Shin splint bij wandelaars?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Herfstblad

Shin splint bij wandelaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 13:39

Hoi!

Ik wandel heel erg graag. Tochten van 20+ km zijn geen probleem. Aankomende september en oktober ga ik 2 maanden op reis om de Camino Santiago de Compestella te wandelen. Van Albuberge naar Albuberge met een backpack. Dagtochten van z'n 20 - 25 km per dag. In mijn eentje! Ontzettend leuk en spannend avontuur. Maar ik heb sinds ik het gepland heb het gevoel dat het helemaal mis gaat.

Nu inmiddels z'n 6 weken geleden had ik op vrijdagavond nog even een wandeling gedaan na het werk. Lekker muziekje op en gaan. Ik liep z'n 7 kilometer in een uur en 10 minuten. Het ging zo lekker! Maar bij terugkomst merkte ik ineens een wat stekend gevoel in mijn schenen. Ik ben bekend met Shin Splint/spring schenen die ik een aantal jaren geleden op liep nav hardlopen. Nooit meer aan hardlopen toegekomen. Direct gestopt en de volgende dag een klein ommetje met paardlief gedaan en toch vernam ik het weer. Toen 2 weken rust genomen. Langzaam weer begonnen. Het ging steeds beter, 2 weken terug op zondag weer veel te fanatiek gewandeld en we zijn terug bij af. Toen echt besloten om pas weer een wandeltocht te doen als ik echt pijnvrij ben. Ook in rust verneem ik het af en toe Sinds 2 februari heb ik corona, ook best wel flink grieperig(nu nog) en dus sinds 2 februari hebben mijn benen ook volledige rust omdat ik totaal niks doe. Sinds gisteren omdat ik alleen maar binnen zit een klein ommetje van z'n 15 minuten per dag aan het maken. En voor mijn gevoel verneem ik het zelfs dan. Maar ik moet zeggen dat ik er heel erg op let. Elke pas die ik zet ben ik aan het voelen of ik iets voel. Het is ook niet een gigantische pijn, maar gewoon een zeurdige aanwezigheid. Als het niet al in mijn hoofd zit.

Ik zit voornamelijk met mijn handen in het haar betreft mijn reis in september. Het is nog heel ver weg. Maar wat als dit nooit meer over gaat? Met hardlopen kwam het vaak na 1 of 2 sessies opzetten. Wat als dit met wandelen ook zo gaat? Maar aan de andere kant denk ik: het is wandelen, niet super intensief of belastend. Waarschijnlijk heeft het nu gewoon even tijd nodig.

Ik heb 11 maart een afspraak bij de podoloog en 25 maart bij de sportarts. Dus dat is allemaal al geregeld. Gisteren heb ik bedacht om toch aan mijn conditie voor de reis te werken om te gaan zwemmen straks. Het wandelen even te laten voor wat het is, en pas weer een wandeltocht te doen als dat kleine blokje om ook pijnvrij gaat. Of tot dat ik er niet constant meer mee bezig ben.

Wie herkent dit? Ik merk dat ik in rust ook wel het verneem. Maar niet specifiek op één plek of constant. Dan weer een steek in mijn knie, dan bij de enkel, dan bovenbeen. Maarja, ik let er ook veel op en misschien nu met corona er ook vatbaarder voor? Geen idee..

Nog extra informatie: ik heb hele goede wandelschoenen en steunzolen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:23

Hm lastig. Ik wilde inderdaad eerst roepen: podoloog voor zooltjes, sportarts, goede schoenen en daarna wilde ik fysio roepen. Shin splints gaan vaak samen met Osgood Schlatter in de knie. Misschien valt er met het juist rek en strek werk en wat spieroefeningen van de bovenbenen al veel winst te behalen. Dit samen met medical taping geeft vaak goede resultaten. Als je een goede fysio treft die hier ervaring mee heeft dan scheelt dat enorm. Die zal je oefeningen geven om die trekkracht op die pezen te verminderen en je leren hoe te tapen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:43

Shin plints is vaak combinatie van of een van de volgende punten:
afwijkend looppatroon, onvoldoende goede schoenen/zooltjes, slechte looptechniek, lage belastbaarheid(in combi met hoge belasting).

Zeker goed om de podoloog en sportarts mee te laten kijken. Maar zoek ook een goede fysiotherapeut op.

