Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Herfstblad

Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:11

Hoi,

Kennen jullie dit gevoel? Je wilt graag gezond en gevarieerd eten en denkt een gezonde en lekkere maaltijd klaar te maken ipv die pizza op zondag avond te bestellen.
Nou, ik dus!

Ik sta lekker alle groenten te snijden, pasta te koken. Na alles bij elkaar gedaan te hebben nog 2 kleine potjes pesto van 100 gram erdoor. Want, ik dacht ik kook voor meerdere porties (meerdere dagen) en de pan met groente was erg vol, dus er moeten ook 2 potjes in. :')

Van mijn collega's kreeg ik te horen dat pesto best gezond is en ik dacht dat is een goede vervanger voor de traditionele pasta sauzen. Maar voor de grap zoek ik het al etend op op internet en schrik ik mij rot: pesto is een echte dikmaker! Maarja, mijn eten was al klaar dus maar slikken en door gaan. En ach, het is stukken gezonder dan die pizza van domino's! ;)

Ik merk dat ik dit vaker heb en eigenlijk vrij weinig weet van echt gezond eten. Ik weet bijvoorbeeld dat er in walnoten goede vetten zitten, kwark goede eiwitten. Ik weet dat hummus gezond brood beleg is. Maar wat er dan precies in de hummus zit, weer geen idee en nog belangrijker waarom het dan gezond is? En ik ben juist opzoek naar producten die eigenlijk heel gezond zijn, maar ik in de supermarkt aan voorbij loop.

Herkennen jullie dit?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:21

Ja :D
Ik heb er mij jaren geleden wat in verdiept.
Etiketten lezen en herlezen is de boodschap. En leren wat de ' verborgen ' ingrediënten zijn.
Conclusie : enkel vers is de moeite waard om mee te koken :Y)
En dan vers van het land van de boer. Net als vlees vers van de korte keten verkoop waarvan ik weet hoe de dieren geleefd hebben en verzorgd zijn.

Alles waar meer dan 5 ingrediënten inzitten, laat ik altijd staan.
Ook geen charcuterie voor mij.
Voor pasta gebruik ik passata en verse kruiden. Geen pesto, geen andere pastasauzen.

Het is een beetje aanpassen en nadenken, maar het kan. Echt ! 8-)

Sheran

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:25

Meestal: hoe meer het nog op het oorspronkelijke product lijkt, hoe beter het is. Plantaardige vetten zijn beter dan dierlijke vetten. En dat ergens veel calorieën in zitten wil niet zeggen dat het ook ongezond is :).
Verder sluit ik me aan bij Pandora. Ik ben zelf vegetariër maar heb ook niet de illusie dat de vleesvervangers gezond zijn. Ik vervang meestal met linzen, kikkererwten etc.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:27

Pandora2 schreef:
Ja :D
Ik heb er mij jaren geleden wat in verdiept.
Etiketten lezen en herlezen is de boodschap. En leren wat de ' verborgen ' ingrediënten zijn.
Conclusie : enkel vers is de moeite waard om mee te koken :Y)
En dan vers van het land van de boer. Net als vlees vers van de korte keten verkoop waarvan ik weet hoe de dieren geleefd hebben en verzorgd zijn.

Alles waar meer dan 5 ingrediënten inzitten, laat ik altijd staan.
Ook geen charcuterie voor mij.
Voor pasta gebruik ik passata en verse kruiden. Geen pesto, geen andere pastasauzen.

Het is een beetje aanpassen en nadenken, maar het kan. Echt ! 8-)

Ik denk ik dat ik voor pasta sausjes beter zelf sausjes kan maken. Hopelijk komt er nog een keer z'n druilerige zondag waarin ik een voorraad kan maken. Suggesties altijd welkom!

Het is ook meer, dat ik dacht een gezonde maaltijd in elkaar geflanst had en het achteraf niet zo geweest is. Als ik gewoon pizza had besteld, dan had ik bewust gekozen voor ongezond. :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:28

Pesto is echt zo ongezond niet. Veel calorieën, maar er zitten dus onder andere noten in en olijfolie. Dat is beide prima.

