De "onzichtbare" beugel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

maralyn

De "onzichtbare" beugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 22:05

Ik zie ze steeds vaker voorbij komen. De beugels van bijvoorbeeld "plusdental" en andere merken.

Op mijn 15e een beugel gehad.
Op mijn 16e was het al klaar en recht.
En toen kreeg ik een gigant van een nacht beugel.
Naar mijn klachten, misselijk in de ochtend, tot spugen en kokhalzen werd geen gehoor aan gegeven. En binnen een jaar of twee, lag mijn nachtbeugel in de kast.

Zonde van het geld.
Absoluut.
Want mijn ondergebit, is weer ontzettend scheef gaan staan na 10 jaar.
En mijn bovengebit heeft hier ook onder te lijden.

En dan wordt je getriggert door een reclame. Normaliter nooit. Maar ik stoor mij ondertussen echt aan mijn gebit!!

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik lees met de reviews ontzettend verschillende verhalen.

Over een nachtbeugel kon ik echt niet. En waarschijnlijk nog steeds niet. Tenminste, niet zo'n giga mega Blok in m'n mond!!

Help?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Amber_anne

Re: De "onzichtbare" beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:08

Ik heb geen ervaring met de beugels maar wil wel zeggen dat de bitjes van tegenwoordig echt heel dun kunnen zijn. Het is zeker geen blok.

Tevens gaan je tanden altijd langzaam weer naar hun orginele staat. Hou er dus rekening mee dat het niet zo recht blijft tot je 90 bent bijvoorbeeld

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:09

Collega van mij heeft die gehad, gebit werd bij haar alleen maar erger en heeft nadien dus alsnog een ouderwetse blokjes beugel gehad om dat weer te corrigeren.

Maldu(Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) voor 2025 drachtig van Gamleskolens Thule
Vy van de Vossenberg (Olaf X Maldu)
Yuna van de Vossenberg (Gamleskolens Thule X Maldu) voor 2025 drachtig van King D’Ober

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:10

Nou ook al krijg je het weer recht met wat voor beugel dan ook, je zal nooit zonder de nachtbeugel kunnen. Die zal je moeten dragen want anders gaat de boel weer scheef staan.
Dus dan denk ik niet dat het zin heeft om er geld in te stoppen.
Ik draag hem elke nacht en heb er totaal geen last van. Is een dun plastic hoesje over je tanden, absoluut geen groot blok.
Ik heb tijdelijk een onzichtbare beugel gedragen om 1 voortand weer recht te krijgen. Ik vond het prima te doen. Wel pijnlijk maar dat zijn alle beugels als ze iets moeten corrigeren.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 22:11

Amber_anne schreef:
Ik heb geen ervaring met de beugels maar wil wel zeggen dat de bitjes van tegenwoordig echt heel dun kunnen zijn. Het is zeker geen blok.

Tevens gaan je tanden altijd langzaam weer naar hun orginele staat. Hou er dus rekening mee dat het niet zo recht blijft tot je 90 bent bijvoorbeeld

Dat snap ik! En ik vind het niet erg om er iets aan te moeten doen, voor een enorm lange periode, ook niet tot ik oud en versleten ben. Maar geen massieve blok in m'n mond. Dat trek ik niet :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 22:12

Suzanne F. schreef:
Nou ook al krijg je het weer recht met wat voor beugel dan ook, je zal nooit zonder de nachtbeugel kunnen. Die zal je moeten dragen want anders gaat de boel weer scheef staan.
Dus dan denk ik niet dat het zin heeft om er geld in te stoppen.
Ik draag hem elke nacht en heb er totaal geen last van. Is een dun plastic hoesje over je tanden, absoluut geen groot blok.
Ik heb tijdelijk een onzichtbare beugel gedragen om 1 voortand weer recht te krijgen. Ik vond het prima te doen. Wel pijnlijk maar dat zijn alle beugels als ze iets moeten corrigeren.

Zoals ik schreef. Een nachtbeugel is geen probleem, zolang het geen mega Blok is... Zoals ik had.

Een klein plastic hoesje is geen punt.

Mijn mega ding drukte mijn hele tong omhoog :n dat was echt niet fijn.

Pijn is geen probleem.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:13

Ik ben inmiddels meer dan 10 jaar van mijn beugels af en ik heb echt geen nachtbeugel hoor!
Ik heb een stangetje achter mn voortanden, onder en boven, en hierdoor blijft alles netjes op z'n plek.
Niemand die het ziet en mijn tanden zijn keurig recht.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:14

Afbeelding

Zoiets is het. En dan op maat voor jou gemaakt aan de hand van een afdruk van je gebit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:14

Een goede vriend van mij heeft zo'n onzichtbare beugel. Hij draagt het nu ongeveer 5 maanden en het verschil is groot! Vooral zijn ondergebit stond erg scheef en is zóveel verbetert. Hij is nog niet klaar, duurt zeker nog een half jaar.

Tja...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 22:14

Suzanne F. schreef:
[ Afbeelding ]

Zoiets is het. En dan op maat voor jou gemaakt aan de hand van een afdruk van je gebit.

Dat zou ik best kunnen denk ik!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:15

fleurtjeuh schreef:
Ik ben inmiddels meer dan 10 jaar van mijn beugels af en ik heb echt geen nachtbeugel hoor!
Ik heb een stangetje achter mn voortanden, onder en boven, en hierdoor blijft alles netjes op z'n plek.
Niemand die het ziet en mijn tanden zijn keurig recht.

Dit is niet voor iedereen weggelegd en wordt steeds minder gedaan. Spalkjes kunnen snel losgaan omdat je er op kan bijten en heeft inmiddels niet meer echt de voorkeur wat ik begreep.
Ik heb onder nog een spalk en boven een bitje voor s nachts.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 22:16

Afbeelding

Ik had dus dit...
En dit trok ik niet onder mijn tong.

