Aanhoudende rugpijn na val begin december

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MimixDaina

Aanhoudende rugpijn na val begin december

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 00:29

Ik kom heel even om advies vragen, even duidelijk te krijgen of ik mij aanstel of niet.

Ik ben 9 december 2021 van het paard gevallen. Jong paard, schrok, vliegt bokkend weg. Na een rondje bleef ik toch echt niet meer zitten en viel op mijn zij (dijbeen eerst op de grond) met mijn schouder tegen de wand. Mijn lucht was even weg maar stond gelijk weer op. Echter wel met best wat pijn in mijn onderrug. Ik heb echter al sinds maart 2021 rugklachten welke vanaf september begonnen te minderen en bijna weg waren in december. Dus bijna geen last meer van op het moment van de val. Ik ben erna nog even voor 5 minuten opgekropen ivm geen angst willen overhouden.

Eenmaal thuis werd de pijn alleen maar erger en erger. Zitten, staan, liggen, Het deed allemaal super veel pijn. Uiteraard is de dokter gebeld maar zij vonden dat ik maar gewoon 2 maal daags ibuprofen 400mg moest pakken met 3 maal daags een paracetemol. Echter hielp dit voor geen meter. Na 2 dagenw eer terug gebeld en we werden weer afgewimpeld met ibu en paracetemol, ondanks het verzoek om even nagekeken te worden op de praktijk. Hierna uiteraard minimaal 2/3 weken super rustig aangedaan. Daarna weer rustig gaan opbouwen met rijden. Werk had ik ondertussen niet meer want was ontslagen hierdoor :')

Kneuzingen helen langzaam, dat weet ik. Maar we zijn nu 4 maanden verder en de pijn is bijna niet afgezakt. Normale dagelijkse bezigheden doen flink pijn, kan niet langer dan 5 minuten staan zonder pijn. Zelfde met rijden. De pijn zit nogsteeds in mijn onderrug en straalt uit naar boven(tot onderaan mijn nek) en naar beneden tot aanzet boven been.

Ik twijfel ontzettend of ik al niet verwacht dat het al genezen zou moeten zijn, of dat ik mij aanstel oid.
Dus mijn vraag is wat ik het beste kan doen. Dokter ga ik denk ik toch weer bellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:32

Bellen. Zeker de huisarts bellen. Heel veel sterkte, wat rot is dit!

Ir111

Re: Aanhoudende rugpijn na val begin december

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:43

Ik zou een fysiotherapeut bellen. Ben je daar nog helemaal niet geweest?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:45

En met zulke klachten komt er niemand op het idee even een röntgenfoto te laten maken?
Bijzonder. Lijkt mij nu stap 1.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:51

Idd, foto’s voor de zekerheid, vooral omdat het zolang aansleept.

Als die negatief zijn, zou ik daarna een osteo raadplegen, want ik gok persoonlijk meer op een zenuw die verkrampt of vast zit, dit geeft stralingspijn en is niet leuk en erg pijnlijk.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 01:15

Fysio nog niet geweest idd. Ivm tijd met school en paarden.

Fotos wouden ze niet laten maken, ondanks aandringen erop, want gebroken kon het niet zij nomdat ik nog kon staan en lopen zonder moord en brand te schreeuwen. En denk dat corona ook meespeelde.

Ik ga morgen ochtend bellen dan!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:19

Dees schreef:
En met zulke klachten komt er niemand op het idee even een röntgenfoto te laten maken?
Bijzonder. Lijkt mij nu stap 1.

Ben geen dokter, maar dit lijkt mij ook van belang. Of is er destijds een foto gemaakt? Zo niet, alsnog laten doen. Als dat allemaal goed is wellicht iets van fysio ofzo?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:30

Nu vind ik het persoonlijk ook laks als je geen tijd maakt om naar fysio te gaan als je zoveel last hebt. Die had evt op basis van bevindingen de huisarts weer kunnen informeren waardoor je daar ook meer draagvlak krijgt. Nog los van of ze je al met je klachten hadden kunnen helpen. Ik zou dus de huisarts nog een keer bellen, maar zeker ook de fysio.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:34

MimixDaina schreef:

Fotos wouden ze niet laten maken, ondanks aandringen erop, want gebroken kon het niet zij nomdat ik nog kon staan en lopen zonder moord en brand te schreeuwen. En denk dat corona ook meespeelde.