De combi met Osgood schlatter bestaat zeker maar komt voornamelijk voor bij kinderen/pubers (jongens meer dan meisjes) in de groei. Gezien de fanatieke wandelingen en de plannen van ts, denk ik dat die leeftijd al even gepasseerd is

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 23:16

Sandy1103 schreef:
Shin plints is vaak combinatie van of een van de volgende punten:
afwijkend looppatroon, onvoldoende goede schoenen/zooltjes, slechte looptechniek, lage belastbaarheid(in combi met hoge belasting).

Zeker goed om de podoloog en sportarts mee te laten kijken. Maar zoek ook een goede fysiotherapeut op.

De combi met Osgood schlatter bestaat zeker maar komt voornamelijk voor bij kinderen/pubers (jongens meer dan meisjes) in de groei. Gezien de fanatieke wandelingen en de plannen van ts, denk ik dat die leeftijd al even gepasseerd is

Ik denk dat ik door de sportarts wellicht word door verwezen naar een fysiotherapeut.

tirzasarah10

Re: Shin splint bij wandelaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:10

Je kan je schenen wel nog tapen, op YouTube zijn daar filmpjes van te vinden. Dit geeft mij iets verlichting. Verder kan je steunzolen, compressie kousen, fysio en rust doen. Ik heb het spontaan gekregen en loop er al meer dan een jaar mee. Let wel op bij mij is de waarschijnlijke oorzaak door gezakte voeten. Zeker weten doen we alleen niet. In mijn geval verplaatsen zooltjes de pijn helaas. Het stappen plan wat je hebt ziet er wel hoopvol uit :)

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-22 14:42

Net 3 kilometer op rustig tempo gewandeld. Ik heb een steunkous die ik vanaf vandaag draag. 1x tijdens de wandeling vernam ik het overduidelijk een steek en even gemasseerd en toen was het ook direct weg en niet meer die scherpe steek gevoeld. Wel de hele tijd dat ik dacht 'voel ik nu iets?' of 'voel ik nu niets.' En door de kous zit het nu natuurlijk veel strakker en dat trekt natuurlijk ook wel een beetje. Maar ik hou het eerst op 3 km tot dat voor mijn gevoel helemaal soepel gaat.

Ik heb ook het idee dat het meer in rust aanwezig is dan tijdens het lopen. Nu zit ik al dik 1,5 week in qurantaine ivm covid en doe ik vrij weinig. Ik zit eigenlijk de hele dag. Normaal heb ik ook wel een zittend beroep, maar dan loop ik toch wat meer. In de avond vaak naar stal of wandelen. Misschien vindt de bloedsomloop van mijn benen dat ook niet heel prettig. Maar misschien zit dat ook allemaal wel in mijn hoofd. :n

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:11

Ik herken hoe het in je hoofd gaat zitten. Ik heb (redelijk milde) shin splint gehad n.a.v. te fanatiek hardlopen / trainen die erg klinkt zoals jij het beschrijft, en ik had ook vaak het gevoel "is het er nu nog of toch niet? Waar voel ik het?". Dat zoeken heeft langer geduurd dan de daadwerkelijk klachten. Probeer jezelf niet te gek te maken daarmee. Het zal helaas tijd nodig hebben om te herstellen.

Dat je het in rust meer voelt is goed mogelijk. De pijn verdwijnt bij veel mensen op het moment dat de spieren warm gelopen zijn. Dat maakt het ook zo verraderlijk: je voelt vaak niet waar die grens is terwijl je bezig bent, en zodra je stilzit voel je het pas. Oppassen daarmee dus, goed om het voor nu bij korte stukjes wandelen te houden tot de podoloog en sportarts mee kunnen kijken.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-22 19:59

Ik heb toch ook maar een fysio praktijk gemaild met mijn verhaal. Deze week komen ze er op terug. Ben benieuwd!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:52

Ik kan je in ieder geval ook van harte shin splint stop aanraden :)

Ik heb er alleen last van met hardlopen, nooit gehad bij lange wandelingen (10+ km) maar loop wel langzamer dan jij. Uiteindelijk als "goed voornemen" bij hun een afspraak gemaakt. Een beetje skeptisch dat wel, want ze zeggen dat je met 4 behandelingen pijnvrij bent. Ik ben nu eigenlijk compleet pijnvrij, heb een hoger belastingsniveau (meer x pw hardlopen) en daar ook een check gehad van hoe ik loop (en ook oefeningen gekregen om 1 puntje te verbeteren). Kan het dus van harte aanraden :)

