Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 22:38

Ik heb vandaag sinds een hele lange tijd weer een erge paniek aanval gehad

Het begon met een blinde vlek bij mijn oog, dit zijn klachten waar ik bekend mee ben en weet dat het door stress komt.
Daarna kreeg ik echter last van klachten die die ik nog nooit heb gehad. Ik kon niet meer lezen, ik zag woorden maar die vormden geen zin en als ik het voor las sloeg het ook nergens op. Daarna begon mijn spraak. In mijn hoofd wist ik wat ik wilde zeggen maar er kwam geen volledige zin uit en dat merkte ik zelf eigenlijk niet. Alleen als ik heel langzaam sprak lukte het me.
Deze klachten hebben denk ik een uur geduurd.
Tussendoor heb ik twee paniek aanvallen gehad.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze klachten? Of iets wat er op lijkt?

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:48

Oef, dit lijkt wel of je een CVA/TIA omschrijft! Wat eng!
Ikzelf ken wel 'enge' tijdelijke klachten. Ik krijg door stress een globusgevoel in mijn keel en hartkloppingen. Soms valt ineens mijn zicht deels weg (als een neglect). Ik zie dan alleen de ene helft van de tv of een gezicht. Daarna krijg ik migraine.

Anoniem

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:49

Dit is niet typisch voor een paniekaanval en een goede reden om naar de dokter te gaan.

IlBuono
Berichten: 387
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:54

Plausibel schreef:
Oef, dit lijkt wel of je een CVA/TIA omschrijft! Wat eng!
Ikzelf ken wel 'enge' tijdelijke klachten. Ik krijg door stress een globusgevoel in mijn keel en hartkloppingen. Soms valt ineens mijn zicht deels weg (als een neglect). Ik zie dan alleen de ene helft van de tv of een gezicht. Daarna krijg ik migraine.

Een beperkt zicht kan inderdaad ook voorkomen bij migraine.

TS, ben je al bij een neuroloog geweest in het verleden? De combinatie van uitval van zicht en spraak vind ik ook wel in de richting van een TIA gaan.
Ging de paniekaanval gepaard met fysieke klachten?

Herfstblad
Berichten: 867
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:56

Ik hoop toch dat als je dit merkt bij je zelf je direct actie onderneemt richting hulpverlening? Of omstanders? Het klinkt heftig!

Brainless

Berichten: 29887
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:58

Sowieso de arts raadplegen.
Het kan ook een migraineaanval zijn, deze kan (ook zonder pijn) uitvalverschijnselen veroorzaken.

stella92
Berichten: 173
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:00

Ik herken en je klachten wel. In ieder geval het niet kunnen lezen. De woorden en letters lijken dan een ander schrift, kan er niks van maken. Praten lukt mij vaak nog wel, in de vorm van fluisteren.

Je klachten met niet kunnen praten klinkt voor mij als migraine. Misschien is het goed om hiermee naar de huisarts te gaan.

batje

Berichten: 10567
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:01

Kan ook migraine zijn. Ik kan bij een heftige aanval soms ook niet lezen, ik herken gewoon de tekens niet al kan ik ze wel zien. Blinde vlekken en vertraagde spraak zijn ook kenmerken. Je hoeft geen hoofdpijn te hebben om van migraine te spreken.

Wat het ook is, het is iig iets neurologisch, dus ik zou zeker even langs de huisarts gaan.

Macs

Berichten: 7686
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:05

Klinkt ook als migraine en zeker niet als een paniekaanval. Heb je al uit laten sluiten dat het geen paniek is?

Bij een heftige migraine aanval valt mijn zicht ook voor een groot deel weg en ben ik heel vergeetachtig, kan niet meer lezen en soms gaat praten ook niet lekker. Hoofdpijn heb ik ook niet altijd daarna.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 23:08

Ik ben helaas ontzettend bekend met hoofdpijn (spanningshoofdpijn) en migraine aanval eventueel met aura heb ik ook last van gehad een aantal jaar geleden.