Pastasaus maak ik inderdaad ook altijd zelf van passata/tomatenblokjes en kruiden. Gewoon ter plekke, kost bijna geen extra tijd.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:29

Sheran schreef:
Meestal: hoe meer het nog op het oorspronkelijke product lijkt, hoe beter het is. Plantaardige vetten zijn beter dan dierlijke vetten. En dat ergens veel calorieën in zitten wil niet zeggen dat het ook ongezond is :).
Verder sluit ik me aan bij Pandora. Ik ben zelf vegetariër maar heb ook niet de illusie dat de vleesvervangers gezond zijn. Ik vervang meestal met linzen, kikkererwten etc.

Ik hoor ook vaker dat vlees vervangers niet heel gezond zijn. Wat kun je precies bereiden met kikkererwten en linzen?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:31

Sheran schreef:
Pesto is echt zo ongezond niet. Veel calorieën, maar er zitten dus onder andere noten in en olijfolie. Dat is beide prima.

Pastasaus maak ik inderdaad ook altijd zelf van passata/tomatenblokjes en kruiden. Gewoon ter plekke, kost bijna geen extra tijd.

Gewoon tomaten kopen en pureren? Wat voor kruiden doe je erbij?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:32

Je kan ook gewoon tomatenblokjes uit blik gebruiken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:34

Sheran schreef:
En dat ergens veel calorieën in zitten wil niet zeggen dat het ook ongezond is :).

Avocado :)*

Inderdaad niets mis met zelfgemaakte pesto.

www.homocaballus.net

Sheran

Nature93 schreef:
Sheran schreef:

Ik hoor ook vaker dat vlees vervangers niet heel gezond zijn. Wat kun je precies bereiden met kikkererwten en linzen?

Linzen (vooral groene) zijn een goede gehaktvervanger, en kikkererwten een goede kipvervanger. Alles waar ik normaal gehakt door zou doen (zoals pastasaus) verrijk ik nu met linzen. Ik gooi ze gewoon in de saus en kook ze met de saus mee (ik gebruik gedroogd, niet uit blik, omdat ik dat lekkerder vind).
Rode linzen zijn erg lekker door de curry (die kun je ook gewoon meebakken).

Maar ik eet eigenlijk nooit AGV-tjes, ik weet niet precies hoe je 'een stuk vlees' moet vervangen :)

Anoniem

Hummus is in principe niets anders dan kikkererwten, tahini, knoflook en olijfolie.

Verder eens met Sheran: niet alles waar veel calorieën inzitten is ongezond en je hebt stoffen als suikers en vetten ook gewoon nodig voor een goed functionerend lichaam. De crux zit hem inderdaad in waar je die suikers en vetten uit haalt en in welke hoeveelheden. Pesto is zoiets wat je doorgaans niet voor de tv uit een potje zit te lepelen en als je het gezond wilt maken, zou ik het sowieso niet in de supermarkt halen, maar gewoon zelf maken. :+

Nature93 schreef:
Kikkererwten roosteren met wat kruiden. :9

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:35

Jaaa kikkererwten uit de oven met wat peper en Ras el Hanout ofzo :D :D

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:38

Ooit ben ik er ook ingetrapt. Ik een ‘gezonde’ salade gekocht ipv een diepvriespizza. Bleek er achteraf ruim 900 kcal in te zitten, was zowat nog meer dan de diepvriespizza die ik eerst wilde nemen.

Verder ga ik volgen, vind het ontzettend lastig om echt gezond gezond te eten…

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:39

Nature93 schreef:
Gewoon tomaten kopen en pureren? Wat voor kruiden doe je erbij?

Wat ik meestal doe:
- Ui fruiten (meestal 2)
- Knoflook erbij
- Tomaten (5 of zo in stukjes)
- Bieslook, peper, beetje italiaanse kruiden.
- Soms een blikje tomatenpuree.

En dan lekker laten pruttelen.

Als ik een portie voor in de vriezer doe, dan gaat het gehakt in het begin er gelijk bij. En een paprika of 2.

Als ik het dan ga eten, dan kook ik nog wat pasta en snij nog iets van een courgette erbij.

