeld Dat mijn behandelplan klaar is en dat de orthodontist mij een week later kan zien.

wij daar naartoe gegaan. Krijgen we de praktijk ondersteuner. Vond ik al raar, maar omdat de ortho slecht Nederlands spreekt kan ik het snappen.
Heb van te voren al aangegeven dat alleen die scheve tand gecorrigeerd moet worden, heb een lichte overbeet (Max 2 cm) dus als het kan mag dat ook gecorrigeerd worden.

Het eerste wat ze zegt, ja ga maar naar de kaak chirurg. Dan breken ze je onderkaak en word ie langer.
Heb haar vriendelijk bedankt, maar dat hoeft van mij niet. Dan maar een lichte overbeet.
Dan was er nog een optie, 2 tot 4 tanden trekken. Ja dan kon die overbeet ook gecorrigeerd worden. Aangegeven dat ik daar helemaal niet voor kwam en dat ik het dan liever zo laat.
die vrouw pissig, ja dan kan ze mij niet helpen.
Zelf nogmaals gezegd dat ik alleen die tand recht wil hebben. Reactie: zou het nooit doen, want je hebt echt een cosmetisch onaangename overbeet (reminder tis minder dan 2 cm) maar kan heel misschien ook alleen die tand recht zetten.
Tja dat is nou net het enige wat ik wilde.
Heb vanaf het begin aangegeven waar ik voor kwam, die scheve tand recht! Daar word niet eens naar geluisterd.

Toen vertelde dat ik het met de ortho zelf over Invisalign heb gehad en daar meer informatie over wil, Werd weggestuurd want de tijd was op. Heb er 10 tot 15 minuten gezeten, maar mag wel voor een half uur betalen.

Inmiddels ook alleen een indicatie factuur voor kaak chirurgie en dan tanden trekken gehad. Dit zijn trajecten van 3 á 4 jaar. Dat levert hun natuurlijk veel geld op.
De facturen voor de minder ingrijpende behandelingen heb ik ook niet gehad. Deze zouden ongeveer een jaartje duren.

Heb echt het gevoel dat ze daar puur op winst uit zijn. En de patiënt negeren.
Tot 1 januari ben ik nog verzekerd voor orthodontie, dus heb helaas geen tijd om weer een jaar op de wachtlijst te staan. Kan wel huilen…

Ik ga verder niet in detail over de praktijk.
Voel met er zacht gezegd poedersuiker over. Moest het eventjes kwijt.
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 09-03-22 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Re: Geen vertrouwen in orthodontist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 01:05

Ik zou een andere praktijk uitzoeken TS. Jij moet je er fijn bij voelen en zo te lezen is dat nu niet het geval. Dat is al genoeg om te vertrekken :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 01:09

Welke regio zit je?

Ik heb niet het hele verhaal gelezen maar wat ik proef is dat je op zoekt moet gaan naar een andere praktijk waar je je wel fijn voelt. Zoek naar reviews, vraag ervaringen, er is op bokt ook een topic over kaakoperaties, osteotomie heet dat. Daar zitten ook veel mensen met beugels en dus orthodontisten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 02:55

Het klinkt bijna als de groepspraktijk waar wij zaten. Mijn dochter wilde graag haar 2 hoektanden gecorrigeerd hebben. We werden vanuit de tandarts afspraak direct doorgestuurd naar de buurvrouw (ortho)
Die heeft welgeteld 2 min. gekeken en kwam vervolgens met een heel pretpakket van diverse beugels over een traject van 5 jaar. Na 5 minuten stonden we buiten, factuur voor 30 min.
Zo zijn er wel meer dingen geweest binnen die praktijk:
-elk half jaar nieuwe foto's omdat ze geen foto's in mijn bestand konden vinden.
-bellen voor een afspraak om een gaatje in mijn verstandskies te willen vullen....die hele kies is nooit doorgekomen en moest door kaakchirurg verwijderd worden 8)7
-Mondhygienist die na 5 min stopt en zegt: voor het overige gebit moet u een nieuwe afspraak maken....ik rook niet dus begreep er niets van.

Ik ben uiteindelijk overgestapt omdat ik nooit dezelfde tandarts had en mij scheel betaalde aan die toko.
Mijn dochter is uiteindelijk door een andere ortho geholpen, kwestie van 1 jaar een beugel en blijvend spalkje.

Zoek a.u.b. een ander want er zijn idd praktijken die er puur zijn om jou van je geld af te helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 03:09

Ik zou sowieso info inwinnen bij een kaakchirurg.
2cm overbeet is geen lichte maar valt onder zeer groot.
Normaal is 2á3 mm (boventanden horen iets over de ondertanden te vallen).
Meer dan 5 mm valt onder "ernstige overbeet".
Citaat:
Een overbeet wordt als ernstig beschouwd wanneer de tanden elkaar met minstens 5 mm overlappen. Breng voor accurate metingen een bezoek aan je tandarts of orthodontist.

https://nl.wikihow.com/Een-overbeet-verhelpen
https://www.aestheticsmilereconstructio ... elangrijk/

Een overbeet kan diverse problemen veroorzaken, dat kan ook nog op latere leeftijd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:23

Oh wacht ff, die heb ik gemist, die overbeet. Ik had 12 mm overbeet en dat was al medische noodzaak. En dan snap ik ook wel dat ze zeggen dat er iets uit moet, dan is het gewoon veel te krap en niet zo gek dat het scheef staat.

Blijft nog steeds dat als je geen goed gevoel hebt bij deze ortho dat je eens kunt gaan zoeken naar een andere en horen wat die te zeggen hebben.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:55

Wat vervelend voor je dat je er zo bij voelt. Ik zou een second opinion aanvragen bij een andere ortho.
Wij werken veel met de clearcorrect ( zelfde als de Invisalign) soms lijkt het alsof er maar 1 tandje recht moet maar om dat tandje recht te krijgen is er wel een ander traject nodig omdat je zoveel onbalans krijgt. Vandaar ook alle foto’s en scans.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:14

Wat een vervelend consult. Hopelijk heb je bij een ander een beter gevoel.

Een overbeet van bijna 2cm is daarbij wel heel behoorlijk en ik vind het bijzonder dat je eigen tandarts daar geen verwijzing voor heeft gegeven…

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:20

Ik zou ook je zorg verzekering hierover contacten de manier van werken etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:23

Ik denk dat je er niet bent met 1 tandje corrigeren. Jij kan je wel storen aan dat ene tandje maar waarschijnlijk moet er veel meer gecorrigeerd worden. Ik ben het er wel mee eens dat je je goed moet voelen bij een Ortho en dat je genoeg uitleg moet krijgen waarom behandelingen nodig zijn. Inclusief een kostenplaatje en een tijdspad.
Dus ik zou naar een ander gaan, maar wel realistisch genoeg zijn dat er misschien meer moet worden aangepast dan jij denkt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:36

Mijn advies: andere praktijk zoeken. Als het vertrouwen weg is, zul je je nooit helemaal op je gemak voelen.
Je zegt dat je overbeet niet zo erg is, maar 2 cm is behoorlijk serieus en kan ook zeker functioneel een probleem zijn of worden. Buiten het feit wat je er zelf cosmetisch van vind.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:42

Vanwege de taalbarrière kan er al veel nuance wegvallen natuurlijk, niet fijn dat je niet kan communiceren met degene die over je gebit gaat.

Een overbeet van ongeveer 2 cm is echter een gigantische overbeet. Heb je het niet over 2 mm? Ik heb mijn overbeet van 7 mm al laten corrigeren door kaakosteotomie....

Ik denk dat de ortho al voorziet dat door ruimtegebrek die ene tand gewoon weer scheef zal trekken na correctie, zij ziet waarschijnlijk het grotere plaatje maar kan dit niet goed aan jou uitleggen.

Een 2nd opinie bij een andere orthodontist is natuurlijk nooit een slecht plan, maar bedenk je dat het mogelijk gewoon niet zo eenvoudig is om die ene tand "even" recht te zetten.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 10:22

Dankjewel voor alle reacties, bedoelde inderdaad 2mm :Y) typen en gefrustreerd zijn is lastig.

Heb van de tandarts ook alleen een doorverwijzing voor die scheve tand. Dus lijkt me dat dat ook het enige is wat vervelend is.

Taalbariere is lastig maar dat maakt mij niet perse veel uit. Waar ik me vooral aan stoor is dat ik 4 indicatie facturen in onder mijn naam de map zien staan (praktijk ondersteuner nam ze met ons door) maar de ondersteuner heeft ons als enige optie chirurgie gegeven. Totdat ik zelf wel 10x heb gezegd dat ik dat niet wil. Toen kon het ook met een heleboel tanden trekken.

Weet zeker dat er nog een behandelplan met Invisalign en alleen plaatjes boven is. Heb het simpelweg zien staan. Maar heb daar 0,0 info over gehad.

Ga waarschijnlijk een andere praktijk zoeken, maar ga eerst een second opinion laten doen.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:38

Brainless schreef:
Citaat:
Een overbeet wordt als ernstig beschouwd wanneer de tanden elkaar met minstens 5 mm overlappen. Breng voor accurate metingen een bezoek aan je tandarts of orthodontist.

Een overbeet kan diverse problemen veroorzaken, dat kan ook nog op latere leeftijd.