Ze zeiden ook dat ik m'n tibiaplateau niet had gebroken omdat ik op m'n been kon staan....
Foto laten maken! Just to be sure.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:40

echt heel naar als je rugproblemen hebt daardoor.
ga in elk geval naar de fysiotherapeut toe.
zeker met veel pijn ga je waarschijnlijk ook nog compenseren in je houding en zij zijn echt heel goed om goed te bekijken waar het vandaan komt.
hier twee keer op mijn rug gevallen en na jaren daar zelfs nog last van.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:59

Wat een lakse huisarts zeg. Toch zou ik nog foto's laten maken. Ik heb hetzelfde gehad. Na een val flinke pijn in mijn rug, lopen was zeer pijnlijk. Dit was in een weekend dus naar de eerste hulp gegaan daar werd ik snel naar huis gestuurd met de mededeling gekneusd want ik kon nog staan neem maar pijnstillers gaat wel weer over. Toch bleef ik na bepaalde tijd (1,5 jaar) pijn houden in mijn rug en mijn huisarts had foto's aangevraagd. Bleek ik toen toch mooi een breuk te hebben gehad en deze is helaas schuin ingezakt geheeld. Heb nu nog snel last van mijn rug bij wat zwaarder werk en dan is het inmiddels 13 jaar later.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:00

Zou idd eerst toch een foto laten maken om een breuk helemaal te laten uitsluiten en als dat het echt niet is kan ook ik een bezoek naar de fysio zeker aanraden.
Ik had ook klachten in mijn onderrug die aanhielden, heel lang mee doorgelopen totdat ik toch naar de fysio ben gegaan. Deze heeft o.a. dry needling toegepast en daarna ben ik met sprongen vooruit gegaan, ben er misschien 4 keer naartoe geweest in totaal? Maar daarna nooit meer last gehad!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:23

MimixDaina schreef:

Als ik voor zulke dingen geen tijd maak zegt mijn vriend: oh dan zal het ook wel niet zo veel pijn doen. En eigenlijk vind ik dat hij daar wel gelijk in heeft. Als het genoeg zeer doet maak je er vanzelf tijd voor.

Maar dat terzijde, ik zou toch echt naar de dokter gaan en anders naar de osteopaat. (een osteopaat vind ik altijd verstandig om te bezoeken na een zware val om niet te gaan compenseren). Als je natuurlijk niks gebroken hebt enz.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:30

Eerst foto's maken. Daarna verdere behandelingen. Als er wel ergens een scheurtje oid zit kan je het met verkeerd behandelen wel erger maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:38

Esther_r20 schreef:
Eerst foto's maken. Daarna verdere behandelingen. Als er wel ergens een scheurtje oid zit kan je het met verkeerd behandelen wel erger maken.

Precies ja. Een goede fysiotherapeut begint hier ook niet aan zonder te weten wat er aan de hand is.daarbij moet je toch ook een verwijsbriefje hebben?Ik vind wel dat ts laks behandeld is,dit had meteen beter onderzocht moeten worden met foto's.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:39

Als je naar de fysio gaat word je wel doorgestuurd voor foto's!
Ik ben zelf fysio, en zoveel pijn na een val is bij ons een "rode vlag" en moeten we dus doorsturen naar de HA :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:47

Wat een slechte huisarts. Sorry maar dit vind ik echt niet normaal.

Je zou niet de eerste zijn met een geknelde zenuw of een barst in een ruggenwervel waarmee je toch blijft rondlopen.
Hoef je geen moord en brand te schreeuwen van pijn hoor. Sommigen hebben gewoon een hoge pijngrens.

Echt ik zou met deze klachten al lang op de spoeddienst van het ziekenhuis gestaan hebben.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-03-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:49

Als ik zo'n val zou maken dan had de huisarts mij echt wel doorgestuurd...

Zeker dat ik anders wel langs mocht komen. Wat een ei joh.

Kans is groot dat je bij de fysio terecht komt. Maar probeer wel eerst bij de huisarts/ziekenhuis langs te gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:59

Ik heb dat ook gehad en werd bij de SH weggestuurd met neem maar een paracetamol. Natuurlijk doet het zeer, was een harde klap, alles is gekneusd en bont en blauw. Later bleek ik 3 gebroken wervels te hebben.

Laat je dus niet wegsturen. Ik heb nu een blijvende schade aan mijn rug, die voorkomen had kunnen worden.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 10:01

Ik zal even toelichten waarom ik geen tijd had voor e fysio. Ik zit nameljk gewoon nog op school en zit vaak volle dagen op school. Indien ik te vele uren mis mag ik dit jaar niet mijn examen doen. Vandaar dat ik nu heb gekozen om er even door heen te bijten. Ik dacht ik persoonlijk dat ik mij aanstelde, omdat veel mensen om mij heen zeiden ¨ik had het erger¨ en dat soort dingen.

Ik ga zometeen als we pauze hebben op stal de dokter bellen. Ik laat wel even weten wat daar uitgekomen is!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:03

MimixDaina schreef:
Ik zal even toelichten waarom ik geen tijd had voor e fysio. Ik zit nameljk gewoon nog op school en zit vaak volle dagen op school. Indien ik te vele uren mis mag ik dit jaar niet mijn examen doen. Vandaar dat ik nu heb gekozen om er even door heen te bijten. Ik dacht ik persoonlijk dat ik mij aanstelde, omdat veel mensen om mij heen zeiden ¨ik had het erger¨ en dat soort dingen.

Ik ga zometeen als we pauze hebben op stal de dokter bellen. Ik laat wel even weten wat daar uitgekomen is!

Dring aan op foto's. Eerst een diagnose, dan pas behandelen met fysio of wat dan ook. Beterschap!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:06

Fysio is vaak een behandeling van een half uur.

Als je dat iedere week een keer kan doen ,win je meer dan doorlopen ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:10

Maar als je dokter wel had gezegd dat je langs kon komen, dan kost dat toch ook tijd? En al helemaal als die je wel doorstuurt naar het ziekenhuis voor een foto.

Ik had bij een val van 6 weken geleden plat op mijn onderrug ook flinke pijn in mijn onderrug, bilspieren en doorstralend naar mijn linker hamstring.
Kon niet pijnloos mijn sokken aantrekken of veters strikken.

Fysio geconsulteerd en die contstateerde een scheefstand in mijn stuitje en wat frictie op de SI gewrichten.
Stuitje recht gezet, oefeningen mee voor thuis.
Ik kon dezelfde avond al pijnloos mijn sokken uittrekken, puur doordat het stuitje weer rechtgezet was en daarmee niet meer scheef aan mijn spieren trok.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:12

Zeker bellen en aandringen op foto’s!
Met een stabiele breuk in een wervel kan je heus lopen.
En hier werkt de fysio ook op zaterdag, misschien bij jou in de buurt ook wel. Maar echt eerst foto’s laten maken. Wat een rare arts..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:24

MimixDaina schreef:

Oh wow. Mijn moeder had een wervelende gebroken. Is zelf opgestaan, bij mijn vader in de auto gestapt en wilde alleen maar naar huis. Deed toch wel erg veel pijn en toen toch maar naar het ziekenhuis. Daar heeft ze weken moeten liggen, omdat ze absoluut niet meer mocht lopen of bewegen ivm zenuwen bij die wervel. Ik ken juist meer mensen doe met gebroken wervel wel konden lopen. En ja, het deed wel erg zeer, maar sommige mensen zijn gewoon van het eruit lopen.

Hier is de fysio juist ook 's avonds nog open voor mensen die werken of op school zitten.

Ik ben ooit ook zo eigenwijs geweest. Heel hard van paard gevallen, daarna er weer opgekropen en zelfs de wedstrijd gereden met veel pijn. Wekenlang rustig aan gedaan en toen maat naar de fysio omdat de pijn bleef. Die stuurde me meteen door voor foto's en ik bleek al weken met gescheurd stuitje te lopen. := bij zulke dingen heeft geen enkele fysio mij ooit behandeld zonder foto

Edit: over de tijd. Mijn school/opleiding vond fysio ook geen reden voor afwezigheid. Huisarts en ziekenhuis wel. Dus voor fysio kon ik niet thuisblijven, voor die anderen wel