Ik gebruik de Eetmeter-app van de consumentenbond. Daarbij kun je ook gerechten maken, dan kun je zien hoeveel kcal en zo er in zit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:41

Ik eet het liefst dingen die er ook uit zien als eten, waaraan je kan zien wat het is. Dus geen koek bijvoorbeeld, ik kan niet zien wat daar allemaal in zit. Ik kweek graag zelf groenten en wij kopen veel biologisch voedsel. Bewerkt voedsel laten we zoveel mogelijk staan, dus geen kant en klare potjes en zakjes, maar sauzen etc gewoon zelf maken van simpele ingrediënten. Wij bestellen ook nooit eten, alles wordt zelf gemaakt. Een paar keer per jaar gaan we uit eten, maar ook dan bestel ik dingen die zo min mogelijk bewerkt zijn.

Er zijn echt hele goede boeken over gezond (en toch lekker) eten te vinden, mijn zoektocht is gestart toen ik een boek van Amber Albarda had gelezen :)

Extremely rare and Beyond Compare

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:45

Ik houd me niet meer zo bezig met wat ‘gezond’ of ‘ongezond’ is. Alles is een dikmaker als je er teveel van eet, met sommige dingen gaat dat natuurlijk sneller dan met andere maar ik heb het niet zo op het vermijden van hele voedingsgroepen of specifieke voedingsmiddelen. Dat haalt ook werkelijk waar alle plezier uit koken en eten. Zoveel voeding en fitnessgoeroes die het helemaal hebben uitgevonden en elkaar allemaal tegenspreken over wat je zou moeten eten terwijl je met een portie gezond eigen verstand ook een heel eind komt.

Voor mij is gezond eten: zo veel mogelijk zo vers mogelijk klaarmaken. En daarnaast zowel met verstand (voor het lijf, nodige bouwstoffen) als gevoel (voor het hoofd, dus een reep chocola of een vette hap) eten en daar een mooie middenweg in vinden.
Wat ‘gezond’ is is ook voor iedereen anders en hangt af van je doelen en je dieetwensen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:46

prompter schreef:
Ik eet het liefst dingen die er ook uit zien als eten, waaraan je kan zien wat het is. Dus geen koek bijvoorbeeld, ik kan niet zien wat daar allemaal in zit. Ik kweek graag zelf groenten en wij kopen veel biologisch voedsel. Bewerkt voedsel laten we zoveel mogelijk staan, dus geen kant en klare potjes en zakjes, maar sauzen etc gewoon zelf maken van simpele ingrediënten. Wij bestellen ook nooit eten, alles wordt zelf gemaakt. Een paar keer per jaar gaan we uit eten, maar ook dan bestel ik dingen die zo min mogelijk bewerkt zijn.

Er zijn echt hele goede boeken over gezond (en toch lekker) eten te vinden, mijn zoektocht is gestart toen ik een boek van Amber Albarda had gelezen :)

Maar heel eerlijk hoelang ben je bezig met het avond eten? Als ik om half 6 thuis ben, moet ik soms rond half 7 ook weer weg voor sport ed. Ik vind koken met 'normale' producten al een hele opgave op sommige momenten. Ik ben alleen en op dagen dat ik savonds niets heb kook ik vaak voor meerdere dagen en op mijn paardrij avond schuif ik bij m'n ouders aan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:48

Veraaaaah schreef:
Ooit ben ik er ook ingetrapt. Ik een ‘gezonde’ salade gekocht ipv een diepvriespizza. Bleek er achteraf ruim 900 kcal in te zitten, was zowat nog meer dan de diepvriespizza die ik eerst wilde nemen.

Verder ga ik volgen, vind het ontzettend lastig om echt gezond gezond te eten…

En hier ga je nat.
De calorieën in een pizza zijn niet te vergelijken met de calorieën uit een salade.
Er bestaat ook zoiets als 'lege calorieën', dat zijn die je in een pizza vindt en elk ander fast-food. McDonalds is daar een goed voorbeeld van.

Een salade heeft ook calorieën, maar calorieën heb je nodig. Zonder calorieën kun je niet leven. Een salade bevat bijvoorbeeld veel meer vezels dan een pizza. Vezels zijn ook calorieën, maar wel essentieel voor een goede darmwerking. En zo is er nog wel meer te verzinnen.