De spanningshoofdpijn komt door stress die ik altijd heb. Vandaag had ik mega veel stress door een ziek dier die onder narcose was bij de dierenarts. Ik weet dat zichtsverlies ook door stress kan komen en dat is wat vandaag ook was.

Ik zal toch nog een keer contact opnemen met de huisarts om te overleggen al heb ik zelf het door stress komt

xSagan
Berichten: 731
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:22

Contact met arts is altijd goed.:)

Ik ben bekend met paniekaanvallen, maar ik kan dan nog wel gewoon lezen en praten. In alle aanvallen die ik heb gehad, dan zit het meer in de ademhaling die op hol slaat. Ik kan mij daarom goed voorstellen dat je je dit afvraagt.
Daarom inderdaad goed om dat te bespreken.

StillAngel

Berichten: 6168
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:26

Ik herken dit !!! Ik kan bijna geen mensen vinden die dit ook hebben dus ik kom graag met je in contact.. bij mij zei de huisarts migraine met aura maar ik heb er geen hoofdpijn bij. Het begint met blinde vlekken zien, bij mij zag ik in het midden zwart en eromheen nog wel. Daarna heel misselijk, overgeven. Mij heel zwak voelen en toen begon de rechterhelft van mn lichaam uit te vallen waardoor ik slecht kon praten maar vooral ook voelde mijn gezicht het meest verdoofd aan die kant. Ik kon niks meer eten of drinken want alles viel er net zo makkelijk uit.

Ik ben al jaren bekend met paniekaanvallen die mijn leven belemmeren maar dit was echt van een andere gradatie. Gelukkig heb ik dit niet vaak maar het is een onwijs wanhopig gevoel en je hebt echt het gevoel dat je dood gaat..

Flowery

Berichten: 2456
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:32

Dit klinkt voor mij ook als een typische migraine aanval, ik kan zelfs dagen van te voren al last hebben van zinnen niet goed kunnen opbouwen en een spraakgebrek zoals mn vriend het zo leuk noemt. De aanval zelf begint met niet meer kunnen lezen, daarna een vlek wat kleuren begint te krijgen en dan een ring vormt die langzaam naar buiten trekt. Meestal eerst 1 oog en een tijdje daarna het andere oog (geen idee waarom mijn lichaam mij dat aan doet). Maar ik snap dat je het kan linken aan paniek, de eerste keer dat ik het had dacht ik dat ik blind werd en tijdens de aanval meerdere paniekaanvallen gehad.

Ik heb ze zelf gelukkig niet vaak (2x per jaar denk ik), dus heb zelf nooit een arts bezocht ervoor. Ook omdat migraine in de familie zit en mijn moeder het op precies dezelfde wijze ervaart.

Ik heb ook bijna nooit hoofdpijn erna.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 23:43

StillAngel schreef:
Ik herken dit !!! Ik kan bijna geen mensen vinden die dit ook hebben dus ik kom graag met je in contact.. bij mij zei de huisarts migraine met aura maar ik heb er geen hoofdpijn bij. Het begint met blinde vlekken zien, bij mij zag ik in het midden zwart en eromheen nog wel. Daarna heel misselijk, overgeven. Mij heel zwak voelen en toen begon de rechterhelft van mn lichaam uit te vallen waardoor ik slecht kon praten maar vooral ook voelde mijn gezicht het meest verdoofd aan die kant. Ik kon niks meer eten of drinken want alles viel er net zo makkelijk uit.

Ik ben al jaren bekend met paniekaanvallen die mijn leven belemmeren maar dit was echt van een andere gradatie. Gelukkig heb ik dit niet vaak maar het is een onwijs wanhopig gevoel en je hebt echt het gevoel dat je dood gaat..


Je mag me altijd een pb sturen

Ik herken het gevoel dat je halve lichaam uitvalt. Dat heb ik ook meerdere keren gehad dat mijn gezicht tintelt en mijn arm en hand. Dan precies ook de helft van mijn gezicht.

