Beginnen met (team)sport als volwassene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Beginnen met (team)sport als volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:36

Hoi Bokkers!

Als kind was ik nooit echt super sportief en was gym mijn grootste nachtmerrie. Intussen is dat een beetje omgeslagen. Ik zie mezelf niet als een sportman, maar ben wel geïnteresseerd geworden in verschillende sporten die ik wel eens wil uitproberen. Nu baal ik dus dat ik geen gym meer heb, omdat ik daar kennismaakte met verschillende soorten sporten.

Hoe dan ook ben ik dus langzaam mij aan het verdiepen in sporten waarin ik ben geïnteresseerd. Op dit moment heb ik wat ervaring met (boom)klimmen en kajakken en zit ik na te denken om deze activiteiten wat uit te breiden. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in handbal en ijshockey. Maar dan komt dus het probleem. Ik heb 0,0 ervaring met beide en kan niet eens schaatsen. :7 Daarnaast keek ik bij een vereniging in Amager en zie ik vervolgens staan: "Als je ouder bent dan 10, neem dan contact op met de coach." Nu weet ik dat de Deense IJshockeyvereniging staat te springen om hun sport te verkopen, maar toch voelt het als een drempel waar je over moet stappen. Ik ben namelijk intussen toch wel redelijk 10+. :+ Misschien eerst maar eens op schaatsles. :')

Wel heb ik me intussen aangemeld voor een proefsessie handbal. *\o/*

Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaringen van andere mensen die als niet-kind ( :+ ) zijn begonnen met een sport. Ik merk bij mezelf dat ik haast 'bang' ben om als complete onbenul aan te sluiten bij een training. Je stelt je dan toch eigenlijk best kwetsbaar op. Hoe ging de eerste les of sessie bij jullie? Waren de trainingen op een niveau dat het voor jullie bij te houden was?

Ook wil ik graag weten welke sporten jullie zijn gaan proberen en hoe dat past binnen jullie volwasseneleven qua planning.

Hartelijk dank alvast en wie weet steken we elkaar aan om een nieuwe sport te proberen in het komende jaar! :D

Shadow0

Re: Beginnen met (team)sport als volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:03

Ik vond het echt een verademing om na gym op school te merken dat het dus best leuk kan zijn om sport te leren. Mijn eerste positieve ervaring was een beginnerscursus badminton in mijn studententijd, mijn huisgenoot trok iedereen mee, en het was gewoon echt leuk: veel meer opbouwend en enthousiast dan mijn gymleraren ooit waren, meer de tijd om dingen gewoon te oefenen en toen viel ik ook niet steeds buiten de boot.

Daarna ben ik niet veel verder gegaan met sporten, maar ik ben wel vaak beginner geweest. En dat is soms spannend, maar eigenlijk vooral ook heel leuk. Introductiecursussen kunnen een fijne manier zijn omdat je dan tegelijk met anderen begint waarvan een deel vermoedelijk ook geen ervaring heeft, en je krijgt meestal iets meer van de basis mee, en je hebt wat meer de tijd om te bedenken of het iets voor je is, dat vind ik minder druk geven dat je echt voor vast aanmelden voor iets. (Na 2 maanden afzeggen voelt dan als opgeven, terwijl na 2 maanden beginnerscursus besluiten om niet verder te gaan een heel natuurlijk einde is - al is de realiteit eigenlijk niks anders)

Maar ergens bij aansluiten kan soms ook prima, er zijn veel gastvrije verenigingen waarbij men je echt graag wil helpen en je ook echt de tijd geeft.

Wat betreft het mailen van de coach: ik zou daar echt niets achter zoeken. Zeker niet dat je te jong of te oud bent. (Ook: who cares? Ik ben met een aantal dingen echt de jongste of echt de oudste geweest en dat wordt gelukkig steeds minder belangrijk.) Maar eerst en vooral denk ik dat het gewoon een uitnodiging is om de coach te mailen. Gewoon vertellen: 'dit ben ik, ijshockey lijkt me leuk, ik heb zelfs geen ervaring met schaatsen, en waar begin ik?' En dan kan de coach daar vast iets verstandigs op zeggen. Niet te druk om maken en gewoon uitproberen :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:11

