boek over (filosofische) zijnsvragen voor 6 jarig kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

boek over (filosofische) zijnsvragen voor 6 jarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:06

Dag medebokkers,

Mijn zoontje van 6 is een slim knaapje. Hij krijgt op school een aangepast traject waar hij voldoende uitgedaagd wordt. Hij lees vlot boeken en beschikt over een zeer rijke taal.

Hierbij komt ook dat hij levensvragen stelt. Hij stelt zich vragen zoals waarom ben ik een mens, wie ben ik...
Ook het inzicht in 'we zijn maar een klein deeltje op deze grote wereld/ universum' houdt hem bezig. Wat is ons doel als mens en wie wil ik hierin zijn? Hoe kan het ook dat onze hersenen werken en dat dit ons karakter en gevoel beïnvloeden.

Op veel vragen kan ik antwoorden en ga ik met hem in gesprek maar ik voel dat het soms meer naar het filosofisch denken neigt. Ik wil hem ook niet bang of angstig maken. Daarom ben ik op zoek naar een kinderboek dat antwoorden biedt op kindermaat. We lezen heel veel weetjes boeken maar dit is niet voldoende voor hem. Het gaat over zijnsvragen/ existentiële vragen die hij stelt.

Wie o wie heeft er een goede tip?

Alvast bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:12

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:08

Leuk zo’n bestaanslim jochie! De kleine prins en de wereld van Sofie zijn denk ik leuk zodra hij 8 geworden is. Het raadsel van alles wat leeft is ook een leuke, vanwege de tekeningen nu ook al leuk denk ik. En misschien zou je de eigenaresse van deze website om boeken-tips kunnen vragen? https://paradisekids.nl/zielsexpressie/

En uiteindelijk stelt hij wel vragen waar “we” hedendaags nog geen sluitende antwoorden op hebben. Dus mogelijk is dat ook leuk om te onderzoeken: wat weten we al en wat niet, hoe komt dat, waar staan we over honderd jaar etc. En sommige vragen hebben gewoon nog een “dat weten we helemaal niet”.

Laibadji

Re: boek over (filosofische) zijnsvragen voor 6 jarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:01

Dank je wel voor de tips. Het filosofie doeboek lijkt inderdaad leuk.
Ik las de website van Paradise kids en herken hier veel vragen in die mijn zoontje stelt. Dus ook interessant!

Tanya

Re: boek over (filosofische) zijnsvragen voor 6 jarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:58

Ik dacht ook aan de wereld van Sophie!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:09

Over veel vragen vraag ik mezelf ook af wat jullie dan zouden beantwoorden, misschien open ik er eens een topic over of als een ander het ook interessant vind voel je vrij om een topic aan te maken :D