Sasqiua

Berichten: 1338
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:45

Ook ik herken wat je omschrijft precies als een migraineaanval. Het in je hoofd wel kunnen bedenken wat je wil zeggen, maar het in vreemde losse woorden brabbelen. Niet kunnen concentreren en bijvoorbeeld geen WhatsApp berichten kunnen typen. Ik kan me voorstellen dat dit soort dingen op hun beurt weer een paniekaanval veroorzaken.

Mij helpt het goed om precies te beseffen wat een paniekaanval is en hoe die ontstaan. Dan kun je heel goed echt van "nep" onderscheiden.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 23:50

Ik denk dat het een combinatie is tussen paniek en migraine als ik het zo hoor.
Ik ben bekend met aura maar dat waren de vlekken zeker niet. Het spreken en lezen kan natuurlijk wel een symptoom zijn.

De paniek aanval was ook echt van een ander kaliber. Echt het gevoel dat ik ook gek werd en dit nooit beter zou worden. Ik heb alle tools om te weten wat ik moet doen maar dat lukte hier absoluut niet meer.
De paniek aanval was ook geen reactie op de symptomen maar werd veroorzaakt door een opeenstapeling van stress door het zieke huisdier.

Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad dat dit toevallig tegelijk is gebeurd

Charlottemv
Berichten: 925
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:57

Ik heb exact dezelfde symptomen met ook nog soms tintelingen en uitval aan 1 kant van het lichaam. Bij mij is het migraine.

Maeve
Berichten: 1874
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:01

Google eens op oogmigraine. Ik herken een deel van je klachten en bij mij komt het hierdoor.
Het is bij mij vooral het zien van blinde vlekken, woorden niet meer herkennen en heel traag gaan praten.
Neem voor de zekerheid wel even contact op met je huisarts.

eilleen333

Berichten: 12911
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:13

batje schreef:
Kan ook migraine zijn. Ik kan bij een heftige aanval soms ook niet lezen, ik herken gewoon de tekens niet al kan ik ze wel zien. Blinde vlekken en vertraagde spraak zijn ook kenmerken. Je hoeft geen hoofdpijn te hebben om van migraine te spreken.

Wat het ook is, het is iig iets neurologisch, dus ik zou zeker even langs de huisarts gaan.

Je neemt me de woorden uit de mond! Ik heb dit idd ook gehad. Toen naar de huisarts geweest en die vond het toch wel een goed idee om een mri te maken toen.

wouterpaard

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:43

Vind het ook klinken als aura migraine. Ik heb het bij stress situaties. Eerst vervorming van zicht, vlekken, vaag zien. Daarna komt er niet uit wat ik wil zeggen maar andere woorden. Bij een extreme aanval kan ik niet meer praten, gaat alles tintelen (tong, handen etc). Ik heb nooit hoofdpijn erbij gehad en kan licht ook verdragen. Daarna wel moe en vind het doodeng.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 02:14

Hier ook iemand met paniekaanvallen. 2 jaar voor mijn eerste angstklachten had ik last van mijn zicht. Inderdaad blinde vlekken in het ergste geval, bij mij was het vooral het zijaanzicht wat weg viel. Inmiddels heb ik nu al twee jaar last van vlekken maar wel zonder echte blinde vlekken, en geeft het rust dat het in ieder geval niet erger wordt. Ik beschrijf het wel eens als de ruis op de tv, of als de sterretjes die je ziet als je te snel op staat.

Niet goed kunnen lezen of praten (formuleren van zinnen concentratie) herken ik wel, maar in mindere mate. Een bezoek aan de huisarts lijkt me een goede volgende stap!

gerpiegorp

Berichten: 1589
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 02:24

Amber_anne schreef:
Ik denk dat het een combinatie is tussen paniek en migraine als ik het zo hoor.
Ik ben bekend met aura maar dat waren de vlekken zeker niet. Het spreken en lezen kan natuurlijk wel een symptoom zijn.

De paniek aanval was ook echt van een ander kaliber. Echt het gevoel dat ik ook gek werd en dit nooit beter zou worden. Ik heb alle tools om te weten wat ik moet doen maar dat lukte hier absoluut niet meer.
De paniek aanval was ook geen reactie op de symptomen maar werd veroorzaakt door een opeenstapeling van stress door het zieke huisdier.

Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad dat dit toevallig tegelijk is gebeurd


Ik heb precies iets soortgelijks gehad vorig jaar. Na een nacht doorhalen een zware migraine aanval gekregen en toen ik op bed lag en mijn vriend me stoorde (die wist niet hoe erg een migraine was dus hij bleef constant tegen me praten) kreeg ik door de pijn en het feit dat ik geen rust kon pakken een paniekaanval. Mijn handen en gezicht gingen tintelen, geen gevoel meer in mijn armen/handen, ik kon geen zinnen meer maken, kwamen alleen maar rare woorden uit :+ Dat was de allereerste keer dat ik ooit een paniekaanval kreeg (migraine wel bekend mee) en ik had echt het gevoel alsof ik dood ging. Diezelfde middag naar de HA geweest en die vertelde me dat het 'gewoon' de migraine icm paniekaanval was.

Niet kunnen lezen/vlekken zien is mij ook bekend bij een migraineaanval :j

Zebrastreep

Berichten: 10157
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 02:51

Edit:ik ben blij om te lezen dat meerdere mensen dit hebben lees hele herkenbare verhaleb

Oogmigrene vrij onschuldig maar als je het nog nooit gehad hebt kan een keer langs de dokter geen kwaad ik ga er morgen ook weer even naar vragen.

Ik heb ook last van angst en hyperventilatie maar de trigger komt bij mij altijd vanuit de nek en een oude blessure in mijn schouder. Dus beknelde zenuwen.

Vaak begint het bij mij met geen schermen meer kunnen lezen en dan specifiek mijn telefoon en dan weet ik eigenlijk al wel wat eraan zit te komen. Ik kan vaak nog wel praten maar mensen moeten geen 100 vragen stellen of hele verhalen gaan houden. Vaak gaat lopen ook heel vervelend omdat je zicht wat verminderd is. En daarna is het gewoon een kwestie van rustig blijven en uitzitten. Ik ga als het kan liggen in een stille en donkere kamer en met mijn ogen dicht. Het doet geen pijn gelukkig maar voelt wel vervelend! Ene keer duurt het 15 min maar laast heb ik een hele lange aanval gehad. Daarna altijd hoofdpijn en moe en misselijk. Vaak de dag erna nog een zwaar hoofd. Tijdens een aanval zie ik een soort van regenboog kleurig achtig waasje wat een rondje maakt door mijn oog wat uiteindelijk verdwijnt een TIA lijkt mij onwaarschijnlijk omdat je dan Vaak niet meer weet dat het is gebeurd ik val in ieder geval niet weg en weet ook gewoon wat er om mij heen gebeurd. Vaak ben ik gewoon even heel schagrijnig als het gebeurd

Ik heb de aanvallen relatief weinig tussen de 2 en 5 keer per jaar. Soms zitten er maanden tussen en soms een paar weken. Het is bij mij ook zomaar gekomen op vakantie nog wel. Ik weet in ieder geval dat ik niet dagen met een rugtas op moet lopen want dat is ook een trigger.

Ik heb ze ook wel eens gehad op school en of in de bus. Ik vindt het nu niet heel eng meer dus ik blijf rustig wat wel heel erg helpt.

herr_balou
Berichten: 1561
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 06:45


Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paniekaanval en niet kunnen lezen/praten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 10:47

'fijn' om toch te lezen dat meer mensen de klachten herkennen

Het is bij mij allemaal al een jarenlang process van allerlei soorten hoofdpijn en stress klachten. Ik heb werkelijk bijna elke peut/paat geprobeerd en ben door mijn huisarts al ontzettend vaak doorgestuurd oa naar een neuroloog.

Mijn ervaring is helaas ook dat er weinig aan te doen is en ze er niet veel van weten. Daarom zijn ervaringen van mensen juist zo fijn, je voelt je op het moment dat they gebeurt ontzettend kwetsbaar en alleen, dus om te weten dat het 'normaal' is geeft mij veel rust