Wondroos

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wpaard

Wondroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 20:45

Sinds vanochtend heb ik voor de 5e keer wondroos in mijn onderbeen/voet. Wie heeft dit ook zo vaak ? En wat doen jullie om dit te voorkomen? Ik moet dus weer een antibiotica kuur slakken maar heb steeds moeite met de pillen slikken. Vind het echt drama iedere keer. Ik heb zelf lymfoedeem in mijn lichaam en ik let al op eventuele wondjes maar had geen wondjes deze keer met wel veel stress in mijn privé situatie..

_Denise_

Re: Wondroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:11

Nadeel is dat wondroos je lymfestelsel aantast, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je sneller wondroos kunt oplopen. Vervelend dat het je zo vaak overkomt. Standaard advies is inderdaad de huid goed verzorgen (hydrateren en de huid en plooien goed drogen na het douchen) en enige openingen in de huid voorkomen. Je hebt ook geen last van schimmels bij de voeten? Is je lymfoedeem onder controle met compressie?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:30

Ik heb het jarenlang elke 4/5 maanden gehad. Kreeg toen elke keer een penicilline kuur, broxcil. Die had ik standaard in de koelkast liggen.
We hebben het ook geprobeerd met injecties, die kreeg ik een half jaar lang elke maand ingespoten, dat heeft echter niet geholpen. Zodra de 6 maanden voorbij waren, kwam de infectie ook weer terug.
Doorverwijzing naar de dermatoloog gekregen, langs gekomen toen er wondroos was en echt van top tot teen nagekeken op wondjes. Alleen die waren er nooit. De dermatoloog kon dus ook niet verklaren waarom het elke keer op kwam zetten, wat de aanleiding was. Ik had het ook altijd op dezelfde plek, mijn linkerbil.
Eigenlijk was het vanaf toen, leer er maar mee leven, we weten niet waardoor het elke keer terugkomt.
Echter daarna nooit meer gehad ( 2019 laatste keer ). Heb het vanaf 2007/2008 meerdere keren per jaar gehad.
Ik kan je dus helaas niet helpen hoe je het kan voorkomen. Ik weet niet hoe ik er elke keer aan kwam en hoezo het nu opeens gestopt is en voor nu niet terug komt.

Bij mij hielp koelingsgel wel wat qua verlichting. Maar de penicilline kuren deden toch wel het meeste werk om de klachten te verlichten
Laatst bijgewerkt door desi92 op 09-02-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:37

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 18:41

Ja ik draag steunkousen. En ik let op eventuele wondjes maar dat heb ik niet.

Antibiotica kuur helpt wel als ik wondroos heb.

Wat vervelend dat je het ook zo vaak hebt gehad desi92. Jammer dat je niet weet waarom je het niet meer krijgt.. _/-\o_