Tandarts/ortho vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kiki1976

Tandarts/ortho vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 08:45

Ik bel later vandaag sws even de tandarts.

Mijn zoon heeft een beugel gehad en nu nog alleen zo'n draadje achter zijn tanden.
Nu was van het weekend het draadje los geraakt van 2 tanden, dus een afspraak gemaakt.

Daar hebben ze deze weer vast gemaakt, maar aan buitenste hebben ze echt een mega prop lijm gebruikt. Haar motto was, anders is die zo weer los. Nu was dit de eerste keer in zoveel jaar, dus oke....
Toen ze klaar was vroeg ze aan mijn zoon, hoe voelt het?
Mijn zoon gaf aan dat zijn hoektand onder ertegen aan kwam (tegen de prop lijm). Waarop de dame zegt, ik zal het wat bijwerken. Dan zou je verwachten de prop lijm, begint ze aan zijn hoektand te slijpen. Waarop mijn zoon nog zegt, dat lijkt me niet de bedoeling.
Wederom antwoorde ze met: anders is die zo weer los.
Op haar vraag hoe het voelde, heeft mijn zoon gezegd ja prima. Wat niet zo was omdat hij bang was dat ze nog meer aan zijn tand ging slijpen.

Maar ben ik nu zo wereld vreemd dat het normaal is dat ze aan zijn tand gaan slijpen ipv aan de lijm?

Het echt een mondzorg centrum met alles bij elkaar ( tandarts, ortho, mondhygiënist)

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Gaabje

Re: Tandarts/ortho vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:02

Wauw dit lijkt me echt totaal niet de bedoeling. Prima dat ze het spalkje goed bevestigd willen hebben, maar wat niet gaat gaat niet. Dan maar een beetje minder lijm. Lijkt me ook voor de esthetiek van het gebit niet zomaar de juiste keuze? Zie je er wat van?

Maar begrijp dat het kwaad al geschied is, dus dan wordt het een klachtenprocedure?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:32

Even voor de beeldvorming; een mens kan een haar in zijn mond voelen, dus een te grote vulling of zoals hier wat lijm kan echt minuscuul klein zijn.
Voor de tand er onder is het niet direct slecht als daar een halve mm afgeslepen wordt.

Je zoon heeft boven een spalk? Die blijven idd vaak slecht zitten. Je kan ook voor een nachtbitje gaan om de tanden mooi op zijn plek te houden. Onderin blijft de spalk wel goed zitten?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 09:41

Gaabje schreef:
Wauw dit lijkt me echt totaal niet de bedoeling. Prima dat ze het spalkje goed bevestigd willen hebben, maar wat niet gaat gaat niet. Dan maar een beetje minder lijm. Lijkt me ook voor de esthetiek van het gebit niet zomaar de juiste keuze? Zie je er wat van?

Maar begrijp dat het kwaad al geschied is, dus dan wordt het een klachtenprocedure?

Ik ga eerst gewoon even bellen en navraag doen.

Liselot schreef:
Even voor de beeldvorming; een mens kan een haar in zijn mond voelen, dus een te grote vulling of zoals hier wat lijm kan echt minuscuul klein zijn.
Voor de tand er onder is het niet direct slecht als daar een halve mm afgeslepen wordt.

Je zoon heeft boven een spalk? Die blijven idd vaak slecht zitten. Je kan ook voor een nachtbitje gaan om de tanden mooi op zijn plek te houden. Onderin blijft de spalk wel goed zitten?

Hij heeft boven en onder een spalk. En hij heeft idd ook een nachtbitje.
Ik weet dat je dat idd onwijs kan voelen en dat het enorm lijkt, ben ik helemaal met je eens.
Maar de onder spalk en driekwart van de bovenspalk zit vast met de normale dotjes lijm zeg maar. De buitenste zit de hele achterkant van de tand vol met lijm met een bultje erop. Het verschil is met het blote oog echt heel goed te zien.
Kijk en ik snap dat als deze vak los gaat ze er iets meer achter doen, maar dit is 5-6 keer meer qua hoeveelheid. Maar voor mijn gevoel ga je niet zomaar aan tanden zitten slijpen ipv wat van de hoeveelheid lijm weg te halen.
Vandaar dus ook mijn vraag

Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:41

Dat is bij mij ook gebeurt. Ik heb nep voortanden en mijn onderste tand kwam er tegenaan. Zegt hij oh dat los ik op: inderdaad door mijn onderste tand een stukje af te vijlen. Zonder overleg en zonder dat je het weet is het al gebeurt, echt vervelend. Ik heb het erbij gelaten omdat het een tand was die ietsje uitstak boven de rest en het nu wel een recht geheel is. Maar ben kort daarna overgestapt naar een andere tandarts.

La Vie en Rose  KISS-Keep It Simple Stupid

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:43

is even een second opinion vragen aan een andere tandarts geen optie?
Snap dat als ze aan kiezen gaan slijpen je zekerheid wilt dat het goed gaat.

Zoiezo iets meer text en uitleg was op zn plek geweest, niet zomaar zonder toestemming wat doen lijkt me.
Alleen al op die basis is deze tandarts niet fijn bezig, zou het er dan zelf ook zeker niet bij laten.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb
Voor 10 euro korting bij simpel: Https://mgmco.nl/bybeze

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:08

Dat lijkt me inderdaad belachelijk en hier zou ik niet mee akkoord gaan. Er wordt niet geslepen aan tanden tenzij duidelijk van te voren overlegd , gevraagd en onderbouwd. Bij mij is ooit een heel klein randje van mijn voortanden gehaald, deze waren wat bobbelig en zijn recht gemaakt. Met een diamantvijl. Deed goed zeer trouwens, maar was zo klaar.

Ik moet wel zeggen dat bovenspalkjes heel moeilijk blijven zitten omdat je er inderdaad vaak met je hoektanden op bijt. Dat had ik ook. Vanalles geprobeerd, dikker lijm, lijm op andere plek etc. Ik heb zeker 5 spalken versleten (niet alleen los maar zelfs helemaal door) voordat iemand zei dat de spalk er ook uit kon en dat ik dan een strak passend nachtbitje zou krijgen. Nou dat ik dit niet eerder heb gedaan, wat een verademing. En de boel staat nog keurig recht na 3 jaar. Ik slaap wel elke nacht met het bitje trouwens.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 11:09

Eindelijk iemand van de praktijk te pakken kunnen krijgen.
Maar ze zeiden direct al, dit is niet de normale gang van zaken en hoort idd niet zo opgelost te worden.
Ze zei wel, in enkele gevallen kan het voorkomen dat zoiets nodig is, maar enkel als er echt geen andere oplossing voor is.
Ze kon in het verslag ook niet teruglezen dat dit gedaan was, enkel spalk opnieuw vast geplakt. Ook had de betreffende niet haar initialen erbij gezet.

Hij moet vanmiddag even langskomen en dan gaan ze sws nog wat van de lijm verwijderen omdat zijn hoektand er nog steeds tegen aan komt.
Ook heeft degene aan de telefoon haar excuses aangeboden voor wat er gebeurt is.
Want ze zei ook al, er staat al in zijn dossier dat hij tandenknarst, dus dan zomaar gaan slijpen is geen slimme zet.

Hij heeft het spalkje nu een jaar of 4 en dit was de eerste keer dat hij echt los was op 2 tanden. Wel eens gehad dat er in het midden een bolletje weg was, maar niet los.
Kijk is de spalk nu continu los dan snap ik dat ze ervoor kiezen er een dikker bolletje lijm achter te doen. Maar zijn hele achterkant van zijn tand is lijm

Het is wat het is

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:11

Vraag anders even of hij een nachtbeugel kan krijgen in plaats van een spalkje. Dan ben je er vanaf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:15

Bij mij is afgelopen zomer een stukje van mijn hoektand geslepen ivm facings. Deze tand heeft nooit normaal kunnen slijten omdat er te veel ruimte zat.

Kan weinig kwaad volgens mij. Maar ik had dan ook een draculatandje (de andere hoektand was wel normaal gesleten)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 12:31

Biks2 schreef:
Vraag anders even of hij een nachtbeugel kan krijgen in plaats van een spalkje. Dan ben je er vanaf.