Zonder "spanner" overigens.

Maar wél dit type

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:18

-O-
Dat ziet er niet fijn uit.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:25

Ik ben zelf toevallig net begonnen met een traject van invisalign. Dit is ook een aanbieder van onzichtbare bitjes die in 140 dagen mijn tanden recht gaan zetten. Elke 10 dagen moet ik een nieuw bitje in die weer iets meer in de richting van het eindresultaat komt. Ik heb van nature een redelijk recht gebit maar wil van een 7 een 9 maken bij wijze van spreken. Daarbij blijk ik flink te knarsetanden, en vond de tandarts dit een 2 in 1 oplossing.
Aan het einde krijg ik een dikker bitje mee tegen het knarsetanden en worden boven en onder een spalkje gezet zodat het resultaat blijvend is. Ik vond het prijsverschil met een ouderwetse beugel erg klein en heb geen nadeel kunnen vinden ten opzichte van een blokjesbeugel, dus ben erg enthousiast alvast.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:43

Oh ik heb hetzelfde probleem, vroeger een beugel gehad maar nu staat het weer een beetje slordig.

Vorige week bij de ortho geweest, invisalign kan wel maar is niet zo precies als een vaste beugel. Hij vind een vaste beugel dus beter. Ik heb liever een onzichtbare beugel..

Ze kunnen tegenwoordig wel witte slotjes maken, dan zie je alleen een draad. Misschien dat ik dat ga doen.

Qua retentie raadt hij een spalkje + nachtbeugel aan (dun hoesje). Spalkje wil ik eigenlijk niet meer, vind het ook een vies ding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:50

Wat bijzonder. Ik heb onder en boven een spalkje. Nooit een nacht beugel gehad. Een spalkje is veel fijner.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:52

Ik heb zelf een spalkje maar mijn tanden beginnen ook weer terug te gaan naar hun oude plaats

Met een bitje heb je daar minder last van

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:52

Ik lees even mee.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar
Ik overweeg het wel. Doordat mijn verstandskiezen boven zijn gekomen tijdens mijn zwangerschap (was voorspeld dat dit niet meer zou gebeuren), is mijn ondergebit gaan schuiven. Ik heb al twee x een slotjes beugel gehad voor mijn bovengebit dus daar ben ik wel klaar mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:54

Mijn vriendin werkt als tandarts met deze bitjes en heeft tot nu toe al mooi resultaat gehad bij de patiënten die ze ermee geholpen heeft. Zorg wel dat je een tandarts hebt die er oog voor heeft (esthetiek), dan kunnen zij zorgen dat je tanden mooi uitgelijnd worden omdat ze daar net wat scherper bovenop zitten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:59

Kan je dit gewoon bij je eigen tandarts doen? Of moet je ergens anders naartoe voor die bitjes?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:59

san4nie schreef:
Kan je dit gewoon bij je eigen tandarts doen? Of moet je ergens anders naartoe voor die bitjes?

Naar een orthodontist.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:03

Suzanne F. schreef:
san4nie schreef:

Naar een orthodontist.

Niet per definitie.

Er zijn ook tandartsen die hiermee werken. Alleen niet alle tandartsen. Vaak staat het wel op de website.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 23:11

DiantaM schreef:
Ik lees even mee.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar
Ik overweeg het wel. Doordat mijn verstandskiezen boven zijn gekomen tijdens mijn zwangerschap (was voorspeld dat dit niet meer zou gebeuren), is mijn ondergebit gaan schuiven. Ik heb al twee x een slotjes beugel gehad voor mijn bovengebit dus daar ben ik wel klaar mee.

Ja! Dit heeft bij mij ook invloed gehad!!
Alhoewel, ik was niet zwanger.

Maar beide onderkaken lagen mijn verstandskiezen letterlijk dwars en heeft de hele tanden en kiezen rij naar voren geschoven.

Heb zojuist even een bericht gestuurd naar cz! Wat ze voor mij kunnen betekenen.

Mijn doorslaggevende factor was gisteren.
Zat lekker bij de kapper, trots te zijn op m'n nieuwe kapsel. En mijn glimlach verdween snel! Toen ik mijn glimlach in de spiegel zag.

Daarnaast is het ook niet praktisch met tandplaque en tandsteen.
Een recht gebit is veel beter gezond te houden. En gezien ik nog geen dertig ben... Dat duurt nog twee en een half jaar. En misschien met mijn gebit wel honderd mag worden (je weet het nooit!!!) Is het geen gek idee!!

Blokjes beugel is ook geen probleem!!!! Ook niet als ik er normale slotjes in zou hebben. Schaam me meer voor mijn huidige gebit denk ik.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:18

Ik zit er ook aan te denken om opnieuw een beugel te nemen en de invasalign ziet er inderdaad interessant uit, maar pas nadat alle 4 de verstandskiezen eruit zijn. Maar aan wat voor kosten moet je dan denken? Ik denk niet dat dit vergoed wordt door je verzekering of wel?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 23:24

FernandoO schreef:
Ik zit er ook aan te denken om opnieuw een beugel te nemen en de invasalign ziet er inderdaad interessant uit, maar pas nadat alle 4 de verstandskiezen eruit zijn. Maar aan wat voor kosten moet je dan denken? Ik denk niet dat dit vergoed wordt door je verzekering of wel?

Verstand kiezen heb ik laten verwijderen door een kaakchirurg.
Dit kostte mij mijn eigen risico.
Maar ik had er toen ook een lading medicijnen bij, die jij misschien of waarschijnlijk niet nodig gaat zijn. Hoop ik. Niet erg goed hoolands, maar je begrijpt me vast ghighi