Hoelang blijft PCR positief?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:04

Het verschild echt per persoon,
maar toen ik vorige week vast zat met covid (de horror) in turkije heb ik mn mond gespoeld met mondwater zo hard datk bijna over mn nek ging, en kreeg ik een negatieve test terug. 3 dagen later in NL bij de ggd gewoon weer positief.
tis een beetje oma's wijsheid maar toch. Daarnaast zou ik me niet te veel zorgen maken over hoe je vakantieland in komt, maar er weer uit... Je gaat wel naar een land waar de regels anders zijn dan NL en vliegtuigmaatschappijen maken ook hun eigen regels. Ik heb zelf mogen ervaren hoe ik niet naar huis mocht ookal voldeed ik aan de nederlandse regels (11dagen sinds positieve test + doctersverklaring van gezondheid). Dat is gewoon eng.
goddank had duitsland de regels net veranderd en kon ik op mn vaccinatie daar naartoe vliegen. Maar met de door overheid gevraagde documentatie dus eigenlijk gewoon niet.

Spenk
Berichten: 21822
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:28

En dan ben je vervolgens gewoon lekker besmet in het vliegtuig gaan zitten?

Dat komt toch ook niet in je hoofd op? Je bedondert dus eerst de test door net zo lang met mondwater te spoelen dat je even negatief test? Maar je bent gewoon hartstikke positief en gaat willens en wetens in een vliegtuig andere mensen besmetten?

Of zie ik dat verkeerd dan mag je me corrigeren. Die 11 dagen die je noemt dat is alleen als je volledig klachtenvrij bent minimaal 24 uur.

Mijn man heeft 2 weken klachten gehad en dan is een enkele kuch op een dag ook nog een klacht. Dan ben je besmettelijk en mag je dus niet de deur uit :n
Laatst bijgewerkt door Spenk op 04-02-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:30

Ik was ruim 6 weken positief ;-)

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:31

Hier 2 weken…

Spenk
Berichten: 21822
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:33

Esperanza schreef:
Ik was ruim 6 weken positief ;-)

Uiteraard dat gebeurd best veel :)

maar 11 dagen is nog gewoon een periode dat je besmettelijk kan zijn als je klachten hebt. Alleen als je compleet klachtenvrij bent ben je dat niet meer. Dat maak ik uit het stukje niet op dat dat het geval was.

Het is niet voor niks je na 7 dagen uit isolatie mag mits 24 klachtenvrij, ben je niet klachtenvrij dan dus niet.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:34

bettyvn schreef:
Het verschild echt per persoon,
maar toen ik vorige week vast zat met covid (de horror) in turkije heb ik mn mond gespoeld met mondwater zo hard datk bijna over mn nek ging, en kreeg ik een negatieve test terug. 3 dagen later in NL bij de ggd gewoon weer positief.
tis een beetje oma's wijsheid maar toch. Daarnaast zou ik me niet te veel zorgen maken over hoe je vakantieland in komt, maar er weer uit... Je gaat wel naar een land waar de regels anders zijn dan NL en vliegtuigmaatschappijen maken ook hun eigen regels. Ik heb zelf mogen ervaren hoe ik niet naar huis mocht ookal voldeed ik aan de nederlandse regels (11dagen sinds positieve test + doctersverklaring van gezondheid). Dat is gewoon eng.
goddank had duitsland de regels net veranderd en kon ik op mn vaccinatie daar naartoe vliegen. Maar met de door overheid gevraagde documentatie dus eigenlijk gewoon niet.


Begrijp ik het goed dat het op het moment van terugreis 11 dagen geleden was dat je positief testte? Of ging je 11 dagen nadat je positief testte Turkije in? Hoe kwam je Turkije in dan? Voordat je daarheen vliegt moet je toch ook testen?

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:36

Spenk schreef:
En dan ben je vervolgens gewoon lekker besmet in het vliegtuig gaan zitten?

Dat komt toch ook niet in je hoofd op? Je bedondert dus eerst de test door net zo lang met mondwater te spoelen dat je even negatief test? Maar je bent gewoon hartstikke positief en gaat willens en wetens in een vliegtuig andere mensen besmetten?

Of zie ik dat verkeerd dan mag je me corrigeren. Die 11 dagen die je noemt dat is alleen als je volledig klachtenvrij bent minimaal 24 uur.

Mijn man heeft 2 weken klachten gehad en dan is een enkele kuch op een dag ook nog een klacht. Dan ben je besmettelijk en mag je dus niet de deur uit :n


pas op met wat je hier bot beweert. ik heb keurig gedaan wat de nederlandse overheid van mij gevraagt heeft. De vluchtmaatschappij zei daar, jij positief jij nie vliegen. ookal kan dat 3 maanden duren.

in nederland krijg je 11 dagen na je besmetting een herstelbewijs, dus als je in het buitenland Covid oploopt dan moet je een 11 dagen oude positieve test kunnen laten zien + doctersverklaring om naar huis te vliegen (staat op website RVO). Ik heb in turkije keurig mijn week QT ook gedaan. en was met 11 dagen na 1e positieve test al een week klachten vrij. Het was voor mij een vrij traumatische ervaring om vervolgens op het vliegveld te staan met alle papieren die je maar kunt hebben om te bewijzen dat je mag vliegen, en ze zeiden nee.

edit: antwoord op andere vraag, ik ben ziek geworden in turkije toen ik daar was voor mijn werk. Ik ben daar pas achter gekomen toen ik ging testen om naar huis te gaan. Toen ik naar turkije toe ging hoefde ik niets te laten zien.

Mijn omgeving daar was er verder relaxed onder en locale collega's gingen zelf niet testen (snap je ook hoe ik er aan gekokomen ben natuurlijk). Alle documentatie regelen in een land waar je de taal niet spreekt is een drama. en vliegmaatschapijen maken echt hun eigen regels. Toen wij corendon belde of ik op vaccinatie naar duitsland kon vliegen konden ze ook niets garanderen. Wat gebeurt is is gebeurt en het is voor mij ook risico van het vak, maar ik zou niet op vakantie gaan naar zo'n ver land als je weet dat je op een slechte dag positief kunt testen zegmaar

Spenk
Berichten: 21822
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:48

bettyvn schreef:
Spenk schreef:
En dan ben je vervolgens gewoon lekker besmet in het vliegtuig gaan zitten?

Dat komt toch ook niet in je hoofd op? Je bedondert dus eerst de test door net zo lang met mondwater te spoelen dat je even negatief test? Maar je bent gewoon hartstikke positief en gaat willens en wetens in een vliegtuig andere mensen besmetten?

Of zie ik dat verkeerd dan mag je me corrigeren. Die 11 dagen die je noemt dat is alleen als je volledig klachtenvrij bent minimaal 24 uur.

Mijn man heeft 2 weken klachten gehad en dan is een enkele kuch op een dag ook nog een klacht. Dan ben je besmettelijk en mag je dus niet de deur uit :n


pas op met wat je hier bot beweert. ik heb keurig gedaan wat de nederlandse overheid van mij gevraagt heeft. De vluchtmaatschappij zei daar, jij positief jij nie vliegen. ookal kan dat 3 maanden duren.

in nederland krijg je 11 dagen na je besmetting een herstelbewijs, dus als je in het buitenland Covid oploopt dan moet je een 11 dagen oude positieve test kunnen laten zien + doctersverklaring om naar huis te vliegen (staat op website RVO). Ik heb in turkije keurig mijn week QT ook gedaan. en was met 11 dagen na 1e positieve test al een week klachten vrij. Het was voor mij een vrij traumatische ervaring om vervolgens op het vliegveld te staan met alle papieren die je maar kunt hebben om te bewijzen dat je mag vliegen, en ze zeiden nee.

edit: antwoord op andere vraag, ik ben ziek geworden in turkije toen ik daar was voor mijn werk. Ik ben daar pas achter gekomen toen ik ging testen om naar huis te gaan. Mijn omgeving daar was er verder relaxed onder en locale collega's gingen zelf niet testen (snap je ook hoe ik er aan gekokomen ben natuurlijk). Alle documentatie regelen in een land waar je de taal niet spreekt is een drama. en vliegmaatschapijen maken echt hun eigen regels. Toen wij corendon belde of ik op vaccinatie naar duitsland kon vliegen konden ze ook niets garanderen. Wat gebeurt is is gebeurt en het is voor mij ook risico van het vak, maar ik zou niet op vakantie gaan naar zo'n ver land als je weet dat je op een slechte dag positief kunt testen zegmaar

Maar je hebt te maken met de eisen van een ander land en niet met nederland als je daar bent. Ook vloog je naar duitsland? die ook weer andere regels hebben als nederland.

In veel landen is die grens hoger dan in nederland maar in nederland geld het ook alleen als je klachtenvrij bent. En en dus niet altijd. Nu begrijp ik niet helemaal of je dat was? Je zegt 11 dagen na je positieve test was je een week klachtenvrij? Dus je hebt klachten gehad en je toen eerst niet laten testen ofzo of begrijp ik dat niet goed?

In turkijke geldt het herstelbewijs pas na 28 dagen als ik buitenlandse zaken zo zie
U een corona herstelbewijs heeft dat niet ouder is dan 6 maanden geleden. De periode van 6 maanden begint 28 dagen na uw 1e positieve PCR-test.

In duitsland is dat hetzelfde

Dit bewijs moet bestaan uit een positief PCR-testresultaat, dat minimaal 28 dagen en maximaal 90 dagen voor aankomst in Duitsland is afgenomen

Dus daar kan het dan wel vandaan komen. Er zijn ook landen waar de isolatie geen 7 dagen minimaal maar 14 dagen duurt.

Als je in een ander land bent heb je te maken met de regels van dat land en niet met de nederlandse regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:53

bettyvn schreef:
Spenk schreef:
En dan ben je vervolgens gewoon lekker besmet in het vliegtuig gaan zitten?

Dat komt toch ook niet in je hoofd op? Je bedondert dus eerst de test door net zo lang met mondwater te spoelen dat je even negatief test? Maar je bent gewoon hartstikke positief en gaat willens en wetens in een vliegtuig andere mensen besmetten?

Of zie ik dat verkeerd dan mag je me corrigeren. Die 11 dagen die je noemt dat is alleen als je volledig klachtenvrij bent minimaal 24 uur.

Mijn man heeft 2 weken klachten gehad en dan is een enkele kuch op een dag ook nog een klacht. Dan ben je besmettelijk en mag je dus niet de deur uit :n


pas op met wat je hier bot beweert. ik heb keurig gedaan wat de nederlandse overheid van mij gevraagt heeft. De vluchtmaatschappij zei daar, jij positief jij nie vliegen. ookal kan dat 3 maanden duren.

in nederland krijg je 11 dagen na je besmetting een herstelbewijs, dus als je in het buitenland Covid oploopt dan moet je een 11 dagen oude positieve test kunnen laten zien + doctersverklaring om naar huis te vliegen (staat op website RVO). Ik heb in turkije keurig mijn week QT ook gedaan. en was met 11 dagen na 1e positieve test al een week klachten vrij. Het was voor mij een vrij traumatische ervaring om vervolgens op het vliegveld te staan met alle papieren die je maar kunt hebben om te bewijzen dat je mag vliegen, en ze zeiden nee.

edit: antwoord op andere vraag, ik ben ziek geworden in turkije toen ik daar was voor mijn werk. Ik ben daar pas achter gekomen toen ik ging testen om naar huis te gaan. Toen ik naar turkije toe ging hoefde ik niets te laten zien.

Mijn omgeving daar was er verder relaxed onder en locale collega's gingen zelf niet testen (snap je ook hoe ik er aan gekokomen ben natuurlijk). Alle documentatie regelen in een land waar je de taal niet spreekt is een drama. en vliegmaatschapijen maken echt hun eigen regels. Toen wij corendon belde of ik op vaccinatie naar duitsland kon vliegen konden ze ook niets garanderen. Wat gebeurt is is gebeurt en het is voor mij ook risico van het vak, maar ik zou niet op vakantie gaan naar zo'n ver land als je weet dat je op een slechte dag positief kunt testen zegmaar


In een ander land heb je te maken met de regels van dat land...

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:34

Ik heb me in turkije aan turkse regels gehouden. dat was een week QT volgens het ziekenhuis.

ik ben op mijn vlucht naar NL geweigert, en heb een andere vlucht naar duitsland kunnen pakken dankzij mn vaccinatie bewijs.

Ik was klachtenvrij toen ik me liet testen, maar ik moest een test halen om naar huis te mogen. eerste dagen na positieve uitslag idd wat milde klachten gehad, maar toen mn eerste positieve test 11 dagen oud was dus al geen goede week klachten vrij.

Spenk
Berichten: 21822
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:38

Maar je moet aan die turkse voorwaarden voldoen om op het vliegtuig naar NL te mogen. En daar voldeed je kennelijk niet aan. Daar is niet voor niks de termijn voor herstelbewijs 28 dagen.

Dus dat is niet een land je moedwillig vast houdt maar je gewoon niet voldeed aan de regels die gelde voor een land. De regels voor NL inreizen staan daar los van. Dat is pas wanneer jij op nederlandse bodem aankomt.

Wanneer je in China positief test sluiten ze ze je op ergens en kom je daar pas weg na een negatieve test. Dat je NL in mag met alleen je vaccinatie bewijsje en herstelbewijs dat maakt niks uit. Dat is pas wanneer je in nederland bent. Het land waar je bent mag zelf bepalen wat ze willen. En als ze je 3 weken willen vasthouden omdat je positief bent dan is dat zo...

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:48

Spenk schreef:
Maar je moet aan die turkse voorwaarden voldoen om op het vliegtuig naar NL te mogen. En daar voldeed je kennelijk niet aan. Daar is niet voor niks de termijn voor herstelbewijs 28 dagen.

Dus dat is niet een land je moedwillig vast houdt maar je gewoon niet voldeed aan de regels die gelde voor een land. De regels voor NL inreizen staan daar los van. Dat is pas wanneer jij op nederlandse bodem aankomt.


ik moet aan turkse voorwaarden voldoen om naar turkije te mogen, maar ambasade heeft mij op het hart gedrukt dat je aan inreis regels moet voldoen van het land waar je naar toe gaat, dat was nederland. Ik mocht van turkije na die 7 dagen QT namelijk wel prima domestische vluchten pakken. Neemt niet weg dat ze ontzettend moeilijk kunnen doen, en de informatie snel verandert en ze allemaal hun eigen regeltjes hebben, die door het incheck personeel anders geinterpreteerd kan worden. Vandaar dat ik ook zeg dat als je van te voren weet dat er een kans bestaat dat je positief test, ik niet zou gaan. tuurlijk je kan altijd wat oplopen daar, maar wat ik wil zeggen is, als de heenweg als spannend is, bereid je dan op het ergste voor op de terugreis.

bedoel hoe je het ook went of keert is het super raar dat als je corendon belt om te vragen of ik met alleen vaccinatie bewijs kan vliegen, ze daar geen garantie voor kunnen bieden (zowel niet voor een ja als een nee). ook niet als die vlucht binnen 12u gaat.

Spenk
Berichten: 21822
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:51

Omdat correndon dat niet bepaald maar het land. Dat is toch wel te begrijpen? Het land waar je bent bepaald of jij bijvoorbeeld op luchthaven mag komen.

Mijn man reist voor zijn werk wel vaker en loopt ook tegen deze dingen aan. Het land waar je bent bepaald de spelregels en dan heb je óók nog te maken met het land waar je inreist. Maar als het land waar je bent zegt nee jij komt niet in het vliegtuig positief. Dan kom je er niet in. Zo werkt dat helaas nu eenmaal.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:57

Maar het land waar ik ben zei dat ik op de vluchthaven mocht komen. Maar weigerde mij op de vlucht te laten omdat hun regeltjes wat anders zeiden dan de nederlandse overheid. En dat corendon de regels niet bepaald begrijp ik ook, en dat er andere regels kunnen zijn geloof ik ook, maar als ik de informatie verstrekt door mijn overheid niet kan vertrouwen, dan zit je in een land als turkije wel vast. Als je het ziekenhuis dan belt en je vraagt om iemand die engels spreekt word de hoorn er op gegooit. Dan moet ik toch op zn minst mn vluchtmaatschapij kunnen vragen welke regels zij dan aanhouden.
zij moetten mij toch 12u van te voren wel kunnen vertellen of ik wel of geen negatieve PCR moet kunnen laten zien?

Ben overigens wel blij dat ik in NL nog positief teste, want ik ben ivm leeftijd niet geboosterd (kon pas toen ik al in turkije zat), en mijn turkse testen kan ik hier niet voor mn herstelbewijs op geven, want: buiten EU.

Maar we kunnen hier een oeverloze discussie over houden wat wel of niet terrecht is. ik werk ook voor een bedrijf die al 50 jaar de wereld over reist, en had ook een team van 4 man achter me om alles uit te zoeken. Maar daar gaat dit topic niet over. Wat ik wilde doen is waarschuwen voor de gevolgen die er kunnen zijn op het moment dat je met een positieve test thuis moet zien te komen. Die zijn hoe je het ook went of keert niet mals, je op dat moment dan ziek bent of niet.

purny

Berichten: 27554
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:37

Coronacijfers tellen vanaf morgen niet meer bij reisadviezen
Vanaf morgen tellen de coronacijfers in een land niet meer mee voor de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat bevestigen Haagse ingewijden na berichtgeving in De Telegraaf. Dat betekent dat tientallen landen buiten Europa weer naar code geel ('let op, er zijn risico's) gaan.

Morgenochtend zal het reisadvies van zo'n dertig populaire vakantiebestemmingen al worden versoepeld. Welke dat zijn, is nu nog niet duidelijk.

Sinds het begin van de coronapandemie werden de reisadviezen gekoppeld aan de coronacijfers, waardoor voor bijna de hele wereld code oranje ('alleen noodzakelijke reizen') gold. Afgelopen zomer is code oranje binnen de Europese Unie al vervallen.

nos liveblog

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:47

Ik werk bij de ggd en daar zeggen ze dat je nog zeker 8 weken positief kan testen. Het langste wat ik heb gehoord is iemand die 11 weken positief testte.. :') dus ja, het kan heel lang duren

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:07

Het kan even duren, bij ons op werk verlang(d)en ze een negatieve test, de meesten konden met een week of 3/4 wel terug.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:17

ik ben 2 weken geleden positief getest en zojuist een negatieve test uitslag gekregen :)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 02:10

Update; ik heb gisteren negatief getest! *\o/*

In mijn geval minder dan 3 weken dus.

MoonWencke

Berichten: 5457
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 08:07

Fijn, TS!

Geen idee of het in Duitsland veel anders is dan in Nederland, maar mijn ervaring: Ik had 24 januari een positieve zelftest in handen en heb 25 januari een pcr test gehad, die was ook positief (CT 16). Mijn man testte 27 januari bij een sneltest voor het eerst positief en kon de 28e een pcr laten maken, ook positief (CT 14). Vanwege een complicatie in mijn vergevorderde zwangerschap moest ik een week later naar het ziekenhuis toe, waar ik stationair voor één nacht zou worden opgenomen. Dat ging echter alleen als ik een negatieve pcr-uitslag had. 3 februari (10 dagen na de zelftest) had ik een negatieve zelftest, maar nog wel wat verkoudheidsklachten, en dezelfde dag nog een pcr test die ook negatief terugkwam. Die vrijdag lukte de ingreep helaas niet meer, dus mocht ik op maandag terugkomen. Zou mijn man dan ook een negatieve pcr hebben, mocht hij erbij zijn. Zaterdag 5 februari pcr test en gelukkig negatief (8 dagen tussen de pcr testen in).

De regels hier waren (zijn? verandert iedere keer weer) tien dagen in quarantaine met de mogelijkheid na zeven dagen vervroegd vrijtesten te kunnen, mits 48 uur symptoomvrij. Genezencertificaat geldt tussen 28 en 90 dagen vanaf de positieve pcr test.