Die heeft hij er ook al bij

Janine1990 schreef:
Bij mij is afgelopen zomer een stukje van mijn hoektand geslepen ivm facings. Deze tand heeft nooit normaal kunnen slijten omdat er te veel ruimte zat.

Kan weinig kwaad volgens mij. Maar ik had dan ook een draculatandje (de andere hoektand was wel normaal gesleten)

Maar dat is toch wat anders?
Daarnaast tandenknarst hij flink waardoor ze al sneller slijten

Het is wat het is

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:42

Ik heb ook draadjes boven en onder. Deze lieten los na een aantal jaren. Onze tandarts vond dat dat ze wel weg konden na zo'n lange periode. Resultaat: mijn tanden gingen schuiven.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen: check even goed of je bij deze organisatie wel bij een orthodontist een afspraak maakt en niet bij een tandarts terecht komt. Daar zit echt veel verschil in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 12:49

Niqui schreef:
Ik heb ook draadjes boven en onder. Deze lieten los na een aantal jaren. Onze tandarts vond dat dat ze wel weg konden na zo'n lange periode. Resultaat: mijn tanden gingen schuiven.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen: check even goed of je bij deze organisatie wel bij een orthodontist een afspraak maakt en niet bij een tandarts terecht komt. Daar zit echt veel verschil in.

Daar was ik idd ook bang voor. Degene aan de telefoon zei wel dat hij bij een assistent ortho was geweest.
Klopt ze zijn bij mij ook weer gaan schuiven nadat ze verwijdert zijn

Het is wat het is

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:17

Om je gerust te stellen is het niet erg wat er gebeurt is. Is het wenselijk hmm nee in deze situatie niet. Ik zou ook zeker teruggaan en door iemand anders het draadje goed laten zetten zodat je zoon geen last heeft

Als hij knarst zou ik daar sowieso een bitje voor laten maken, eventueel naar de kaakfysio om het los te maken en oefeningen te krijgen voor thuis.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 13:22

Amber_anne schreef:
Om je gerust te stellen is het niet erg wat er gebeurt is. Is het wenselijk hmm nee in deze situatie niet. Ik zou ook zeker teruggaan en door iemand anders het draadje goed laten zetten zodat je zoon geen last heeft

Als hij knarst zou ik daar sowieso een bitje voor laten maken, eventueel naar de kaakfysio om het los te maken en oefeningen te krijgen voor thuis.

Hij gaat vanmiddag terug.
Hij heeft idd nu een nachtbitje die versterkt is tegen het knarsen. Zijn eerste nachtbitje was een standaard en die was met 5 dagen al stuk (lees de gaten er al in door het knarsen).

Het is wat het is

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:26

Dat is echt niet de normale gang van zaken nee, in principe hoor je niet te klooien met een gezonde tand.

Even voor de goede orde, was het een assistente of een ortho in opleiding?

In dat laatste geval is het een slechte zaak, in het eerste geval nog slechter want een assistente mag dit niet doen. Boren behoort toe aan tandartsen (of in sommige praktijken de mondhygiënist(e)). In dat geval zou ik nadenken of ik nog wel bij die praktijk zou willen zitten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 14:28

Ze zei aan de telefoon assistent ortho, maar of ze daarmee echt een assistent of iemand in opleiding bedoelde weet ik niet.

Het is wat het is

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:32

Goed in de smiezen houden volgende keer. Al zal hij dat nu wel doen denk ik.. Hopelijk blijft het bij dit incident..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:42

Niet bij laten zitten. Aan een gezonde tand slijpen is absoluut niet ok.
Een assistent ortho bestaat niet, ortho-assistente wel maar die mag absoluut niet aan gezond tandweefsel (glazuur) slijpen.
Spalkjes zijn sowieso uit de vorige eeuw, worden steeds minder gebruikt (gelukkig!).

Don't dream your life, live your dreams!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:47

Je hebt natuurlijk ook slijpen en slijpen

Met een boortje slijpen is een stuk ingrijpender dan een schijfje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie