Restless Legs

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Restless Legs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 09:22

Hoi Bokkers,

Ik ben gezegend met een coronabesmetting inclusief flinke klachten. Veel van die klachten zijn wat ze zijn, maar blijkbaar is Restless Legs ook van de partij…

Halverwege de nacht van woensdag op donderdag werd ik wakker met restless legs. Iets wat ik een keer in het half jaar wel eens heb. Vaak sta ik dan even op, neem ik een ibuprofen in en ga ik weer naar bed. Dat is vaak de grote truc. Die nacht hetzelfde gedaan en dat werkte goed.

Afgelopen nacht heb ik de hele nacht amper een oog dicht gedaan. Er uit geweest, gerekt en gestrekt, ibuprofen ingenomen, maar niets hielp.

De oorzaak is vrij duidelijk.. ik ben ziek, er zit iets niet lekker in mijn lijf.. maar ik zou zó graag een tijdelijke oplossing willen die er in ieder geval voor zorgt dat ik de komende nachten goed kan slapen..

Hebben jullie (korte termijn) tips tegen restless legs?

corinep

Re: Restless Legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:28

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:30

Magnesium helpt bij mij inderdaad heel goed.
En ik zorg dat ik met warme benen in bed stap door warm te douchen of een bad.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:32

Magnesium kan inderdaad helpen. Of vitamine B12. Soms even wat afleiding, zoals even lezen of luisterboek oid kan ook helpen.
Zorgen dat je benen wat koeler liggen door daar minder dekens overheen te doen. Ik heb meestal wat extra over mijn bovenlijf en niet over mijn benen liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:34

Oh apart. Bij mij worden ze juist onrustig bij kou :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:36

Ja dat is zeker apart, bij de meeste RLS patienten wordt het erger door warmte. Ik stuiter het bed uit dan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:38

Ik kreeg de tip om je voeten iets hoger te leggen als je slaapt. Heb zelf slechts heel af en toe restless legs, dus heb nog niet getest of het werkt. Verder doet magnesium bij mij ook veel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:40

Imre schreef:
Ik kreeg de tip om je voeten iets hoger te leggen als je slaapt. Heb zelf slechts heel af en toe restless legs, dus heb nog niet getest of het werkt. Verder doet magnesium bij mij ook veel.

Ja dat heb ik ook een tijd gedaan. Ik had kussens van de tuinstoelen onder het voeteneind gelegd.

Cookies schreef:
Ja dat is zeker apart, bij de meeste RLS patienten wordt het erger door warmte. Ik stuiter het bed uit dan.

Ja dat hoor ik vaker. Bij mij worden ze echt rustiger als ik warm in bed stap :+

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:40

Hier helpt magnesium ook goed, voor snelle werking raad ik de korrels voor in bad aan of olie op je benen smeren die werken in mijn ogen sneller dan de pillen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:41

Ben er ook met gezegend sinds ik ( jippiee... not) in de overgang ben.
Ik neem dus ook extra magnesium dat helpt.
Ik neem meestal " magnesium nacht"
En als het heel erg is, dan nog eens eruit, rondje lopen.
Restless legs zijn zowat van ultra-irritant...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:47

Yep hier ook magnesium, anders krijg ik erg last van.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 09:47

Werkt magnesium ook meteen?
Ik zal zo eens kijken of ik vriendlief op pad kan sturen voor magnesiumolie, zou echt ideaal zijn als dat de oplossing was.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:51

Ik vraag mezelf af wat je dan voelt.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:51

je kan ook een banaan eten.
bananen bevatten veel magnesium
Ik had tijdens mijn zwangerschap last van restless legs en kreeg deze tip.
Werkte heel goed.
Ook een stuk ouderwetse zeep onder je matras leggen schijnt te helpen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 09:55

Zonnetje81 schreef:

Dat is heel moeilijk te omschrijven.. het is een bepaalde spierspanning/lichte kramp waardoor ik steeds het idee heb waardoor ik moet verliggen. Het gaat alleen niet weg als ik anders ga liggen. Het moment dat ik mijn benen dan even beweeg is het weg, maar zodra ze weer stil liggen is de spierspanning er weer. Het is absoluut niet pijnlijk, maar wel echt héél vervelend..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:04

Anne. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat is heel moeilijk te omschrijven.. het is een bepaalde spierspanning/lichte kramp waardoor ik steeds het idee heb waardoor ik moet verliggen. Het gaat alleen niet weg als ik anders ga liggen. Het moment dat ik mijn benen dan even beweeg is het weg, maar zodra ze weer stil liggen is de spierspanning er weer. Het is absoluut niet pijnlijk, maar wel echt héél vervelend..

Het is niet zoals je bijv na grote inspanning dat je van die spiertrekkingen hebt onderhuids.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:09

Magnesiumolie helpt bij mij ook wat. Ik heb die van Golden Naturals.
Of kou. Ik heb weleens uit wanhoop om elke voet een natte washand gedaan, dat hielp.
Ze zeggen dat een zeepje bij het voeteneind ook kan helpen. Het lijkt me meer een placebo, maar als het helpt, waarom niet.

Sterkte ermee, het is zo vervelend!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:11

Magnesium supplementen en baden werken vaak positief, ook warmte/koude baden of massage en stimulie voor het slapen om de bloedsomloop te stimuleren kan verlichten. Omdat de zenuwen dan ook flink geprikkeld worden en daarna juist makkelijker in rust komen.

Als niks werkt zou je met je HA kunnen overleggen en eventueel tijdelijk Rivotril (clonazepam) voorgeschreven krijgen, dit werkt goed tegen restless leg syndrome, ook helpen de andere'bijwerkingen' goed slapen in de hand.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:28

Hier ook vaak restless legs, en inderdaad magnesium en even een rondje hardlopen oid.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:31

Bij mij werkt het goed om mijn benen iets lager te leggen dan mijn lijf, of in kleermakerszit te gaan zitten/liggen. Of je kunt wat yoga doen. Ik vind dan vooral strekken in de lengte fijn, dus tenen helemaal uitstrekken en weer terug, of met je handen naar je tenen, dat soort dingen.
Succes!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:36

laat je vit D pijl eens testen, bij mij bleek dat deze tegen de grens minimum aanzat

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:42

Anne. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Heel herkenbaar helaas iedere nacht. Bij mij is de redding een spijkermat geweest. Ik wissel af met en zonder kleding, zonder kleding erop liggen vind ik vrij heftig. Ik lig erop voor het slapen gaan en ik kan gewoon stil liggen. *\o/* Zonder de mat ben ik soms wel een paar uur lang aan het rekken, strekken, draaien. Ik val nu vaak binnen een half uur/uur in slaap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:49

speurneusc schreef:
laat je vit D pijl eens testen, bij mij bleek dat deze tegen de grens minimum aanzat

Die gaat vaak samen met Magnesium. Hebben invloed op elkaar.
En het is peil trouwens. :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:51

Hier geen baat bij magnesium, warm/koud of bewegen. Maar sinds anderhalve week heb ik compressiekousen en sindsdien geen enkele keer meer gehad.. So far, so good...

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:04

Ik neem hiervoor ook magnesium in en ook nog eens ijzer. Helpt bij mij heel erg goed. Een dag geen pilletje en ik voel het al aan mijn benen. Heb wel een beetje moeten zoeken want niet elk magnesium supplement had een positief effect.

Deze werkt voor mij heel goed: Magnesium 400 met Vit B6 & L-tryptofaan, te koop in het kruidvat