Ik ben op 45 + begonnen met hardlopen. Eerst via een Evi-schema (app) tot 5 en 10 km en daarna meer op gevoel omdat ik merkte dat mijn neus achterna lopen veel leuker is dan volgens schema's lopen. Ergens bleek ik toch talent te hebben, want het resulteerde in lange(re) afstanden, een jaar lang elke maand een halve marathon en trails lopen. Ik wilde dat uitbreiden naar de hele marathon of marathonafstand op de trails, en mijn eerste 30 km was een feit.
Helaas gooide eerst corona roet in de plannen (geen loopevenementen meer) en daarna kreeg ik een hernia waaraan ik geopereerd moest worden en revalideren. Coronatijd, zelf ook flink ziek geworden en twee weken zo duizelig geweest dat ik dacht nooit meer te kunnen wandelen of lopen, en de klad is er daarna ingekomen. Sinds het nieuwe jaar vecht ik mezelf terug. Ook een uitdaging op zich, vooral mentaal.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:16

Oeh ik voel dit, ik wil ook met allerlei dingen beginnen altijd maar ik ben altijd bang om buiten de boot te vallen omdat ik geen ervaring heb. Ik wil héél graag Kung Fu gaan doen bij een school hier in de buurt, nu nog even moed verzamelen om te mailen...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:19

Mij lijkt het best leuk om te basketballen. Maar nooit echt de stap genomen om dat te gaan doen. Misschien ook eens kijken of er ergens proeflessen voor volwassenen zijn?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:21

Ik ben ooit begonnen met trimvoetbal voor 30plus, toen ik al geruime tijd 30 plus was O:)
Het sporten zelf was leuk, maar ik merkte wel dat herintreedsters ( die als kind gevoetbald hadden) een enorme voorsprong hadden qua spelinzicht. En dat haalde ik gewoon niet in.
Ik ben gestopt omdat behalve ik en nog een andere vrouw iedereen wedstrijden wilde doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:27

Ohhh leuk, gewoon doen! Het zal je verbazen hoeveel mede-noobs er vaak zijn :D

Ik ben de afgelopen jaren ook wat gaan proberen naast werk, waaronder klimmen, roeien, wielrennen, schaatsen, volleyballen en (na een laaang hiaat) paardrijden. Met alles behalve volleybal en paardrijden had ik nul ervaring en heb ik een beginnerscursus gevolgd. Heel leuk, iedereen begint er met de basis en je leert gelijk nieuwe mensen kennen. Ik heb me altijd welkom gevoeld. Ze zijn vaak juist blij met nieuwe leden!

Nu volleybal bij de recreanten. Doordeweeks 1x training en 1x een wedstrijdje; dat is even haasten vanuit werk, maar ik ben wel blij dat mijn weekenden vrij zijn. Ons team bestaat uit twintigers/dertigers en 65-plussers, supergezellig en er komt af en toe een onervaren nieuweling bij. Zo goed zijn we niet, dus die zijn alleen maar welkom! Maar ik had het minder leuk gevonden als ik echt alleen maar tussen de oma's had gezeten :o Buiten de competitie is het me wel opgevallen dat er weinig dertigers zijn in de (team)sporten die ik heb geprobeerd.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 22:40

Wat een leuke reacties tot nu toe! Mede dankzij Shadows post ook even me gaan verdiepen in studentensportverenigingen in de buurt. Op dit moment woon ik niet in de buurt van mijn universiteit, maar voor 'later' is het wel interessant. Helemaal als ik straks weer een half jaartje in het buitenland studeer is het een goede manier om gelijk contacten te maken. *brainstormmodus aan*

En ogh jee, jullie geven me gelijk weer nieuwe ideeën voor sport. _O- Misschien was dit topic geen goed idee voor mij. :D

De handbalvereniging waar ik me nu voor heb aangemeld heeft maar één heren team, dus ik zie ergens al de bui hangen dat de aansluiting er misschien niet helemaal gaat zijn qua niveau. Maar ja, dan heb ik het in ieder geval weer geprobeerd. :D

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:52

Ik heb onlangs een proefles yoga meegedaan, enorm leuk..en ik bleek best lenig :+

Ook al eens aangesloten bij een triathlon vereniging (2jaar lid geweest), en dus ook zwemmen hoorde daar bij...ik kwam niet verder dan schoolslag, tussen al die ervaren borstcrawl zwemmers was ik echt een noob. Maar mijn ervaring is dat ze er blij zijn met nieuwe leden en je graag helpen!

Nu alleen nog lid van een atletiekvereniging waar ik 2jaar geleden bij aangeklopt heb.

Alles wat ik gedaan heb en nu doe is S'avonds dus goed te combineren met werk en dergelijke. Wedstrijden in het weekend, maar dat is naar keuze zelf te bepalen aangezien het een individuele sport is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:04

Hier als ruim 30-plusser begonnen met boksen een paar jaar geleden, echt superleuk! En als twintiger als complete noob-hark aan de yoga gegaan. Juist om nieuwe dingen te kunnen leren, nieuwe input en nieuwe mensen om je heen. Volledig talentloos zelf voor zowel yoga als boksen, en dat vindt men helemaal niet erg :)) ben al een tijdje aan het twijfelen om ook weer te gaan volleyballen, maar eigenlijk mag ik dat niet meer (knieën stuk) dus dat is wel even lastig.

Gewoon gaan proberen dus, super tof juist zo iets nieuws oppakken :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:19

Iemand van mijn leeftijd is net begonnen met ijshockey, en kon ook niet schaatsen. Dat was dus geen probleem.

Hier nooit aan een teamsport begonnen omdat ze niet wilden dat je direct meedeed met wedstrijden en dat is nog steeds wat ik wel wil. Als ik contributie betaal, dan wil ik direct ook mee naar wedstrijden en meedoen. Als reserve zal ik ook niet meegaan, zonde van de tijd. Dus na 2 proeflessen volleybal omdat ze al een vast team hadden niet lid geworden. Ik was helemaal niet slechter dan het team wat er reeds was, maar ik moest eerst een tijd lid zijn en dan zouden ze kijken naar wedstrijden. Tja, zo werkt dat dus niet natuurlijk als je iemand lid wilt maken.
Dus maar gaan schaatsen. Was voor mij zeker leuker. :D En ik kon meteen binnen een week meedoen met wedstrijden. Zo hoort het. Werd meteen 3e, dat weet ik nog.

Als ik nu een andere sport op zou pakken, dan moet het ook iets zijn waar wedstrijden direct mogelijk zijn, of waar ik een cursus tot trainer kan beginnen. Anders denk ik dat de motivatie snel weg is bij mij. Het moet iets zijn waar ik beslist snel beter in kan worden. Of het al vanaf het begin gewoon kan.

Ik heb bijvoorbeeld ook al 25 jaar geen danspas meer gezet, maar als iemand zou vragen om weer dansles te nemen, dan wil ik verder op mijn oude niveau en dat is goud (ster). Ik zal nooit meer lager beginnen. Dan is er geen uitdaging voor mij.

Ik denk dat je ergens welkom voelen geen probleem is. Het enige nadeel vind ik dat men er bij 40+ er meteen van uit gaat dat je alles rustig aan wilt doen en genoegen neemt om geen wedstrijden te doen of dat soort dingen. Maar zo ben ik niet. Als ik me op maandag aanmeld en er is op zaterdag een wedstrijd, dan wil ik meedoen, dan regelen ze dat maar, want ik betaal tenslotte contributie. En dat ik dan laatste word interesseert me niet. Maar zo kijk ik er dus tegenaan. Als er bijvoorbeeld geen wedstrijden zijn voor ouderen, dan doe ik wel met de jeugd mee. Of ik maak de keuze om direct geen wedstrijden te doen, maar wil wel op het juiste niveau meetrainen. Zo hadden ze op de zwemclub een trainingsgroep voor mensen die elke week naar wedstrijden gingen en ik deed dat slechts 1 keer per maand. Mocht ik niet in die groep terwijl mijn niveau wel bij die groep hoorde. Dat heb ik hoog opgespeeld en dus konden ze mij niet weigeren. Ik werd daar wel genegeerd, maar ik zat wel in de juiste trainingsgroep. Heb van de trainer nooit meer 1 tip gehad. Maar dat was niet nodig om het niveau aan te kunnen. De andere groep was echt te langzaam. Ik had meer uit het zwemmen kunnen halen als ik zelf fanatieker was geweest.

Yoga zie ik niet direct als verenigingssport, maar als een soort prive tijdverdrijf. Ik heb het wel eens gedaan, maar er is geen verenigingsgevoel natuurlijk omdat je gewoon inschrijft voor een bepaalde les. Natuurlijk kun je wel steeds hetzelfde groepje hebben waardoor er wel een band ontstaat inclusief de '3e helft', maar het is toch anders dan een groepstraining van een sport bij een vereniging voor mijn gevoel.

Duiken via een vereniging doe ik wel, hoewel ik gewoon contributie betaal en dan kan gaan zwemmen of flessen kan vullen. Mij zie je eigenlijk amper bij clubactiviteiten (ik duik op een geheel ander niveau dan de club biedt) en ik doe ook niet mee met zwemtrainingen van de club (niveau te laag voor een ex wedstrijdzwemmer). Als het kan, dan zwem ik voor mezelf tijdens het zwembad uur waarop sommige anderen training hebben en ik ga voor de '3e helft'. Nu wegens corona kom ik niet, ik sport normaal of ik sport wel niet.

Ik denk dat je dus gewoon moet bellen of mailen. Ze zullen niet bijten en het kan best leuk zijn om later nog iets te leren. Maar vraag wel na of jouw ambities bij die van de rest past. Of ga een paar keer kijken als dat kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:33

Een teamsport als volwassene, eigenlijk kun je alles gaan proberen wat je leuk lijkt als je maar denkt dat jij de kwaliteiten hebt om in een team te functioneren, sommigen zijn lang niet altijd de besten van een team maar passen er perfect in door attitude. Mijn broer was vroeger absoluut geen teamplayer en dat is het belangrijkste. Het draait om een team en niet om het individu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:39

bigone schreef:
Een teamsport als volwassene, eigenlijk kun je alles gaan proberen wat je leuk lijkt als je maar denkt dat jij de kwaliteiten hebt om in een team te functioneren, sommigen zijn lang niet altijd de besten van een team maar passen er perfect in door attitude. Mijn broer was vroeger absoluut geen teamplayer en dat is het belangrijkste. Het draait om een team en niet om het individu.

Dat klopt absoluut. Ik kan een prima teamplayer zijn, maar als iemand gewoon mijn resultaten onderuit haalt omdat die wel als persoon in een team past, maar niet als prestatie, dan zie ik die liever vertrekken uit een team hoor. Je moet bij zulke hobbyteams waar niveau niet belangrijk is er wel tegen kunnen dat een ander fouten maakt.
Dan kun je misschien beter in een prestatieteam stappen. Het is dus ook wat je instelling is. Maar dat is ook zo met bijvoorbeeld paardrijden. Wil je een uurtje onder begeleiding hobbelen of wil je beter worden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:40

Maar TS, beginnen met trainen betekend niet gelijk mee doen op wedstrijd niveau he.
Dus als ze maar 1 team hebben qua heren, en die spelen al wedstrijden, dan kan je toch mooi mee als mascotte en gezelligheid naar die wedstrijden en de training gebruiken om te leren handballen.

Ik ben gaan badmintonnen als volwassene, dan kom je er ineens achter dat er veel meer mensen zijn die niet verder komen dan het balletje slaan op de camping niveau. Dat ontgroei je vanzelf door te gaan trainen.

Niet toevallig een leuke vriend/kennis in de omgeving die ook wel wil gaan beginnen? Samen kneuzen is soms leuker dan alleen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:48

Ik herken het "probleem" wel :+ Vroeger vond ik het altijd fantastisch om te keepen met hockey bij gym, dat ging om de één of andere reden ook echt niet slecht. Het heeft me altijd leuk geleken om dat ook echt te gaan doen, maar iets houdt me tegen.
Op dit moment zou ik een teamsport met verplichtingen echt niet kunnen inpassen met werk, maar wie weet ooit :))

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:50

VuurVleugels schreef:
Oeh ik voel dit, ik wil ook met allerlei dingen beginnen altijd maar ik ben altijd bang om buiten de boot te vallen omdat ik geen ervaring heb. Ik wil héél graag Kung Fu gaan doen bij een school hier in de buurt, nu nog even moed verzamelen om te mailen...

Doen, ik kan het iedereen aanraden! Gewoon proberen of het iets voor je is. Iedereen op de mat is ooit beginner geweest. Ben zelf rond mijn veertigste begonnen met Kung Fu, zonder ook maar enige ervaring. Werd met open armen ontvangen. Groep was gemengd, gevorderden en beginners, en iedereen hielp elkaar. Was bij verre na niet de oudste. Ik vond het een prachtige sport. Ben gestopt, maar dat was om andere redenen.

Heb echt duizend sporten uitgeprobeerd via beginnerscursussen, vind het heerlijk om iets nieuws te leren en ben nooit raar bekeken vanwege leeftijd of gebrek aan ervaring. Integendeel, iedereen vindt het alleen maar leuk om de nieuwe wegwijs te maken, in mijn ervaring. IJshockey lijkt me ook ver. Ga ervoor Hiraeth!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:36

Wel herkenbaar hoor. Maar je moet je echt niet tegen laten houden door gebrek aan ervaring/kunde. Iedereen is bij 0 begonnen!

Ik heb best wat uitgeprobeerd als volwassene:
- Zwemmen (zowel banen als open water)
- Hardlopen
- Wielrennen

Daar volgden dan weer wat 1/8 triathlon wedstrijden op ;-)

- Mountainbiken
- Boksen
- Schaatsen
- Krav Maga
- Fitness
- Yoga

Teamsport heb ik nog niet gedaan, maar staat wel voor dit jaar op het lijstje! In de vorm van padel en/of tennis :) Mijn ervaring is iig dat trainers en trainees heel verwelkomend en supportive zijn.

Succes met je proefles TS, ben benieuwd hoe het bevalt!