Precies wat ik dacht. Een overbeet van 2 cm is best flink. Zelf ook gehad en dat is ook gecorrigeerd met meerdere beugels. Wat is je leeftijd? Ik was nog vrij jong dus het is gecorrigeerd zonder een operatie aan mijn kaak.
Maar ik zou je absoluut adviseren om dan een andere orthodontist te zoeken. Vertrouwen hebben in elkaar is wel heel belangrijk. Ik had het ook absoluut niet fijn gevonden om de orthodontist amper te zien en geen fatsoenlijk gesprek mee te kunnen voeren doordat die schijnbaar geen enkele taal dat hier gangbaar is spreekt. Er zijn vast nog een stel anderen in de omgeving, daar zou ik naar gaan zoeken.

Maar als ik het zo hoor kan ik mij indenken dat het misschien wel een groter project is dan wat je in eerste instantie misschien dacht. Daarom zou ik ook op zoek gaan naar een ander zodat je dit allemaal goed en in je eigen taal met je orthodontist kan bespreken!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:41

harriehoef schreef:
Brainless schreef:
Citaat:

Precies wat ik dacht. Een overbeet van 2 cm is best flink. Zelf ook gehad en dat is ook gecorrigeerd met meerdere beugels. Wat is je leeftijd? Ik was nog vrij jong dus het is gecorrigeerd zonder een operatie aan mijn kaak.
Maar ik zou je absoluut adviseren om dan een andere orthodontist te zoeken. Vertrouwen hebben in elkaar is wel heel belangrijk. Ik had het ook absoluut niet fijn gevonden om de orthodontist amper te zien en geen fatsoenlijk gesprek mee te kunnen voeren doordat die schijnbaar geen enkele taal dat hier gangbaar is spreekt. Er zijn vast nog een stel anderen in de omgeving, daar zou ik naar gaan zoeken.

Maar als ik het zo hoor kan ik mij indenken dat het misschien wel een groter project is dan wat je in eerste instantie misschien dacht. Daarom zou ik ook op zoek gaan naar een ander zodat je dit allemaal goed en in je eigen taal met je orthodontist kan bespreken!

Ik de reactie van ts boven jouw reactie schrijft ze al dat het een typfout was een het 2mm is ipv 2cm

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:42

Ik blijf erbij: als het vertrouwen weg is zoek dan een andere orthodontist. Helemaal nu blijkt dat je overbeet maar 2mm is ipv 2cm (daar schrok ik wel een beetje van :o ). Of een second opinion, om te horen of zo'n flinke behandeling wel echt nodig is, wat natuurlijk ook kan zijn.

Ik voel sowieso de tendens wel dat tandartsen en orthodontisten inzetten op cosmetisch perfecte gebitjes, ondanks hoge kosten en soms fysiek heftige behandelingen. Als het om functionaliteit gaat snap ik dat wel, maar alleen cosmetisch niet. Maar ik zal wel van de oude stempel zijn :o

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:47

Dan zou ik sowieso niet met deze orthodontist in zee gaan. Vertrouwen hebben is belangrijk, als je hier wel begint dan komen er misschien nog wel meer van deze situaties waar je geen goed gevoel bij hebt. Ik geloof dat ik de gemaakte beelden (foto’s etc) zou opvragen en een zoeken naar een ander om de behandeling voort te zetten.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:09

Wat vervelend! Als jij 1 tand recht wil dan moeten ze zeggen wat de opties zijn. Dat je niet meer wil dan dat zouden ze moeten respecteren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:50

Zelf vroeger ook mee gemaakt. Wel beugel gehad maar was geen interessant geval omdat mijn ouders ook niet akkoord gingen met het breken van de onderkaak.
En uiteindelijk niet veel aan gehad, maar kostte mijn ouders wel veel geld.

Bij mijn zoon hadden ze een behandelplan gemaakt, zou € 2500 kosten. Behandeltraject 2 jaar.
Werd gegarandeerd dat het niet duurder zou worden. Gelukkig zwart op wit staan, want na anderhalf jaar kwamen ze al met facturen dat het erboven zat. Apart want hij liep voor op schema.....

Vanuit de tandarts ( alles zit hier bij elkaar, tandarts, mondhygiënist, ortho) wilde ze mijn dochter doorsturen, want 1 tand zou misschien in de toekomst een fractie anders kunnen gaan staan. Verder heeft ze een onwijs mooi rechte tanden. Sloeg echt nergens op.

Plus ze willen iedereen maar doorsturen naar de mondhygiënist, ze verwijzen ze je door maar praten niet over de kosten.
2 Jaar terug bij mijn man, die moest daar maar even een afspraak maken.
Dus mijn man dat netjes gedaan, ja hij is wat naïef daarin.
Ik de praktijk gebeld met wat de kosten daarvan zijn, nou we sloegen stijl achterover. Intake was al ruim € 350 dan gingen ze alleen maar bekijken wat er eventueel wel of niet nodig was.
Hij heeft de afspraak afgezegd. Hij heeft een knap gebit, zelden een gaatje, weinig tandsteen etc.

Maar het lijkt wel de laatste jaren de trend te zijn, hoe kunnen we op zo veel mogelijke manieren geld verdienen??????