Nikita :knuffel:

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-22 20:56

FelineNanet schreef:

Ik heb er alleen last van met hardlopen, nooit gehad bij lange wandelingen (10+ km) maar loop wel langzamer dan jij. Uiteindelijk als "goed voornemen" bij hun een afspraak gemaakt. Een beetje skeptisch dat wel, want ze zeggen dat je met 4 behandelingen pijnvrij bent. Ik ben nu eigenlijk compleet pijnvrij, heb een hoger belastingsniveau (meer x pw hardlopen) en daar ook een check gehad van hoe ik loop (en ook oefeningen gekregen om 1 puntje te verbeteren). Kan het dus van harte aanraden :)

Ik heb ze al een poosje terug gemaild. Nog geen reactie ontvangen helaas. Ik zal het eens aankaarten bij de sportarts.

Mag ik vragen wat ze precies doen?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 14:09

Hm, ik heb vandaag voelbaar klachten aan mijn been. Maar ik merk dat ik ook vandaag een slecht Covid-dag heb. Ik heb al moeite om mijn ogen open te houden. Misschien toch een combinatie?

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:56

Suzanne F. schreef:
Hm lastig. Ik wilde inderdaad eerst roepen: podoloog voor zooltjes, sportarts, goede schoenen en daarna wilde ik fysio roepen. Shin splints gaan vaak samen met Osgood Schlatter in de knie. Misschien valt er met het juist rek en strek werk en wat spieroefeningen van de bovenbenen al veel winst te behalen. Dit samen met medical taping geeft vaak goede resultaten. Als je een goede fysio treft die hier ervaring mee heeft dan scheelt dat enorm. Die zal je oefeningen geven om die trekkracht op die pezen te verminderen en je leren hoe te tapen.

Gewoon laser. Ben je er in 2 weken vanaf. Van Osgood Schlatter trouwens ook :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:15

Nature93 schreef:
FelineNanet schreef:

Ik heb ze al een poosje terug gemaild. Nog geen reactie ontvangen helaas. Ik zal het eens aankaarten bij de sportarts.

Mag ik vragen wat ze precies doen?

Ja tuurlijk! Ik heb eigenlijk direct een afspraak met ze gemaakt (Omg. Rotterdam).

Ze testen een aantal dingen en stellen een plan op om ook verbetering/verslechtering te meten. Verder hebben een soort massagetechniek, die nogal pijn doet :+ . Dat werd voor mij wel minder. Ik denk dat zij het beter kunnen uitleggen dan ik, maar hoe ik het begreep maken ze daarmee de spieren/pezen en nog iets losser en groter. Hierdoor kan vocht weer makkelijker stromen na inspanning en heb je niet meer die "druk"

Nikita :knuffel:

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-22 23:06

Weer heel wat stappen verder. Bij de sport arts geweest, bij de podoloog, foto's en echo gemaakt.

Op de echo en foto's komen niks uit. De sportarts denkt dat het een pees probleem is. Dat deze wat overbelast is. Ik zal straks even de juiste benaming opzoeken. Hij gaf aan dat het in ieder geval makkelijker genezen is dan Shin Splint.

Advies was naar de podoloog, oefeningen doen met versterk je enkel app, echo maken om dingen uit te sluiten en evt fysiotherapie en core training. Wandelen mag ik, pijn grens onder de 4. Afgelopen maandag geweest en toen ook weer durven wandelen. Eigenlijk gaat het heel goed. Woensdag oefeningen gedaan en donderdag amper tot geen last gehad. 6,5 km met paardlief gewandeld. Vandaag iets meer last. Misschien een rekening van gisteren? Het is ook lastig uit te leggen waar de steken precies zitten. Het is nooit op dezelfde plek. Het is ook niet dat ik dubbel lig van de pijn, het is gewoon een gevoel.

Vanochtend bij de podoloog geweest. Er moet van alles gesleuteld worden aan nieuwe zolen. Ongelijke benen, overstrekking, scheef staan. Ik moet nu met een blokje onder m'n linker schoen lopen om verschil te merken. Hij adviseerde wel erg om op te passen met te veel doen. Ik mag best wandelen, op een laag tempo en minder ver. 6 mei terug komen.