Wat betreft het algemene plaatje, zoveel mogelijk koken vanuit de basis. Zelf een sausje brouwen vanaf A hoeft helemaal niet meer tijd te kosten dan een vieze (zoute!) kant-en-klare pastasaus uit pot. Een blok tomatenblokjes, een blikje tomatenpuree, en een stapel kruiden (basilicum, oregano, etc) doet al heel veel. Knoflook en ui erdoor en je bent klaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:49

Wij koken ook met normale dingen hoor! Het hoeven helemaal geen ingewikkelde dingen te zijn, liever niet! En als je weinig tijd hebt is bijvoorbeeld een courgettesoep zo klaar, in het weekend als er meer tijd is kun je dan wat uitgebreider koken. Het gaat er gewoon om geen kant en klaar dingen te gebruiken, die zitten vaak vol zout en suiker.

Extremely rare and Beyond Compare

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:50

Memories schreef:
Ik houd me niet meer zo bezig met wat ‘gezond’ of ‘ongezond’ is. Alles is een dikmaker als je er teveel van eet, met sommige dingen gaat dat natuurlijk sneller dan met andere maar ik heb het niet zo op het vermijden van hele voedingsgroepen of specifieke voedingsmiddelen. Dat haalt ook werkelijk waar alle plezier uit koken en eten. Zoveel voeding en fitnessgoeroes die het helemaal hebben uitgevonden en elkaar allemaal tegenspreken over wat je zou moeten eten terwijl je met een portie gezond eigen verstand ook een heel eind komt.

Voor mij is gezond eten: zo veel mogelijk zo vers mogelijk klaarmaken. En daarnaast zowel met verstand (voor het lijf, nodige bouwstoffen) als gevoel (voor het hoofd, dus een reep chocola of een vette hap) eten en daar een mooie middenweg in vinden.
Wat ‘gezond’ is is ook voor iedereen anders en hangt af van je doelen en je dieetwensen.

Ik heb dat ook wel. Een appel is gezond en een dikke gevulde koek niet. Bijvoorbeeld. Dat zijn hele duidelijke verschillen. Maar ik ben vooral benieuwd naar die grijze lijn ertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:50

Nature93 schreef:
prompter schreef:

Maar heel eerlijk hoelang ben je bezig met het avond eten? Als ik om half 6 thuis ben, moet ik soms rond half 7 ook weer weg voor sport ed. Ik vind koken met 'normale' producten al een hele opgave op sommige momenten. Ik ben alleen en op dagen dat ik savonds niets heb kook ik vaak voor meerdere dagen en op mijn paardrij avond schuif ik bij m'n ouders aan.
Kijk dan eens op sites als voedzaamensnel.nl of Chicks Love Food. Koken from scratch hoeft echt niet heel veel tijd te kosten. :) Dit is bijvoorbeeld ook helemaal niet zoveel werk. En wat ik soms ook, heel simpel, eet is couscous met diverse groenten, noten, kruiden etc. Dat is ook zo klaar. :)

Nature93 schreef:
Memories schreef:

Ik heb dat ook wel. Een appel is gezond en een dikke gevulde koek niet. Bijvoorbeeld. Dat zijn hele duidelijke verschillen. Maar ik ben vooral benieuwd naar die grijze lijn ertussen.
Ik zou me daar niet al te druk over maken. Alles met mate is gewoon het belangrijkste, en idd zoveel mogelijk zelf maken, zodat je precies weet wat erin gaat. Maar van een keer pesto bij de AH kopen, een pita met Vivera shoarma of een gevulde koek eten, ga je ook niet dood.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:53

Nature93 schreef:
prompter schreef:

Ik ben alleen, hou totaal niet van koken en wil liefst binnen een half uur klaar zijn. De meeste dingen lukken me wel binnen die tijd. In ieder geval chili, pasta, curry... dat soort dingen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:54

Mealpreppen is ook altijd nog een optie voor dagen waarop je geen tijd hebt. Pastasaus kun je van tevoren maken en laat zich goed invriezen. Dan hoef je alleen nog maar pasta te koken.
Rijst laat zich met saus en al ook erg goed invriezen.

moonsparkleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:54

Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:55

Tips voor pasta groene pesto:
Groene pesto met kookwater en wat light roomkaas mengen. Is wat minder ongezonder en lekker!