Uit de echo en foto's kwamen helemaal niets. Ik vind het wel lastig wat nu het beste is. Helemaal niet bewegen ging het ook niet beter. En of ze wel goed zitten met hun bevindingen, vanwege moeilijk te beschrijven klachten. Het verschuift. Hopelijk over een maand er helemaal af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 07:10

Goed dat je geweest ben en vooral de podoloog leek echt nodig dus. Shin splints kan een vaag begrip zijn. Als je opgewarmd bent gaat het vaak beter en ook in beweging blijven is beter dan stilzitten.
Heb je al medical taping geprobeerd? Mijn dochter had hier veel baat bij. Op YouTube kan je filmpjes vinden hoe je moet tapen en anders kan de fysio het ook een keer voordoen. Ik gebruik CureTape maar er zijn meerdere goede merken hiervoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:08

Ongelijke benen kan pas echt dmv RX vastgesteld worden. Het wordt vaak geroepen maar is daarom niet zo, tenzij je een gigantisch verschil hebt tussen de 2 benen wat haast niet voorkomt.

Don't take anything for granted

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:28

Lukasje schreef:
Ongelijke benen kan pas echt dmv RX vastgesteld worden. Het wordt vaak geroepen maar is daarom niet zo, tenzij je een gigantisch verschil hebt tussen de 2 benen wat haast niet voorkomt.

Maar je kan toch gewoon zien of 1 been langer is dan de ander? De fysio kijkt hier ook altijd naar. Vaak zie je dit vanachter als je naar de knieholtes kijkt.

janderegelaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:31

Suzanne F. schreef:
Lukasje schreef:

Maar je kan toch gewoon zien of 1 been langer is dan de ander? De fysio kijkt hier ook altijd naar. Vaak zie je dit vanachter als je naar de knieholtes kijkt.

Je kunt het zien omdat het bekken scheef staat.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:47

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Je kunt het zien omdat het bekken scheef staat.

Ja en nee. Je kunt zien of het bekken scheef staat, maar dat betekent natuurlijk niet per definitie dat je benen ongelijk zijn.. Het kan ook zo zijn dat je 1 doorgezakte enkel hebt bijvoorbeeld. In de praktijk krijg je dan waarschijnlijk alsnog een zooltje hoor, daar niet van, maar is natuurlijk geen beenlengteverschil.

janderegelaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:50

Dat klopt maar bij ongelijke benen staat je bekken altijd scheef. Maar als je bovenbenen een lengteverschil hebben staan je knieholtes gelijk. Vandaar beginnen bij het bekken en dan verder zoeken.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 17:20

Ik plaats even hier een update in plaats van een nieuw topic te openen.

Ondertussen bij de sportarts meerdere keren geweest, echo, foto's en MRI laten niks zien. (niks kapot, gewoon belastbaar) Nieuwe steunzolen laten aanmeten, die heb ik sinds 3 maanden. Ik loop bij de fysiotherapeut. Ik hoef geen oefeningen te doen, maar ze drukt, trekt en masseert. Soms pijnlijk!

De arts houd het bij overbelasting van de aanhechtings pees. De pes anserinus. De klacht begon onder in m'n scheenbeen en ik heb het gevoel sinds ik steunzolen heb dat het onder mijn knie zit, aan de binnen kant. Ook pijnlijk bij erop drukken. Soms straalt het naar boven uit. Omdat ik dacht dat het grotendeels aan mijn steunzolen lag heb ik deze een week uit gedaan. Met wandelen wel 'n verbetering. Maar na een week komt het toch weer opzetten. Wel bijna elke dag gewandeld en meer kms gemaakt. Het is nu echt wel weer 3 stappen terug. Maar ik weet niet helemaal waar ik het nog zoeken moet. Dus ik dacht ik gooi het eens online.

Herkennen mensen deze klacht:
Steek schuin onder de knie, soms er boven. In rust als beweging. Idee dat het wat verdikt/blauw is. Beiderzijds.

Zooltjes sinds 3 maanden, sindsdien blijft klacht op 1 plek zitten. Wel Beiderzijds af en aan. Nu af en aan steunzolen om deze rustiger op te bouwen.

In beweging lijkt het aardig goed te gaan, nu na meer gedaan te hebben afgelopen week ergere klachten in rust. Wel zonder steunzolen.

Steunkousen, knie banden gebruikt werken voor even.

Kan het gewoon een overbelasting zijn en is m'n opbouw te snel? Voor mij is 5 km wandelen niet veel, maar misschien schat ik het helemaal verkeerd in?

Afbeelding
Dit is meestal de plek waar het irriteert.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie